Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - در  ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ارتش بعثی به دستور صدام حمله سراسری خود به خاک ایران را آغاز کرد و در نوشتار حاضر گزارش  روز اول جنگ تحمیلی روایت می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، در سی و یکم شهریور 1359 ارتش بعثی به دستور صدام حمله سراسری خود به خاک ایران را آغاز کرد که در نوشتار حاضر گزارش  روز اول جنگ تحمیلی روایت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش روز اول حمله همه‌جانبه ارتش بعث به خاک جمهوری ‌اسلامی ایران آمده است: در محور دهلران، در قسمت پاسگاه چلات، درگیری نیروهای دشمن با نیروهای مستقر در پاسگاه شدید است. علاوه بر آن، نیروهای دشمن از قسمت رودخانه در حال پیشروی هستند. در محور صالح‌آباد ژاندارمری اعلام کرد: «نیروهای دشمن در ارتفاعات انجیره و شینو مستقر شده، پاسگاه‌‌های انجیره مورد تهدید قرار‌‌ گرفته ‌است».

در محور سومار، گزارش ژاندارمری قصرشیرین حاکی است: «پاسگاه گیسکه و کلیه ارتفاعات گیسکه به تصرف نیروهای عراقی، که از پشتیبانی توپخانه برخوردارند، درآمده‌‌ است. علاوه ‌بر آن، پاسگاه‌های کانی‌‌شیخ و بازرگان فاقد پشتیبانی بوده و در معرض سقوط قرار دارند. همچنین دشمن بعدازظهر امروز، با استقرار تعداد زیادی تانک در برابر سایر پاسگاه‌های مرزی این منطقه، از جمله: چقاشیرگه، سپتون، نفت‌شهر و سلمان‌کُشته، این منطقه را تهدید می‌‌کند».

در محور قصرشیرین، حدود یک گردان تانک و پیاده‌نظام ارتش بعث در دو کیلومتری «منظریه» و اطراف آن موضع گرفته‌‌اند و احتمال حمله به پاسگاه‌‌های «خسروی»، «ولد کشته» و «تنکاب» وجود دارد. فرماندهان یگان‌های ژاندارمری مستقر در یگان‌های مختلف مناطق میانی و شمالی، تقاضای کمک، پشتیبانی و تقویت پاسگاه‌های مرزی کرده‌اند.

گیلانغرب: حدود ساعت 10، منطقه‌ «ویژنان»، در نزدیکی گیلانغرب، توسط میگ‌های دشمن بمباران شد.

کرمانشاه: در ساعت 13:50، هواپیماهای ارتش بعثی فرودگاه کرمانشاه و حوالی آن را بمباران کردند.

قصرشیرین: امروز سه فروند میگ دشمن به قصرشیرین تجاوز کردند که یک فروند آن‌ها سرنگون شد. همچنین بر اثر حمله‌ میگ‌‌های دشمن به «تنگ ترشاب» شش نفر کشته و عده‌ زیادی مجروح شدند. در این روز، رادیو ‌‌آمریکا به نقل از نیویورک‌‌تایمز برای تضعیف روحیه رزمندگان ایرانی گفت: «نیروهای مسلح ایران بر اثر اعدام‌‌ها، تصفیه‌‌ها، اخراج‌‌ها، استعفاها و فرار نفرات، بسیار ناتوان شده و درگیری با کُردها روحیه‌ آنان را ضعیف کرده‌‌است. به‌علاوه، دریافت ‌نکردن لوازم یدکی و قطعات هواپیما و هلیکوپتر و نبود کارشناسان و افراد فنی نیز بنیه‌ دفاعی ارتش را از بین برده‌‌ است.

کرمانشاه در لیست مناطق جنگی و عملیاتی قرار گرفتفرمانده سپاه کرمانشاه: ولایتمداری و مردم‌داری دستاوردهای دفاع مقدس استامام جمعه کرمانشاه: ایستادگی ملت ایران در دفاع مقدس به‌واسطه رهبری امام راحل بود

 

در  کتاب «سرپل‌ذهاب در جنگ» که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است در رابطه با وقایع روز نخست جنگ تحمیلی آمده است که رادیو رژیم صهیونیستی نیز به نقل از روزنامه‌ دیلی‌‌اکسپرس چاپ لندن اعلام کرد: «به‌هم‌خوردن توازن قوا در خاورمیانه موجب شد رژیم بعث از فرصت استفاده کرده، قرارداد الجزایر را باطل سازد و از انزوای سیاسی ایران و ضعف ارتش آن برای جبران حقارت گذشته استفاده نماید».

این رادیو همچنین با بزرگنمایی در مشکلات نیروهای مسلح آن زمان ایران اسلامی گفت: «... نود درصد تجهیزات و هواپیماهای جنگی ایران از کار افتاده‌‌اند، رادارها کار نمی‌‌کنند و متخصصانی برای راه‌اندازی آن‌ها وجود ندارند. رژیم بعث موقعیت فعلی را انتخاب کرده تا شاید خوزستان را ضمیمه‌‌ کشور خود کند، تسلط کامل بر شط‌العرب را به دست آورد و بر جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی مسلط شده، بر تنگه‌ هرمز، شاهرگ حیاتی خلیج فارس حاکم گردد».

انتهای پیام / 831/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش شهدای دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش شهدای دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس ارتش بعث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی زمینی ارتش مشغول انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان است

امیر سرتیپ دوم عبدالرحمان ساسانیان روز پنجشنبه در دیدار با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار تایباد گفت: در زمان حاضر هم اکنون همه زیرساختهای لازم برای انجام مراحل مختلف عمرانی این طرح در نقاط مرزی ایران و افغانستان فراهم شده است.

وی ادامه داد: امید است با تلاش و هم افزایی مثال زدنی همه دستگاههای اجرایی و متولی این حوزه، طرح انسداد مرزهای ایران و افغانستان در شمال شرق در مدت زمان پیش بینی شده خود به اتمام برسد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه گفت: عملیات انسداد، از مرز دوغارون به سمت شهرستان خواف است و این طرح به صورت دیوارکشی به ارتفاع چهار متر و فنس کشی بخش بالایی آن خواهد بود.

ساسانیان افزود: تعامل و همراهی همه نیروهای مسلح مستقر در مرز دوغارون امنیت پایداری را در این نقطه از کشور برای همه به ارمغان آورده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار تایباد هم نشست گفت: به برکت وجود نیروهای مسلح و مرزنشینان امنیت ۱۰۰ درصدی در مناطق مرزی شرق کشور ایجاد شده که این خود جای شکرگزاری دارد.

محمدرضا رضایی افزود: بدون شک افزایش تعامل و حفظ روابط بین ۲ کشور همسایه ایران و افغانستان می تواند در بخشهای مختلف نقش زیادی داشته باشد که باید از این فرصت طلایی در سایر حوزه ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها به ویژه محرویت زدایی برای اقتدار و سربلندی کشور ورود کرده و تاکنون از خود کارنامه موفقی به یادگار گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • جانشین فرمانده کل سپاه: هرگونه تعرض به ایران با پاسخی شدیدتر مواجه می‌شود
  • دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد
  • نیروی زمینی ارتش مشغول انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان است
  • دشمن در مقابل توان نیروهای مسلح، خلع سلاح شده است
  • به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم
  • سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.
  • تغییر دستور کار مقاومت در جبهه شمالی؟ / بررسی معنای افزایش تنش و درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی
  • روسیه : اوکراین بیش از ۸۰۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • اردبیل| ارتش مقتدر ۸ سال دفاع مقدس را به نفع ایران تمام کرد
  • وحدت «میدان و دیپلماسی» در موفقیت های ایران نقش آفرین است