Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد یزد به عنوان شهری جهانی که مظهر زندگی مسالمت‌امیز ادیان به شمار می‌رود، از نمادها و الگوهای تحقق صلح جهانی است لذا ضرورت دارد با بهره گیری بیشتر مسئولان کشورمان از دیپلماسی گردشگری، برای مبارزه با ایران‌هراسی و معرفی ملت صلح‌طلب کشورمان گام های اساسی‌تری برداشته شود.

صلح جهانی مسئله مهمی برای تمام دنیاست و از مهمترین دغدغه‌های کشورها به شمار می‌رود، هر چند مسائل سیاسی نقش عمده‌ای بر «صلح» در دنیا دارد اما امروزه کشورهای صلح‌طلب قدم‌های زیادی برای تحقق آرمان‌های انسان دوستانه در راستای تحقق صلح جهانی برداشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمهوری اسلامی ایران نیز از همان سال‌های ابتدایی انقلاب مقوله برقراری صلح را از آرمان‌های خود ترسیم کرده و حتی در جریان جنگ تحمیلی علیه کشورمان که هشت سال دفاع مقدس به جای جنگ را به همراه داشت، طلح‌طلبی ایرانیان به نمایش گذاشته شد.

امروزه علاوه بر تمام ابزارها و روش‌های موثر بر مسئله صلح، گردشگری بهترین و موثرترین نقش را در حوزه نمود آرمان‌ها و رفتارهای صلح طلبانه کشورها ایفا کرده  و این مسئله را به خوبی گردشگرانی که به ایران سفر کرده‎اند، شهادت می‌دهند.

مبارزه با ایران‌هراسی از طریق دیپلماسی گردشگری 

«سیدامیر ناصر طباطبایی» خزانه‌دار جامعه هتل‌داران کشور و رییس جامعه هتلداران یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به نقش دیپلماسی گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: گردشگری ارتباط بین انسان‎ها را افزایش داده و سطح تماس آن‌ها و تمدن‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند در رفع سوء تفاهم‌ها موثر باشد.

وی اضافه می‌کند: اگر گردشگری رونق پیدا کند، تصویر نادرستی که دشمنان از ایران برای مردم دنیا ترسیم کرده‌اند، مخدوش خواهد شد چرا که براساس آمار موجود در کشورمان، گردشگرانی که با پیش‌زمینه‌ی ایران‌هراسی به کشورمان سفر کرده‌اند، بعد از سفرشان، تصویر ناب و واقعی ایران را به دیگر کشورها عرضه کرده‌اند.

طباطبایی با بیان این که اولین منشور سازمان ملل بر مبنای صلح در ایران نوشته و پیشینه آن به ایرانی‌ها مربوط است، می‌گوید: ایرانیان از دیرباز ملتی صلح‌طلب بوده‌اند و این فرهنگ ملی و دینی غالب در ایران بعضاً مورد اقبال دشمنان نبوده و دست به ایران‌هراسی زده‎اند و متاسفانه در این باره برخی از مسئولان کشور ما نیز با نادانی به این اقدام دامن می‌زنند.

خزانه‌دار جامعه هلتداران کشور با تاکید بر این که «گردشگری را باید برای حفظ ماموریت‌های دینی و ملی حفظ کنیم»، عنوان کرد: ما می‌توانیم به وسیله دیپلماسی گردشگری نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کنیم چرا که تاکنون گردشگرانی که به ایران سفره کرده‌اند، دریافته‌اند که ما ملتی صلح طلب و دوست هستیم اما در عین حال زیر بار زور نیز نمی‌رویم لذا با افزایش قدرت گردشگری می‌توانیم بسیاری از اهدافمان را محقق کنیم.

برخورداری یزد از پتانسیل‎های صلح جهانی

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز در تکمیل این سخنان به خبرنگار ایسنا می‌گوید: دیپلماسی گردشگری و مراودات صلح‌ محور، پیشینه‌ای بلند در ایران و به خصوص در یزد دارد و خوشبختانه به واسطه جهانی شدن، این مسئله در یزد قوت گرفته و میزبان گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف دنیا بوده‌ایم.

وی بیان می‌کند: یزد به خوبی از پتانسیل‎های صلح جهانی برخوردار است و فرهنگ صلح از گذشته تاکنون با فرهنگ مردم یزد درآمیخته شده به طوری که زندگی مسالمت‌آمیز ادیان از مهمترین شاخصه‌های این فرهنگ صلح‌خواهی در یزد است.

فاطمی مسجد جامع یزد را یکی از مهمترین نمادها و مظاهر زندگی مسالمت آمیز ادیان در این دیار برمی‌شمارد و در این باره تصریح می‌کند: من معتقدم که مسجد جامع یزد نماد صلح جهانی است چرا که نه تنها آتشکده‌ای از قبل در کنار آن وجود داشته و از پایه‌های این مسجد به شمار می‌رفته بلکه محله یهودیان و کنیسه‌ی این آیین الهی و سایر ادیان و فرق نیز گرداگرد آن قرار دارند و جالب است بدانیم که از سال‌های قبل پیروان این ادیان در کنار هم زندگی و مراودات بسیار خوبی با یکدیگر دارند.مدیر کل میراث فرهنگی یزد: مسجد جامع یزد از مهمترین نمادها و مظاهر زندگی مسالمت آمیز ادیان در این دیار است.

وی با بیان این که یزد از گذشته‌های دور با ویژگی «زندگی مسالمت آمیز» شناخته می‌شده است، می‌گوید: بنابر اسناد تاریخی، سفیرانی که در دوران شاهرخ تیموری از مصر به ایران می‌آمدند با هدایت این حاکم دوران تیموری به یزد سفر می‌کردند تا این دیار را مشاهده کنند.

وی اضافه می‌کند: اقوام مختلفی از ایران و جهان مانند عرب‌ها، لاری‌ها، شیرازی‌ها و سایر تجار ایرانی و غیر ایرانی نیز با یزدی‌ها مراودات زیادی داشته‌اند به طوری که هنوز هم خانه‌های این اقوام در یزد باقی مانده و بعضاً همین اقوام همچنان در یزد نیز سکونت دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد با بیان این که امروزه یزد نیز از مهمترین مقاصد مهاجرپذیر کشور است، می‌گوید: اتباع و مهاجران زیادی در یزد زندگی می‌کنند و دارای زندگی آرامی هستند و مانند سایر مردم یزد از مسجد، تکیه و عبادتگاه، سایر امکانات مربوط به خود و حتی بعضاً محلات مستقل برخوردارند.

یزد، نه تنها دارای مظاهر و نمادهای بارز زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان است بلکه مراودات بسیار خوب پارسیان هند با یزدیها و حتی انتقال پیام صلح جهانی گاندی از دل آتشکده یزد توسط کمپ بین‌المللی جایجاگات، ورود گروه‌های مختلف گردشگر و تداوم روابط بین‌المللی شهر جهانی یزد با سایر نقاط دنیا، خواهرخواندگی‌ها و همینطور اسناد و اماکن موقوفه مربوط به سایر ادیان و اقوام، همه و همه به خوبی گویای صلح جهانی یزد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صلح دیپلماسی گردشگری زندگی مسالمت آمیز دیپلماسی گردشگری ایران هراسی صلح جهانی صلح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۱۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق، اثبات قدرت پوشالی صهیونیستها بود

منصور حقیقت پور در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی به ملت ایران قدرتی غیرقابل پیش بینی داد که دور از تصور دشمنان انقلاب بود، گفت: این عملیات ثابت کرد که ملت ایران هر  زمان پشت‌سر رهبر مقتدر خود قدم برداشته‌اند عزتمندانه به پیروزی رسیده‌اند و ما باید با تمام توان و با اتحاد و همدلی مکر دشمنان را به آنها بازگردانیم.   وی با تاکید بر اینکه هیچ قدرتی توان مقابله با عزم و اراده ملت ایران  را ندارد، اظهار کرد: عملیات وعده صادق پوشالی بودن رژیم کودک‌کش صهیونیستی را ثابت کرد و اقتدار نظامی ایران اسلامی را بیش از پیش به نمایش گذاشت.   این کارشناس مسائل منطقه گفت: امروز قدرت نظام و انقلاب برجسته شده است و بر خلاف پیش بینی های آمریکا عمل شد و آن‌ها هرگز تصور نمی‌کردند اقدامی از سوی ایران علیه رژیم صهیونیستی صورت پذیرد.   حقیقت پور خاطرنشان کرد: عملیات وعده صادق، یکی از نمونه‌های روشن و پرافتخار دفاع است که با تمام قدرت و اراده ملتی که به اسلام و انقلاب خود پایبندند، انجام شد و قدرت اراده ملت ایران به جهانیان ثابت شد.   وی تصریح کرد: این عملیات نه تنها نشان داد که ایران با تهدیدات خارجی تعارف ندارد، بلکه به‌وضوح بیانگر این است که هیچ اقدامی در حقوق و منافع ملی این ملت مظلوم، بی‌توجیه و بدون پاسخ نخواهد ماند.

دیگر خبرها

  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کرد
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • عملیات وعده صادق، اثبات قدرت پوشالی صهیونیستها بود
  • افت و خیز سرعت اینترنت ایران در داشبوردهای جهانی
  • روستا‌های ایران در فهرست جهانی شدن
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است