Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@20:43:44 GMT

قطارهایی که به جای خدمت‌رسانی خاک می‌خورند

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۱۲۵۷

قطارهایی که به جای خدمت‌رسانی خاک می‌خورند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، روزانه بیش از میلیون‌ها مسافر برای تردد از خطوط مترو استفاده می‌کنند؛ وسیله حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بری که به‌دلیل زیرزمینی بودن و نماندن پشت چراغ قرمز و ترافیک، طرفداران زیادی دارد و هر روز بر تعداد مسافران آن افزوده می‌شود.

بیماری کوویدـ 19هم حریف مسافران سفرهای زیرزمینی نشده و همچنان شاهد حضور گسترده مردم روی سکوهای انتظار قطارهای متروی پایتخت هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی از خطوط و ایستگاه‌ها تعداد مسافران به حدی زیاد است که مسافران خواستار افزوده شدن تعداد قطارها هستند؛ درخواستی که به گفته علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران نیاز به مساعدت همه دستگاه‌ها و متولیان دارد و کار زمانبری است. او  به نمونه‌ای در همین رابطه اشاره می‌کند که برای نخستین‌بار است مطرح می‌شود.

 ماجرا به امانت گرفتن 2رام قطار شهری از سازمان قطار شهری کرج برمی‌گردد که ورودشان به ناوگان حمل‌ونقل ریلی شهر تهران در روزگار سخت فعلی برای کاهش سرفاصله حرکت‌ها و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مسافران غنیمت به شمار می‌رود. جالب اینکه متروی تهران اعلام کرده حاضر است طی توافقی محکم و حقوقی، هرگاه خطوط ریلی درون شهری کرج احداث شد و استفاده از آن 2قطار توجیه‌پذیر، 2رام قطار نو به کرج برگرداند.

کار زمان‌بر افزایش تعداد قطارها

قطارها از ساعت 5و 30دقیقه صبح حرکتشان را روی ریل‌ها شروع می‌کنند و تا ساعت 22و 30دقیقه بی‌وقفه پیش می‌روند و مسافران را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند. برخی از ساعات حجم جمعیت زیاد است و بعضی از زمان‌ها مسافران کم‌ هستند و می‌توان روی صندلی‌های آبی‌رنگ جایی برای نشستن پیدا کرد. قطارهای مترو هرقدر هم خلوت باشند در کوتاه‌ترین زمان و در یک پلک بر هم زدن شلوغ می‌شوند. همین شلوغی‌ها خیلی از مواقع منجر به ایجاد نزاع و درگیری بین مسافران و حتی مسافران با راهبران قطارهای مترو و مأموران سکوها می‌شود؛ گلایه‌هایی که مردم گمان می‌کنند به گوش مدیران شهری و متولیان مترو نمی‌رسد. اما علی امام، مدیرعامل شرکت مترو می‌گوید: «خطوط متروی تهران از خطوط پرتردد و شلوغ کشور محسوب می‌شود و خواسته مسافران هم بحق است، اما نکته مهم و حائز اهمیت اینکه افزایش قطار و واگن به خطوط مترو کار زمانبری به‌حساب می‌آید و نیاز به اعتبار و بودجه دارد.» افزایش واگن‌ها قطعاً منجر به خدمت‌رسانی بهتر به مسافران بیشتری می‌شود و به همین دلیل مدیران شهری و مدیران شرکت مترو تلاش می‌کنند تا کمبودهای این ناوگان حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر رفع شود.

استفاده بهینه از قطارهای بدون استفاده

ساخت واگن و قطار توسط شرکت واگن‌سازی‌ تهران انجام می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت مترو، ساخت حدود 150دستگاه واگن از مهرماه امسال در شرکت واگن‌سازی‌ تهران شروع می‌شود: «از زمان شروع به ساخت تا دریافت واگن‌های جدید و ورود آنها به خطوط مترو حداقل یک سال یا بیشتر زمان نیاز است؛ بنابراین در این مدت دست روی دست نمی‌گذاریم و تلاش می‌کنیم از گزینه‌های دیگر برای افزایش امکانات و خدمات در ناوگان مترو استفاده کنیم.»

براساس اسناد و تحقیقات انجام شده 2رام قطار در اختیار سازمان قطار شهری کرج است که بدون‌استفاده رها شده‌اند. امام در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: «سال‌ها پیش سازمان قطار شهری کرج سفارش 2رام قطار داد که برای مدتی این قطارها وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی ریلی شدند و پس از مدتی سازمان قطار شهری کرج و استان البرز آنها را پس گرفت و اکنون حدود 4سال است که قطارها در شرکت مپنا بلااستفاده رها شده‌اند.» رها شدن و بلااستفاده ماندن قطارها سبب استهلاک برخی از قطعات می‌شود و به همین دلیل مدیرعامل شرکت مترو خواستار امانت گرفتن این دو رام قطار از سازمان قطار شهری کرج است. او می‌گوید: «نامه‌نگاری‌ها با مسئولان سازمان قطار شهری کرج و استانداری البرز مبنی بر امانت گرفتن قطارها انجام شده، اما تا‌کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.» به گفته امام، شرکت متروی تهران متعهد شده است پس از امانت گرفتن 2رام قطار درصورتی که سازمان قطار شهری کرج نیاز به قطارها داشته باشد 2رام قطار جدید و نو به آنها تحویل دهد.

علی امام با اشاره به ارائه خدمات به ساکنان کرج و استان البرز طی بیش از 20سال می‌گوید: «از سال 1377خط 5مترو در اختیار شهروندان ساکن البرز و استان کرج بوده است و با هزینه شهری به مسافران خدمات ارائه می‌دهد؛ بنابراین درخواست امانت گرفتن 2رام قطار بلااستفاده و رهاشده که خاک می‌خورند غیرمنطقی نیست؛ چرا که همین 2رام قطار در جابه‌جایی سریع و بهتر مسافران ریلی بسیار اثر‌گذار است.» 

هر چند این روزها اکثر خطوط متروی کلانشهر تهران با انبوه جمعیت، کمبود قطار و واگن مواجه است، اما به گفته امام درصورت موافقت، قطارها پس از دریافت وارد خط 6و 7می‌شوند: «این خطوط هنوز به‌طور کامل بهره‌برداری نشده‌اند و همچنان شاهد بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید در این خطوط هستیم؛ بنابراین در روزهای آتی قطعا با مسافران بیشتری مواجه می‌شویم و امیدواریم هرچه زودتر قطارها در اختیار شرکت متروی تهران قرار بگیرد تا بتوانیم آنها را به خطوط 6و 7وارد کنیم.»

مترو نیاز به 1500واگن دارد

اکنون متروی تهران 7خط و بیش از 120ایستگاه دارد که مسافران با بیش از 210قطار و بیش از  1500واگن جابه‌جا می‌شوند. علی امام می‌گوید: «سفر با مترو در مقایسه با سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی مقرون به‌صرفه‌تر است و به همین دلیل هر روز به تعداد مسافران اضافه می‌شود. با توجه به این افزایش چشمگیر مسافران قطعاً تا سال 1402یعنی 3سال دیگر شرکت متروی تهران به 1500دستگاه واگن نیاز دارد که تأمین واگن‌ها به یکباره امکانپذیر نیست، اما تلاش می‌کنیم از طریق قراردادهایی که میان دولت و شهرداری منعقد می‌شود، واگن‌ها را تأمین و وارد حمل‌ونقل ریلی کنیم.»

به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، سال‌ها قبل قراردادی از سوی وزارت کشور و شرکای کشور چین و شرکت واگن‌سازی‌ تهران برای تأمین واگن‌های موردنیاز شرکت متروی تهران منعقد شد که متاسفانه عملیاتی نشد. امام درباره جزئیات بیشتر این قرارداد می‌گوید: «این قرارداد منعقد شد، اما به‌دلیل باز نشدن «ال‌سی» یا همان اعتبار اسنادی، عملیاتی نشد و درصورت باز شدن ال‌سی بخشی از کار توسط شرکای خارجی طرف قرارداد در کشور چین و بخشی هم در شرکت واگن‌سازی‌ تهران انجام و واگن‌های موردنیاز شرکت مترو تأمین می‌شود.»

پربیننده ترین چرا پروانه ساخت پلاسکو صادر نمی‌شود؟/ معاون حناچی: پلاسکو دفتر فروش است، بنیاد مجوز تجاری می‌خواهد! ور‌ود سالانه ۵۷۹ هزار تُن آلودگی هوا به ریه تهرانی‌ها انتقاد جدی۷ عضو شورا به کم‌کاری حناچی برای بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر شهرداری/ تعلل شهرداری در ارسال لایحه اصلاح ساختار فروش اینترنتی سازمان میادین میوه و تره‌بار در تمام شهر تهران/ کره و مرغ را به قیمت تنظیم بازار عرضه می‌کنیم معاونت شهرسازی اجازه پلمپ مراکز دامپزشکی مستقل را ندارد/ استفاده از دامپزشکان برای ارائه خدمات درمانی به حیوانات بی‌صاحب

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی متروی تهران حمل و نقل ریلی قطار شهری خطوط مترو سفرهای زیرزمینی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سازمان قطار شهری کرج مدیرعامل شرکت مترو شرکت متروی تهران شرکت واگن سازی حمل ونقل عمومی امانت گرفتن خطوط مترو 2رام قطار علی امام واگن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید اینترنتی بلیط قطار از تمامی شرکت‌های ریلی با سفرمارکت

این روزها طرفداران سفر با قطار اغلب ترجیح می‌دهند تا بلیط قطار را به‌صورت اینترنتی خریداری کنند. این بار قصد داریم تا در این مطلب به موارد مختلفی که متقاضیان خرید بلیط قطار نیاز دارند درباره آن بیشتر بدانند بپردازیم و به آنها کمک کنیم تا با مراجعه به منبع اصلی خدمات سفر یعنی سفرمارکت و خرید بلیط قطار خودشان را برای یک سفر ریلی ایدئال آماده کنند.

خرید بلیط قطار

به چند روش مختلف می‌توان اقدام به خرید بلیط قطار کرد. اولین راه مراجعه حضوری به ایستگاه راه‌آهن یا دفاتر فروش بلیط است. روش دوم که شیوه رایج‌تری هم هست خرید اینترنتی بلیط قطار است. با این روش مسافران می‌توانند به بررسی و مقایسه امکانات و خدمات قطارها و همچنین قیمت بلیط‌ها بپردازند و بعد از آن بلیط کوپه یا صندلی خود در واگن ویژه خواهران یا برادران را خریداری کنند. در این روش نیازی به صرف زمان زیاد برای تردد به دفاتر فروش بلیط یا ایستگاه و معطلی در صف‌های طولانی خرید نیست. بلکه مسافران می‌توانند بدون دردسر و در زمانی کوتاه، در هر کجا که هستند اقدام به خرید بلیط کنند.

قیمت بلیط قطار برای هر مسافر

به طور کلی بلیط قطار قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و برخلاف بلیط هواپیما که اغلب با نوسان شدید قیمتی همراه است از ثبات بیشتری برخوردار است. با این وجود قیمت بلیط‌ قطارها با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت قیمت بر حسب عوامل متعدد شامل فاصله میان مبدأ و مقصد، امکانات و خدمات هر قطار و نوع قطار شامل اتوبوسی یا کوپه‌ای تعیین می‌شود. در مجموع می‌توان گفت از میان انواع قطارها بلیط قطار اتوبوسی، بلیط قطار کوپه‌ای ۶ تخته و بلیط قطار کوپه‌ای ۴ تخته به ترتیب قیمت ارزانتری دارند.

درباره تفاوت قیمت بلیط قطارهای هم رده نیز باید گفت هر قدر امکانات قطار بیشتر باشد قیمت بلیط آن هم گران‌تر خواهد بود. به طور مثال قطار ۵ ستاره زندگی رجا در دسته قطارهای کوپه‌ای ۴ تخته قرار دارد. اما از آن جا که بالاترین سطح امکانات را دارد، جزء قطارهای لوکس است و قیمت آن از قطارهای کوپه‌ای در کلاس ۴ ستاره بیشتر است. علاوه بر همه مواردی که گفته شد، برخی از شرکت‌های ریلی به دسته‌ای از مسافران شامل افراد کم‌توان، جانبازان یا کودکان تخفیف‌های ویژه ارائه می‌دهند.

خرید بلیط قطار فوری از سفرمارکت

بلیط قطار را می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن و در عرض چند دقیقه از سفرمارکت خریداری کنید. فقط کافی است وارد اپلیکیشن یا وب‌سایت سفرمارکت شوید و بعد از مراجعه به صفحه بلیط قطار مبدأ و مقصدتان را مشخص کنید. بعد از آن می‌توانید از میان گزینه‌های بلیط ویژه خواهران یا برادران، کوپه دربستی و بلیط حمل خودرو دست به انتخاب بزنید.

با فهرست کاملی که سفرمارکت از بلیط قطار در مسیر دلخواهتان به شما نمایش می‌دهد، این امکان را دارید تا بلیط قطار شرکت‌های ریلی گوناگون را از نظر سطح خدمات و قیمت با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنید. علاوه بر آن سفرمارکت یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید بلیط قطار فوری به حساب می‌آید. زیرا با نصب اپلیکیشن سفرمارکت و دریافت نوتیفیکیشن‌های مربوط به پیش فروش بلیط قطار می‌توانید از عرضه بلیط در مسیر موردنظرتان باخبر شوید و به موقع اقدام به رزرو کنید.

معرفی شرکت‌های ریلی ایران

در سال‌های اخیر با وجود استقبال گسترده مسافران از سفر با قطار به تعداد شرکت‌های ریلی قطار هم اضافه شده است. هر کدام از این شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر و برای جلب رضایت مسافران بیشتر تلاش می‌کنند تا امکانات و خدمات متفاوتی را به مسافران ریلی ارائه دهند. در ادامه برخی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های ریلی کشور را به شما معرفی می‌کنیم:

شرکت رجا

به جرئت می‌توان گفت هیچ شرکت ریلی به اندازه شرکت رجا در میان مسافران همیشگی قطار شناخته‌شده و معروف نیست. این شرکت که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ شروع کرده است، جزء پرکارترین شرکت‌ها است و سهم زیادی در جا به جایی مسافران در مسیرهای ریلی مختلف کشور دارد. تنوع قطارهای شرکت رجا بسیار زیاد است. به‌طوری که هر دو دسته قطارهای لوکس و اقتصادی را می‌توان در میان ناوگان ریلی این شرکت دید. قطار سیمرغ، قطار زندگی، قطار سریع‌السیر، قطار پلور سبز و قطار اتوبوسی پردیس از نمونه قطارهای محبوب رجا به‌شمار می‌روند. عرضه خدمات و امکانات متنوع و در عین حال باکیفیت موجب شده است تا بلیط قطار رجا همواره در صدر پرمتقاضی‌ترین بلیط‌های قطار قرار بگیرد.

شرکت فدک

خرید بلیط قطار فدک برای بسیاری از مسافران به معنای خرید بلیط قطاری لوکس و درجه یک است و البته این موضوع در واقعیت هم صحت دارد. شرکت ریلی فدک فعالیتش را با به‌کارگیری ۲۰۰ واگن آلمانی شروع کرد و با هدف ارائه خدمات در سطح استانداردهای بین‌المللی روز دنیا تلاش کرده است تا مسافران بیشتری را به خرید بلیط قطار فدک ترغیب کند.

شرکت سفیر

شرکت سفیر نیز در کنار شرکت‌های فدک و رجا جزء بهترین شرکت‌های ریلی کشور محسوب می‌شود. این شرکت با دارا بودن مجموعه وسیعی از قطارهای باکیفیت درصد قابل توجهی از خدمات ریلی به مسافران داخلی را به خود اختصاص داده است. وانیا ریل، مهتاب سیر جم، جوپار و هستیا از جمله معروف‌ترین قطارهای شرکت سفیر به شمار می‌روند. علاوه بر آن بلیط قطار بن ریل و نورالرضا نیز از سوی این شرکت ریلی به فروش می‌رسد.

سؤالات متداول رزرو بلیط قطار برای مراجعه به ایستگاه راه‌آهن و سوار شدن به قطار چه مدارکی باید داشته باشیم؟

برای سوار شدن به همه قطارها همراه داشتن کارت ملی یا مدارک معتبر جهت احراز هویت الزامی است. توجه داشته باشید که اطلاعات درج شده در بلیط قطار باید با اطلاعات هویتی مسافران مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است از ورود مسافر به قطار جلوگیری شود.

برای خرید بلیط اینترنتی قطار به چه اطلاعاتی نیاز است؟

در همه سایت‌های فروش بلیط قطار برای رزرو بلیط لازم است اطلاعات هویتی مسافر نظیر نام و نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد او را ثبت کرد.

قیمت کوپه دربست در قطار چقدر است؟

در صورت رزرو بلیط کوپه دربستی قطار اگر تعداد مسافران از ظرفیت اصلی کوپه کمتر باشد تنها هزینه صندلی برای آنها محاسبه می‌شود و هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی از مبلغ بلیط آنها کسر می‌شود.

چطور بلیط قطار را کنسل کنیم؟

از زمان خریداری بلیط تا یک ساعت قبل از حرکت قطار فرصت برای کنسلی یا لغو بلیط وجود دارد. لازم به ذکر است که مبلغ جریمه کنسلی بلیط قطار بر حسب زمان اعلام کنسلی و مدت زمان باقی مانده تا زمان شروع حرکت قطار محاسبه می‌شود.

جریمه کنسلی بلیط قطار چه مبلغی است؟

کنسلی بلیط قطار تا ۱۲ روز قبل از حرکت مشمول ۱۰ درصد جریمه، از ۱۲ روز تا سه ساعت مانده به حرکت شامل ۳۰ درصد جریمه و از سه ساعت مانده به حرکت قطار تا قبل از شروع حرکت شامل ۵۰ درصد جریمه می‌شود. بدیهی است پس از حرکت قطار امکان کنسلی وجود ندارد و هزینه‌ای به مسافر استرداد نمی‌شود.

میزان بار مجازی که هر مسافر می‌تواند با خود به قطار ببرد چقدر است؟

میزان باری که مسافران قطار می‌توانند با خود به قطار ببرند نمی‌تواند از نظر وزنی از ۳۰ کیلوگرم و از نظر ابعاد از ۷۵ سانتی متر بیشتر باشد. به‌علاوه بار همراه مسافر نباید مزاحمتی برای مسافران دیگر کوپه داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897764

دیگر خبرها

  • معرفی انواع خطوط هوایی و مسیرهای پروازی به ترکیه
  • یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟
  • امسال ۵۰۰ اتوبوس شهری اورهال می‌شود
  • وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیه‌های فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی
  • واگن مترو از چین نیامد؛ بین شهرداری و وزارت کشور دعوا شد
  • وزارت کشور و شهرداری تهران، صلاحیت یکدیگر را برای واردات واگن مترو قبول ندارند / سفارشی که ۷سال پیش به چینی ها داده شده، بلاتکلیف است
  • قطار ملی مترو در حال طی کردن مراحل آزمایشی برای ورود به ناوگان
  • خرید اینترنتی بلیط قطار از تمامی شرکت‌های ریلی با سفرمارکت
  • قطار ملی مترو در انتظار ورود به چرخه خدمت‌رسانی
  • مژده چمران به تهرانی ها: واگن های قطار جدید و ملی به مترو می آیند