Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:46:53 GMT

خون‌بهای عزت و آزادی؛ دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۱۳۳۴

خون‌بهای عزت و آزادی؛ دفاع مقدس

چشم مادران مهربانی که به راه خشک شده و پدرانی که دست های پرمهرشان هنوز هم عطر آخرین نوازش بر سر فرزندانشان را می دهد، برادرانی که جدایی ناباورانه ای را در جبهه ها تجربه کردند، دوستانی که لب تشنه جان دادند و عشق هایی که پر پر شده همه به دنبال آرمانی مشترک بودند و آن هدف را می توان امروز در عزت، آزادی و سرافرازی کشور عزیزمان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین روز تابستان سال ۵۹ خورشیدی یادگاری خونین از جنگی نابرابر بر پیکر ایران عزیزمان برجای گذاشت که رشادت های مردان و زنان ایرانی در جبهه های حق علیه باطل توانست پیروزی را به ملت قهرمان و فداکار ایران هدیه دهد، هفته دفاع مقدس هر سال در این تاریخ برای یادبود و گرامیداشت رشادتها و جان فشانی های رزمندگان در جبهه و جنگ و قدردانی از ایثار مبارزان روزگار سخت کشورمان برگزار می شود.

رژیم بعث عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ (۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰) حمله به ایران را آغاز کرد. نیروهای عراقی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودند که نواحی بزرگی از غرب ایران را اشغال کنند، ۲ ساعت پس از اولین حمله هوایی عراق که همزمان با حمله زمینی انجام شده بود، عملیات سایه البرز (کمان ۹۹) بعد از عملیات انتقام، اولین عملیات هوایی گسترده‌ای بود که توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از حمله عراق به ایران انجام گرفت. این عملیات در تاریخ یکم مهر ۱۳۵۹ انجام و باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ شد.

در نخستین روزهای حمله ارتش عراق به خاک ایران، حدود ۳۰ هزار کیلومترمربع از خاک ایران به اشغال ارتش عراق درآمد، در ۲ روز نخست حمله، نیروهای عراقی به هیچ یگان نظامی ایرانی که در حد تیپ باشد، برنخوردند. در واقع آن‌ زمان ایران فقط ۲ لشکر از نیروهای مسلح و ۲ لشکر موتوریزه پیاده‌نظام در غرب کشور داشت که آن ‌ها هم همگی از مرزها فاصله گرفته بودند، در این روزها واحدهای گوناگون نیروی زمینی ایران اسلامی با تأخیر توانستند خود را به جبهه جنوب برسانند.

نیروی زمینی عراق از سه جبهه و در هر جبهه با یک سپاه یورش زمینی خود را آغاز کرد، سپاه اول از جبهه شمالی حدود ۲۵ کیلومتر در اطراف قصر شیرین پیشروی کرد و سپاه دوم از جبهه میانی و در اطراف مهران، هر ۲ پس از برخورد به مناطق کوهستانی متوقف شدند. این حملات برای پشتیبانی از حمله اصلی در خوزستان انجام شد، صدام تصور می‌کرد که مورد استقبال مردم خوزستان که بخشی از آنان عرب یا عرب‌زبان بودند قرار خواهد گرفت اما اینگونه نبود.

هدف اولیه بخش جنوبی ارتش عراق، تصرف برق‌آسای شهر مرزی خرمشهر و پس از آن آبادان، اهواز، دزفول و سوسنگرد بود، عراق کسب این هدف را یک پیروزی استراتژیک برای خود تلقی می‌کرد؛ ولی سه ستون زرهی عراقی که برای تصرف خرمشهر اعزام شده بودند با مقاومت ناهماهنگ و خودجوش مردم این شهر مواجه شدند و در کمین حدود سه هزار غیرنظامی‌ افتادند که سلاح‌های ناچیزی همچون تفنگ ام۱ گاراند، نارنجک و کوکتل مولوتف در مقابل تجاوز ارتش عراق مقاومت می‌کردند، بیشتر نیروهای مقاومت خرمشهر با وجود آموزش نظامی ناچیز انگیزه بسیار زیادی برای جنگیدن داشتند. این نیروها موفق شدند جلوی پیشروی سریع ارتش عراق را بگیرند و عراق در همان مرحله اول جنگ، در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند و درگیر یک نبرد خانه به خانه در کوچه‌های خرمشهر شد، تصرف خرمشهر ۱۵ روز به طول انجامید و در درگیری‌ها عراقی‌ها پنج هزار کشته دادند و پس از آن نیز عراق به مدت سه هفته درگیر نبردهای خیابانی با گردان تکاوران دریایی بوشهر در این شهر بود، در ایران به احترام مقاومت و نبرد شهروندان این شهر، «خونین‌شهر» نامیده ‌شد.

پس از تصرف خرمشهر، ارتش عراق موفق شد در اواخر آبان شهر آبادان را به‌طور کامل محاصره کند. عراقی‌ها که بر حمایت عرب‌های خوزستان از ارتش خود، دست‌کم در شمال خوزستان حساب کرده‌بودند، بازهم ناکام ماندند و حملات پیاپی عراق برای تصرف شهرهای سوسنگرد و اهواز عقیم ماند و ارتش عراق شانس غافلگیری را به‌خاطر مقاومت یک گروه کوچک مردمی از دست داد.

در شهریور ۱۳۶۰ خبرنگاران غربی که از سوی ایران اجازه یافته بودند از جبهه‌های جنگ بازدید کنند، در گزارش‌های خود از شور و امید به زندگی در نیروهای ایرانی خبر دادند. در مهر ماه طی یک عملیات سه روزه که از ۵ مهر با نام "ثامن‌الائمه" آغاز شد، ایران موفق شد شهر آبادان را پس از حدود یک سال از محاصره خارج کند. این پیروزی آن‌چنان غیرمنتظره بود که برخی گمان می‌کردند نظامیان عراقی در این جبهه علیه صدام کودتا کرده‌اند.

در دوم فروردین ۱۳۶۱ نیروهای قدرتمند ایران در عملیات فتح‌المبین موفق شدند مناطق استراتژیکی را از تصرف عراق خارج کنند و دست‌کم یکهزار و ۵۰۰ عراقی را به اسارت بگیرند. پس از این عملیات ابتکار استراتژیک در جبهه‌ها به دست نیروهای ایرانی افتاده بود. در سوم خرداد ۱۳۶۱ ایران به یک پیروزی بزرگ دیگر دست یافت، نیروهای نظامی عراق که هنوز از شکست حصر آبادان ترمیم نیافته بودند، خود را با عملیات بیت‌المقدس روبرو دیدند، این عملیات در سه محور جنوب سوسنگرد در شمال خوزستان، جاده اهواز خرمشهر در مرکز و خود شهر خرمشهر انجام شد و در هر سه محور به پیروزی ایران منجر شد و تنها کمتر از ۲۸ ساعت از آغاز عملیات، نیروهای ایرانی کنترل شهر را به دست گرفتند و در این عملیات یکهزار و ۵۰۰  سرباز عراقی کشته یا اسیر شدند.

در بهمن و اسفند ۱۳۶۲ نیروهای غیور ایرانی‌ تلاش کردند در عملیات خیبر با استفاده از اصل غافلگیری با عبور از نیزارهای هورالعظیم به سمت اشغال بزرگراه بصره بغداد پیش‌روی کنند و تعادل جبهه‌ها را به نفع خود تغییر دهند، نیرو های ایرانی‌ با استفاده از عملیات آبی خاکی و همچنین با استفاده از بالگرد اقدام به عبور از نیزارهای هورالعظیم کردند که عراقی ها با روش ناجوانمردانه استفاده از جریان برق در آب هور و نیز بکار بردن سلاح‌های شیمیایی جلوی پیشروی نیروهای ایرانی را گرفتند.

همچنین بخش دیگری از جنگ در آب های خلیج فارس ادامه یافت که طرف عراقی تنها در طول سال ۱۳۶۳ دست به حمله به ۳۳ نفتکش زد و ایران نیز با حمله به ۱۷ نفتکش به این عمل واکنش نشان داد.

ایران اسلامی سرانجام در زمستان ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ موفق شد به بخشی از اهداف عملیات رمضان برسد و ارتباط عراق را با خلیج فارس از طریق شبه جزیره فاو قطع کند.

در زمستان ۱۳۶۵ نیروهای ایران ۲ عملیات پیاپی کربلای ۴ و کربلای ۵ را با هدف تصرف بصره اجرا کردند و توانستند تا ۱۲ کیلومتری بصره پیشروی کنند، پس از آن که در بهار ۱۳۶۶ ایران موفقیت‌های دیگری نیز در جبهه شمال و در منطقه سلیمانیه به دست آورد.

سرانجام در ۲۷ تیر ۶۷ جنگ تجمیلی پایان یافت، امام خمینی (ره) در این روز در بخشی از بیانات خویش چنین بیان کردند: "خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند! خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نیازمند به مشعل شهادت، تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش. خوشا به حال شما ملت! خوشا به حال شما زنان و مردان! خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانواده‌های معظم شهدا! و بدا به حال من که هنوز مانده‌ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیده‌ام"

دفاع مقدس نشات گرفته از قیام عاشوراست

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: دوران پر افتخار و سراسر موفقیت هشت سال دفاع مقدس نشات گرفته از قیام عاشورای حسینی(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی با بیان اینکه عاشورا پیروزی اراده حق بر باطل بود، اظهارداشت: هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و شکوه ایستادگی یک ملت در مقابل زورگویان است.

امام جمعه زاهدان با بیان اینکه تقابل جبهه حق علیه باطل از زمان حضرت آدم بوده و همچنان تداوم دارد، گفت: دشمن زمانی دست از کینه توزی برخواهد داشت که تسلیم خواسته‌های او شویم که این جز غارت کشور و ذلت مردم نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان افزود: درس عاشورا ایستادگی، مقاومت و پایداری برای حفظ آرمان‌ها، آزادی و استقلال کشور است هرچند با هزینه‌هایی همراه خواهد بود اما نتیجه آن عزت و سربلندی است.

حجت الاسلام و المسلمین محامی تاکید کرد: هم‌اینک دشمن جنگ فرهنگی آغاز کرده و با تهاجم و شبیخون فرهنگی درصدد تحقق اهداف شوم خود است که در این مسیر آموزش و پرورش را به دلیل تربیت نسل آینده مورد هدف قرار داده است.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) یک نهضت فرهنگی و سترگ بود، گفت: این قیام بزرگ جدا از درگیری نظامی سراسر درس در امور فرهنگی نظیر عزت، غیرت، شهامت، اخلاق، ولایت مداری، صبر، ایثار و مقاومت بود.

وی با تاکید بر لزوم دفاع متقابل با دشمن در عرصه‌هایی که مورد هدف قرار داده از جمله امنیت، اقتصاد، سلامت و وحدت تصریح کرد: برای تامین امنیت باید تجهیزات نظامی و دفاعی، نیروهای رزمنده و قوی و با مهارت داشته باشیم و در حوزه اقتصاد باید با اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از متخصصان داخلی، اصلاح الگوی مصرف و کم کردن فاصله طبقاتی و گسترش فرهنگ کمک مومنانه، توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محامی ادامه داد: اگر می‌بینیم که دشمن وحدت را نشانه گرفته باید با تقویت وحدت، از تشنج و التهاب در جامعه به هر بهانه دینی، مذهبی، قومی، جناحی و سیاسی بپرهیزیم و جو جامعه را آرام نگه داریم تا همه در آرامش خاطر با اتحاد و انسجام در راه اصلاح خودشان، دین، آرمان‌شان و در حفظ عزت و استقلال کشور بایستند.
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ادامه داد: باید از شائبه ایجاد اختلاف، تفرقه و تشنج پرهیز کرد و حواس‌مان باشد که ممکن است فردی ناخواسته و بدون توجه آب به آسیاب دشمن بریزد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: امیدوارم خداوند قوت، قدرت و بصیرت کامل عنایت کند تا دشمن و توطئه‌هایش را درست بشناسیم و آن قدر قوی باشیم تا بتوانیم مقابله کنیم و راه عزت و افتخار شهدا و امام شهدا را ادامه دهیم.

پنج هزار برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوم خرداد آغاز و هر هفته برنامه‌های مناسبتی ویژه‌ای در سراسر سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

سردار غلام‌نبی کوهکن با اشاره به ابلاغ وزارت کشور برای ورود همه سازمان‌ها در گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: استانداران مسوول ستاد هفته دفاع مقدس معرفی شدند و همه سازمان‌ها برای به نمایش گذاشتن چهل سال اقتدار نظام، عملکرد همه بخش‌های دولتی و دستاوردهای مجموعه وزارت کشور در این هفته تبیین خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه‌های مختلف در ۴۳ هفته از سوم خرداد تا پایان سال گفت: مهمترین برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس در این هفته برگزار خواهد شد که با توجه به شرایط اپیدمی کرونا بر استفاده بیشتر از فضای مجازی، رسانه و فضاسازی مناسب شهرها تاکید شده است.

وی با اشاره به مهمترین ویژه برنامه‌ هفته دفاع مقدس امسال تصریح کرد: امروز (دوشنبه ۳۱ شهریور) میزبانی یادگاران دفاع مقدس در حسینیه عاشقان ثارالله با سخنرانی ویدئوکنفرانسی رهبر معظم انقلاب با رزمندگان و تقدیر از یک میلیون رزمنده دفاع مقدس در سراسر کشور در حال انجام است.

کوهکن ادامه داد: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های مهم این هفته است که در این زمینه نمایشگاه ثابت دستاوردهای دفاع مقدس و تبیین نقش نیروهای مسلح در مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان به معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت.

 وی اظهارداشت: آذین‌بندی محیط برای سازمان‌ها و ادارات، پرداختن به عملیات بزرگ شکست حصر آبادان، نواختن زنگ مقاومت در مدارس، گرامیداشت روز جوانان و سربازان در روز اول مهر در همه یگان‌های نیروهای مسلح، راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی در سراسر سیستان و بلوچستان با همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رونمایی از یادمان‌های شهدای گمنام و کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، عطرافشانی مزارشهدا، برگزاری یادواره‌های گرامیداشت شهدا(روحانی، وحدت و سلامت)، نشست‌های مختلف رزمندگان و بازگویی عملیات‌های دفاع مقدس و نشست فرمانده‌هان در برنامه‌های زنده صداو سیما از جمله برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سیستان و بلوچستان است.

دفاع همچنان ادامه دارد و باب شهادت همواره به روی مجاهدان و ایثارگران باز است تا روزی که بیرق اسلام به دست صاحب اصلی آن امام زمان حضرت ولی عصر (عج) برسد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس چهلمین سالگرد دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس چهلمین سالگرد دفاع مقدس سیستان و بلوچستان جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس چهلمین سالگرد دفاع مقدس اخبار کنکور سیستان و بلوچستان نیروهای ایرانی هفته دفاع مقدس نیروهای ایران دفاع مقدس دفاع مقدس خوشا به حال ارتش عراق جبهه ها موفق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۱۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» مملوء از دستاورد بود

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: عملیات «وعده صادق» برای کشور و نیروهای مسلح ما و هم‌چنین جبهه مقاومت پُر از دستاورد بوده و پوشالی و ضربه‌پذیر بودن اسرائیل را ثابت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا؛، پیمان جبلی امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی در مورد پیامدهای عملیات موشکی و پهپادی سپاه علیه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» برای کشورمان، نیروهای مسلح ما و جبهه مقاومت پُر از دستاورد بوده است.

وی با بیان اینکه اقتدار مثال‌زدنی نیروهای مسلح با همراهی و حمایت تام و تمام مردم عزیزمان در این عملیات نشان داده شد، افزود: همچنین این عملیات ضربه‌پذیری و سست و پوشالی بودن رژیم صهیونیستی را نشان داد و ثابت شد اسرائیل از خانه عنکبوت هم سست‌تر است.

رئیس سازمان صداوسیما اظهار امیدواری کرد: پیروزی‌های نیروهای مسلح و رزمندگان جبهه مقاومت ادامه داشته باشد.

کد خبر 745455

دیگر خبرها

  • جانشین فرمانده کل سپاه: هرگونه تعرض به ایران با پاسخی شدیدتر مواجه می‌شود
  • دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد
  • به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم
  • سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: 1600 میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • عملیات «وعده صادق» برای کشورمان پُر از دستاورد بود
  • عملیات «وعده صادق» مملوء از دستاورد بود
  • پیام تبریک فرمانده انتظامی البرز به مناسبت روز ارتش
  • سپاه به اسراییل ثابت کرد که دفاع ما پشیمان کننده و بازدارنده است