Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@18:18:35 GMT

نابودی غارزیان نقص زنجیره اکوسیستم طبیعی است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۲۱۶۳

نابودی غارزیان نقص زنجیره اکوسیستم طبیعی است

وجود گونه‌های منحصر به فرد و حساسی مانند "ماهی کور" در بعضی از غارها که گاه در اثر بی‌اطلاعی، مورد تهدید قرار می‌گیرند، سمندرهای غارزی و یا جمعیت خفاش‌ها که در تعدیل جمعیت حشرات و پویا نگه داشتن اکوسیستم اهمیتی به سزا دارد لزوم آگاهی بخشی عمومی درباره حفاظت از جانداران غارزی را روشن می‌سازد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت دوم مهرماه روز غار پاک پیامی صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن این پیام آمده است:

حفاظت از تنوع زیستی در سطوح سه گانه زیستگاه، گونه و ژن، ضامن بقای حیات و سلامت در کره زمین است. غارها از جمله زیستگاه‌های منحصر به فردی هستند که زیستمندان آن با شرایط خاص زیستگاه سازگار شده و به تبع آن از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردارند. تنوع زیستی غارها بخشی از زنجیره به هم پیوسته اکوسیستم است که ارتباط تنگاتنگی با جهان بیرون از غار و فرایندهای زیستی آن دارد و آسیب و نابودی غارزیان منجر به تهدید زیست کره و نقص بسیار واضحی در زنجیره اکوسیستم طبیعی می‌شود.

دوم مهرماه ۹۹ مقارن با یازدهمین سالگرد روز ملی غار پاک، با شعار "حفاظت از تنوع زیستی غارها" توجه ویژه به تنوع زیستی غارها را به همگان گوشزد می‌کند. اگر چه اهمیت تنوع زیستی غارها در ارائه خدمات اکوسیستمی ارزشمند، بر متخصصان امر روشن است ولیکن لازم است در چنین مناسبت‌هایی با تبیین این ارزش‌ها به عموم مردم، سطح آگاهی آنها در لزوم حفاظت از این زیستمندان حساس و زیستگاه ایمن آنها، یعنی غارها افزایش داده شود.

وجود گونه‌های منحصر به فرد و حساسی مانند "ماهی کور" در بعضی از غارها که گاه در اثر بی اطلاعی، مورد تهدید قرار می‌گیرند، سمندرهای غارزی و یا جمعیت خفاش‌ها که به خصوص در تعدیل جمعیت حشرات، دفع آفات گیاهی و کمک به گرده افشانی گیاهان و پویا نگه داشتن اکوسیستم اهمیتی به سزا داشته از جمله مواردی می‌باشد که لزوم آگاهی بخشی عمومی را در خصوص حفاظت از جانداران غارزی روشن می‌سازد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است:

از طرفی رویکرد جذاب گردشگری غارها که در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است و ایجاد تغییرات ساختاری غارها در این خصوص و در صورت رعایت نکردن موازین زیست محیطی موجب تخریب غارها و تهدید جمعیت گونه‌های ساکن غار می‌شود و یا فعالیت معادن در محدوده غارها که آسیب‌های موازی غیر قابل جبران برای غار و غارزیان را موجب می‌شود، لزوم آگاهی سازی عمومی را در شناخت حساسیت و اهمیت تنوع زیستی غارها بر ملأ می‌کند.

لازم است در کنار این آموزش‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردهای مربوط به حفاظت غارها به عنوان گنجینه‌های طبیعی زیستگاه، اهتمام داشت. پر واضح است که سازمان حفاظت محیط زیست علی رغم تلاش‌ها و مساعدت‌ها به تنهایی قادر به حفاظت از این میراث کهن و گنجینه ارزشمند نبوده و همیاری سایر نهادهای آموزشی، پژوهشی و نظارتی در کنار مشارکت غارنوردان و غارشناسان در قالب سمن‌ها و انجمن‌ها در شناسایی، حفاظت و آموزش امری مؤثر و پر بازده است.

کد خبر 445523

منبع: ایمنا

کلیدواژه: غار سازمان حفاظت از محیط زیست محيط زيست طبیعت تنوع زیستی موجودات زنده شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم بر لزوم نهادینه شدن این شعار در حوزه محیط زیست تاکید کرد و با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در این زمینه، اظهار داشت: لازم است پیوست رسانه‌ای در کارکرد‌ها و فعالیت‌های محیط زیست در اولویت قرار گیرد و همه ظرفیت‌های مردمی سازی محیط زیست به کار گرفته شود تا سال جهش تولید با مشارکت مردم یک الگو در حوزه محیط زیست باشد.

سلاجقه در جمع مدیران کل ستادی و استانی محیط زیست با بیان اینکه رسانه نقش مهمی در ارتقا آگاهی و دانش مردم نسبت به اهمیت محیط زیست و ضرورت حفظ آن دارد، اضافه کرد: اطلاع رسانی دقیق از حوزه تخصصی و علمی محیط زیست در تغییر نگرش افراد به این مجموعه و تلاش برای حفظ محیط زیست مؤثر است از این رو همه کارکرد‌ها و فعالیت‌های محیط زیست می‌بایست پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اهمیت و جایگاه محیط زیست، ادامه داد: توجه به رسانه می‌تواند زمینه‌ای برای مشارکت مردم به خصوص سازمان‌های مردم نهاد در حراست از محیط زیست شود؛ و قطعاً اطلاع رسانی از اهمیت و جایگاه محیط زیست در زندگی بشر، تأثیر بسزایی در الگوسازی نحوه رفتار با محیط زیست دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه از فعال شدن خانه‌های محیط زیست نام برد و آن را اقدامی برای جلب مشارکت مردم در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست دانست و افزود: خانه‌های محیط زیست بستری برای مردمی‌سازی محیط زیست محسوب می‌شود و سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم مردمی شدن و مشارکت و همراهی مردم در فعالیت‌های محیط زیستی است که راه اندازی خانه‌های محیط زیست یکی از همین راهکار‌ها برای جلب مشارکت مردمی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف سازمان حفاظت محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش یابد و به جامعه و شهر‌های سالم‌تری دسترسی داشته باشیم.

سلاجقه افزود: واقعیت این است که سیاستگذاری دولت در مورد محیط زیست در عین حال که شرط لازم است ولی کافی نیست و ضرورت دارد که جامعه نیز در این کار مشارکت داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان داشت: موضوع مهم مشارکت همه مردم برای حفظ محیط زیست در اصل پنجاهم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. محیط زیست میراث آتیه ما و بین نسلی است و همه مردم مکلف به ایفای نقش در حفظ آن هستند و به عباراتی در این حوزه باید از ظرفیت‌های مردم بهره گرفت و راه اندازی خانه‌های محیط زیست همان بستر برای مشارکت مردم در همکاری با دولت در حفاظت از محیط زیست است.

وی اضافه کرد: این سازمان تلاش دارد کار‌های بنیادین انجام دهد، تا سازمان محیط زیست کشور از این موضوع بهره‌مند شود و در آئین نامه و دستورالعمل‌های اجرایی نیز، نحوه تولید محتوا، مدیریت، فعالیت‌ها و بحث‌های نظارتی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه هدف سازمان محیط زیست در سطح کشور نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست با استفاده از ظرفیت خود مردم است، ادامه داد: با این اقدام هم شرایط حفاظت از حوزه محیط زیست فراهم شده و هم حساسیت‌های عمومی در میان مردم برای حفاظت از این حوزه بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه حساسیت مردم نسبت به موضوعات محیط زیستی ستودنی است، تاکید کرد: محیط زیست جز حقوق عامه است و با جاه‌طلبان در این حوزه مقابله می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: مشکلات محیط زیستی کشور باید به صورت علمی حل شود و در این زمینه نیازمند ارتقای دانش شهروندان و فرهنگ سازی هستیم.

سلاجقه از برنامه این سازمان برای تدوین کتاب‌هایی برای آشنایی دانش‌آموزان با بنیان‌های محیط زیست خبر داد و گفت: این کتاب‌ها با هدف آموزش و صیانت از محیط زیست برای مناطق جغرافیایی تدوین می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه شهروندان در اجرای طرح‌های عمرانی و صنعتی برای حفظ محیط زیست گفت: اگر پروژه‌ای در کشور پیوست محیط زیستی نداشته باشد، قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • خیز سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • عزم سازمان محیط زیست برای ایجاد مجمع خیرین در استان‌ها
  • سدسازی؛ مسیری برای توسعه پایدار یا نابودی اکوسیستم‌ها؟ 
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی
  • «ایستاده با گرگ» به یک جشنواره جهانی دیگر رفت/ حضور در بخش رقابتی