Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ۲۱ تا ۲۶ سپتامبر مصادف با ۳۱ شهریور تا پنجم مهر ماه خفته جهانی ناشنویان نامگذاری شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گیتا موللی عضو هیات علمی و مسئول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اعلام این خبر گفت: کم شنوایی و ناشنوایی، شایع ترین اختلال مادرزادی است، بطوری که از هر هزار تولد زنده، یک تا سه نوزاد حتما دچار کم شنوایی عمیق دو طرفه دائمی است که اگر نوزادان با کم شنوایی خفیف تر و یا یک طرفه را به آن اضافه کنیم، تعداد نوزادان کم شنوا به ۱۶ در هزار تولد افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی سه سال گذشته پویش ملی «آگاه سازی جامعه نسبت به نقش تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی» برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم و خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزادان با کم شنوایی و ناشنوایی و تشخیص و مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی کودکان کم شنوا و ناشنوا در جهت موفقیت آنان مطابق با همسالان شنوایشان، فعالیت کرد.

موللی ادامه داد: امسال نیز همزمان با هفته جهانی ناشنوایان، کمیته مطالعات  ناشنوایی و کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری انجمن پروانه ها که متشکل از والدین کودکان ناشنوا و کم شنوای ایران است، این پویش را برگزار می کند و طی سه روز اخیر که از اعلام فعالیت پویش می گذرد، مراکز و نهادهای مختلفی به این پویش پیوسته اند تا سهمی در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به مسایل کم شنوایان و ناشنوایان داشته باشند.

به گفته این استاد و محقق حوزه کم شنوایی و ناشنوایی، طی دو روز گذشته اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اعلام حمایت از این فعالیت کشوری، استارت آپ هلیکس (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، کانون ناشنوایان ایران، استارت اپ اپلیکیشن هاناپ، شبکه توانبخشی ایران، انجمن آوا ( والدین کودکان آسیب دیده شنوایی کرمانشاه )، و شرکت آوا اندیش روژ زاگرس (طرح شنوبین) ناشنوایان، به این پویش مردمی و ملی پیوسته اند.

وی همچنین، از گروه های آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان و روانشناسی کودکان استثنایی، کمیته آموزش اوان کودکی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، مفدا (معاونت فرهنگی - دانشجویی) و انجمن دانشجویان کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به عنوان دیگر همراهان این پویش ملی نام برد.

موللی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد کم شنوایی ها قابل پیشگیری است، تاکید کرد: یکی از مهمترین عوامل کم شنوایی در همه کشورها که قابل پیشگیری است، ازدواج های فامیلی است. بطوری که ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان کم شنوا حاصل ازدواج های فامیلی هستند ، حتی اگر در آن خانواده و یا فامیل، فرد کم شنوایی وجود نداشته باشد، ژن مربوطه، سبب تولد نوزاد کم شنوا می شود، درصورتی که اگر آگاه سازی در جامعه گسترش یابد، خانواده ها از مشاوره های پیش از بارداری استفاده می کنند و با اقدامات پیشگیرانه،  از تولد نوزاد مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی جلوگیری خواهند کرد.

وی به بیماری های ژنتیکی، سندرمی و حوادث، به عنوان دیگر عوامل کم شنوایی اشاره کرد و افزود: آنچه که در کم شنوایی بسیار حائز اهمیت است، نقش اقدامات پیشگیرانه و همچنین «تشخیص و مداخلات زودهنگام در بدو تولد» است که بسیار ساده می باشد اما در عین حال، در سرنوشت و آینده تحصیلی و فعالیت اجتماعی کودک بسیار تاثیرگذار است.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: اگر در بدو تولد، تشخیص به موقع انجام شود و برای نوزاد، سمعک استفاده کرده و آموزش های مناسب براساس اصول علمی به والدین داده شود، این نوزاد می تواند رشد طبیعی داشته و بمانند همسالان شنوای خود، زبان آموزی داشته و خواندن و نوشتن بیاموزد.

وی که سالها با برگزاری کارگاه های کشوری، گایدلاین مداخله زودهنگام و زبان اشاره کودک را به مربیان و خانواده ها آموزش داده و با انتشار دهها نسخه کتاب، مقاله و کتابچه در ارتقای سطح آگاهی جامعه تلاش کرده، افزود: در کنار همه اقدامات علمی، آموزشی و همچنین بهداشتی و درمانی، جای قانون «اجباری کردن تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی در بدو تولد» خالی است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه و مداخلات ضروری در بدو تولد، به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

برچسب‌ها درمان ناشنوایی ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درمان ناشنوایی ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور درمان ناشنوایی ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور اخبار کنکور دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی مداخله زودهنگام بدو تولد آگاه سازی کم شنوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۲۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزوهای مددجویان

رییس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور از برگزاری پویش مثبت ماه ویژه ماه رمضان در راستا کمک به مددجویان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در جمع خبرنگاران در این باره اظهار کرد: پویش مثبت ماه ویژه ماه رمضان، پویش سازمان بهزیستی در پنج محور اساسی با محوریت برآورده کردن آرزوهایی همچون آرزوی ساختن یک خانه و زندگی (تامین جهیزیه مددجویان)، آرزوی ادامه تحصیل (بورسیه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش)، آرزوی شنیدن صدای مادر (تامین سمعک کودکان کم شنوا و تجهیزات توانبخشی)، آرزوی آینده شیرین برای ایتام (کمک به مهارت‌آموزی و رشد استعداد فرزندان بهزیستی) ️و آرزوی سربلندی بانوان سرزمینم (حمایت از بانوان سرپرست خانوار) طراحی شده است.

وی افزود: امید است هموطنان بتوانند با کمک‌های خود در این ماه عزیز در قالب پویش «مثبت ماه» کارهای خیر خود را انجام دهند.

رییس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور راه‌های مشارکت در این پویش را تشریح کرد و گفت: خیران می‌توانند از طریق کد دستوری #۱۲۳* و سامانه مشارکت سازمان به آدرس mosharekat.behzisti.ir و ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳ در این پویش مشارکت کنند.

حسینی همچنین شماره کارت ۱۶ رقمی سازمان را نیز ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۰۷۰۷۰۷۵ اعلام کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار عیدانه شهردار منطقه ۱۵ با کودکان شیرخوارگاه شبیر
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • آرزوهای مددجویان و نیازمندان را برآورده کنید!
  • برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزو‌های مددجویان
  • افزایش ۲۲ درصدی تولد نوزادان در آغازین روزهای سال ۱۴۰۳ نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل
  • برگزاری پویش «مثبت ماه» برای برآورده کردن آرزوهای مددجویان
  • ارائه خدمات به ۷۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی در کردستان
  • تولد نخستین دوقلو‌های سال ۱۴۰۳ در استان سمنان
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم
  • تولد ۱۲۷ نوزاد طی یک روز در استان کرمان