Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@02:58:18 GMT

راه حل مشکل تامین آب جنوب سیستان و بلوچستان چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۲۷۰۰

راه حل مشکل تامین آب جنوب سیستان و بلوچستان چیست؟

به گزارش فارس، دیدن کودکان در صفی طولانی با صورتی که آفتاب رنگی تازه به آن بخشیده، به اندازه کافی دردناک است، اما زمانی که متوجه بشویم، این صف تنها برای دریافت جرعه‌ای آب تشکیل شده بر درد این تصویر افزوده خواهد شد.

مدت‌هاست که مشکلات تامین آب شرب پایدار دامن جنوب استان سیستان و بلوچستان را گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که سرانه مصرف آب شرب در کشور معادل 220 لیتر به ازای هر نفر در روز برآورد می‌شود و این شاخص برای پایتخت نشین‌ها به 300 لیتر به ازای هر نفر در روز می‌رسد، سرانه مصرف آب شرب بهداشتی در جنوب استان سیستان و بلوچستان تنها 15 لیتر به ازای هر نفر در روز است.

توجه به شرایط اسف‌بار و بحرانی سیستان و بلوچستان در حوزه آب، این سوال را به ذهن متواتر می‌کند که آیا مشکلات زیرساختی موجود در این منطقه بدون راه حل است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند ضمن روشن‌تر شدن فضای حاکم بر منطقه سیستان و بلوچستان، راهکارهایی جهت حل مسکلات را معرفی نماید.

*استفاده از آب‌ شیرین کن حرارتی، راه حل مشکلات تامین آب جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش فارس، مسئله تامین آب در مناطق گرم و خشکی که خود از نعمت آب‌ کم بهره‌اند، عمدتا به وسیلۀ پروژه‌های انتقال آب صورت می‌پذیرد، اما توجه به موقعیت جغرافیایی جنوب استان سیستان و بلوچستان و همجواری با خلیج فارس و دریای عمان یک امکان دیگر را به راهکارهای تامین آب شرب پایدار اضافه می‌کنند.

در حقیقت در چنین مناطقی، استفاده از آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ مقیاس یکی از بهترین راهکارهای تامین آب در دنیا به حساب می‌آید. به عنوان مثال در کشور عربستان، روزانه 15 میلیون متر مکعب آب شیرین از طریق نمک‎زدایی آب دریا تولید می‎شود که برای مصرف آب حدود 75 میلیون نفر کافی است.

این در حالی است که جمعیت این کشور تنها 28 میلیون نفر است و آب‌ شیرین‌کن‌ها آب مورد نیاز برای 2.5 برابر جمعیت عربستان را تامین می‌کنند.

*انرژی آب شیرین کن حرارتی از منابع اتلافی نیروگاه برق تامین شود

در این بین یکی از موارد اصلی مد نظر در استقرار آب‌شیرین کن مسئله تامین انرژی مورد نیاز برای نمک زدایی است که عمده هزینه‌های یک واحد شیرین سازی را به خود اختصاص می‌دهد.

به منظور پیگیری این موضوع به سراغ مهران مجیدپور، کارشناس حوزه انرژی رفتیم.

مجیدپور با اشاره به اینکه تامین انرژی یک واحد آب شیرین کن از مهم‌ترین موارد اقتصادی بودن این صنعت است، گفت:« در شرایطی که نتوانیم انرژی مورد نیاز برای شیرین‌سازی را تامین کنیم، این پروژه‌های غیر اقتصادی شده و امکان فعالیت نخواهند داشت.»

این کارشناس انرژی ضمن بیان راهکارهای تامین انرژی شیرین سازی در منطقه چابهار و کنارک، گفت:« یکی از روش‌های مرسوم تامین انرژی آب شیرین‌کن‌های حرارتی، استفاده از پسماند حرارت نیروگاه‌های تولید برق است که می‌تواند هزینه تامین انرژی را به صفر برساند.»

وی با اشاره به جزئیات تولید برق در نیروگاه گازی ‌کنارک واقع در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان، گفت:« مطابق جزئیات ارائه شده در آمار تفضیلی صنعت برق، نیروگاه ‌گازی کنارک در هر سال 158 میلیون و 434 هزار لیتر گازوییل مصرف می‌کند و با بازدهی 22.8 درصدی نسبت به تولید برق می‌پردازد. این یعنی 77.2 درصد انرژی معادل 122 میلیون و 311 هزار لیتر گازوییل در هرسال تلف می‌شود. این در حالیست که این انرژی می‌تواند چرخ چندین واحد آب شیرین‌کن حرارتی را بچرخاند.»

*جنوب سیستان و بلوچستان، نیاز به تامین 40 هزار متر مکعب آب در روز دارد

مجیدپور، با اشاره به آب مورد نیاز برای حل مشکل جنوب سیستان‌گفت:« مطابق جزئیات مطرح شده در ارتباط با مسئله تامین آب شرب پایدار، منطقه جنوب سیستان و بلوچستان با جمعیت 204 هزار نفر نیاز به 40 هزار متر مکعب آب در هر روز دارد. در این راستا انرژی مورد نیاز برای شیرین سازی از طریق انرژی اتلافی نیروگاه‌کنارک به راحتی قابل تامین است و نصب  آب‌شیرین می‌تواند بدون نیاز به انتقال آب مسئله زیرساختی مناطق چابهار و کنارک را حل کند.»

توجه به اظهارات کارشناسان حوزه انرژی و صاحب‌نظران این حوزه، مشخص کننده این امر است که استفاده از واحدهای آب‌شیرین‌کن حرارتی که انرژی خود را از گرمای اتلاف شده واحدهای نیروگاهی برق می‌گیرند‌، می‌تواند مشکل تامین منابع آبی جنوب سیستان و بلوچستان را پس از مدت‌ها حل کند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: جنوب سیستان و بلوچستان شیرین کن حرارتی مورد نیاز تامین انرژی آب شیرین کن شیرین سازی تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژه ۲۹ فروردین روز ارتش در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در مراسم صبحگاه مشترک قرارگاه عملیاتی لشکر۸۸زرهی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین‌ماه روز ارتش گفت: ارتش مقتدر، مؤمن و وفادار می‌تواند مایه اعتلای دین و فرهنگ اسلامی در جامعه و مایه آرایش و افتخار نظام اسلامی و مایه تامین آرامش و آسایش مردم باشد.

آیت‌الله مصطفی محامی افزود: ارتش هنگام انقلاب با مردم همراهی کرد و پس از انقلاب نیز در راه حفظ آرمان‌های نظام پای کار بود و جمع از ارتشیان در این راه به شهادت نائل آمدند.
وی ادامه داد: نقش مهم ارتش در کنار سایر نیرو‌های نظامی اعتلای دین و فرهنگ در جامعه اسلامی، آرایش نظام اسلامی و آسایش و آرامش مردم مسلمان است و برای همین است که همواره مورد توجه دشمنان بوده و به دنبال تضعیف نیرو‌های نظامی و انتظامی ما هستند که به لطف خداوند متعال ارتش ما در کنار سایر نیرو‌های نظامی و انتظامی افتخار دارند که تحت فرماندهی یک مجتهد فقیه و حکیم فرزانه هستند .
آیت الله محامی تصریح کرد: این ارتقا هم در حوزه آموزش و تامین امکانات و تجهیزات دفاعی است و هم در جهت رشد و تربیت نیروی انسانی و باید توجه داشت که اقتدار ارتش ما تنها به تجهیزات نظامی نیست بلکه به نیرو‌های انسانی مؤمن، متعهد و وفاداری است که با اراده‌ای پولادین و ایمان قوی در مسیر اهداف میهن اسلامی تا پای جان بر سر عهد هستند و جان خود را در این راه تقدیم کردند و ما باید برای تربیت نیرو‌های این چنینی برای دفاع از نظام و انقلاب ادامه راه شهدا تلاش کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای این کار باید در کنار ارائه آموزش‌های فنی و نظامی و تامین تجهیزات باید برای تقویت ایمان، معرفت، اراده و تعهد و وفاداری تلاش کنیم و باید در این جهت برنامه ریزی کنیم تا یک ارتش قوی و مقتدر داشته باشیم.
وی اظهار کرد: ارتش مقتدر، مؤمن و وفادار می‌تواند مایه اعتلای دین و فرهنگ اسلامی در جامعه و مایه آرایش و افتخار نظام اسلامی و مایه تامین آرامش و آسایش مردم باشد.
آیت الله محامی ادامه داد: اگر این اقتدار وجود داشته باشد نظام اسلامی می‌تواند با لطف الهی و به پشتوانه نیرو‌های نظامی و انتظامی وفادار، محکم در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی بایستد و اگر آنها تعرصی به نیرو‌های ما داشته باشند پاسخ کوبنده‌ای بدهد مثل آنچه که در عملیات وعده صادق صورت گرفت و باز با همین پشتوانه اعلام کند اگر آمریکا و هر کشوری در این مسیر با دشمن همراهی کند با او با مقتدرانه برخورد خواهد شد و این جایگاه ارتش مقتدر و نیرو‌های نظامی و انتظامی قوی است.

 

امیر حیدری فرمانده لشگر 88 ارتش استان هم گفت : لشکر ارتش ما در همه عرصه ها اماده جانفشانی در راه اسلام و انقلاب و رهبری هستند.

وی افزود: دشمنان ما بدانند ارتش ما امروز به لحاظ نیروی انسانی ، تعهد و تخصص، مقتدرانه امادگی کامل مقابله با آنان را را دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیرکل تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح سیستان وبلوچستان هم  در پیامی روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
دراین پیام آمده است:٢٩ فروردین ماه مصادف با روز ارتش و گرامیداشت رشادت و دلاور مردی‌های نیرو‌های جان فدای ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند: «ارتش ما پشتوانه ملت ماست» و «ارتش اساس و حافظ یک ملت است و اگر ارتش اسلامی و فکرش اسلامی بشود مملکت را به کمال مطلوب می‌رساند.»
دلاور مردی‌های و رشادت‌های مردان غیور و همیشه آماده ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ انقلاب به ویژه در دفاع مقدس و در عرصه‌های حساس مختلف در دفاع از کیان ایران اسلامی، بر همگان عیان است.
نیرو‌های بصیر، فداکار و غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند با تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا همواره در کنار مردم قرار دارند، چنانکه در بحران‌هایی مانند کرونا، سیل، زلزله هر آنجا که نیاز بوده، نیرو‌های ارتشی با تکیه بر عقیده انقلابی خویش در کنار مردم بوده و شعار ارتش فدای ملت را براستی تحقق بخشیده‌اند.
ارتش انقلابی ما اینک به حول و قوه الهی و درایت فرمانده معظم کل قوا بیش از زمان دیگری در اوج اقتدار قرار دارد و ملت ایران بواسطه این اقتدار و داشتن چنین رزمندگان و ارتشیان دلاوری بر خود می‌بالد.
براستی که ٢٩ فروردین فرصتی مغتنم است تا درود فرستیم بر همه شهدای انقلاب اسلامی و به ویژه شهدای ارتشی تاریخ انقلاب و دوردی دیگر فرستیم بر دلاورمردانی که امروز در لباس مقدس ارتش در حال خدمت صادقانه به ملت بزرگ ایران هستند و در دفاع از میان این مرز و بوم از جان خویش مایه می‌گذارند.
اینجانب به نوبه خود وبه نمایندگی از همه همکاران سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و جانبازان و ایثارگران و بازنشستگان نیرو‌های مسلح روز ارتش را به محضر تمام امیران، افسران، درجه‌داران و سربازان شریف ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال سربلندی و توفیق روز افزون برای این عزیزان آرزو دارم.


سیدمحمدامین سجادی
نماینده وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در استان و مدیر کل تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح سیستان و بلوچستان

دیگر خبرها

  • آسیب وارده به کارخانه آب‌شیرین‌کن چابهار - کنارک مرتفع شد
  • اجرای اقدامات برای تامین زیرساخت ها ورفع مشکلات مردم سیل زده
  • وزیر کشور در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • بارش های اخیر مشکل آب سیستان و بلوچستان را مرتفع کرد
  • رژه ۲۹ فروردین روز ارتش در سیستان و بلوچستان
  • سند تفکیکی برای ۲ هزار قطعه زمین طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان صادر شد
  • مشکل تامین لاستیک حل می‌شود؟!
  • وزیر صمت: حل مشکل تامین لاستیک به زودی
  • ۲ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان سنددار شد
  • زیرساخت‌های طرح نهضت ملی مسکن به موقع در سیستان و بلوچستان تامین شود