Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@03:13:22 GMT

علت وجود چربی دور ران پا

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۲۹۷۲

علت وجود چربی دور ران پا

 مطالعه‌ای توسط انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که وجود بافت چربی بیشتر در پا‌ها ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

محققان می‌گویند که هر سه نوع فشار خون بالا در بیمارانی که درصد بالایی از چربی دور ران پا دارند، کمتر است. این موارد شامل هر دو شاخص فشار خون بالای ۱۳۰/۸۰، فشار خون سیستولیک (هنگامی که عدد اول بالاتر است) و فشار خون دیاستولیک (هنگامی که عدد دوم افزایش می‌یابد) می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجوی پزشکی راتگرز، آیوش ویساریا گفت: در نهایت، آنچه در این مطالعه متذکر شدیم ادامه بحث در مورد این است که این فقط مقدار چربی شما نیست، بلکه محل چربی محسوب می‌شود.

اگرچه با اطمینان می‌دانیم که چربی دور کمر شما برای سلامتی مضر است، اما در مورد چربی پا نمی‌توان همین حرف را زد. اگر در اطراف پاهایتان چربی دارید، احتمالاً موضوع بدی نیست و حتی ممکن است از شما در برابر فشار خون بالا محافظت کند.

این مطالعه تقریباً  ۶ هزار بزرگسال با میانگین سنی ۳۷ سال را از نظرسنجی‌های ملی و بهداشت تغذیه ۲۰۱۱-۲۰۱۶ بررسی کرده است. تقریباً نیمی از این گروه زن هستند و ۲۴ درصد از آن‌ها فشار خون بالا دارند. محققان از اسکن اشعه ایکس ویژه برای اندازه گیری بافت چربی در پای هر شرکت کننده استفاده و همچنین نتایج را با سطح کلی چربی بدن مقایسه می‌کنند.

نتایج نشان می‌دهد بیمارانی که درصد بیشتری از بافت چربی در پا‌های خود دارند ۶۱ درصد کمتر دچار فشار خون می‌شوند.

فشار خون بالا دیاستولیک، اندازه گیری فشار بین ضربان قلب، در افراد با پا‌های چاق ۵۳ درصد کمتر است  همچنین خطر فشار خون سیستولیک، اندازه گیری فشار هنگام ضربان قلب، در این افراد ۳۹ درصد کاهش یافته است حتی پس از محاسبه عواملی مانند سن، جنس، نژاد، سیگار کشیدن و نوشیدن و چربی‌های دور کمر، احتمال ابتلا به فشار خون بالا هنوز در بیماران با بافت چربی پا کمتر است.

ویساریا اضافه می‌کند: اگر این نتایج با مطالعات قوی‌تر تایید شود و در مطالعاتی که روش‌های اندازه گیری به راحتی در دسترس است مانند دور ران، این امکان وجود دارد که مراقبت از بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. همانطور که از دور کمر برای تخمین چربی شکم استفاده می‌شود، دور ران نیز می‌تواند ابزاری مفید باشد، اگرچه کمی دست و پا گیر است.

این اولین گزارشی نیست که نشان می‌دهد داشتن ضخیم‌تر بودن پا‌ها خوب است. مطالعه دیگری از چین، که مربوط به اندازه گیری دور ران است، همچنین رابطه‌ای بین ران‌های بزرگتر و فشار خون پایین را نیز نشان می‌دهد.

محققان می‌گویند مطالعات آینده در مورد این ارتباط باید شامل افراد بالای ۶۰ سال باشد که معمولاً در معرض خطر بیشتری برای فشار خون هستند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: فشارخون سبک زندگی پارسی خبر ضربان قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید

به گزارش خبرآنلاین ،مرینال پاندیت، متخصص تغذیه در هند، می‌گوید: «برای اینکه از شر چربی شکم خلاص شوید، از این چهار ماده غذایی، شامل محصولات غذایی آماده فراوری‌شده، گوشت‌های فراوری‌شده، غذاهای سرخ‌شده و نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.

سلامت نیوز در خبری نوشت:به گفته او، نوشیدنی‌های شیرین موجب انباشته‌شدن چربی در شکم می‌شوند. مصرف زیاد قند با افزایش چربی احشایی (شکمی) و در پی آن، با اختلالات سوخت‌وسازی (متابولیک) مرتبط است.

به گزارش نیویورک‌پست،‌ بیش از نیمی از آمریکایی‌ها، یعنی حدود ۵۳ درصد، چاقی شکمی دارند. چربی‌ای که به صورت عمیق در شکم ذخیره می‌شود و به چربی احشایی معروف است، از سایر چربی‌های (انباشته‌شده در بدن) خطرناک‌تر است.

به گفته متخصصان، انجام دست‌کم ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در اغلب روزها، خوابیدن بین پنج تا هشت ساعت در شب، سیگار نکشیدن، و پیروی از رژیم غذایی متعادل می‌تواند به از بین رفتن دائمی چربی شکم کمک کند.

پژوهش دانشگاه مینه‌سوتا در ۲۰۲۰ میلادی نشان داد که مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و شکر افزودنی، به ذخیره چربی بیشتر در اطراف اندام‌ها تبدیل می‌شود.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید، بیسکویت‌های ترد، پیتزا، شیرینی و تنقلات فوق‌فراوری‌شده مانند چیپس و آبنبات هم جزو همین مواد به شمار می‌روند.

به گفته لیزا یانگ، متخصص تغذیه، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نه‌تنها قند خون را افزایش می‌دهند، بلکه خود نیز به قند تبدیل و به‌راحتی ذخیره می‌شوند. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اثرات منفی زیادی بر سلامتی دارند، زیرا در روند فراوری‌شدن، فیبر و سایر مواد مغذی‌شان از بین می‌روند.

یانگ خاطرنشان می‌کند: «غذاهای سرخ‌شده به دلیل روغنی که برای تهیه آن‌ها به کار می‌رود، کالری زیادی دارند و بر همین اساس، به قند تبدیل و به شکل چربی احشایی ذخیره می‌شوند.»

گوشت‌های فراوری‌شده، مانند هات‌داگ، سوسیس، بیکن، ژامبون و سالامی هم جزو خوراکی‌های نامناسب محسوب می‌شوند. این مواد غذایی به دلیل چربی و سدیم بالا و نگهدارنده‌های افزوده از قبیل نیترات و نیتریت، مضرند. این مواد برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قرمز نگه‌دشتن گوشت و افزایش طعم شوری، در این محصولات به‌کار می‌روند.

پندیت می‌گوید: «‌نیتریت‌ها و نیترات‌های مصرف‌شده در روند فراوری، موجب التهاب می‌شوند که محرک اصلی ذخیره چربی و بیماری‌های مزمن است.»

لوسی جونز، متخصص تغذیه در بریتانیا، توصیه می‌کند: «سبد خریدتان را با غلات کامل پر کنید.»

نتایج پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد: «حجم بافت چربی احشایی در بزرگسالان میانسالی که تقریبا سه وعده یا بیشتر غلات کامل مصرف می‌کردند، ۱۰.۱ درصد کمتر از کسانی بود که اصلا آن را مصرف نمی‌کردند.»

مواد غذایی حاوی غلات کامل در این پژوهش شامل برنج قهوه‌ای، غلات سبوس‌دار صبحانه سرد، بلغور جو دوسر، نان تیره، برنج قهوه‌ای، ذرت بوداده، بلغور، کاشا، کوزکوز، سبوس و جوانه گندم بود.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898338

دیگر خبرها

  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • تغییر سبک زندگی، بهترین درمان کبد چرب / این بیماری تنها مختص افراد چاق نیست
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • قرص جی سی بهتره یا گلوریا
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است
  • غذا‌هایی که ما را نابود می‌کنند