Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@20:26:15 GMT

پیام معاون سازمان محیط زیست درباره غارها

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۳۰۲۹

پیام معاون سازمان محیط زیست درباره غارها

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم آگاهی‌سازی عمومی برای شناخت حساسیت و اهمیت تنوع زیستی "غارها" تأکید کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ کیومرث کلانتری به مناسبت دوم مهر روز "غارِ پاک" در پیامی اعلام کرد: حفاظت از تنوع زیستی در سطوح سه‌گانه زیستگاه، گونه و ژن، ضامن بقای حیات و سلامت در کره زمین می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غارها از جمله زیستگاه‌های منحصربه فردی هستند که زیستمندان آن با شرایط خاص زیستگاه سازگار شده و به تبع آن از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردارند. تنوع زیستی غارها بخشی از زنجیره به هم پیوسته اکوسیستم است که ارتباط تنگاتنگی با جهان بیرون از غار و فرآیندهای زیستی آن دارد و آسیب و نابودی غارزیان منجر به تهدید زیست کره، و نقص بسیار واضحی در زنجیره اکوسیستم طبیعی می‌شود.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: دوم مهرماه 99 مقارن با  یازدهمین سالگرد روز ملی غار پاک ، با شعار "حفاظت از تنوع زیستی غارها" توجه ویژه به تنوع زیستی غارها  را به همگان گوشزد می‌کند. اگرچه اهمیت تنوع زیستی غارها در ارائه خدمات اکوسیستمی ارزشمند، بر متخصصان امر روشن است ولیکن لازم است در چنین مناسبت‌هایی با تبیین این ارزش‌ها به عموم مردم، سطح آگاهی آنها در لزوم حفاظت از این زیستمندان حساس و زیستگاه ایمن آنها؛ یعنی غارها افزایش د‌اده شود.

حفاظت از حیات وحش به سبک یک معلم + فیلمسازمان محیط زیست متعهد شد: "مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان" تعطیل نمی‌شودتلف شدن 24 رأس از حیات وحش دماوند/ "طاعون نشخوارکنندگان" علت احتمالی مرگ

"وجود گونه‌های منحصر به فرد و حساسی مانند "ماهی کور" در بعضی از غارها که گاه در اثر بی‌اطلاعی، مورد تهدید قرار می‌گیرند، سمندرهای غارزی و یا جمعیت خفاش‌ها که به خصوص در تعدیل جمعیت حشرات، دفع آفات گیاهی و کمک به  گرده‌افشانی گیاهان و پویا نگه داشتن اکوسیستم اهمیتی به سزا داشته از جمله مواردی  می‌باشد که لزوم آگاهی‌بخشی عمومی را در خصوص حفاظت از جانداران غارزی  روشن می‌سازد.

همچنین در بخش دیگری از این پیام آمده است: از طرفی رویکرد جذاب گردشگری غارها که در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است و ایجاد تغییرات ساختاری غارها در این خصوص و در صورت عدم رعایت موازین زیست‌محیطی موجب تخریب غارها و  تهدید جمعیت گونه‌های ساکن غار می‌شود و یا فعالیت معادن در محدوده  غارها که آسیب‌های موازی غیرقابل  جبران برای غار و غارزیان را موجب می‌شود، لزوم آگاهی‌سازی عمومی را در شناخت حساسیت و اهمیت تنوع‌زیستی غارها، برملا می‌کند.

لازم است در کنار این آموزش‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردهای مربوط، به حفاظت غارها به عنوان گنجینه‌‌های طبیعی زیستگاه، اهتمام داشت. پر واضح است که سازمان حفاظت محیط زیست علی‌رغم تلاش‌ها و مساعدت‌ها به تنهایی قادر به حفاظت از این میراث کهن و گنجینه ارزشمند نبوده و همیاری سایر نهادهای آموزشی، پژوهشی و نظارتی در کنارمشارکت غارنوردان و غارشناسان در قالب سمن‌ها و انجمن‌ها، در شناسایی، حفاظت و آموزش امری مؤثر و پُربازده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سازمان محیط زیست تنوع زیستی غارها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۳۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک علمی دانشگاه شیراز برای احیا تالاب‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، استاندار فارس در این نشست گفت: مسئله تالاب‌ها بر اثر کمبود آب و خشکسالی‌ها یک معضل جهانی شده است و باید هوشمندانه و با استفاده از علم و تدبیر، این مشکل را حل کرد.
محمد هادی ایمانیه با بیان اینکه تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه شیراز و سازمان حفاظت محیط زیست فارس منعقد شده است، افزود: این تفاهم نامه در ارتباط با طراحی پروژه‌ای برای احیا تالاب بختگان و طشک است که در نشست احیا تالاب‌های استان مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد.
ایمانیه با اشاره به اینکه در قالب این طرح به سازمان‌های مرتبط وظایفی محول می‌شود، افزود: همچنین قرار شد سامانه‌ای برای رصد سازمان‌ها تهیه شود و سازمان حفاظت محیط زیست استان فعالیت مدیران مربوطه را رصد خواهد کرد. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد ایجاد می‌شود
  • تالاب بیشه دالان بروجرد ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه گردشگری محیط زیستی
  • حمایت مجدد تیم ملی فوتبال از یوزپلنگ ایرانی | تصویر یوز ایرانی به پیراهن تیم ملی برمی‌گردد
  • تغییر جدید در پیراهن تیم ملی فوتبال ایران
  • تصویر یوزپلنگ به پیراهن تیم ملی فوتبال بازمی‌گردد
  • کمک علمی دانشگاه شیراز برای احیا تالاب‌ها
  • نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز