کهن ترین مکان منتسب به حضرت بقیةاللّه(عج) کجاست؟
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۵۰۳۶
صراط:
شکل هندسی مسجد سهله تقریباً به صورت مستطیل با طول ۱۴۰ متر، عرض ۱۲۵ متر و مساحتی بالغ بر ۱۷۵۰۰ مترمربع است. ارتفاع دیوارهایی که آن را احاطه کرده حدود ۲۲ متر است که هر یک از اضلاع چهارگانه آن به وسیله برجهای نیم دایرهای از طرف خارج و به فاصلههای مساوی تقویت میشوند. در میانه ضلع شرقی دیوار، منارهای به ارتفاع ۳۰ متر وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجموع فضای مسجد از دو قسمت شبستان و صحن تشکیل شده است. شبستان که در قسمت جنوب به طول ۱۲۰ متر و عرض ۵/۵ متر بنا شده است حدود ۶۶۰ متر مربع مساحت دارد و از طریق ایوانکهایی به عنوان ورودیهای شبستان به صحن مسجد متصل میشود که قدمت تاریخی این ایوانکها به قبل از ۷۵۰ ق. میرسد.
در احادیث مأثور از امامان، مسجد سهله، به عنوان اقامت گاه شخصى حضرت ولى عصر (علیهالسّلام) در عصر ظهور معرّفى شده است.
بدانکه بعد از مسجد کبیر کوفه مسجدى به فضیلت مسجد سهله در آن عرصه نیست و آن خانه حضرت ادریس علیه السلام و حضرت ابراهیم و محلّ ورود حضرت خضر علیه السلام و مسکن آن حضرت است و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که به اَبُوبَصیر فرمود اى ابومحمّد گویا من مى بینم حضرت صاحب الا مر علیه السلام در مسجد سهله فرود آید با اهل و عیالش و منزل آن حضرت باشد... مفاتیح الجنان
۱. محدثان عالی مقام شیعه، با اسناد معتبر، در مجامع حدیثی خود روایت کردهاند که روزی در محضر حضرت امام صادق (ع) از مسجد سهله گفت و شنود شد، فرمودند: «آنجا اقامتگاه صاحب ماست؛ هنگامی که با خانوادهاش قیام کند». کافی، ج ۳، ص ۴۹۵.
۲. بیش از یک قرن پیش از ولادت امام مهدی (عج)، امام صادق (ع) به یار باوفایش ابوبصیر، فرمود:
«ای ابا محمد! گویی فرود آمدن قائم (عج) را با اهل و عیالش در مسجد سهله، با چشم خود میبینم»
ابوبصیر عرضه داشت: آیا محل اقامت دایمی آن حضرت در مسجد سهله خواهدبود؟
حضرت فرمود: آری، سپس فرمود: مسجد سهله اقامتگاه حضرت ادریس بود.
مسجد سهله اقامتگاه حضرت ابراهیم خلیل الرحمان بود.
خداوند، پیامبری را مبعوث نکرده جز اینکه در مسجد سهله نماز گزارده است.
مسجد سهله، پایگاه حضرت خضر (ع) است.
کسی که در مسجد سهله اقامت کند، همانند کسی است که در خیمه رسول اکرم (ص) اقامت کند.
مرد و زن با ایمانی یافت نمیشود، جز اینکه دلش به سوی مسجد سهله پر میزند.
هیچ کس در مسجد سهله نماز نمیگزارد که با نیت راستین خدا را بخواند، جز اینکه او را با حاجت برآورده شده از آنجا بر میگرداند.
هیچ کس نیست که در مسجد سهله به خدا پناهنده شود، جز اینکه خداوند او را از آنچه بیم دارد، پناه دهد.
ابوبصیرعرض کرد: فضیلت بسیار بزرگی است!
امام صادق (ع) فرمود: آیا برایت بیفزایم.
عرض کرد: بلی.
فرمود: مسجد سهله از آن بقعههایی است که خداوند دوست دارد، او را در آنجا بخوانند.
شب و روزی نیست که فرشتگان به زیارت مسجد سهله نشتابند و در آنجا به عبادت حق تعالی نپردازند. اگر من در آن سامان سکونت داشتم، هیچ نمازی را جز در مسجد سهله نمیخواندم.ای ابا محمد! اگر مسجد سهله هیچ فضیلتی جز فرود آمدن فرشتهها و اقامت پیامبران نداشت، همین فضیلت بس بود، در حالی که این همه فضیلت دارد. آنچه از فضایل مسجد سهله برای تو بازگو نکردم، بیش از فضایلی است که برایت گفتم.». بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۴۳۶.
۳. مفضل در ضمن حدیث مفصلی از محضر امام صادق (ع) پرسید که منزل امام مهدی (عج) و مرکز اجتماع شیعیان کجا خواهد بود؟
امام صادق (ع) در پاسخ او فرمود: «مرکز حکومت او کوفه و مرکز قضاوتش، مسجد اعظم کوفه و مرکز بیت المال و محل تقسیم غنائم مسلمانان، مسجد سهله و محل خلوت و مناجاتهایش تپههای سپید و نورانی نجف اشرف است». بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۱.
منبع: الکوثر
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: مسجد سهله صراط مسجد سهله علیه السلام امام صادق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۵۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس
به نقل از مرکز اطلاعرسانی فلسطین، نزدیک به دویست روز از نسلکشی اسرائیل در نوار غزه میگذرد. در این نسلکشی که بیش از شش ماه است ادامه دارد، اشغالگران از ارتکاب انواع فجایع دریغ نکردهاند. تا به امروز نزدیک به ۳۴۰۰۰ غیر نظامی از جمله ۱۴۰۰۰ کودک و ۱۰۰۰۰ زن را کشته و بیش از ۷۷۰۰۰ نفر را مجروح کرده و باعث آوارگی نزدیک به ۹۰ درصد از مردم غزه شده است.
خسارات این جنگ به هزاران شهید و ویرانی هزاران خانه محدود نشد، بلکه مساجد و عبادتگاهها نیز در مرکز حملات صهیونیستها قرار داشتند.
بر اساس گزارش دفتر رسانههای دولتی در غزه، اشغالگران ۲۳۳ مسجد را به طور کامل و ۳۰۱ مسجد را به طور جزئی ویران کردند. آنها همچنین ۳ کلیسا را هدف قرار دادند و آنها را به کلی ویران کردند.
در شانزدهم آوریل هواپیماهای رژیم به مسجد شهدای الفاخوره در غرب اردوگاه جبالیا یورش بردند و این حمله منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد. دفاع غیرنظامی غزه در آن زمان اعلام کرد که نیروهای آن در تلاشند تا اجساد شهدا را از زیر آوار بیرون بیاورند.
در همان روز، هواپیماهای اشغالگر به مسجدی در محله البروک در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه حمله کردند و بمباران منجر به ویرانی همه جانبه این مکان شد. امام جماعت مسجد در مصاحبهای با خبرنگار مرکز اطلاعرسانی فلسطین تصریح کرد: اسرائیل این مسجد را بدون هیچ توجیهی تخریب کرد؛ این مسجد تنها محل عبادت است و تخریب آن منجر به تخریب گسترده خانههای اطراف شد.
وی با تأکید بر اینکه مردم شهر خود را با وجود نسلکشی ترک نخواهند کرد، تأکید کرد: به سختی میتوان یک روز از این نسلکشی را شاهد بود که مساجد سهمی در تخریب و بمباران صهیونیستها در سراسر نوار غزه نداشته باشند.
جنگ دینی علیه مسلمانانابوعبیده، سخنگوی گردانهای القسام سه ماه قبل در سخنانی به هدف قرار دادن عمدی مساجد توسط اشغالگران اشاره کرد. وی گفت آنها بیشتر مساجد را ویران کردند و این امر باعث توقف پخش اذان شد که نشانه ورود به وقت نماز است.
ابوعبیده گفت: ما وظیفه جهادی و دینی خود میدانیم که به دو میلیارد مسلمان جهان اطلاع دهیم که دشمن صهیونیستی در عرض صد روز بیشتر مساجد نوار غزه را ویران کرد؛ مساجد را هتک حرمت کرد؛ آنها را سوزاند و یا با بولدوزر تخریب کرد. آنها همزمان با تخریب مساجد با هجوم گروههای دینی صهیونیستی به مسجدالاقصی یک جنگ تمام عیار دینی به راه انداختند.
تخریب مسجد بزرگ العمری در مرکز شهر غزه در دسامبر گذشته توسط صهیونیستها که یکی از قدیمیترین و معتبرترین مساجد تاریخی است نمونه دیگری از این جنایات است. وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه در آن زمان توضیح داد که اشغالگران اسرائیل تخریب مسجد العمری در نوار غزه را به عنوان بخشی از طرح محو و نابودی میراث ملی فلسطین مرتکب شدند.
این وزارتخانه در بیانیهای افزود: این تخریب حمله مستقیم به میراث فرهنگی فلسطین است و ناقض کلیه معاهدات و موافقتنامههای بینالمللی از جمله کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه، کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و کنوانسیونهای یونسکو در مورد حفاظت از آثار فرهنگی است.
این وزارتخانه تأکید کرد که تخریب مسجد العمری که مساحت صحن آن ۱۱۹۰ متر مربع است، جنایت علیه میراث فرهنگی است، زیرا این مسجد یکی از مهمترین اماکن باستانی و مذهبی در نوار غزه محسوب میشود و تاریخ آن به صدها سال قبل میرسد. این مکان در قرن پنچ میلادی یک صومعه بیزانسی بود و سپس به یک مسجد تبدیل شد.
این وزارتخانه افزود: این جنایت علاوه بر جنایات دیگری است که رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود به فلسطینیان در نوار غزه انجام داده است.
قتل عام در مساجداسرائیل زمانی که مساجد خالی از نمازگزار است حمله نمیکند. هواپیماهای رژیم صهیونیستی معمولاً در هنگام نماز، مساجد را بر سر نمازگزاران تخریب میکنند که این امر در مناطق مختلف نوار غزه منجر به شهادت صدها نمازگزار شده است.
منیر ابوالعطا (۶۵ ساله) میگوید که هواپیماهای اسرائیل چهاردهم اکتبر گذشته بلافاصله پس از پایان نماز مغرب به مسجد السلام در دیرالبلح حمله کردند. او توضیح داد که کمی قبل از حمله از مسجد خارج شد، اما دو پسرش، علی و مصطفی، در زمان بمباران در مسجد بودند که منجر به شهادت آنها به همراه ۲۵ نمازگزار دیگر شد.
وی با اشاره به اینکه مسجد بالای سر نمازگزاران بهطور کامل تخریب شد و روند خارج کردن پیکرهای شهدا روزها به طول انجامید، گفت: پیکر فرزندانم را با فاصله چند روز پیدا کردیم و به خاک سپردیم.
محمد الرنتیسی نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی میگوید صلیبیون مساجد زیادی را ویران کردند، همانطور که انگلیسیها مساجد زیادی را در هند ویران کردند، اما تخریب ۵۳۳ مسجد در بخش کوچکی مانند نوار غزه در تاریخ حملات به مساجد در طول جنگها یا درگیریهای مسلحانه بیسابقه است. این چیزی است که تأیید میکند که این یک فرآیند سیستماتیک است که از عزم صهیونیستها ناشی میشود.
وی در مقالهای تأکید کرد که تخریب مساجد با روند نسلکشی که اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به آن متهم شد نیز مرتبط است؛ در نسل کشی مسلمانان بوسنی نیز مساجد به طور گسترده تخریب شدند.
الرنتیسی توضیح داد شکی نیست که اشغالگران اسرائیل به اهمیت مسجد و جایگاه آن در زندگی فلسطینیها پی بردهاند و این بخشی جداییناپذیر از هویت آنهاست، زیرا در آن نماز میخوانند و در آنجا هویت مبارز فلسطینی ساخته میشود و حافظان کتاب خدا از زن و مرد قرآن میخوانند. آنها در مساجد صبر، استقامت و نفی بیعدالتی را فرا میگیرند و به همین دلیل است که اشغالگران تصمیم گرفتند مساجدی را که محل پرورش ارزشها و ارادهها میدانند، هدف قرار دهند.
صدای اذان بالاتر از غرزش جنگندههااحمد منصور، روزنامهنگار شبکه الجزیره قطر در پستی در حساب کاربری خود این سؤال را مطرح کرد: وقتی اسرائیل به صورت عمدی مساجد را مستقیماً هدف قرر میدهد آیا نباید مطمئن شد که این یک جنگ دینی علیه اسلام و مسلمانان است؟
خبرنگار مرکز اطلاعرسانی فلسطین در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه پس از عقبنشینی ارتش اشغالگر از این منطقه پس از بیش از ۴ ماه حمله همه جانبه زمینی، تأکید کرد که اشغالگران هیچ مسجدی را بدون تخریب رها نکرده است.
وی با بیان اینکه تمامی مساجد به طور کامل یا جزئی تخریب شده و برای عبادت مناسب نیستند، خاطرنشان کرد: شهروندان بر روی خرابههای مساجد ویران شده خود نماز میخوانند و صدای اذان را از صدای هواپیماهای اسرائیلی بالاتر میبرند.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)