Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد طی نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت مدعی شد که بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران مستلزم اجماع در شورای امنیت نیست و طبق درخواست آمریکا تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران باید بازگردند.

به گزارش ایمنا، «کلی کرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت مدعی شد که برای بازگرداندن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران نیازی به اجماع بین اعضای شورای امنیت نیست و آمریکا می‌تواند طبق فرآیند تعریف‌شده در بندهای ۱۱ الی ۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مصوب سال ۲۰۱۵ کلیه تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در ادامه نامه خود به رئیس دوره‌ای شورای امنیت مدعی شده است که تحریم‌های چندجانبه علیه ایران صرفاً به درخواست آمریکا و بدون توجه به نظر موافق یا مخالف دیگر اعضای شورای امنیت، از نیمه‌شب بیستم سپتامبر به وقت گرینویچ (ساعت ۴:۳۰ بامداد روز یکشنبه ۳۰ شهریور) دوباره برقرار شده است.
کلی کرافت در بخش دیگری از نامه خود فهرستی از محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که آمریکا ادعا می‌کند باید دوباره علیه ایران اعمال شود را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرده است.

در آخرین دقایق شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ مرداد به‌وقت تهران، دولت آمریکا رسماً درخواست بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را که برداشته شدن آنها بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بود، به شورای امنیت ارائه کرد.

پس از ارائه این درخواست به شورای امنیت از سوی آمریکا، دیگر اعضای شورای امنیت بلافاصله با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده و حق استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را ندارد، مخالفت خود را با اقدام آمریکا ابراز داشتند.

حتی بزرگترین متحدان اروپایی آمریکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) کمتر از یک ساعت پس از آن‌که مایک پمپئو درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را تسلیم رئیس دوره‌ای شورای امنیت کرد، طی بیانیه‌ای رسمی تأکید کردند که از نظر آنها درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم غیرقابل قبول است و آمریکا به دلیل پایان دادن به مشارکتش در برجام در سال ۲۰۱۸ چنین حقی ندارد.

اما با وجود مخالفت‌های صریح اعضای شورای امنیت، دولت آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه به‌صورت یکجانبه از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شنبه شب در یک گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد حتی خود آمریکا نیز می‌داند که با توجه به مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت، بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل آمریکا مجبور شده که به راهکار قلدری که راهکار همیشگی‌اش است، متوسل شود.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، عصر امروز دوشنبه ۳۱ شهریور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمان اجرایی تحریم ۲۷ نفر از اشخاص و نهادهای مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی ایران را صادر کرده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 445602

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آمریکا تحریم شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس دوره ای شورای امنیت اعضای شورای امنیت درخواست آمریکا علیه ایران تحریم ها مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۵۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

بلومبرگ با ابراز "بازار نفت در زمان حاضر شدیداً به هرگونه کاهش عرضه حساس است."، نوشت: دولت آمریکا از ترس افزایش قیمت نفت تحریم‌های جدید کنگره علیه نفت ایران را اجرا نخواهد کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، لایحه‌ای که جو بایدن را مجبور کرده است تحریم‌ها علیه نفت خام ایران را افزایش دهد در این هفته به قانون تبدیل می‌شود، اما انتظار نمی‌رود رئیس جمهور آمریکا به این زودی‌ها از قدرت‌های جدید خود استفاده کند.

این تحریم‌ها در پایان هفته گذشته از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به‌تلافی پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی ارائه شد. این نمایندگان به‌روی کاغذ متعهد شده‌اند دامنه تحریم‌های صادرات نفت خام ایران را با گسترش آن به بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی دخیل در تجارت نفت این کشور، بیشتر کنند.

اما تحلیلگران بازار نفت عقیده دارند بایدن تمایلی به هر اقدامی که باعث افزایش قیمت نفت خام یا بنزین شود ندارد. برخی متخصصان می‌گویند بایدن احتمالاً ‌معافیت‌هایی برای این تحریم‌ها در نظر می‌گیرد و آنها را به‌طور قطعی اجرایی نخواهد کرد.

وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازیمذاکرات بغداد و اربیل برای ازسرگیری صادرات نفت شمال

این شرایط تا حدی مشابه وضعیتی است که دولت بایدن با روسیه و حمله این کشور به اوکراین داشت، کاخ سفید تحریم‌هایی علیه روسیه وضع و تلاش کرده است درآمد این کشور را محدود کند، اما از طرف دیگر اجازه ادامه صادرات نفت این کشور را هم داد تا عرضه جهانی مختل نشود و تورم بیش از پیش افزایش پیدا نکند. این ملاحظات در سالی لحاظ می‌شود که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است. آمریکا حتی اجازه ادامه صادرات نفت ونزوئلا را با وجود تمدید تحریم‌ها علیه این کشور داده است. بسیاری عقیده دارند تاجران نفت اهمیتی به این تحریم‌های جدید نمی‌دهند چون مطمئنند دولت بایدن معافیت‌هایی برای ادامه صادرات نفت ایران معرفی می‌کند مثل کاری که با نفت روسیه انجام داد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز در مورد این تحریم‌ها اظهارنظری نکرده است. دولت در حال بررسی این قانون است ولی انتظار نمی‌رود تأثیر چندانی بر بازار نفت تا قبل از پاییز داشته باشد.

بازار نفت در زمان حاضر شدیداً به هرگونه کاهش عرضه حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل از 92 دلار در هر بشکه گذشت، یعنی بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته و این افزایش قیمت در بحبوحه تقاضای بالای جهانی و ادامه طرح کاهش تولید اوپک و متحدانش صورت گرفت.

تحریم‌های جدید نقل و انتقال مالی بین مؤسسات مالی چین و ایران را جهت خرید نفت این کشور شامل خواهد شد و هدف آن تمام بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی است که در حمل‌ونقل و فرآوری نفت خام ایران مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/43+

دیگر خبرها

  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • درخواست خصمانه بروکسل علیه تهران در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا