Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-16@12:00:26 GMT

تلاش ترکیه برای منع واردات گاز از ایران

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۶۷۱۷

خبرگزاری میزان-کارشناس مسائل ترکیه گفت: ترکیه یک منطقه گازی ۳۲۰ میلیارد متر مکعبی در دریای سیاه کشف کرده که تا ۲۰۲۴ می‌خواهد استخراج کند که به نوعی مانع انتقال گاز ایران و روسیه به این کشور می‌شود. سید علی قائم مقامی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین ماجراجویی‌ها و اکتشافات اخیر ترکیه در دریای سیاه و شرق دریای مدیترانه اظهار داشت: بعد از اکتشافات نفت و گاز اخیر در دریایی مدیترانه شرقی؛ اسرائیل، قبرس جنوبی و یونان قرارداد‌های منطقه انحصاری اقتصادی با یکدیگر امضاء کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: رژیم صهیونیستی نیز از منطقه گازی لویاتان یکسری استخراج گاز داشته است کرده و چندی پیش با مصر قبرس، یونان، قطر، امارات و ایتالیا نیز پیمان گاز مدیترانه شرقی را امضاء کرده است.
کارشناس مسائل ترکیه عنوان کرد: استخراج منابع گازی از شرق دریایی مدیترانه و انتقال آن از جهات مختلف دارای اهمیت است چراکه در این باره ۲ طرح وجود دارد، خطوط لوله گاز به جزیره کرت (بزرگترین و پرجمعیت ترین جزیرۀ یونانی و پنجمین جزیرۀ بزرگ در دریای مدیترانه)  و از آنجا به اروپا صادر شود که این راه بسیار طولانی است و هزینه سرمایه‌گذاری بسیار زیادی هم دارد.
وی افزود: مسیر دوم، ترکیه است تا گاز مدیترانه شرقی از ترکیه به اروپا صادر شود اما یکسری اختلافات بین ترکیه و رژیم صهیونیستی و نیز ترکیه و مصر و یونان با قبرس جنوبی وجود دارد که مانع انتقال گاز ار ترکیه که هزینه کمتری دارد، شده است. رژیم صهیونیستی اعلام کرده آماده است با ترکیه مذاکراتی داشته باشد تا گاز را از طریق این کشور به اروپا صادر کنند.   بیشتر بخوانید:  تنش در شرق مدیترانه؛ زورآزمایی یونان و ترکیه با خرید جنگنده و برگزاری رزمایش نظامی کارشناس مسائل ترکیه بیان داشت: اختلاف دیگر درباره صادرات گاز از مدیترانه شرقی اینکه ترکیه، قبرس جنوبی را که یونانی نشین است به رسمیت نمی‌شناسد اما قبرس شمالی را برعکس دیگر کشورها به رسمیت شناخته است؛ اتحادیه اروپا قول داده بود که قبرس شمالی را از تحریم‌ها خارج می‌کند که به قولش عمل نکرده و این هم یک اختلاف دیگر است.
قائم مقامی یادآور شد: در اطراف قبرس شمالی هم یکسری اکتشافات نفتی انجام گرفته که شرکت‌های نفتی ایتالیایی، توتال فرانسه، قبرس و شرکت اگزومبیل آمریکا و نوبل انرژی که مشترک بین آمریکا و رژیم صهیونیستی  است، در اینجا یکسری عملیات مشتری انجام داده‌اند. ترکیه نیز کشتی‌های اکتشافی و لرزه‌نگاری‌اش را به آن مناطق فرستاده و اعلام کرده  ترکیه نیز حق دارد و در حومه قبرس شمالی دست به اکتشاف بزند.اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو این عملیات را محکوم کرده و مخالف آن هستند.
کارشناس مسائل ترکیه عنوان کرد: یک بحران دیگر هم مسئله قرارداد ترکیه با لیبی است که قرارداد تعیین حریم دریایی و همچنین منطقه انحصاری اقتصادی با لیبی با مرکزیت طرابلس است. ترکیه با طرابلس قرارداد‌های حریم دریایی، منطقه انحصاری اقتصادی و تسلیحاتی امضاء کردند که این هم با مخالفت اتحادیه اروپا، یونان، قبرس و خلیفه حفتر روبرو شده است. 
وی افزود: از آن طرف امارات، مصر، فرانسه و روسیه نیز در لیبی در مقابل طرابلس و ترکیه قرار گرفتند که این موضوع در مدیترانه شرقی نیز خود را نشان داده است یعنی هم ترکیه می‌خواهد حقوق خود را در مدیترانه شرقی حفظ و احیا کند که قبلا ترکیه منطقه انحصاری اقتصادی در مدیترانه شرقی اعلام نکرده بود در حالی که آن کشور‌های دیگر که نام منطقه انحصاری اقتصادی را از اول اعلام کرده بودند و این موضوع نیز محملی برای اختلافات ترکیه با دیگر کشور‌های همسایه‌اش شده است.
قائم مقامی یادآور شد: هم اکنون مسئله دیگر اینکه، ترکیه به مصر پیشنهاد مذاکره داده تا روسای اطلاعاتی مصر و ترکیه دیدار کنند. البته پیشنهاد انعقاد قرارداد حریم دریایی و منطقه انحصاری اقتصادی را نیز داده است، که در این صورت حریم دریایی مصر به  صورت مشترک دو برابر می شود  و این به نفع مصر است.   بیشتر بخوانید:  شرق مدیترانه روی خط تنش؛ درخواست قبرس برای تحریم ترکیه، پمپئو به یونان می‎رود   وی عنوان کرد: مصر نیز با تا حدودی این را قبول کرده و در حال مذاکره روی این موارد هستند، ترکیه تلاش می‌کند مصر را از محوریت رژیم صهیونیستی، خلیفه خفتر، امارات، فرانسه در لیبی کنار بکشد و به صف طرفداران خود در بیاورد.   ترکیه تلاش می‌کند بشاراسد را سرنگون کند کارشناس مسائل ترکیه عنوان کرد: ترکیه تلاش می‌کند، بشاراسد را سرنگون و یک نیروی وابسته به خود و آمریکا را در سوریه حاکم کند؛ به نوعی باعث تجزیه سوریه ‌شود.   وی افزود: ترکیه در دشمنی با بشار اسد باعث شده سوریه  نتوانند در مدیترانه شرقی محدوده دریایی انحصاری اقتصادی  خود را اعلام کند؛ اگر سوریه چنین اقدامی کند، می‌تواند اتحاد خود در مقابل کشور‌های غربی را تقویت کند اما ترکیه از این مسئله خودداری می‌کند.
قائم مقامی گفت: ترکیه در دریای اژه نیز اختلافاتی با دیگر کشورها دارد؛ یونان محدوده آب‌های ساحلی خود در دریای اژه را ۱۲ مایل دریایی اعلام کرده است اما ترکیه می‌گوید طبق قرارداد لوزان باید ۶ مایل باشد وگرنه ترکیه اعلام جنگ می‌کند.
کارشناس مسائل ترکیه خاطر نشان کرد: یونان برخی از سواحل دریای اژه که۴۵۰ کیلومتر از یونان فاصله دارد را مسلح کرده است که خلاف قرارداد مشترک با ترکیه و موازین بین‌الملل است و در این جزایر پایگاه‌های نظامی را به آمریکا و فرانسه واگذار کرده است.
وی گفت: ترکیه در دریای سیاه منطقه انحصاری اقتصادی اعلام کرده و به اکتشافات نفت و گاز ادامه می‌دهد؛ یک منطقه گازی ۳۲۰ میلیارد متر مکعبی در دریای سیاه کشف کرده که تا ۲۰۲۴ می‌خواهد استخراج کند که به نوعی مانع انتقال گاز ایران و روسیه به این کشور می‌شود.
کارشناس مسائل ترکیه گفت: پیمان‌هایی امضا شده تا امنیت دریای سیاه توسط کشور‌های ساحلی بخصوص روسیه و ترکیه تأمین شود اما آمریکا تلاش می‌کند از طرق ناتو و لهستان، بلغارستان و رومانی وارد دریایی سیاه شود که این نوعی تهدید امنیتی برای روسیه و در مخمصه قرار گرفتن ترکیه در دریای سیاه محسوب می‌شود؛ این هم از دیگر گرفتاری‌های ترکیه در دریای سیاه است. 
انتهای پیام/ برچسب ها: سیدعلی قائم مقامی ترکیه دریای سیاه سوریه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ترکیه دریای سیاه سوریه منطقه انحصاری اقتصادی کارشناس مسائل ترکیه ترکیه در دریای سیاه مدیترانه شرقی رژیم صهیونیستی حریم دریایی قائم مقامی قبرس شمالی اعلام کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبرس حمله رژیم اسرائیل به بخش کنسولی ایران را غیرقابل قبول خواند

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما دکتر امیرعبداللهیان و کنستانتینوس کمبوس وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قبرس طی گفتگوی تلفنی، در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و همچنین روابط دو جانبه رایزنی و تبادل نظر کردند.

دکتر امیرعبداللهیان مواضع کشورمان را در خصوص مناسبات دو کشور و تحولات منطقه تبیین کرد.

آقای کنستانیتنوس کومباس وزیر امور خارجه قبرس در این گفتگوی تلفنی، اقدام اسرائیل را در حمله به ساختمان دیپلماتیک ایران غیر قابل قبول برشمرد و خواستار اقدام برای تنش زدایی در منطقه شد.

وزیر امور خارجه قبرس همچنین بر لزوم تسریع در ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با اتخاذ تصمیمات درست، راه حلی برای کاهش تنش‌ها ایجاد گردد.

دیگر خبرها

  • تلاش سازمان جهانی بهداشت برای انتقال مجروحان غزه به سایر کشورها
  • ترکیه: تحولات جاری ممکن است به جنگ منطقه‌ای منجر شود
  • ترکیه: پیام‌هایی میان ایران و آمریکا منتقل کردیم
  • قبرس حمله رژیم اسرائیل به بخش کنسولی ایران را غیرقابل قبول خواند
  • قبرس حمله رژیم اسرائیل به بخش کنسولی ایران را غیرقابل خواند
  • ناو جنگی آمریکا عازم مدیترانه می شود
  • امیر عبداللهیان : به آمریکا هشدار لازم داده شده است
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و قبرس در مورد آخرین تحولات منطقه
  • گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قبرس   
  • ایستگاه بعدی سرزمین موعود صهیونیست‌ ها کجاست؟