Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد علیپور تأکید کرد: تالشان جمهوری آذربایجان از دسترسی به رسانه محروم هستند و رادیو تالشی تنها رسانه مورد وثوق آنان است که تقریبا به بخشی از زندگی روزمره آنان تبدیل شده و با آن خو گرفته‌اند.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا: طی سال‌هایی که جماهیر سابق اتحاد شوروی دارای استقلال شدند و عملا ابرقدرت کمونیست شرقی به تعبیر امام عظیم‌الشان راهی زباله‌دان تاریخ شد، محاسن و معایب بسیاری در نحوه حکمرانی همسایگان جدید حوزه شمالی کشورمان دیده می‌شود که متاسفانه یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف تبعیض شدید نژادی، دینی و قومیتی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه شیعیان در جمهوری آذربایجان بخش اعظمی از جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دهند ولی از کمترین میزان مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی و حضور در حاکمیت برخوردارند. البته در این میان ردپای سیاه جریانات تکفیری با پول‌های نفتی رژیم مرتجع سعودی به خوبی دیده می‍شود. تالش تباران ساکن در نقاط مرزی کشور آذربایجان نیز از این قائده دردآور مستثنی نیستند و جمهوری اسلامی ایران سعی کرده تا با حداقل کار ممکن که راه‍اندازی «رادیو تالشی» است پناهگاه دردها و شریک در شادی‌‌هایشان باشد.

رسانه مرجع تالش زبانان در جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید

در همین خصوص بیژن محمد علیپور مدیر رادیو تالشی به خبرگزاری آنا گفت: ایده ایجاد رادیو تالشی و ارایه طرح آن به معاونت برون مرزی صداوسیما در اواخر سال ۷۹ و جذب نیروی انسانی در سال ۸۰ صورت گرفت و در ۳۱شهریور سال ۸۳ با تولید و پخش نیم ساعت برنامه رسما روی صدای رادیو تالشی به روی آنتن رفت.

علیپور ادامه داد: مخاطبان این رادیو، تالشان جمهوری آذربایجان مستقر در جنوب این کشورند که شیعه مذهب و ایرانی الاصل هستند، همچنین تالشان مهاجر در مسکو که تقریبا از دسترسی به رسانه محرومند. بنا به تقاضای مکرر مخاطبان و استقبال قابل توجهی که از برنامه‌های متنوع تالشی صورت گرفت، این رادیو هم‌اکنون با یک ساعت برنامه در روز با بازپخش شبانگاهی مبادرت به تولید و پخش برنامه‌های سیاسی،فرهنگی، مذهبی و اجتماعی می‌کند. ضمن اینکه به صورت جدی در سایت رسمی رادیو و فضاهای اجتماعی مثل واتساپ، یوتیوب ،فیس بوک و توبیتر فعالیت قابل توجه دارد.

مدیر رادیو تالشی درخصوص نحوه کارکرد این رسانه برون مرزی نیز گفت: این رادیو هم اکنون دارای یک گزارشگر داخلی، یک خبرنگار خارجی و شش نفر کارمند ایرانی و خارجی است. در حال حاضر رسانه مرجع تالش زبانان در جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید.

مردم این منطقه از دسترسی به رسانه محروم هستند

علیپور به پوشش گسترده راهپیمایی روز قدس در آذربایجان اشاره کرد و گفت: افشاگری نیات پلید امریکا و اسراییل، نمایش چهره پلید داعش و عقبه آن (جریان منحرف وهابیت) و در چند سال اخیر پوشش گسترده و حمایت همه جانبه از راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی تالشانی که از استان گیلان و اردبیل عازم عراق می شوند از حوادث قابل توجه رادیو بوده است. همچنین پوشش گسترده و همه جانبه عاشورای حسینی در مناطق تالش‌نشین و بازتاب وسیع منطقه‌ای آن مورد تقدیر بزرگان و فعالان تراز اول تالشی همچنین معاون محترم برون‌مرزی سازمان قرار گرفته و در جریان کرونا نیز خدمات قابل توجهی به تالشان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: تالشان از دسترسی به رسانه محروم هستند و رادیو تالشی تنها رسانه مورد وثوق آنان است که تقریبا به بخشی از زندگی روزمره آنان تبدیل شده و با آن خو گرفته‌اند و به آن عشق می‌ورزند و به طرق مختلف تماس حضوری و تلفنی یا از طریق فضای مجازی و اجتماعی با رادیو ارتباط دارند. درباره میزان اثرگذاری این رادیو همین بس که علما و روحانیون و فعالان مطرح و محور اصلی تالشان در حوزه‌های مختلف بارها از برنامه‌های تالشی تقدیر و تمجید کرده‌اند.

دستاوردها و چشم‌اندازهای پیش رو

مدیر رادیو تالشی در ادامه گفت: ماحصل حضور رسانه‌ای در فضاهای مجازی و اجتماعی این رادیو تبادل اطلاعات و گفتگوهای مورد علاقه تالشان است که موجب و موجد تحول اساسی در حوزه تالش شده است؛ مثلا حضور چشمگیر و معنادار جوانان تالشی در این فضاها خصوصا ایام خاص مثل محرم ستودنی و قابل توجه است.

وی افزود: پوشش رسانه‌ای راهپیمایی اربعین حسینی تالشان در کنار ایجاد موکب و پذیرایی از آنان در مرز زمینی آستارا، تولید و پخش برنامه‌های متنوع ویژه ماه رمضان و محرم، افشاگری‌های متعدد در کنار روشنگری تالشان نسبت به افکار پلید و جنایتکارانه داعش، تولید و پخش برنامه‌های مذهبی تاثیرگذار و افزایش ۱۵ درصدی مقلدین مقام معظم رهبری از دستاوردهای مهم سال گذشته رادیو بود.

وی در خصوص اقدامات فعلی رادیو تالش هم بیان کرد: در سال جدید هدایت و مدیریت کمک‌های انسان دوستانه در جریان کرونا و ارسال قابل توجه اقلام خوراکی و بهداشتی خیرین به تالشان، ایجاد حسینیه رادیویی در ایام محرم، پوشش برنامه‌های ویژه رمضان، سمت‌دهی مخاطبان تالشی به سوی فضاهای اجتماعی، افشاگری اهداف پلید امریکا و اسراییل و عربستان، تلاش برای پرکردن خلا فرهنگی و مذهبی تالشان از طریق ایجاد ارتباط برادرانه بین تالشان آذربایجان و ایران از طریق فضای مجازی و اجتماعی از جمله اهداف چشم‌انداز رادیوتالشی تا سال جاری است که به بخش مهمی از این اهداف تاکنون دست یافته‌ایم.

انتهای پیام /4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: رادیو جمهوری آذربایجان محمد علیپور رادیو برون مرزی دسترسی به رسانه جمهوری آذربایجان تولید و پخش قابل توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۷۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی اکبر کرامتی در جلسه ستاد بزرگداشت روز ملی گندم و نان (۳۱ فروردین) با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی سال گذشته ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف توسعه نشاط اجتماعی و احیای فرهنگ روستا مربوط به تولیدات کشاورزی است گفت: بر اساس اعلام شورای انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین روز ملی گندم و نان، ۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب، ۳۱ مرداد روز عسل، ۲۵ شهریور روز خرما، ۵ آبان روز زعفران، ۷ آبان روز انار و ۴ آذر روز زیتون در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ثبت ۷ روز محصول در ضمیمه تقویم رسمی کشور بنا بر جشن‌ها و آئین‌های شکرگزاری این محصولات کشاورزی صورت گرفته است ادامه داد: سال زراعی گذشته با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت خودکفایی محصولات اساسی به ویژه گندم، وزارت جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان برای خودکفایی در محصول اساسی گندم شرایطی را ایجاد کرد که با وجود خشکسالی‌های اخیر، کشور در گندم نان به خودکفایی برسد که این مهم محقق شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم و در سال گذشته در تولید گندم نان به خودکفایی رسیدیم، گفت: ارتقای کمی و کیفی تولید گندم تا آرد کامل نان که به دست مصرف کنندگان برسد، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

کرامتی با اشاره به اینکه دولت، سالیانه بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای تأمین گندم مورد نیاز کشور پرداخت می‌کند، افزود: مصرف نان برای هر نفر در کشورمان به طور میانگین ۳۲۰ گرم در روز است که به طور متوسط ۴۰ درصد از انرژی روزانه مورد نیاز مردم را تأمین می‌کند که این امر، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه گندم به عنوان ضروری‌ترین کالای اساسی کشور است.

وی به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای گرامیداشت روز ملی گندم و نان اشاره نمود و افزود: برگزاری همایش به مناسبت روز ملی گندم و نان با حضور کارشناسان تولید بذر و گندم از مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی و تجلیل از ۱۰ نفر از گندمکاران، نانوایان و کارخانجات نمونه استان، برگزاری روز مزرعه در ۲۱ شهرستان به مناسبت روز ملی گندم و نان، برگزاری گفتگوی تلویزیونی در خصوص جهش تولید در گندم، اجرای برنامه برکت توسط مدیریت ترویج با حضور کارشناسان حوزه زراعت، برپایی نمایشگاه با موضوع گندم و نان در شهرستان‌ها، برگزاری نشست تخصصی تبیین آموزه‌های اسلام در حوزه کشاورزی با محوریت تولید گندم توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، تهیه و ارسال پیامک تبریک به گندمکاران، نانوایان و صاحبان کارخانجات آرد و نان استان، تهیه و ارسال پیام‌های ترویجی به همین مناسبت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تهیه بروشور در اهمیت تولید گندم (کشت، داشت و برداشت) و نصب بنر در سازمان و شهرستان‌ها، برگزاری مسابقه پیامکی ویژه همکاران، گندمکاران و نانوایان، حضور مدیران غله و اتحادیه نانوایان در نانوایی‌ها و تبریک این روز به نانوایان و برگزاری برنامه کوهنوردی همکاران سازمان به مناسبت روز ملی گندم و نان و صعود به قله آیدین در روز جمعه ۳۱ فروردین از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.

دیگر خبرها

  • برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت
  • از کنار نخل و دریا «زیر آسمان ایران» را بشنوید
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی
  • قدردانی مدیرکل صداوسیمای آذربایجان غربی از همکاران شبکه استانی
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی
  • ارتباط رادیویی داوران در تمام بازی‌های لیگ برتر
  • خبر‌های رسانه بیست و هشتم فروردین
  • نهضت تولیدات رادیویی مردمی در جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»
  • برنامه «سرزمین من» از رادیو فرهنگ