Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در میان کنکورهایی که هر سال برگزار می‌شود، نتیجه کتبی کنکور دکترا تاثیر کمتری دارد.

در کنکور امسال، سهم آزمون کتبی در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور دکتری ۵۰ درصد، مصاحبه علمی ۳۰ درصد و سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد است.

این رویه طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*قانون درباره سنجش و پذیرش دنشجوی دکتری چه می گوید؟

بر اساس قانون جاری، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌ های «آموزشی ـ پژوهشی» و «پژوهش محور» طبق  آزمون متمرکز، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی انجام می شود.

جزئیات نحوه پذیرش به شرح زیر است:

در دکتری آموزشی ـ پژوهشی، سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی ـ پژوهشی بر اساس معیارهای آزمون متمرکز (50 درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد) و مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد) انجام می شود.

در دکتری پژوهش محور، سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس آزمون متمرکز (۳۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد) و تهیه طرحواره (۲۰ درصد) انجام می شود.

در این رویه هم اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام می شود.

*کمپین اعتراضی کاربران سامانه فارس من برای کاهش تراز آزمون دکتری 99

اما در جریان سنجش و پذیرش دانشجویان دکترای ۹۹، داوطلبان کنکور دکترای امسال درباره تراز آزمون دکتری ۹۹ اعتراض دارند.

کاربران سامانه فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه خواسته اند که «دانشگاه‌ ها تراز آزمون دکتری را پایین بیاورند».
سردبیر این سوژه در این باره توضیح داد: امسال برخلاف هر سال دانشگاه‌ها تراز دعوت به مصاحبه دکتری را به شکل نامعقولی افزایش دادند به نحوی که حتی رتبه ۱۱ کنکور دکتری امسال در یک رشته به دانشگاه‌های شهر تهران دعوت به مصاحبه نشده‌اند، ما از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهشمندیم از دانشگاه‌ها بخواهند تراز دعوت به مصاحبه دکتری را به روال پارسال بازگردانند تا عدالت آموزشی برای همه داوطلبان اجرا شود و زحمات داوطلبان شایسته به هدر نرود.

*داوطلبان کنکور دکتری درباره تراز آزمون دکتری چه می گویند؟

داوطلبان کنکور دکتری در این باره معتقدند که ظرفیت پذیرش مصاحبه دانشگاه­ ها نسبت به سال قبل تغییر بسیار فاحشی داشته است.

یکی از معترضان در کنکور دکتری 99 در این باره به خبرنگار فارس، گفت: امسال هم طبق روال سال­ های قبل این آزمون با کیفیت همیشگی برگزار شد. تمام داوطلبان هم طبق قواعد و قوانین سال­ های قبل نیمی از نمره نهایی خود را مربوط به آزمون و نیمی را نیز مربوط به مصاحبه حضوری در نظر گرفتند و با توجه به نحوه پذیرش سال­ های قبل وارد این عرصه شدند. بحران همه ­گیری کرونا اصطکاک ­هایی در مسیر اجرای آزمون ایجاد کرد اما همه چیز طبق قانون و قاعده همیشگی اجرا شد. هم اکنون هم نحوه برقراری مصاحبه تغییر کرده است اما اعتماد داوطلبان بر قانون و قاعده کماکان وجود دارد که شیوه اجرا تغییر کرده است و محتوا انشالله به روال گذشته و قانونی است.

کنکور دکترا نخستین کنکور امسال بود که در شرایط ویژه کرونایی برگزار شد. درباره کنکور دکتری 99 این ویدئو را ببینید:

این داوطلب کنکور دکتری توضیح داد: در این میان یک مساله خارج از قاعده مشاهده می ­شود و آن هم اعلام ظرفیت پذیرش مصاحبه دانشگاه­ ها است که نسبت به سال 97 تغییر بسیار فاحشی داشته است. این مساله خارج از قاعده سال گذشته هم وجود داشت. مساله به این ترتیب است که قاعده کسب امتیاز مصاحبه حضوری با پذیرش پایین دانشگاه­ ها خدشه دار شده است. این رویه به منزله عملی غیرقانونی است که عده قابل توجهی را از حق طبیعی که پیش­تر قواعد جاری کشور می­داد را صلب خواهد کرد. ما به این موضوع اعتراض داریم و می خواهیم این مساله که باعث زیر سوال رفتن عدالت آموزشی در کشور عزیزمان می­ شود و اعتماد عمومی را مشکل ­دار می کند برطرف شود. علاوه بر آن اگر قرار به افزایش اثرگذاری نمره آزمون بود باید این موضوع اعلام می شد و قاعده رسما تغییر می ­کرد که این اتفاق نیفتاده است، پس تغییرات پذیرش دانشگاه ­ها و اعلام سنجش متناقض با قانون اجرایی سال های قبل است. شاهد ادعای معترضین هم اظهارات رسمی اساتید دانشگاه­ های برتر کشور و حتی محاسبه معمولی تعداد افراد پذیرش شده برای مصاحبه است که با قاعده ذکر شده اولیه در تناقض است. 

این داوطلبان کنکور دکترا از خبرنگاران فارس خواسته اند این موضوع را بررسی و پیگیری کنند و خبرنگاران فارس هم این سوژه را در دستور کار قرار دادند.

*ابهام در تراز و دعوت به مصاحبه شدگان کنکور دکتری امسال

پیگیری صحبت های داوطلبان کنکور دکتری 99 نشان داد که در این باره علاوه بر داوطلبان ابهاماتی برای اساتید و بخش آموزشی برخی از دانشگاه ها هم ایجاد شده است.


برخی اساتید و مسوولان آموزشی دانشگاه ها هم ابهاماتی درباره معرفی شدگان به مصاحبه دارند

برخی اساتید و معاونت های آموزشی دانشگاه ها هم در این باره سوالاتی دارند.

پیگیری هایی از سوی برخی اساتید و معاونت های آموزشی دانشگاه ها درباره ترازهای کنکور دکتری 99 و دعوت به مصاحبه شدگان انجام شده است.

*پیگیری مطالبه متقاضیان کنکور دکترا از سازمان سنجش آموزش کشور

اما در نهایت پاسخ همه این سوالات برای شفاف شدن ابهامات را باید در سازمان سنجش آموزش کشور جویا شد که خبرنگار فارس این موضوع را از سازمان سنجش آموزش کشور پیگیری کرد.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره این ابهامات توضیح داد: در آزمون دکتری 17 هزار ظرفیت پذیرش وجود داشت که این ظرفیت به جز ظرفیت دانشگاه آزاد است.

وی گفت: روال معمول این طور که است که تا 3 برابر ظرفیت معرفی به مصاحبه می شوند و امسال هم همین کار انجام شد و 42 هزار نفر معرفی به مصاحبه کنکور دکتری 99 شدند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دانشگاه ها چند مدل دوره دارند و هم در دوره روزانه و هم در دوره شبانه دانشجو پذیرش می کنند که معمولا ظرفیت دوره روزانه دانشگاه ها بیشتر از ظرفیت دوره شبانه آنها است.

*سازمان سنجش: اشتباهی در ترازها و معرفی شدگان به مصاحبه نبوده است

زرین آمیزی توضیح داد: برای مثال اگر دانشگاه تهران در دوره روزانه برای رشته ای 6 نفر ظرفیت دارد، سازمان سنجش آموزش کشور 18 نفر را برای آن کد رشته معرفی به مصاحبه می کند. در همان رشته ممکن است که در دوره شبانه ظرفیت پذیرش 2 نفر باشد که سازمان سنجش آموزش کشور هم 6 نفر را برای مصاحبه به دانشگاه معرفی می کند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: معمولا داوطلبان زمانی که دوره روزانه یک رشته در دانشگاهی را انتخاب می کنند دوره شبانه آن را هم انتخاب می کنند؛ وقتی نمره ها مرتب می شود، حد نصاب بین 18 نفر تعیین می شود و ممکن است نمرات نسبت به نمراتی که بین 6 نفر مرتب شده حتی پایین تر باشد، زیرا در یک بخش بین 18 نفر اول بررسی انجام می شود و در بخش دیگر بین 6 نفر اول.

وی تاکید کرد: در نتیجه به همین دلیل در برخی موارد حد نصاب دوره شبانه بالاتر از دوره روزانه بوده است. بنابراین اشتباه و تخلفی در کار نبوده است. ریشه فنی این مورد در ظرفیت پایین رشته شبانه در مقایسه با ظرفیت بالاتر دوره روزانه است.

خبرنگار فارس از زرین آمیزی پرسید: با توجه به این توضیحات، دیگر احتمال کاهش حدنصاب ها و ترازها وجود ندارد؟ گفت: حدنصاب ها که در اختیار دانشگاه ها است و دانشگاه ها هم با این دلایل مجبور شده اند. در نتیجه اشتباهی نبوده که اصلاح شود.

به گزارش فارس، در این گزارش به سوژه کاربران سامانه فارس من با عنوان «دانشگاه‌ ها تراز آزمون دکتری را پایین بیاورند» پرداخته شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کنکور آموزش سازمان سنجش علمی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور سازمان سنجش آموزش کشور دکتری 99 از دکتری سازمان سنجش آموزش کشور داوطلبان کنکور دکتری سنجش و پذیرش دانشجو پژوهشی و فناوری دعوت به مصاحبه کنکور دکتری 99 آزمون متمرکز سوابق آموزشی انجام می شود دوره روزانه کنکور دکترا مصاحبه علمی ظرفیت پذیرش دانشگاه ها دوره شبانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۷۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساسنامه سازمان ملی سنجش پس از نوبت اول کنکور ابلاغ می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری ۱۴۰۳ امروز (پنج شنبه، ۳۰ اردیبهشت) با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان سنجش آموزش کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این همایش اظهار کرد: هر کدام از آزمون‌های کشوری سختی و پیچیدگی‌های خاص خود را داراست، اما همه فکر می‌کنند فقط کنکور سراسری اینگونه است.

وی افزود: آزمون استخدامی اسفند ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب برگزار شد و تاکنون آزمون سراسری گروه علوم تجربی با شرکت ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار نفر بیشترین داوطلبان را در طول تاریخ دارا بود‌ه است، اما گسترده‌ترین آزمون کشوری مربوط به آزمون استخدام آموزش و پرورش است که با بیش از یک میلیون داوطلب برگزار خواهد شد.

پورعباس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته و شبکه‌ای در کنکور سراسری به ثمر ننشت؛ تاکید کرد: مصوبه شورای امنیت کشور و حضور با اقتدار نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، پلیس و ... باعث شد تا کنکور ۱۴۰۱ را امن برگزار کنیم و کنکور ۱۴۰۲ با اقدامات بهتری محقق شد.

وی گفت: اگر هر کدام از سوالات کنکور دارای روایی کامل نباشد، باعث ایجاد یاس و ناامیدی در داوطلبان خواهد شد و تلاش آنها را به شکلی زیر سوال می‌برد، پس باید از راس تا نقش پشتیبانان برگزار کننده آزمون‌ها تمام وظایف سنگین کارشناسان و مسئولان به خوبی انجام شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: یکی از آفت‌هایی که دچارش شدیم و ضربه خوردیم آنجا بود که اطمینان بخشی کردیم، غایبان را جدی بگیرند، شبکه‌ها عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه غیبت کنند که از آن بهره هم می‌برند.

پورعباس افزود: جمع آوری پاسخ نامه‌ها را جدی بگیرید، همه کار‌ها مهم است. بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار نفر که بخش عمده‌ای از آنها گزینش شده اند و نزد سازمان سنجش پرونده دارند و مطمئن هستیم کاملا امین هستند و از این فرآیند سرنوشت ساز پاسداری می‌کنند.

وی بیان کرد: سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور طراحی و اساسنامه آن تصویب شده و برای ابلاغ آماده است و با توصیه‌های انجام شده قرار است پس از آزمون سراسری نوبت اول ابلاغ شود، وظیفه این سازمان در ۲ حوزه ارزشیابی نظام‌های آموزشی و ارزشیابی داوطلبان ورودی انجام خواهد شد، یعنی هم برای دانشگاه داوطلبان را و هم برای داوطلبان دانشگاه را ارزیابی می‌کنیم و مسئولیت برگزاری تمام آزمون‌های سراسری که در کشور گرفته می‌شود از آزمون‌های نهایی آموزش و پرورش تا آزمون‌های دکتری، صلاحیت حرفه‌ای و ... را در بر خواهد گرفت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: با روش‌های نوین طراحی شده امیدوار هستیم تنوع برگزاری امتحانات را از حالت تشریحی به تستی هوشمند داشته باشیم.

پورعباس گفت: روند آزمون‌های تمام الکترونیک را دنبال می‌کنیم و این آزمون‌ها به شکلی است که هر سوال پس از پاسخ به سوال قبلی به داوطلب داده می‌شود، برای اجرای این شکل از آزمون‌ها به سخت افزار نیاز داریم، یعنی هر داوطلب باید یک وسیله الکترونیکی داشته باشد که شرکت‌های دانش بنیان هوشمند این وسیله‌ها را طراحی کرده اند.

وی بیان کرد: همچنین برای این آزمون‌ها به بودجه و محل برگزاری نیاز داریم، از دانشگاه‌ها می‌خواهیم سالن‌هایی را برای انجام این کار در نظر بگیرند تا تجهیز شود و همه ۱۷۰ آزمون سازمان سنجش در این سالن‌ها برگزار شود که منبع درآمد خوبی برای دستگاه هاست. البته، آزمون‌ها باید با تعداد کمی داوطلب شروع شود و تعداد داوطلبان به تدریج افزایش یابد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • تشریح اقدامات حفاظتی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور
  • کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون
  • برگزاری آزمون استخدام دبیر با یک میلیون داوطلب
  • هدیه رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور
  • اساسنامه سازمان ملی سنجش پس از نوبت اول کنکور ابلاغ می‌شود
  • عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور چه بود؟
  • اساسنامه سازمان ملی سنجش بعد از کنکور ابلاغ می‌شود
  • ۴ شرط پذیرش نهایی داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • فرصت دوباره برای جاماندگان از ثبت‌نام کنکور