Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان فارس با هشدار به اینکه باید از کشت صیفی و برنج با پساب در حاشیه تالاب مهارلو جلوگیری شود، گفت: هرچقدر که کیفیت پساب و زهکشی عالی باشد، اما دلیلی بر کشت صیفی و شلتوک نیســت و این می‌تواند عامــل انتقال آلودگی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید رضا دهقانی در این جلسه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس برگزار شد، به بررسی چگونگی تامین حقابه دریاچه مهارلو، بررسی ابعاد فنی و حقوقی احداث اســتخر‌های عظیم در اراضی کشاورزی اســتان و بررسی مصوبه هیات دولت در خصوص ممنوعیت کشت برنج به جز دو استان شمال کشور، پرداخت.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس افزود: حقابه، تعریف دارد و نمی‌توان آب‌های اطراف دریاچه مهارلو را حقابه تعریف نمود. این آب‌ها حقابه نیست و در مسیر آبی هم که وارد دریاچه می‌شــود هیچگونه تاسیسات و سازه‌ای نداریم و دریاچه همواره فصلی بوده است.

دهقانی، مدیرعامــل ســازمان آب منطقه‌ای فــارس در خصوص موضوع احداث اســتخر‌های عظیم در اســتان بیان کرد: موضوع احداث اســتخر‌ها از شهرســتان جهرم آغاز شــد که در بازدید وزیر نیرو، از استخر‌ها با این حجم بالای تبخیر آب انتقاد شده بود. این درحالی اســت که خیلی از استخر‌ها با وام احداث شــده است و از طرفی هم گروه‌های اجتماعی و مردم واکنش منفی نســبت به این افزایش استخر‌ها دارند تا جایی که در شهرســتان کازرون مردم به شدت منتقد این احداث‌ها بودند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای فارس با اشــاره بــه اینکه در زمینه احداث اســتخر‌ها باید برخورد مناسبی بر اجرا یا عدم اجرای اســتخر‌ها صورت پذیرد، تصریح کرد: بعضی از منابع تامین آب استخر‌ها از منابع زیرزمینی و احداث چاه غیر مجاز در باغ‌ها و انحراف آب‌های سطحی و سیلاب‌ها اســت که منابع آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیشتر نیز استاد دانشگاه شیراز و پدر هیدرولوژی آب‌های زیرزمینی در ایران گفته بود: با توجه به این که میزان آرسنیک موجود در دریاچه مهارلوی شیراز ۳۵ برابر حد مجاز است، بهره برداری از نمک این دریاچه به مثابه بمبی است که برای تخریب محیط زیست منفجر شده است.

عزت الله رییسی اردکانی، میزان آرسنیک در مبادی ورودی دریاچه مهارلو را در حد مجاز دانست، اما گفت: با توجه به فرایند تبخیر، آرسنیک موجود در کف دریاچه ۳۵ برابر حد مجاز است.

رییسی اردکانی که مجله علمی هیدروژئولوژی (Hydrogeological Journal) او را به عنوان پدر هیدرولوژی آب‌های زیرزمینی در ایران معرفی کرده است، اظهار داشت: نمک این دریاچه را تبخیر می‌کنند و در نهایت آنچه را که پر از آرسنیک و فلزات سنگین است را در صنایعی همچون پتروشیمی استفاده می‌کنند که این مواد آلاینده به رودخانه‌هایی همچون کُر بر می‌گردد و در چرخه محیط زیست دیگر نقاط استان فارس نیز خلل وارد می‌کند.

همچنین در این زمینه بار‌ها اعلام شده که وجود نیترات در صیفی کاشت حاشیه شیراز و اطراف دریاچه مهارلو و رودخانه خشک مشاهده شده است.

کارشناسان بهداشت تاکید دارند که همه سبزی‌های کاشته شده در کنار رودخانه خشک شیراز و اطراف دریاچه مهارلو تحت نظارت مستمر دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و وجود فلزات سنگین و نیترات در آن‌ها بطور مستمر اندازه گیری می‌شود، اما نیترات مشاهده شده بخاطر استفاده از سموم و کود‌های شیمایی است که معمولا با اضافه برداشت از زمین‌های کشاورزی و با استفاده از کود‌های نیترات که نوعی کود شیمیایی است در زمین رسوب می‌کند.

بخش اصلی آب دریاچه مهارلو از طریق رودخانه خشک، رودخانه سلطان‌آباد و رودخانه سروستان تامین می‌شود. علاوه برآن، چشمه‌هایی نیز در نزدیکی دریاچه از دل زمین بیرون زده‌اند که به دریاچه می‌ریزند. این دریاچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت شلتوک دریاچه مهارلو آب منطقه ای استان فارس استخر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۷۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی هواشناسی به ۴ استان ؛ سیل و طوفان در راه است

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی درخصوص تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگف وزش باد شدید موقت و گرد و خاک در کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان طی فردا (پنجشنبه) هشدار زردرنگ صادر کرد.

بر این اساس احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت دیدن سازه‌های موقت و احتمال خسارت دیدن نهال‌ها، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

بارش باران و تگرگ در ۸ استان | شدت بارش‌ها در این مناطق | این دریا طوفانی است

در این خصوص، سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سازمان هوانشناسی همچنین امروز و پیش از هشدار زرد، درخصوص فعالیت سامانه بارشی همراه با رگبار باران، تگرگ، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک هشدار نارنجی صادر کرده بود که براساس آن نیمه جنوبی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان فردا (پنجشنبه) دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف

کد خبر 845200 برچسب‌ها سيل خبر مهم آب و هوا - ایران طوفان سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد ۳۸ بنای تاریخی را احداث کرده است
  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • صدور هشدار زرد هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • بازدید طبیعت دوستان از حاشیه رودخانه زاینده رود در سودجان + تصاویر
  • بررسی روند ساخت مسکن مددجویی در شاهیندژ
  • هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است
  • دامداران از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند
  • هشدار جدی هواشناسی به ۴ استان ؛ سیل و طوفان در راه است
  • سیل و بارندگی‌ و قطع ارتباط با ۷۳ روستا در قصرقند
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است