Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@16:19:31 GMT

اولین اتوبان کشور کی افتتاح شد؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۷۶۹۴

ساعت 24-عصر روز 9 اردیبهشت سال 1346 اولین اتوبان ایران افتتاح شدکه روزنامه اطلاعات آن را اینگونه گزارش کرد: «با قطع نوار سه رنگ بوسیله وزیرراه شاهراه تهران- کرج و راه بدون تقاطع و سرعت ایران گشایش یافت.»

شاهراهی که به نوشته روزنامه، چهل و یک کیلومتر طول دارد و 6۲ میلیون تومان برای ساختمان آن هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهندس حسن شالچیان وزیر راه در نطق افتتاح اتوبان تهران-کرج در اردیبهشت سال 1346 گفت: «عرض آن ۲۸ متر است و بوسیله یک سکوی 4 متری به دو قسمت تقسیم و هر قسمت برای عبور یکطرفه در نظر گرفته شده است بنابراین جمعا 4 ردیف وسیله نقلیه در دو طرف به آسانی رفت و آمد خواهند کرد. در کنار هر قسمت یکطرفه پیاده‌روهایی به عرض 4 متر منظور شده است. برای اینکه راه ارتباطی ساکنین دو طرف اتوبان قطع نشود، تعداد ۲۰ پل هوایی و زیر زمینی و راه انشعابی ساخته شده است و این روش راهسازی که در جاده‌های اتوبان معمول است بهترین وسیله جلوگیری از تصادف وسائط نقلیه است.»اما اتوبان تهران- کرج جدا از اینکه نخستین شاهراه کشور محسوب می‌شد ویژگی خاص دیگری هم داشت و آن عبور و مرور با پرداخت عوارض بود؛ تحولی که طبق مصوبه مجلس شروع شد. درمصوبه مجلس آمده است: «این راه جهت عبور ماشین‌های سواری اختصاص خواهد داشت و برای عبور هر یک اتومبیل مبلغ۱۰ ریال اخذ می‌شود، مبالغ مذکور از طرف مأموران وزارت دارایی که در کیوسک‌ها مستقر هستند وصول خواهد شد، اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی نیز بعهده پلیس راه واگذار شده است.»
روزنامه اطلاعات در گزارش افتتاح اتوبان تهران- کرج توصیف جالبی هم از لحظه پرداخت عوارض یا به قول نویسنده این روزنامه «باج» هم از سوی هویدا نخست‌وزیر وقت ارائه داده است.»
اما م اجراهای عبور و مرور در اتوبان تهران- کرج به‌همین نقطه افتتاح ختم نشد و تازه این شروع همه چیز بود، زیرا رانندگان از همه جا بی‌خبر و اتوبان ندیده آداب استفاده از این شاهراه را نمی‌دانستند و همین شد که وزارت راه دستورالعمل رانندگی در اتوبان را با رسم شکل در روزنامه‌ها منتشر کرد. مثلاً در بخشی از این دستورالعمل نوشته شده: «در اتوبان کلیه خیابان‌ها و راه‌های فرعی یا از بالا یا از زیر اتوبان عبور داده شده‌اند و با این ترتیب شما با خیال راحت بدون اینکه با راهی تقاطع هم سطح داشته باشید، حرکت می‌کنید. هیچگاه به جز تقاطع که مشخص شده به اتوبان وارد نشده یا از آن خارج نشوید.» 

همچنین در بخش دیگری از آن با کشیدن تابلو حداکثر سرعت 120 کیلومتر، نوشته شده:
«SPEED LIMIT این علامت مطابق شکل به رنگ سفید و نوشته‌های آن به رنگ سیاه است. سرعت مشخص شده در اتوبان برای این است که کلیه رانندگان با سرعتی مشابه حرکت کرده در نتیجه از راحتی بیشتری برخوردار باشند. هیچگاه در اتوبان با سرعت بسیار کم حرکت نکنید که باعث جمع شدن وسائط نقلیه در پشت سر شما شود.»
نکته جالب توجه این است که اتوبان تهران- کرج 53 سال پیش برای تردد هر ساعت چهار هزار خودرو یعنی در بدترین حالت روزانه 96 هزار خودرو ساخته شده بود در حالی که طبق آمار پلیس راهور هم اکنون روزانه بیش از 240 هزار خودرو در آن تردد دارند.

منبع: روزنامه ایران

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اتوبان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۷۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ تهران با اشاره به افتتاح خانه محیط زیست محلات طرشت و شریف، اظهار کرد: خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای مهم برای مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود.

وی افزود: هدف از راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست، هم‌اندیشی و مشارکت برای ارائه نظرات و پیشنهادات جهت رفع مشکلات و معضلات محیط زیست از طریق جلب مشارکت مردم و فعالان محیط زیست در راستای ارتقای شاخص‌های آموزشی مربوطه است.

طاهری تصریح کرد: خانه‌های محیط زیست می‌تواند محلی برای گسترش دانش زیست‌محیطی و مجموعه‌ای برای حضور افراد دغدغه‌مند و دوستدار محیط زیست باشد.

وی افزود: در این مراسم ضمن ارائه آموزش حفاظت از محیط زیست، از شهروندان دعوت شد تا با ثبت نام در اپلیکیشن شهرزاد، در طرح نوماند مشارکت کنند.

کد خبر 6086641

دیگر خبرها

  • ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟
  • آخرین وضعیت ساخت بزرگراه شوشتری در تهران | ۲۶ معارض تجاری و مسکونی در مسیر این بزرگراه خریداری شد
  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی
  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • افتتاح اولین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سهند با حضور وزیر راه
  • ادعای عجیب روزنامه آمریکایی از طرح اولیه حمله اسرائیل به ایران | حمله بزرگ به اهداف نظامی در نزدیکی تهران؟ | آمریکایی‌ها: ما نتانیاهو را منصرف کردیم!