Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@18:25:36 GMT

«محمد علی مجتهدی» و تاسیس دانشگاه صنعتی شریف

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۷۷۹۱

«محمد علی مجتهدی» و تاسیس دانشگاه صنعتی شریف

نخستین روز از مهرماه، سالروز تولد دکتر« محمد علی مجتهدی» است که با مدیریت ۳۴ساله دبیرستان البرز و تاسیس دانشگاه های صنعتی شریف و پلی تکنیک، خدمت بزرگی به جامعه علمی کشور کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، نخستین روز از مهر، سالروز تولد دکتر «محمدعلی مجتهدی» موسس دانشگاه‌های صنعتی شریف و پلی تکنیک، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمدعلی» در سال ۱۲۸۷ خورشیدی در لاهیجان متولد شد. پدر او تاجر ابریشم بود، فردی منضبط، سخت‌گیر و باورمند به آداب و رسوم و علاقه نداشت پسرش را به شهرهای بزرگ بفرستد و محمدعلی تنها اجازه داشت در مدرسه‌ای در لاهیجان نام‌نویسی کند که تامین مالی آن توسط اعیان شهر صورت می‌گرفت.

 

سال‌های نخست را در مدرسه ابتدایی حقیقت در لاهیجان تحصیل کرد. اما «محمد علی مجتهدی گیلانی» بالاخره توانست حصارهای پدر را بشکند و برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۰۴ راهی تهران شد. وی، با دایی‌اش زندگی می‌کرد و پنجم و ششم را در مدرسه متوسطه «شرف» تهران به پایان رساند.

 

در سال ۱۳۱۰ خورشیدی دیپلم متوسطه (شعبه علمی) را گرفت و در همان سال پس از قبولی در چهارمین دوره امتحانات اعزام محصل به اروپا، جزء صد تن محصل برگزیده اعزامی شد که به فرانسه رفتند.

 

مجتهدی در سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۲ در مدرسه «بلزپاسکال» در شهر کلرمون فرانسه، به تکمیل زبان و آمادگی ریاضیات پرداخت. سپتامبر ۱۹۳۲ وارد دانشکده علوم دانشگاه لیل شد و سال ۱۹۳۵دوره لیسانس علوم را گذراند و مقام اول شهادت نامه مکانیک استدلالی در بین دانشجویان ایرانی و فرانسوی را کسب کرد. سپس توانست سه دیپلم عالی فوق لیسانس سوربون را کسب کند. از ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸ سه دیپلم عالی فوق لیسانس در آنالیز عالی- مکانیک مایعات- آئرودینامیک و هیدرو دینامیک عالی «حل برخی مسائل مکانیک مایعات» را با امتیاز«شایان افتخار» یعنی بالاترین درجه تصویب دکترا دریافت کرد.

 

مجتهدی پس از هفت سال با همسر فرانسوی‌اش «سوزان ژان ماری» به ایران آمد و دانشیار ریاضی دانشکده علوم و دانشسرای عالی شد. پس از پایان خدمت وظیفه به سرپرستی قسمت شبانه‌روزی دبیرستان البرز منصوب شد. اگرچه «ساموئل جردن» آمریکایی و همسرش دبیرستان البرز را پایه‌گذاری کردند، اما مدیریت ۳۴ساله مجتهدی (از مرداد ۱۳۲۳) در دبیرستانی که برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور را تربیت کرد، نام مجتهدی و البرز را در کنار هم قرار داده است.

 

در واقع تربیت دانش‌آموزان سخت‌کوش، منضبط و درسخوان، مهمترین میراث معنوی دکتر مجتهدی است. تنبلی برای دانش‌آموزان شهرستانی که وارد این دبیرستان می‌شدند، معنایی نداشت. بسیاری از دانش آموزان دبیرستان البرز بعدها از مفاخر علمی و فرهنگی و حتی ازمسئولین رده اول کشور شدند. وقتی قرار بود نام دبیرستان را عوض کنند، شاگردانش که حالا مسئولان رده بالای کشور بودند، اجازه ندادند و نام البرز همچنان باقی ماند.

 

مجتهدی در سال ۱۳۲۵، مدیرکل اداری و آموزشی وزارت فرهنگ شد و سال ۱۳۴۰ ریاست دانشگاه شیراز و سال ۱۳۴۱، ریاست دانشکده پلی‌تکنیک تهران را برعهده گرفت و در ۱۱ آبان ۱۳۴۴ مسؤل تأسیس دانشگاه صنعتی شریف شد. این دانشگاه از اول مهر ۱۳۴۵ (۱۱ ماه بعد)، شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۴۶ نیز ریاست دانشگاه ملّی (شهید بهشتی) را بر عهده گرفت.

 

بعد از انقلاب دکتر مجتهدی از ریاست مدرسه البرز کنار رفت و سالها در جنوب فرانسه زندگی می‌کرد. دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ در مراسمی با حضور دکتر مجتهدی از زحمات ایشان تقدیر کرد. دکتر مجتهدی، خرداد ماه ۱۳۷۶ و در سن ۸۹ سالگی در شهر نیس فرانسه درگذشت. وی، آرزو داشت بعد از مرگش در زادگاهش، لاهیجان، دفن شود. ولی همسر فرانسوی‌اش چنین اجازه‌ای نداد و او به رغم وصیتش در شهر «نیس فرانسه» به خاک سپرده شد، جایی که بعدها همسر و دخترش در کنارش آرمیدند.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف دبیرستان البرز دکتر مجتهدی صنعتی شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۷۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاقوکشی در مدرسه‌ای در منطقه ولز در انگلیس

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  تارنمای روزنامه ایندیپندنت نوشت چاقوکشی امروز در مدرسه "امان ولی" (Amman Valley) در منطقه "کارمارثن شایر" (Carmarthenshire) روی داد و پلیس اعلام کرد یک نفر را به اتهام چاقوکشی، بازداشت کرده است.
پلیس اعلام کرده است در پی بازداشت فرد دیگر نیست. ایندیپندنت نوشت پس از وقوع این حادثه، چندین آمبولانس، خودروی پلیس و خودرو‌های امدادی به این دبیرستان اعزام و این دبیرستان بسته شده است.
این دبیرستان ولز زبان، دارای هزار و ۸۰۰ دانش آموز ۱۱ تا ۱۸ ساله است.
بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده در انگلیس پارسال ۵۰ هزار و ۴۸۹ جرم مرتبط با چاقو و قداره در انگلیس ثبت شد که در مقایسه با سال پیش از آن، ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در انگلیس در مقایسه با ده سال پیش (۲۰۱۳ میلادی)، پارسال ۷۵ درصد بر شمار جرایم مرتبط با چاقو افزوده شد. چاقوکشی در مدرسه‌ای در منطقه ولز در انگلیس
لندن / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی / ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
چاقوکشی در دبیرستانی در منطفه ولز در انگلیس، سه زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، تارنمای روزنامه ایندیپندنت نوشت چاقوکشی امروز در مدرسه "امان ولی" (Amman Valley) در منطقه "کارمارثن شایر" (Carmarthenshire) روی داد و پلیس اعلام کرد یک نفر را به اتهام چاقوکشی، بازداشت کرده است.
پلیس اعلام کرده است در پی بازداشت فرد دیگر نیست. ایندیپندنت نوشت پس از وقوع این حادثه، چندین آمبولانس، خودروی پلیس و خودرو‌های امدادی به این دبیرستان اعزام و این دبیرستان بسته شده است.
این دبیرستان ولز زبان، دارای هزار و ۸۰۰ دانش آموز ۱۱ تا ۱۸ ساله است.
بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده در انگلیس پارسال ۵۰ هزار و ۴۸۹ جرم مرتبط با چاقو و قداره در انگلیس ثبت شد که در مقایسه با سال پیش از آن، ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در انگلیس در مقایسه با ده سال پیش (۲۰۱۳ میلادی)، پارسال ۷۵ درصد بر شمار جرایم مرتبط با چاقو افزوده شد.
ایندیپندنت پیش‌تر نوشت: شمار جرایم در لندن نیز از ۱۱۵ هزار جرم در سال اکنون به بیش از ۸۸۷ هزار جرم رسیده است.
ایندیپندنت پیش‌تر نوشت: شمار جرایم در لندن نیز از ۱۱۵ هزار جرم در سال اکنون به بیش از ۸۸۷ هزار جرم رسیده است.

دیگر خبرها

  • چاقوکشی در مدرسه‌ای در منطقه ولز در انگلیس
  • دفتر همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و اتکا افتتاح شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
  • راه‌های ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد