Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:34:10 GMT

کاخ هایی که در سفر به تهران باید دید

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۸۳۰۶

کاخ هایی که در سفر به تهران باید دید

وب سایت توریستگاه یک راهنمای سفر بسیار جامع و کامل در مورد دیدنی های ایران و دیدنی های جهان می باشد که تمامی اطلاعات مربوط به مقصد مورد نظر مانند از شهر، مراکز دیدنی، مراکز خرید، رستوران ها، هتل ها، سرگرمی و فعالیت ها گرفته تا نصیحت های شهر در آن با جزییات کامل قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ادامه چند نمونه از مکان های دیدنی تهران یا بهتر است بگوییم موزه های خاصی که در پایتخت ایران قرار گرفته را به شما گردشگران عزیز معرفی می کنیم و پیشنهاد می کنیم جهت مشاهده اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از این مکان ها و مشاهده سایر دیدنی ها و تفریحات تهران و همچنین دسترسی به اطلاعات دیگر نظیر معرفی رستوران ها و مراکز خرید تهران حتما به سایت توریستگاه سر بزنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1- کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه بنایی است متعلق به قاجاریه و در مجموعه گرانبها نیاوران قرار گرفته است. این بنا در سال 1229 خورشیدی به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و در کنار خود نیز نزدیک به 40-50 خانه 4 خوابه را جای داد تا مکانی باشد برای زنان حرمسرا ناصری. رفته رفته در دوران حکومتی پس از ناصرالدین شاه، تعداد حرمسراها کمتر از گذشته شد تا آن که با آمدن حکومت پهلوی اول تمامی خانه های باقی مانده تخریب شد و تنها کاخ صاحبقرانیه از این بخش مجموعه نیاوران بجای ماند.

وجه تسمیه

در روزگاران حکومت قاجاریه، گاهشمار کشور با امروزه فرق داشت و هر 30 سال را 1 قرن می پنداشتند. از آنجایی که کار اتمام این کاخ همزمان با 1 قرن حکومت ناصرالدین شاه شده بود، او تصمیم گرفت لقب صاحب قرن را بر عمارتش بگذارد و از آن زمان بنا با نام کاخ صاحبقرانیه شهر یافت.

تاریخ کاخ صابقرانیه در زمان قاجار

بنای شاخص صاحبقرانیه شامل فضاهای متنوع نظیر تالار جهان نما یا همان تالار آینه و حوضخانه می باشد. 4 اتاق، دندانپزشکی، منشی دفتر شاه، اتاق هدایا و سرویس بهداشتی، بخش های مختلف تالار آینه را تشکیل می دهند. در کل تالار آینه زیباترین تزئینات این عمارت از کاخ نیاوران را به خود اختصاص داده است. فضای دلنشین حوضخانه نیز در طبقه زیرین قرار گرفته تا از هوای معتدل و دلچسبی را در روزهای مختلف سال برخوردار شود. سقف های چوبی با طرح های چشم نوازشان، کار هنرمندان شیرازی بوده و حوضی مرکزی با مبلمان های فاخر اطرافش قرینگی خاصی به فضا بخشیده اند. معماری این قسمت عمارت با گچبری های استادکارانه و پنجره های ارسی چشم نواز، فضایی مسحور کننده را به وجود آورده اند . این بخش از کاخ، ورودی حرمسراهای ناصرالدین شاه نیز به شمار می رفت. 

پهلوی و کاخ صاحبقرانیه

با شروع حکومت پهلوی، رضا شاه توجه زیادی به مجموعه سعدآباد داشت و کاخ و کوشک های متعددی را در آن بنا کرد اما منطقه خوش آب و هوای نیاوران و کاخ چشم نواز صاحبقرانیه باعث شد تا شاه به فکر برپایی مراسم ازدواج محمد رضا پهلوی با فوزیه، شاهدخت مصری، در این ساختمان افتاد. در این زمان کاخ مشغول آماده سازی شد و با تغییر دکوراسیون های بسیار از مبلمان، پرده و فرش های نفیس گرفته تا کارهای مرمتی، سر انجام پس از 8 ماه چهره ای نو به خود گرفت. با این حال هوا نامساعد و بسیار سرد آن روز ها باعث شد تا مراسم ازدواج در مکان دیگری برگذار شود.

فرح پهلوی از معماران قدیمی کشور با دادن طرح های متنوع باعث شد تا باری دیگر کاخ صاحبقرانیه با تغییر و تحولات بسیاری از لحاظ معماری و چیدمان، رو به رو شود. دفتر کار محمد رضا شاه، اتاق مذاکرات خصوصی، اتاق آکوستیک و ضدگلوله شاه مخصوص مذاکرات جنگی، اتاق انتظار سفیران، اتاق استراحت نیمروزی، اتاق هدیه ها، اتاق منشی و دندانپزشکی، بخش های گوناگون کاخ را در پهلوی دوم تشکیل دادند. علاوه بر این فضاها، فرح دیبا بخش حوضخانه را فضایی برای پذیرایی مهمان ها در نظر گرفت.

کاخ صاحبقرانیه پس از انقلاب اسلامی ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی، همه وسایل موجود در کاخ صاحبقرانیه ثبت شد. مرمتگران و مهندسان در سال 1374 خورشیدی شروع به مستحکم سازی و بازسازی این عمارت کردند و استادکاران خوش نام ایرانی نیز به مرمت تزئینات آینه کاری ها، گچکاری ها، در و پنجره های آن پرداختند تا باری دگر روحی تازه در صاحبقرانیه دمیده شود. علاوه بر خود بنا، وسایل آن نیز همچین فرش ها نیز مرمت شدند تا از ارزش این آثار ارزشمند کم نشود.

چینش امروزه کاخ صاحبقرانیه به نحوی روایتگر هنر و تاریخچه ایران از قاجاریه تا پهلوی است. عکس های اولیه از این کاخ در زمان ناصرالدین شاه، تابلوهای شاهزدگان قاجاری، فرش های نفیس، نقاشی کمال المک از حوضخانه، آثار لاکی، نگارگری و خوشنویسی هنرمندان کشور، مجسمه ونوس، مدال و نشان ها، سلاح های گرم و سرد زندی و قجری و اسناد فرمان مشروطیت که در همین کاخ به امضا رسید، آثار نمایش داده شده در صاحبقرانیه به شمار می روند. علاوه بر آثار نام برده شده، لوازم لوکسی همچون مبلمان، لوستر، ظروف کریستال و شیشه ای و وسایلی از این قبیل نیز در این کاخ به چشم می خورند و از سرتاسر دنیا گردآوری شده اند.

کاخ با شکوه صاحبقرانیه با شماره 419 در 11 بهمن ماه 1334 به ثبت ملی رسید.

2- کاخ ثابت پاسال (کاخ ورسای ایران)

کاخ ورسای تهران یا کاخ ثابت پاسال، کاخ سفید ایران است نمای این کاخ سنگی که در قبل از انقلاب 15 میلیون دلار ارزش گذاری شده دقیقا شبیه نمای جنوبی کاخ سفید و مانند آن به سبک معماری نئو کلاسیک ساخته شده است.

تاریخچه کاخ ثابت پاسال

در شمال خیابان جردن کاخی قدیمی متعلق به حبیب ثابت پاسال از کارآفرینان پیش از انقلاب به چشم می خورد که بزرگترین خانه تهران نیز محسوب می شود. سنگ بنای این کاخ سنگی در سال 1340 گذاشته شده و تا سال 1352 ساخت آن طول کشیده است. حبیب الله ثابت فردی از خانواده فقیر بود اما از آنجایی که مادرش از خانواده پزشکان معروف بود او را به مدرسه سن لویی تهران برای تحصیل فرستادند که حتی برای اینکه مخارج مدرسه اش را تامین کنند مجبور شد درس هایش را با غلامحسین مصدق فرزند محمد مصدق مرور کنند تا ماهیانه 60 ریال مقرری بگیرد و مخارج تحصیلش را تامین کند. ولی وی با سختکوشی 6 زبان زنده دنیا را آموخت و با وارد کردن تلویزیون به ایران و همچنین ساخت کارخانجات فراوان ثروت هنگفتی به هم زد که در سال 1352 جمع دارایی های وی به یک دهم ثروت ایران رسید. علیرغم تمام صرفه جویی هایی که همیشه در زندگیش انجام می داد کاخ ورسای را که کپی دقیقی از کاخ عمارت پتی تریانو در کاخ ورسای متعلق به ماری آنتوانت همسر لویی شانزدهم در فرانسه است، بنا کرد. ساخت این عمارت 12 سال به طول انجامید و ایرج ثابت پسر حبیب الله ثابت و خانواده اش فقط دو سال در آن اقامت گزیدند. با آشفتگی اوضاع ایران در دوران انقلاب، خانواده ثابت در سال 1355 به آمریکا مهاجرت کردند و بعد از انقلاب، کاخ ورسای توسط صادق خلخالی مصادره گردید و محل زندانی زندانیان مواد مخدر، زنان روسپی و کسانی که قصد داشتند با گذرنامه های جعلی از ایران بگریزند شد. متاسفانه در حال حاضر تمامی درختان باغ خشکانیده شده، در باغ کاخ شهرک میثاق ساخته شده، شیشه های بنا شکسته، چارچوب های درب ها از جا کنده شده و دعوایی بر سر کاربری عمارت وجود دارد. پیشنهاداتی از تغییر کاربری عمارت به هتل، مسجد، پاساژ، آثار باستانی مطرح شده که خوشبختانه با همت سازمان نظام مهندسی تهران ثبت ملی شده و از خطر تخریب کامل نجات یافته است.

معماری کاخ ورسای ایران

کاخ ورسای بنایی است در زمینی به مساحت 11 هزار و 453 متر که در شمال خیابان آفریقا که با زیر بنایی 2000 متری خود نمایی می کند. نمای خانه دقیقا مانند نمای کاخ سفید که یک کپی بهتر از کاخ تریانو در ورسای است و نمونه ای دیگر از معماری نئو کلاسیک محسوب می شود می باشد. ساخت خانه بسیار متفاوت با معماری دهه 40 است. پارکینگی که در زیر بنا تعبیه شده مانند پارکینگ یک ساختمان تجاری امروزی است که به منظور برگزاری میهمانی های شبانه طراحی شده است. خانه در دو طبقه ساخته شده که یک طبقه زیر زمین و یک طبقه مسکونی دارد. از زیر زمین خانه نهر آبی به سبک معماری کهن ایران رد می شود. یک استخر استاندارد برای مسابقات نیز در وسط باغ دیده می شود. در سمت راست استخر یک محل نمایش فیلم کوچک وجود دارد. دو پارکینگ در گوشه ای از باغ برای ماشین های میهمانان در نظر گرفته شده و دو چای خانه کوچک در پشت سالن نمایش تعبیه شده است. ورودی نیم دایره مقابل درب بر 7 ستون مرمرین استوار است که شاهدان عینی از وجود مجسمه هایی خبر می دهند که قبلا ستون های مرمرین را زینت داده بودند ولی اینک در سرجای خود وجود ندارند. درختان سرو و کاجی که در دو سوی باغ کاخ قرار داشته اند خشکانیده شده و اینک شهرک میثاق را در باغ این عمارت بنا کرده اند. زمین بیلیاردی هم که در پشت کاخ بوده در گود برداری هایی که برای تخریب عمارت صورت گرفته کاملا از بین رفته است. در معماری داخل خانه گچ بری سقف ها به شکل کاملا ساده با رگه هایی از رنگ طلایی بر روی گچ سفید توسط هنرمندان ایرانی صورت گرفته، درب و نرده های خانه همه از چوب بلوط و منبت کاری شده به دست هنرمندان فرانسوی می باشد. در معماری و دکوراسیون داخلی از پرده های تیره در تزیین خانه کمک گرفته شده و تمام قسمت های سنگی با تیشه کنده کاری شده است. کاشی کاری های استخر و زیر زمین که در واقع نوعی سرداب است هم به ظرافت کاشی کاری یک مسجد انجام شده است.

ثبت ملی:

در 31 خرداد سال 1396 طی نامه ای از سوی معاونت ریاست جمهور و سازمان میراث فرهنگی دولت حسن روحانی به شهردار تهران، ثبت ملی شدن اثر مسکونی کاخ ثابت پاسال یا کاخ ورسای ایران به شهرداری تهران تحت شماره ثبتی 31744 ابلاغ گردید. که طبق این نامه هر گونه دخل و تصرف در این ملک جرم محسوب می شود.

 

3- کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از قدیمی ترین بناهای تهران است و در محوطه داخلی خود، چندین ساختمان دیگر را جای داده است که هر کدام به نوعی دارای سرگذشت و تاریخچه ای مربوط به خود هستند. اولین ساختمان این کاخ به نام ارگ در دوره شاه طهماسب صفوی ساخته شده و پس از آن توسط کریم خان زند بازسازی گردید. پس از آن که محمد خان قاجار تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد، ساختمان ارگ محل اقامت خاندان سلطنتی شد. پس از آن و در دوره قاجار کاخ ها و قصرهای دیگری در محوطه کاخ گلستان ساخته شده اند که هرکدام محل اقامت یکی از اعضای خاندان سلطنتی بود، در دوره پهلوی از این کاخ صرفا جهت برگزاری مناسبات بسیار مهم استفاده می شد، به طور مثال مراسم تاج گذاری رضاشاه پهلوی در ساختمان تخت مرمر و تاج گذاری محمدرضاشاه در سالن تالار سلام برگزار شد. کاخ گلستان، با معماری ترکیبی از معماری سنتی ایران و معماری مدرن غربی، به عنوان شاهکار معماری دوره قاجار شناخته می شود که گردشگران می توانند علاوه بر ساختمان های زیبا، از نقاشی ها و آثار هنری هنرمندان بزرگی چون کمال الملک، بازدید نمایند. گچ بری ها و آینه کاری های بسیار دیدنی کاخ، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. کاخ گلستان شامل بخش های مختلفی از قبیل تخت مرمر، خلوت کریم خانی، حوضخانه، تالار برلیان، تالار ظروف، تالار آینه، تالار عاج، تالار سلام، تالار الماس، عمارت بادگیر، شمس العماره، کاخ ابیض، موزه هدایا و نمایشگاه عکاسی است. بنابراین چنانچه قصد بازدید از کاخ را دارید، دست کم دو روز خود را می توانید به تماشای هنر معماری، نقاشی و عکاسی بپردازید و از آن لذت ببرید.

4- کاخ نیاوران

مجتمع فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران به مساحت نه هکتار و واقع در شمال تهران متعلق به دوره قاجاریه و پهلوی است. ابتدا حاکمان قاجار از این مکان برای تعطیلات تابستانی استفاده می کردند، فتحعلی شاه قاجار دستور داد این باغ را در حومه شهر بسازند، سپس کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین شاه در این مجموعه ساخته شد، آخرین ساختمانی که در این باغ ساخته شد به نام کوشک احمدشاهی معروف است. کاخ اصلی در سال 1337 توسط معمار ایرانی محسن فروغی طراحی شده و پس از یک تاخیر کوتاه در سال 1347 به پایان رسید.

در زمان سلطنت پهلوی دوم، برخی از آثار کوچک این باغ ویران شد و کاخ نیاوران با سبک مدرن برای اقامت شاه و اعضای خانواده اش ساخته شد. کاخ نیاوران در سال 1375 به تسخیر نیروهای انقلابی درآمد و در سال 1360 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل گردید.

در حال حاضر، منطقه کاخ شامل کاخ های نیاوران، کاخ سعید سلطانی، کوشک احمد شاهی، باغ های کوچک و مدرسه ویژه پهلوی است. علاوه بر این گردشگران می توانند از موزه جهان نما که در سال 1376، کاخ صاحبقرانیه که در سال 1377 و کوشک احمدشاهی که در سال 1379 در معرض بازدید عموم قرار گرفتند و همچنین کتابخانه خصوصی، موزه لباس ها و جواهرات سلطنتی و موزه ماشین های سلطنتی بازدید نمایند.

نکته جالب توجه درباره نام نیاوران این است که در گذشته منطقه نیاوران تهران پر از نیزارهایی بود که مردم برای جمع آوری نی به این محل می آمدند به همین علت به محله نی آوران شهرت یافت و سپس با گذشت زمان به محله نیاوران تغییر نام داد.

 

5- کاخ موزه ملت

این کاخ در مجموعه سعدآباد به عنوان کاخ ریاست جمهوری برای اعضای خانواده پهلوی و در شمال تهران ساخته شده است. در ابتدا این کاخ اقامتگاه تابستانی محمدرضاشاه و همسرش بود. ساخت این بنا از سال 1310 هجری شمسی آغاز و در سال 1315 پایان یافت، نقشه آن توسط مهندس خرسندی کشیده شده است و برای ساخت آن مجموعه ای از مهندسان ایرانی و روسی همکاری داشته اند. 

کاخ موزه ملت بزرگ ترین ساختمان موجود در مجموعه سعدآباد است که به عنوان کاخ سفید نیز شناخته می شود و در آن می توان از فرش های نفیس ایرانی، ظروف چینی و سایر متعلقات مربوط به خانواده پهلوی دیدن کرد. این کاخ به شیوه ای بسیار زیبا و هنرمندانه ساخته شده، گچ بری های ظریف، پرده های بزرگ نقاشی رنگ روغن، سنگ های مرمر سرسراها و نمای بیرونی ایرانی-رومی برای هر بازدید کننده ای جالب و دیدنی است.

در زیرزمین کاخ سفید شما می توانید از موزه مجموعه هنری فرح بازدید کنید، در طبقه همکف اتاق محافظین، سرسرای ورودی، دفتر کار شاه، اتاق بیلیارد و آرایشگاه خصوصی را ببینید و در طبقه اول از تالار غذاخوری تشریفاتی، دفتر کار فرح، تالار موسیقی و پذیرایی فرح و اتاق نشیمن خانوادگی دیدن کنید.

 

6- کاخ سعد آباد

با مساحتی حدود صد هکتار، کاخ سعد آباد در شمال تهران، در غرب منطقه گلاب دره و شرق ولنجک واقع شده است. این مجموعه در ابتدا به عنوان محل استراحت تابستانی شاه های قاجار در قرن نوزدهم میلادی بنا گردید و بعد از آن نیز در سال 1300 هجری شمسی به کاخ رضا شاه تبدیل شد. کاخ ها و ویلاها در کنار درختان سرو و صنوبر قدیمی و زیبا بنا شده اند، این مجموعه دارای 18 کاخ است که برخی از آنها امروزه به موزه تبدیل شده اند. جدیدترین کاخ این مجموعه کاخ لیلا پهلوی، کوچکترین دختر محمدرضا پهلویست. همچنین از کاخ ملکه مادر که متعلق به ارگان ریاست جمهوری می باشد به منظور پذیرایی از میهمانان خارجی استفاده می شود.  کاخ های این مجموعه شامل کاخ های بهمنی، احمد رضا شاهی، اختصاصی، ساختمان جمهور، کاخ سبز (کاخ شهوند)، کاخ موزه سفید (کاخ ملت) و موزه های آب، استاد بهزاد، براداران امیدوار، چهره های ماندگار، خط و کتابت میرعماد، ظروف سلطنتی، مردم شناسی، فرشچیان، نظامی، نگارستان، هنرهای زیبا، هنر ملل و موزه مینیاتور استاد آبکار در این مجموعه قرار دارند.

منبع: www.touristgah.com

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کاخ صاحبقرانیه کاخ ثابت پاسال ناصرالدین شاه کاخ نیاوران کاخ گلستان تالار آینه ساخته شده کاخ ورسای ساخته شد کاخ سفید ثبت ملی کاری ها شده اند رضا شاه فرش ها کاخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۸۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) تهران تمیز را از ارتفاعات فرحزاد ببینید

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضریب هوشی رضا پهلوی لو رفت!
  • (تصاویر) جشن عروسی میلیاردی برای دو سگ در تهران!
  • (ویدیو) تهران تمیز را از ارتفاعات فرحزاد ببینید
  • ماجرای نامه عجیب دختر رضاخان به امام خمینی چه بود؟
  • نامه عجیب دختر رضاخان به امام خمینی /فاقد شناسنامه هستم /اشرف گفت به این خواهر بی سواد که با لهجه صحبت می کند، شناسنامه نمی دهیم
  • ماجرای نامه دختر رضاخان به امام خمینی (س) + عکس
  • زمانیکه رضاشاه با خرید یک لیموزین، آمریکا را برهم ریخت | تصویر
  • گران‌ترین خودرو زیر پای رضاشاه (+عکس)
  • رضاشاه با خرید این خودرو، در آمریکا جنجال بزرگی به پا کرد +عکس
  • سرین بدیعی معروف به «شاهزاده سرین» کیست و در ایران چه می‌کند؟