Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@06:18:07 GMT

رشد چشمگیر چین در عرصه نوآوری

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۹۴۴۶

رشد چشمگیر چین در عرصه نوآوری

افزایش هزینه تولید و کاهش میزان بازدهی سرمایه در چین، به ویژه طی سالیان اخیر منجر به توجه هر چه بیشتر دولتمردان این کشور به مساله نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شده است. در همین رابطه، اصلاح نظام آموزش و پژوهش، افزایش حفاظت از حقوق مالکیت فکری، ایجاد شرایط باثبات سیاسی و قانونی و ... از جمله اقدامات دولت چین در جهت تعمیق هر چه بیشتر اقتصاد دانش‌بنیان در این کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پول نیوز ، طی سالیان اخیر، بروز مسائلی مانند افزایش هزینه تولید، کاهش میزان بازگشت سرمایه و همچنین بروز علائم پیری جمعیت، دولتمردان چین را وادار به توجه هر چه بیشتر به مساله نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان کرده است. در کنار مساله حمایت‌های دولتی، مواردی مانند بازار وسیع داخلی، زیرساخت‌های مناسب در حوزه فناوری، نیروی کار ماهر و شرایط با ثبات اقتصادی از جمله مشوق‌های شرکت‌ها و استارتاپ‌های چینی برای ورود به عرصه اقتصاد دانش‌بنیان بوده‌اند. در همین زمینه، در ادامه به معرفی چهار سیاست عمده دولتمردان چین طی سالیان اخیر که منجر به ارتقاء هر چه بیشتر زیست‌بوم نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی این کشور شده است خواهیم پرداخت.

 

1) اصلاح نظام آموزشی و پژوهشی: اصلاح مستمر شیوه مدیریت موسسات آموزشی و پژوهشی، اختصاص بودجه کلان به پژوهش‌های بنیادی، ایجاد بستر لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پرو‌ژ‌ه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و ... از جمله اقدامات دولت چین برای بهبود وضعیت نظام آموزش و پژوهش در این کشور بوده است. مساله‌ای که خود را در قالب توسعه چشمگیر بخش‌هایی مانند حمل و نقل، انرژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان داده است.

 

2) نوآوری هم‌راستا با تقاضای بازار: به طور کلی، طی سالیان اخیر شاهد افزایش چشمگیر همکاری میان مراکز علمی و بنگاه‌های اقتصادی کشور چین بوده‌ایم. وجود 2300 فضای عمده کارآفرینی و همچنین 2500 مرکز رشد و شتاب‌دهنده در این کشور نیز موید همین مساله است. در همین رابطه، دولت چین از طریق ابزارهایی مانند مشوق مالیاتی، در جهت تشویق هر چه بیشتر صنایع و شرکت‌ها به گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه گام برداشته است.

 

3) حفاظت از حقوق مالکیت فکری: چین طی سال‌های اخیر گام‌های موثری در جهت حفاظت هر چه بیشتر از حقوق مالکیت فکری برداشته است. در همین زمینه می‌توان به ایجاد دادگاه‌های ویژه حقوق مالکیت فکری در این کشور اشاره کرد.

 

4) ایجاد محیط سیاسی و قانونی با ثبات: دولتمردان چین از طریق حذف بسیاری از تشریفات اداری در حوزه نوآوری، در جهت تسریع روند پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در این کشور گام‌های بزرگی برداشته‌اند. دولت این کشور طی بیانیه‌ای در سال 2015، سی دستورالعمل ویژه را به منظور افزایش کارایی قوانین مرتبط با فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی ابلاغ کرد.

منبع:اقتصاد آنلاین

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پول نیوز آموزشی و پژوهشی چین محیط سیاسی کروناویروس اقتصاد دانش بنیان حقوق مالکیت فکری طی سالیان اخیر چه بیشتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | پیشران اقتصاد کشور | محیط کسب‌وکار فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال باید سالم و رقابتی باشد

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محیط کسب‌وکار برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال باید امن، سالم، رقابتی و آرام باشد.
دولت به‌هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیست و با این موضوع برخورد جدی می‌شود. کار دولت تنظیم‌گری، هدایت و حمایت از بخش خصوصی است.

دیگر خبرها

  • اعطای بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه به دانش‌بنیان‌ها/ افزایش ۱.۸برابری ارائه تسهیلات در سالی که گذشت
  • اعطای بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه به دانش‌بنیان‌ها/افزایش ۱.۸برابری ارائه تسهیلات در سالی که گذشت
  • ببینید | پیشران اقتصاد کشور | محیط کسب‌وکار فعالان اقتصادی عرصه دیجیتال باید سالم و رقابتی باشد
  • موانع کسب و کارهای فضای مجازی برطرف شود
  • برنامه دولت برای رفع موانع ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه هوش مصنوعی
  • زیست‌بوم فناوری و نوآوری از پیشران‌های توسعه کشور است
  • رئیسی: دولت برای رفع موانع ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه هوش مصنوعی برنامه دارد
  • رئیس جمهور: دولت برای رفع موانع ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه هوش مصنوعی برنامه دارد
  • بهاری‌فر: پوشش‌های جدید بیمه‌ای سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص ملی را افزایش می‌دهد
  • حضور ۱۶ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه سلامت کنیا