Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مهدوی با بیان‌اینکه زیارت عاشورا به ظلم‌هایی که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد، اشاره دارد، گفت: غصب خلافت، سلب امنیت و آسایش و گرفتن حق حیات با به شهادت رساندن ائمه(ع) ازجمله ظلم‌هایی است که نهایتاً کار را به غیبت امام مهدی(عج) کشاند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر و ایام عزاداری های سید و سالار شهیدان(ع)، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت  آموزه های مهدوی و امام شناسانه زیارت عاشورا را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه هشتمین بخش آن تقدیمحضورتان می شود:

 

آیا در زیارت عاشورا به ظلم و جوری که در حق اهل بیت(ع) روا داشته شده اشاره شده است؟

 

بله، به ظلم و جور در حق اهل بیت(ع) در زیارت عاشورا اشاره شده است: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً أسَّسَتْ أساسَ الظُّلْمِ وَالجَوْرِ عَلَيْكُمْ أهْلَ البَيْتِ» یعنی خدا لعنت کند گروهی را که بنیان ظلم و جور را در حق شما اهل بیت(ع) پایه ریزی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحوم شیخ طوسی می ‌فرماید: ظلم در لغت به معنای نقص است. یعنی هر کسی کارش را ناقص انجام دهد، ظالم است. عملا ظلم و جور را در زیارت عاشورا به این معنا می توانیم معنا کنیم که ظلم در مقابل انصاف است، یعنی دشمنان اهل بیت(ع) در برابر مسائلی که باید برخورد می کردند نگاه انصاف را نداشتند، حق را حفظ و انصاف را رعایت نکردند و بدترین بی انصافی را در حق اهل بیت(ع) و یاران آنها روا داشتند.

جور در مقابل عدل و به معنای انحراف از راه راست است. در جریان واقعه عاشورا انواع ظلم بر حضرت سیدالشهداء(ع) روا داشته شده است.

 

چه مصادیقی از ظلم در واقعه عاشورای حسینی تبلور داشته که باید با درس آموزی از آن انتظار را از انحراف مصون نگاه داشت؟

 

ظلم فردی که تا مرز شهادت حضرت(ع) را اذیت و آزار دادند؛ ظلم خانوادگی مثل شهادت فرزندان، برادران و ... اسارت اهل بیت ایشان، ظلم جسمی مثل جدا کردن سر از بدن مطهر امام(ع)، تاختن با اسب بر پیکر مطهر و رها کردن پیکر در کربلا.

علاوه بر این، ظلم روانی نیز از طریق اهانت، شایعه سازی و تهمت به امام حسین(ع) روا داشتند. همچنین است، ظلم اجتماعی با مصداق سلب حق شهروندی، امنیت و زندگی از امام حسین(ع).

ظلم تاریخی با سرکوب قیام های علویان، ظلم سیاسی با غصب حق امامت و خلافت و ظلم اقتصادی با تاراج و غارت اموال و دارایی های امام حسین(ع) از دیگر انواع ظلمی است که در حق اباعبدالله الحسین(ع) روا داشته شد.

از این رو، شدیدترین ظلم ها و انحرافات یعنی جور و بی عدالتی بر امام حسین(ع) و یاران شان اعمال شد، ظلم هایی که با ظهور امام مهدی(عج) پاسخ آنها داده و حق اهل بیت(ع) گرفته می شود.

 

آیا در زیارت عاشورا به شیوه های دشمنی و کارشکنی علیه امام حسین(ع) نیز اشاره شده است؟ این شیوه ها برای مصونیت منتظران از افتادن در ورطه انحراف چه آموزه هایی دارد؟

 

در زیارت عاشورا به نیروهای متعددی چه در جایگاه فرماندهی و چه در جایگاه نیروهای عادی در برابر اهل بیت(ع) اشاره شده است؛ نخست نیروهای برنامه ریز و نیروهایی که ظلم و جور و ستم را در برابر اهل بیت اجرا کردند و برای معارضه با نظام امامت سنگ تمام گذاشتند!

دوم گروهی که برنامه ریزی و ایده پردازی کردند و به نوعی اندیش ورز بودند و فکر و بنیانگذاری جریان انحراف را بعد از ارتحال پیامبر (ص) انجام دادند: «مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَبَنى عَلَيْهِ بُنْيانَهُ».

در این میان اجرای این برنامه ها توسط عمّال اجرایی و دست نشانده های جبهه کفر و نفاق بوده، و استمرار بخشیدن به این جریان برای تداوم معارضه با علویّون و به نوعی در برابر کسانی که می خواستند امام و جریان مسیر امامت را برای مردم باز کنند. از این رو، زیارت عاشورا به این گروه‌ها اشاره دارد: «وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَ النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ».

همچنین است آنهایی که در پی حذف فیزیکی پیشوایان حق از صحنه اجتماعی بودند: «اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلی قَتْلِهِ».

در روز عاشورا نیز جمعیت زیادی از اشقیاء مثل شمر و ابن زیاد و نیز جماعتی دیگر به طمع مال دنیا به عنوان سیاه لشگری حضور داشتند. البته نباید از آدم های بی تفاوت و عافیت طلب مثل عبیدالله بن حر جعفی هم که بهانه می‌گرفتند، غافل شد.

 

در زیارت عاشورا سخن از لعن کسانی است که نسبت به اهل بیت(ع) ظلم و ستم روا داشتند؛ ظالمان چه حقوقی را از آن حضرات(ع) ضایع کرده اند؟

 

بعد از رسول خدا (ص) بی‌ مهری ها و ظلم های بسیار به خاندان رسالت شد که در نتیجه آن امیرمومنان(ع) و نیز امام حسن (ع) و همچنین امام‌ حسین (ع) از رهبری امت کنار زده شدند و فدک به عنوان حق مادی حضرت زهرا(س) غصب شد.

به عبارت بهتر، مسیر خلافت و حاکمیت سیاسی غصب شد و اجازه ندادند ائمه(ع) راهبری امت در مسیر سعادت را در دست بگیرند.

پایمال کردن حقوق اولیه شهروندی مثل امنیت و آسایش، هتک حرمت به خانه حضرت زهرا (س) و به شهادت رساندن ایشان، خانه نشینی امیرالمومنین(ع)، ظلم هایی که در حق امام مجتبی(ع) شد و نهایتا واقعه عاشورای حسینی و آن جنایات همه از ابعاد ظلم هایی است که به اهل بیت(ع) روا داشته شد.

 

چه ظلم های دیگری در حق اهل بیت(ع) روا داشته شد که نهایتا کار را به غیبت آخرین حجت الهی حضرت مهدی(عج) کشاند؟

 

منع حق گسترش فرهنگ قرآن و عترت، گرفتن حق حیات آن حضرات(ع) با به شهادت رساندن آنها، به شهادت رساندن یاران باوفایشان، جعل روایات و ترویج لعن و سب امیرالمومنین علی (ع) و یاران ایشان از دیگر جلوه های ظلمی است به ائمه(ع) بعد از رحلت رسول خدا(ص) شد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مهدی باوران زیارت عاشورا مهدویت زیارت عاشورا شهادت رساندن حق اهل بیت ع اشاره شده ظلم هایی امام حسین ع ظلم و جور ظلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیبت چهار گلزن برتر لیگ برتر در تیم ملی

به گزارش "ورزش سه"، فهرست تیم ملی ایران برای حضور در فیفادی ماه مارس و دیدار با ترکمنستان در حالی اعلام شده که خط حمله تیم ملی جواد آقایی‌پور و محمدرضا آزادی را به عنوان بازیکنان جدید در ترکیب خود می‌بیند و مهدی طارمی و سردار آزمون نیز به عنوان پیش قراول مهاجمان تیم ملی جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

در این بین شاید خط خوردن کریم انصاری‌فرد، موضوع قابل پیش‌بینی برای بسیاری از هواداران تیم ملی بود اما کنار گذاشتن شهریار مغانلو و رضا اسدی که این فصل 10 گل به ثمر رساندند شاید دور از انتظار به نظر می‌رسید.

نکته مهم اینکه علاوه بر دو گلزن اصلی لیگ برتر، رحمان و رضا جعفری که با 9 و 7 گل در جایگاه بعدی هستند نیز نتوانستند وارد لیست تیم ملی ایران شوند تا به این ترتیب برترین گلزنان لیگ برتر جایی در لیست امیر قلعه‌نویی نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • مسیر امام‌زاده محمد بن حسن الیگودرز مسدود شد
  • آیت الله کاظم صدیقی استعفا کرد
  • کاظم صدیقی استعفا داد؟
  • ۱۶ شب مناجات‌خوانی مداحان مشهور ایران در کربلای معلی
  • امام جمعه تبریز: تکریم شهدا وظیفه ملی و انسانی است
  • (عکس) اردوغان آرامگاه مولانا را زیارت کرد
  • غیبت چهار گلزن برتر لیگ برتر در تیم ملی
  • سه هزار و ۱۳۰ نفر سهمیه حج تمتع استان یزد
  • صادق آهنگران؛ «دویست و هشتادمین شب سال» من را به سال‌های جنگ برد
  • حاج صادق آهنگران به تماشای تئاتر نشست