Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@01:05:52 GMT

کشتی یونانی کیش؛ ظرفیتی که در حال نابودی است+ عکس

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۹۷۳۰

کشتی یونانی کیش؛ ظرفیتی که در حال نابودی است+ عکس

گروه استان‌ها – کشتی غول پیکر یونانی ۵۲ سال پیش در سواحل کیش به گِل نشست و از آن زمان تاکنون گردشگران زیادی با این شناور عکس‌های یادگاری گرفتند اما اگر مسئولان امر به فکر احیای این کشتی گردشگرپذیر نباشند به زودی باید با آن خداحافظی کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، زنگ زدگی بیش از حد این شناور غول پیکر در حقیقت زنگ فرورفتن کشتی یونانی به قعر آب‌های خلیج فارس در این جزیره را از سال‌های گذشته به صدا در آورده بود اما به دلایل مختلف که مهمترین آن هزینه بسیار بالای حفظ این کشتی می‌باشد شرایط به جایی رسیده که به زودی باید شاهد فرو رفتن آن به زیر آب در سواحل کیش باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سال‌ها بسیاری از گردشگران در سفر به کیش، درکنار کشتی یونانی عکس‌های یادگاری گرفتند و عکاسان حرفه‌ای هم با به تصویر کشیدن این جاذبه در ساعات غروب خورشید، عکس‌های خاطره‌انگیز کشتی یونانی را ثبت کردند.

مطالب مختلفی درمورد تاریخچه این کشتی بیان شده و هر خریداری نام مخصوصی بر روی آن گذاشته، این کشتی که در شناورسازی "ویلیام همیلتون" با نام "شیپور امپراتور" در  شهر پورت گلاسور اسکاتلند ساخته شد، به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا فروخته شد و به مدت دو سال در اختیار شرکت کشتی "بخار لاریناگا" قرار گرفت و پس از آن مالکیت این شناور به شرکت  T&G HRISON)) واگذار گردید.

سال 1946 شرکت کشتی بخار شرانت با خرید این شناور نام "نچرالیست" را برایش انتخاب کرد و مدیریت آن را دوباره به T&G HRISON)) واگذار کرد.

اما دست به دست شدن این کشتی به همین جا ختم نشد تا اینکه در سال 1959 شرکت ایرانی (LOID&CO خرمشهر) این شناور را خریداری کرد و نام "کوروش ایرانی" را بر آن نهاد و مدیریت آن را به شرکت (B ESHVOTH) و شرکا واگذار نمود و شش سال بعد هم با خرید این کشتی توسط خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر نام جدید "همدان" روی آن گذاشتند.

و در آخرین نقل و انتقال این کشتی صاحب نام، دو یونانی در سال 1966 آن را خریداری کردند و نامش را "کوالا اف" گذاشتند و این شناور با همین نام در راه ایران به یونان در ساحل جزیره کیش به گِل نشست و به دلیل اینکه مالکان آن یونانی بودند، از آن زمان تا کنون به عنوان کشتی یونانی معرف شده است.

کشتی خوش شانس یونانی علاوه بر جاخوش کردن بر روی کارت پستال‌های زیبای ایرانی، به لوگوی حوزه‌ها و شرکت‌های مستقر در کیش هم تبدیل شده بود.

در طول زمان به گِل نشستن این شناور در کیش با توجه به اینکه امکان حمل اجزای آن فراهم نبود و حتی شرایط برای جا به جایی آن از سوی مالکان هم مقدر نبود، کشتی یونانی در همان نقطه جا خوش کرد تا این روزها که غزل خداحافظی خود را در فرسنگ‌ها دوری از زادگاهش باید در کیش بخواند و به تاریخ بپیوندد.

مونسان: نگهداری کشتی یونانی کیش صرفه اقتصادی ندارد

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش را بر عهده داشت در این خصوص گفته بود: با دانشگاه شریف روی موضوع نگهداری از کشتی صحبت شد اما برآورد هزینه مرمت آن به حدی زیاد می‌باشد که نگهداری از کشتی را توجیه‌ناپذیر کرده است و از مذاکره منطقه آزاد کیش با دانشگاه شریف در این زمینه تنها به همین موضوع اکتفا شد.

حالا باید منتظر ماند و مشاهده کرد یا به زیر آب رفتن کامل این کشتی، آیا گردشگران در سفر به کیش همچنان برای استفاده از آلاچیق‌های ایجاد شده و خوردن غذا از رستوران ساحل زیبای روستای باغو که سال‌های گذشته برای خود آمد و شد زیادی داشت به این منطقه از جزیره کیش خواهند رفت یا خیر؟

هر چند این روزها حرف و سخن در مورد جایگزینی هواپیمای روسی توپولوف به جای کشتی به گِل نشسته در این جزیره نیز زیاد شنیده می‌شود اما گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد و نشان می‌دهد که توپولوف نمی‌تواند شرایط اقتصادی خوب روستای باغو کیش را همانند دوران حضور کشتی یونانی حفظ نماید!

کشتی یونانی نشست کردده‌ها نفر پس از آتش‌سوزی کشتی یونانی هنوز مفقود هستندضرورت مرمت و بازسازی کشتی یونانی در ساحل کیش

کشتی غول پیکر یونانی 52 سال پیش در سواحل کیش به گِل نشست و از آن زمان تاکنون گردشگران زیادی با این شناور خاطره و عکس‌های یادگاری گرفتند اما اگر مسئولین امر به فکر احیاء این کشتی گردشگرپذیر نباشند بزودی باید با آن خداحافظی کرد.

گزارش از: مریم اکبرپور

عکس از: حسین تهوری

انتهای پیام/7558/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشتی یونانی گ ل نشست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت ۲ قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

حاجی‌مراد گاتسالوف اعلام کرد که زائوربک سیداکوف و آرتور نایفونوف از شرکت در مسابقات انتخابی روسیه که هفته آینده برگزار می‌شود، معاف شده‌اند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بعد از برگزاری مرحله نهایی انتخابی تیم ملی آمریکا، مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی روسیه برای انتخاب تیم اعزامی‌شان به المپیک نیز هفته آینده برگزار می‌شود.

سرمربی تیم ملی روسیه به تازگی عنوان کرده که زائوربک سیداکوف و آرتور نایفونوف از شرکت در این رقابت‌ها معاف شده‌اند، دلیلش نیز مصدومیت هر دو کشتی‌گیر عنوان شده است.

حاجی‌مراد گاتسالوف همراه با کمیته فنی کشتی روسیه این تصمیم را گرفته‌اند. سیداکوف ظاهرا از مسابقات جهانی بلگراد با آسیب‌دیدگی شانه دست به گریبان است، نایفونوف هم که سهمیه وزن 86 کیلوگرم را برای روس‌ها در مسابقات گزینشی اروپایی در باکو را گرفت، آسیب‌دیده است.

به نظر می‌رسد این دو کشتی‎‌گیر در یکی از تورنمنت‌های پیش رو که احتمالا مسابقات رنکینگ‌دار آخر باشد، پیش از حضور در المپیک محک خورده و آنجا صاحب دوبنده اوزان 74 و 86 کیلوگرم روسیه در بازی‌های المپیک شوند.

امینی: پژمان درستکار گفت باید به کشتی کمک کنی

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • برگزاری لیگ کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • تعمیرات اساسی یدک کش فتح ۱ کوت امیر
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور
  • برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?
  • معافیت ۲ قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی
  • فلسفه ظرفیتی در اختیار قرار می‌دهد که از نگاه انحصارگرا خارج شویم
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی ها در حوزه شمال کشور​
  • چگونگی همکاری مربی پُرمشغله یونانی با تیم ملی بسکتبال بانوان