Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:12:32 GMT

خام فروشی به صادرات عسل هم رسید

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۹۹۲۵

خام فروشی به صادرات عسل هم رسید

ایسنا/اصفهان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در بحث استانداردهای صادرات عسل هنوز جای کار داریم، اما یکی از مهمترین مشکلات از چرخه تولید، مصرف تا صادرات عسل، نبود اعتماد مشتریان از واقعی بودن این محصول است.

محمد کشتکار در گفت ‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه استان اصفهان با داشتن ۴۵۰۰ زنبوردار و ۹۵۰ هزار کنونی زنبور بسته به شرایط آب و هوا سالانه به طور متوسط ۵ هزار تن تولید عسل دارد که این میزان ۶ درصد عسل تولیدی کشور است، اظهار کرد: مطابق آخرین آمار طی سال ۹۸، حدود ۲ هزار تن عسل از کل کشور صادر شده، این در حالیست که ترکیه و اوکراین با شرایط مشابهی از لحاظ تولید، سالانه ۷۰ هزار تن صادرات عسل دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سال گذشته از میزان عسل تولیدی استان، ۱۹۰ تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عمان، قطر، کویت، پاکستان، عراق، بحرین، امارات، کنیا، مالزی و ... صادر شد که نسبت به سهم صادراتی کشور عدد نسبتا خوبی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان درباره دلایل میزان پایین صادرات عسل از کشور و استان با وجود پتانسیل آن، گفت: صادرات پایین عسل به برخی چالش ها و مشکلات به خصوص در زنجیره تولید تا بسته بندی برمی گردد و با وجودی که تمام ذینفعان زنجیره تولید عسل از تشکل ها و اتحادیه ها تاکنون اقداماتی جهت صادرات این محصول انجام داده اند، اما به دلیل اینکه هنوز زنجیره متمرکز تولید این محصول تشکیل نشده تا همه در سود و زیان آن شریک باشند، در صادرات این محصول ارزش آفرین دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز در کشور شرایط مناسبی برای اصالت سنجی تولید و صادرات عسل نداریم، تصریح کرد: در بحث استانداردهای صادرات عسل هنوز جای کار داریم.

کشتکار با اشاره به اینکه خام فروشی نیز به تولید و صادرات عسل هم رسیده است، گفت: متاسفانه امروز عسل زنبورداران اصفهانی به صورت فله ای به آذربایجان و از آنجا به ترکیه می رود و در آن کشور با بسته بندی مناسب با استانداردهای جهانی با نام عسل ترکیه به سراسر دنیا صادر می شود، در حالیکه برای جهت ارزآوری باید از خام فروشی عسل جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات از چرخه تولید، مصرف تا صادرات عسل نبود اعتماد مشتریان از واقعی بودن این محصول است، گفت: مسئله مهم مربوط به بسته بندی عسل است که متاسفانه متولی خاصی برای صدور مجوز کارگاه های بسته بندی این محصول در کشور و استان وجود ندارد.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، قانون موضوع را به دامپزشکی واگذار کرده است، اما دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو خود را متولی می دانند و عمده کارگاه های بسته بندی عسل از این دو بخش مجوز می گیرند، البته اداره کل دامپزشکی نیز دو مجوز برای کارگاه های عسل صادر کرده و بر آنها نیز نظارت می کند.

وی البته تاکید کرد: در بحث صادرات عسل به خارج کشور، تمام مجوزهای لازم باید توسط دامپزشکی صادر شود، بنابراین هر فردی که نسبت به صادرات عسل اقدام می کند باید از دامپزشکی نمونه برداری، بررسی و مجوز لازم را دریافت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی عسل صادرات زنبورداری کلونی زنبورعسل اداره کل دامپزشکی صادرات عسل بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود

استاندار خراسان شمالی گفت: تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود اما باید کشورهای جدیدی برای صادرات کالاها بازاریابی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمدرضا حسین نژاد امروز _ دوشنبه سوم اردیبهشت _ در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی خراسان شمالی با تاکید بر تقویت صادرات در سال مزین به جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: افزایش تولید و در کنار آن تقویت صادرات سبب رونق اقتصادی و دلگرمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه افزایش تولید در بازاریابی جهانی باعث رونق اقتصاد شده و این در جهت اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری در استان است، افزود: باید تمام تولیدات سطح استان استخراج و متناسب با آن بازارهای جدید جهانی شناسایی شود.

استاندار خراسان شمالی گفت: اکنون بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات استان هستند، بر همین اساس کشورها متناسب با نیازمندی‌های آن‌ها پالایش شود تا صادرات استان بازار جهانی پیدا کند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته رونق تولید، صادرات و تراز تجاری روند مطلوب داشت که باید در سال جاری قوی‌تر و با یک جهش بیشتر دنبال شود.

حسین نژاد گفت: حضور قوی استان در نمایشگاه اکسپو تهران مؤثر است و بسترسازی برای حضور تمام بخش‌های تولیدی به جهت معرفی تولیدات و ظرفیت‌های استان فراهم شود.

وی در خصوص آماده‌سازی غرفه‌ها در این نمایشگاه نیز اظهار داشت: تمهیدات لازم برای حمل و نقل و غرفه‌آرایی و … نیز باید با کار کارشناسی اندیشیده شود.

ناصر فخر موحدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه خراسان شمالی در نمایشگاه اکسپو حضور قوی و فعال خواهد داشت، اظهار کرد: ۲ بخش خصوصی و دولتی با هدف معرفی توانمندی و پتانسیل‌های استان و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

کد خبر 747026

دیگر خبرها

  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • صادرات ۲۹ قلم فرآورده دامی از استان البرز
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود
  • قزاقستان ساخت خط لوله در دریای خزر را بررسی می‌کند
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم