وبینار «جایگاه بانوان در قیام کربلا» برگزار شد
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۰۵۷۳
به گزارش خبرگزاری مهر، در تقارن روز حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه بسوی شام، به منظور بازخوانی صبر، شجاعت، دلاوری، فداکاری و دیگر ابعاد شخصیتی ام المصائب حضرت زینب کبری(س)، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و با همکاری اداره توسعه ارتباطات فرهنگی بینالمللی زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وبینار «جایگاه بانوان در قیام کربلا و بررسی نقش عاشورایی زنان در نهضت حسینی» برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این وبینار، فرزانه اعظم لطفی، عضو هیأت علمی دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، راضیه نوید، معاون ارشد رییس شاخه بانوان نهضت منهاج القرآن پاکستان، روبینه معین، رییس شاخه بانوان نهضت منهاج القرآن در ایالت خیبرپختونخوا، بشری فرخ، رییس انجمن ادبی کاروان حوا، بسمینه سراج، رییس بخش اردو دانشگاه بانوان شهید بی نظیر بوتو پیشاور، آسیه نبی حسن علوی، استاد زبان فارسی و پژوهشگر مذهبی حضور داشتند.
این وبینار با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط زرتاج بخاری، مجری برنامه آغاز شد و سپس فرهیختگان و اساتید دو کشور ایران و پاکستان به ارایه مقالات خود در نقش آفرینی حضرت زینب(س) در نهضت حسینی و جایگاه بانوی کربلا به عنوان الگویی برای بانوان امروز پرداختند.
روبینه معین در ارایه مقاله خود با عنوان «نقش حضرت زینب(س) در قیام کربلا و مسئولیتهای زنان امروز» با قرائت اشعار علامه اقبال لاهوری، گفت: حدیث کربلا و دمشق در حقیقت حدیث عشق به خدا، حضرت رسول اکرم(ص)، قرآن و اسلام است.
وی با بیان خصوصیات بارز شخصیتی حضرت زینب(س) از جمله عفت و پاکدامنی، علم و تقوی، صبر و رضا و همچنین شجاعت و شهامت، درس و خطابه این بانوی عصمت و طهارت را نمونهای کامل از تعلیمات قرآن و حدیث دانست و الگویی کامل برای زنان امروز عنوان کرد.
معین با تأکید بر تأسی از کردار حضرت زینب(س) به عنوان اسوهای برای زنان مسلمان، آرزوی توفیق و پیروزی برای تمام مبلغان اسلامی از درگاه خداوند کرد.
فرزانه اعظم لطفی با ارایه مقاله خود به زبان اردو با عنوان «حمیت نامه حضرت زینب(س) بانوی کربلا»، با اشاره به شخصیت بانوی کربلا در تاریخ اسلام بعنوان زن قهرمان و حماسه ساز گفت: اگرچه تاریخ، انسانیت انسانهای بزرگ و چهرههای ماندگار را در صفحات خود محفوظ نگه داشته است اما گاهی برخی درگذر زمان به فراموشی سپرده میشوند.
وی ادامه داد: حمیت و تهور حضرت زینب(س) در مسیر تاریخ حسینی هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد. یکی از القاب معروف حضرت زینب(س) بنام ام المصائب به معنای مادر مصیبتها بوده که با شنیدن این لقب هر انسانی را به یاد مصائب و آلام آن بی بی دو عالم انداخته و گریه، زاری و اشک را خلق میکند و این حزن ارادت، نشانه عشق و محبت به بانوی کربلا است.
فرزانه اعظم لطفی افزود: حضرت زینب(س) با الگو از این آیین با تقریر و خطبههای کلیدی، حمیت نامه حسینیت بر علیه یزیدیت را بر صفحه تاریخ روزگار بر دلهای آگاه، این گونه با این منش به ثبت رساند. زنان امروز با مطالعه و شناخت شخصیت حضرت زینب(س) و توجه به ایراد خطبههای آکنده از جرات و حمیت دینی، با حفظ حیا و عفت در مقابل حاکمان ظالم و سفاک مانند: یزید ملعون، بایستی بدانند که چگونه این بانوی شیردل، پرده از دیکتاتوری یزیدیان برداشته و شوکت جعلی آنان را با خاک یکسان کرد.
وی خاطرنشان کرد: حمیت نامه این بانوی کربلا فتح و پیروزی خیر بر شر و افراشتگی پرچم جوانمردی، آزادگی و آگاهی از نهضت حسینی است.
در ادامه بشری فرخ در سخنانی، اظهار کرد: پیام آور عاشورای کربلا در راه اعتلای کلمه حق، مشکلات و مصائب زیادی را متحمل شده و هیچ تردیدی در ثبات قدم ایشان به وجود نیاورده است.
وی سپس با قرائت اشعار حماسی افزود: خاندان پاک و مطهر رسول گرامی اسلام(ص) برای حفاظت از کلمه لا اله الا الله، شهادت و اسارت را به جان و دل خریده و از ظلم و ستم یزیدیان هیچ واهمهای نداشتند.
بانوان عاشورایی؛ الگویی بی همتا برای زنان
راضیه نوید در ارایه مقاله خود با عنوان «بانوان عاشورایی؛ الگویی بی همتا برای زنان» گفت: امروز به برکت رشادتهای شهدای کربلا و تبلیغ حضرت زینب(س) برای ابلاغ پیام خدا و رسول گرامی اسلام(ص) گرد هم آمدهایم تا به زوایای شخصیتی این بانوی سرفراز اسلام بپردازیم.
وی با استناد به آیات و روایات اظهار کرد: تاریخ اسلام شاهد پیروزی قیام به حق مسلمان در مقابل ظلم و بی عدالتی بوده و در هنگام واقعه کربلا حضرت سیده زینب (س) همانند شهدای کربلا به اوامر الهی همچون یَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَیَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ عمل و علیه دستگاه فاسق حکومتی و نظام ستم شاهی یزید و یزیدیان قیام کرد.
بسمینه سراج در مقاله خود با عنوان «نقش حضرت زینب در واقعه کربلا» با اشاره به نقش بارز و موثر بانوان با ایمان مانند حضرت خدیجه(س) حضرت فاطمه(س) حضرت سمیه نخستین شهید بانوی اسلام، در اشاعه و تبلیغ اسلام در طول تاریخ، گفت: هدف حضرت امام حسین (ع) از همراه نمودن بانوان و کودکان اهل بیت عصمت و طهارت در صحنه کربلا بی جهت نبوده بلکه برای تکمیل نهضت عاشورا بوده است.
آسیه نبی حسن علوی، استاد زبان فارسی و پژوهشگر مذهبی با ارایه مقاله خود با عنوان «صبر حضرت زینب(س) در کربلا الگویی برای زنان امروز» مطرح کرد: نقش حضرت زینب(س) و جمله بانوان کربلایی در قیام امام حسین(ع) و ماندگاری نهضت عاشورایی بسیار حایز اهمیت است. اگر صبر و رضای ام المصائب نبود امروز چیزی به نام انسانیت در جهان وجود نداشت.
وی با اشاره به بلایا و مصائب حضرت زینب (س) و در پیروزی ایشان در آزمون الهی گفت: حضرت زینب(س) با تدبیر و مجاهدتهای خستگی ناپذیر خود تمام مکر و حیلههای بنی امیه را نقش بر آب کرده و با ایراد خطبههای بلیغ و فصیح، دستگاه تبلیغاتی و تحریف آمیز یزیدیان را نابود ساخت.
کد خبر 5030123منبع: مهر
کلیدواژه: پیشاور کربلا حضرت زینب س مجمع جهانی صلح اسلامی محرم 99 طوبی کرمانی معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هفته دفاع مقدس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی سند 2030 کنگره امام سجاد پیام تسلیت برنامه تلویزیونی بدون توقف امام سجاد ع فلسفه بانوی کربلا حضرت زینب س زنان امروز برای زنان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۰۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
حمزه(ع) یکی از شخصیتهای بزرگ تاریخ اسلام است. ایثار، جهاد، هجرت و دفاع جانانهاش از پیامبر (ص) در مکه بیبدیل است و از نظر مفسران اسلامی آیاتی در قرآن در شأن آن حضرت نازل شده است. از جمله «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّه، وَالَّذِینَ آوَوا وَنَصَرُوا أُوْلَئِکَ هُمْ الْمُؤْمِنُونَ حَقّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ» در شأن او و جمعی دیگر از مخلصان اصحاب پیامبر(ص) است. آیات زیادی در قرآن در شأن اوست که مفسرین ذیل آیات اشاره نمودهاند اما آیه السابقون السابقون اولئک المقربون و چند آیه دیگر به تصریح برای تبیین شخصیت حمزه(ع) کافی است که چه نقش بزرگی در دین در دوره دعوت و استقرار و دفاع از حریم رسول الله(ص) ایفا کرد.
آیات ایمان در شأن او و حضرت علی(ع)
حمزة بن عبدالمطلب را در رأس مؤمنان حقیقی مشاهده میکنیم. ایمان آوردن در وضعیت سخت، یاریکردن و پناه دادن به رسول خدا(ص) در مقابل دشمنان آنگاه که همه مشرکان و دشمنان علیه او بسیج شده بودند و در آیه شریفه «لاَیَسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنْ الَّذِینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا»، حمزه در اول این صف از مؤمنان است که قبل از فتح، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشت.
حضرت حمزه (ع) با دشمنان به قتال و جهاد پرداخت و به خیل اولین شهدای اسلام پیوست. قتال و شهادتی که با مثله و قطعه قطعه شدن اعضای بدنش توأم شد و علفهای بیابان بر پیکر خونینش کفن شدند. البته آیات متعدد دیگری هست که سیدالشهدا، حمزه مصداق روشن و نمودار بارزی از این آیات است.
اولین عزاداری در اسلام برای حمزه بود
پس از ایمان حمزه به پیامبر(ص) و در آمدن به جرگه دعوتشدگان، اسلام قدرتی گرفت و بسیاری به جهت ایمان حمزه به سوی اسلام گرویدند. شهادت او نیز برای اسلام گران بود، چون هیبتی داشت که دل دشمن را به ترس و اضطراب میانداخت. حمزه کسی است که پیامبر(ص) پس از شهادتش بر او بسیار گریست و زنان انصار و مهاجرین را فرمود تا برای او اقامه عزا و گریه کنند و این اولین عزاداری در اسلام برای عزیز پیامبر (ص) بود.
شهادت او فقدانی برای اسلام بود و برای پیامبر غمی جانکاه بود که هرگز جبران نشد. شیخ صدوق در ضمن حدیث مفصلی از سلمان نقل میکند: «در ایام بیماری رسول خدا(ص) در روزهای آخر زندگی، حضرت فاطمه زهرا(س) وقتی ضعف شدید را در پدر بزرگوارش دید گریست. رسول خدا(ص) برای تسلی و آرامش دخترش از عنایات و برکات خداوند بر اهل بیت (ع) سخن گفت.
حمزه سیدالشهدا اول است
در اسلام دو سید الشهدا هست یکی حمزه(ع) و دومی امام حسین(ع) هر یک از این دو شهید در حیات اسلام به نوعی نقش تعیین کننده دارند. پیامبر اکرم(ص) در گفتگو با دخترش فاطمه زهرا(س) بخشی از نعمتهای خدا را که بر این خاندان ارزانی داشته است برشمرد تا بدین جا رسید: دخترم! ما اهل بیتی هستیم که خداوند 6 صفت و ویژگی را بر ما عطا کرده است که بر هیچ یک از گذشتگان و آیندگان عطا نکرده است. زیرا پیامبر ما سید انبیا و مرسلین است و آن پدر تو است و وصی ما سید اوصیا است و آن همسر تو است و شهید ما سیدالشهدا است و آن حمزة بن عبدالمطلب عموی پدر تو است. فاطمه(س) گفت: ای فرستاده خدا، آیا او فقط سید شهیدانی است که با وی به شهادت رسیدهاند؟ پیامبر فرمود: نه، بلکه او سید شهدای اولین و آخرین، به جز انبیا و اوصیا است.
و در ادامه فرمود: ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتیم. رسول الله، حمزه سیدالشهدا، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین و مهدی (عج)، با اینکه پیامبر (ص) بیش از هفت عمو داشت، اما عمویی چون حمزه و ابوطالب نداشت، ابوطالب در دوره حیات خود و با تقدیم فرزندان خود به محضر پیامبر از دین حمایت کرد تا او زنده بود، کسی جرأت اذیت حضرت را نداشت. به همین خاطر سال وفاتش عام الحزن پیامبر بود. حمزه پس از ابوطالب بزرگترین پشتیبان پیامبر (ص) بود، لذا فرمود: «اَحَبّ اِخوانی اِلَیَّ علّی بن أبیطالب و أحَبّ أعْمامی اِلیَّ حَمْزَة»؛ محبوبترین برادرانم علی بن ابیطالب و محبوبترین عموهایم حمزه است.
نام حمزه محبوبترین ها
یکی از اصحاب پرسید: یا رسول الله! خداوند فرزندی عنایت کرده نامش را چه بگذارم. فرمود: «سَمِّهِ بأحَبِّ الأسماء اِلیّ حَمْزه»، نام او را که همنام محبوبترین نامها نزد من است بگذار و آن حمزه است. ابن حجر عسقلانی نقل میکند که رسول خدا(ص) چون در کنار جسد مُثله شده عمویش حمزه نشست، خطاب به وی چنین فرمود: «رَحِمکَ اللّه أی عمّ، لَقَدْ کُنتَ وَصُولاً لِلرَّحِمِ فَعُولاً لِلْخیرات»، ای عمو! خدای رحمت کند تو را که در صله رحم و انجامدادن کارهای نیک فعال و کوشا بودی.