Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز مدیرعامل آبفای استان البرز گفت: مدیریت آب شرب ۱۲۰ روستا از ۲۸۵ روستای استان البرز در اختیار آبفا نیست.

ذوالفقار مهدی زاده در گفت و گو با ایسنا، گفت: یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی البرز از اواخر سال ۹۸ آغاز شد ودرحال حاضر کلیه مسئولیت‌ها و وظایف آبفای روستایی استان به آبفای استان البرز محول شده ودر حقیقت تامین و توزیع آب روستاهایی که زیرپوشش آبفای روستایی بودند، به آبفای استان واگذار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هم اکنون در حال گذار از طرح یکپارچه سازی بوده و امیدواریم مردم روستاهای استان از مزایای این یکپارچه سازی همچون افزایشکمیت وکیفیت آب آشامیدنی، سرعت در ارائه خدمات، پرهیز از موازی کاری، تمرکز امور اداری درسطح استان، بهبود زیرساخت‌های آبرسانی و تاسیسات فنی، نظام مند شدن هزینه‌ها در واگذاری انشعاب‌ها و سایر هزینه‌های مرتبط با ارایه خدمات به مردم، اصلاح شبکه و جلوگیری از هدر رفت بالای آب که حدود ۴۵ درصد است و شناسایی و قطع انشعاب‌های غیرمجاز و... بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر از مجموع ۲۸۵ روستای استان، ۱۲۰ روستا به صورت خصوصی و شورایی اداره می‌شوند و زیر نظر آبفا نیستند،گفت: در یک بازه زمانی چهار ساله در نظر داریم تمام ۱۲۰ روستایی که زیر پوشش آبفا نیستند را تحویل بگیریم تا مردم ساکن دراین روستاها از آب با کیفیت و کمیت لازم و طبق استانداردهای تعریف شده برخوردار شوند. که البته برای انجام این کار که مستلزم هزینه‌های زیادی است نیازمند حمایت مراکز و مراجع مرتبط استانی هستیم .

مدیرعامل آبفای البرز ادامه داد: درحال حاضر آب بسیاری از مناطق روستایی از جمله جاده چالوس و طالقان از چشمه‌ها و در برخی روستاها از جمله در نظرآباد، اشتهارد و فردیس از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در بعضی مواقع که آب چشمه‌ها با افت روبرو می‌شود، از آب چاه‌های عمیق نیز استفاده می‌شودکه کیفیت آنها کنترل شده و مطلوب است. اما به طور کلی ذائقه وعلاقه دیرینه مردم ساکن در این روستاها معمولاً برای استفاده از آب چشمه‌ها پا برجاست درحالی که از آب لوله کشی و شبکه توزیع برخوردارند، از آب چشمه‌ها هم استفاده می کنند که این امر ناشی از مشکل کمی وکیفی آب نیست.

مهدی زاده با اشاره به اینکه بیشترین تعداد روستاها به ترتیب در ساوجبلاغ، طالقان،کرج و نظرآباد قرار داشته و بیشترین روستاهای تحویل داده شده به آبفا به ترتیب در ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان وکرج قرار دارند، افزود: انشعاب‌های غیرمجاز مربوط به باغ ویلاها، ۴۵ درصد از آب مصرفی روستاها را هدر می‌دهند. به همین دلیل ساماندهی شبکه‌های آب روستایی به جد در دستور کار خواهد بود.

وی سهم منابع زیرزمینی و چاه‌ها را در تامین آب شرب مردم ۸۰ درصد و آب سطحی را ۲۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به افت شدید سفره‌های زیرزمینی، پیگیری‌های لازم برای تخصیص آب جایگزین از منابع سطحی(سد طالقان وکرج) صورت گرفته که از طریق احداث واحد سوم تصفیه خانه آب شماره ۲ کرج که اخیراً توسط وزیر نیرو کلنگ احداث آن به میزان سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب به زمین زده شد، به مدار بهره برداری وارد خواهد شد.

مدیرعامل آبفای البرز با اشاره به اینکه کرونا مصرف آب البرز را از ابتدای امسال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داد، تصریح کرد: با این حال با وجود رشد بالای جمعیت و بالا بودن سرانه مصرف استان که حدود ۲۲۰ لیتر برای هر نفر درشبانه روز است و از دست دادن حدود ۲۰ حلقه چاه به علت کم آبی وخشکی، توانستیم با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های فنی مختلف مشکلات را به خصوص در فصل تابستان پشت سر بگذاریم.  به طوری که به جز مهرشهر و ماهدشت که در مقطعی با مشکلاتی در توزیع آب به دلایل مختلف از جمله قطع سراسری برق تاسیسات روبرو شدند، مشکلی در تامین و توزیع آب استان نداشته و نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشتیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی استان البرز آبفای استان البرز انشعاب ها چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۰۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۴ پنل خورشیدی در روستاهای دیلم راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی ظهر پنج شنبه در نشست بررسی راهکاری تشویق روستاییان به استقبال از طرح اجرای پنل‌های خورشیدی تولید پنج کیلوواتی برق عنوان داشت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۵۴ دستگاه پنل‌های خورشیدی تولید برق پنج کیلوواتی و خرید تضمینی برق تولیدی توسط شرکت توزیع برق استان در روستاهای تابعه هر ۲ بخش مرکزی و امام حسن شهرستان دیلم اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۱۹ مورد متقاضیان واجدالشرایط دریافت تسهیلات یادشده توسط کمیته امداد شناسایی و با همکاری شرکت مجری ذیصلاح عملیات خرید، احداث و نصب پنل‌های خورشیدی در برخی روستاها عملیاتی شده است.

فرماندار شهرستان دیلم خاطرنشان کرد: بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال سهم تسهیلات تبصره ۱۸ در اختیار بسیج سازندگی برای اجرای پنل‌های خورشیدی تخصیص یافته که می‌طلبد با همکاری دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها، بخشداران نسبت به تشویق و ترغیب اجرای پنل‌های خورشیدی که هم می‌توان در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار خانوارهای روستایی و هم در تأمین و رفع کمبود برق به‌ویژه در فصول ترافیک حجم بار مصرفی برق به نحو بسیار مطلوبی استفاده کرد، اهتمام جدی تری داشته باشیم تا سهم حداکثری شهرستان از محل اعتبارات تسهیلات حمایتی دولت در راه اندازی این دستگاه‌های تولید برق مقرون به صرفه با ایجاد درآمد زایی مناسب جذب شود.

رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان دیلم بیان کرد: نهادهای حمایتی، کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی، حوزه اقتصادی فرمانداری، بخشداران و دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها مکلف هستند تمام همت خود را جهت تشریح و ترغیب روستاییان به مشارکت در این طرح اشتغالزایی در مقیاس کوچک خانوارهای روستایی داشته باشند.

همچنین در پایان از مسعود حیدری رئیس شورای بخش امام حسن که در بین شوراهای بخش استان بوشهر رتبه نخست را کسب کرده بود تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6088601

دیگر خبرها

  • ۱۵۴ پنل خورشیدی در روستاهای دیلم راه اندازی می‌شود
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها 
  • شناسایی و قطع ۱۳۳ انشعاب غیرمجاز برق در تبریز
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • شناسایی بیش از ۴ هزار انشعاب غیر مجاز آب در همدان
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • ۱۰ رشته انشعاب آب غیرمجاز خانه باغ در ایلام شناسایی و جمع‌آوری شد
  • جمع‌آوری ۱۰ فقره انشعاب آب غیرمجاز خانه باغ در ایلام
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است