Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا مرندی, کارشناس مسائل سیاسی گفت: ترامپ می‌خواهد مکانیزم ماشه را یک ماه قبل از تاریخ انتخابات ریاست جمهوری به کار گیرد تا بتواند از آن به عنوان یک اهرم تبلیغاتی استفاده کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا مرندی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد  اظهار داشت: ترامپ دو سال پیش با خروج از برجام تصمیم نسنجیده ای گرفت و فکر می‌کرد تیری برنده علیه ایران به کار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: عاقبت این اقدام نسنجیده و اقدامات سنجیده جمهوری اسلامی ایران گذشته از پذیرش شتابزده و پر از اشکال برجام، با کاهش تعهدات در پنج مرحله که توجیه منطقی و سیاسی در دنیا داشت، سبب شد آمریکا امروز که می‌خواهد مکانیزم ماشه را علیه کشور ما اعمال کند از آنجا که دیگر عضو برجام نیست و خود خروجش از برجام را اعلام کرده نتواند از امکانات اعضای برجام از جمله استفاده از مکانیزم ماشه برخوردار شود.

مرندی عنوان کرد: یکی از دلایل عدم همراهی اروپایی ها با آمریکا ایستادگی ملت ایران است زیرا می دانند همه تحریم هایی که می‌خواستند علیه ایران وضع کنند، اعمال کردند و در حال حاضر هیچ تحریمی وجود ندارد که بخواهند آن را اعمال کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: همچنین اروپایی‌ها از ترامپ چندان دل خوشی ندارند و ترامپ می‌خواهد مکانیزم ماشه را یک ماه قبل از تاریخ انتخابات ریاست جمهوری به کار گیرد تا بتواند از آن به عنوان یک اهرم تبلیغاتی استفاده کند.

مرندی تصریح کرد: اروپایی ها با روی کار آمدن ترامپ شاهد تنش روابط میان آمریکا و اروپا بودند و حتی ترامپ بحث خروج از ناتو را مطرح کرد که کشورهای اروپایی عضو ناتو باید هزینه‌های خود را بپردازند.

وی عنوان کرد: ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود با همه کشورهای اروپایی طرف شد و در واقع آن وحدتی که بین غرب به رهبری آمریکا وجود داشت و اروپایی ها تابع آمریکا بودند در حال حاضر بهم خورده و اقتدار آمریکا به ویژه با این بحران های اخیر، به شدت مخدوش شده است.

مرندی تصریح کرد: عامل دیگری که اروپایی ها با ترامپ همراه نشدند اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ در واقع از سال گذشته چندین اقدام نظامی آن هم در اوج تحریم ها انجام شد که از جمله آن اسقاط پهپاد ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا بود که آنها هیچ عکس‌العملی نشان ندادند.

وی افزود: همچنین اصابت موشک های ایرانی در عین الاسد و ارسال نفتکش به ونزوئلا در حالی که از مرزهای آبی عربستان، اسرائیل و مصر عبور می‌کرد و در دریای مدیترانه و حیاط خلوت آمریکا بدون اینکه ترسی به خود راه دهیم و تهدیدهای آمریکا را جدی بگیریم، حرکت کرد، از دیگر اقدامات مقتدرانه ایران بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اعزام نفتکش و تحویل سوخت و بنزین به ونزوئلا اقدامی کاملا مقتدرانه بود که هرگز چین و روسیه نمی توانستند این کار را انجام دهند.

مرندی تصریح کرد: آمریکا در مرزهای آبی چین اقدامات نظامی و رزمایش انجام می دهد و حتی به مرزهای آبی چین تجاوز می‌کند و به آن وارد می‌شود اما چینی ها خطر را نمی پذیرند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.

وی افزود: آمریکا و انگلیس در مورد اقدامات ایران در سواحل خلیج فارس با بازداشت نیروهای آنها جرات عکس العمل متقابل نسبت به ایران را نداشتند؛ این از اقتدار نظامی، سیاسی و مقاومت مردم ایران با پرشدن جام تحریم‌ها بوده است.

وی افزود: قرار شد که با امضای برجام تحریم‌ها برداشته شود اما ۱۳۰ تحریم جدید اضافه شد؛ اکنون هم تحریم دیگری باقی نمانده که نسبت به ایران اعمال شود؛ اروپایی ها هم که دیدند تحریم ها نتیجه ای ندارد بالاخره راه خود را از آمریکا جدا کردند.

مرندی گفت: در حال حاضر آمریکا به شدت در حال افول است و دیگر قدرت برتر نیست بلکه در حال تبدیل شدن به قدرتی مانند دیگر قدرتهای دنیا است.
 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مکانیزم ماشه اروپایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۰۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران

بی‌بی‌سی گزارش داد، اتحادیه اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران علیه اسرائیل، با گسترش تحریم‌ها علیه تولیدکنندگان پهپاد و موشک‌های ایرانی موافقت کرده است.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: انجام هر کاری برای منزوی کردن ایران حائز اهمیت است. این اتحادیه در حال حاضر تحریم‌های متعددی علیه ایران اعمال کرده است. نمایندگان کنگره آمریکا نیز اعلام کردند که به زودی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهند کرد.

مقامات رژیم اسرائیل نیز در روز‌های گذشته از متحدان خود خواستند که تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی ایران اعلام کنند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه درباره احتمال تحریم‌های بیشتر گفت: همه گزینه‌ها برای تحریم‌های بیشتر علیه ایارن همچنان روی میز است. وی گفت که محدود کردن صادرات نفت ایران یکی از گزینه‌های احتمالی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز طی سخنانی گفته است که تحریم‌های جدید برنامه موشکی و پهپادی ایران و همچنین نهاد‌های سپاه و وزارت دفاع ایران را تحت پوشش قرار خواهد داد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کیهان: تحریم‌های جدید علیه ایران «فیک» است!
  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی از طرف آمریکا
  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • ایتالیا: اتحادیه اروپا بر سر تحریم ایران به اجماع رسیده است
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند