Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ قیمت ارز در ایران دو سالی است روی خوش ندیده است. هر تحولی نوسانات این بازار را به اوج می‌رساند و با توجه به وابستگی بخش مهمی از تولیدات کشور به واردات و تامین ارز عملا تولید پی در پی در حال گران‌تر شدن است. هر گاه فشار نوسانات ارزی بالا می‌رود عده‌ای توپ را به زمین دولت یا بانک مرکزی می‌اندازند، ولی در مقابل تعدادی از کارشناسان هم هستند که دولت را با تمام ضعف‌ها و کمبود‌ها مسبب این شرایط نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در همین رابطه هادی حق شناس، کارشناس امور اقتصادی، به خبرآنلاین گفت: هر بازاری از جمله بازار ارز از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود؛ عرضه و تقاضا. این دو بخش به گونه‌ای با یکدیگر ارتباط دارند که اگر سمت عرضه با اخلال مواجه شود، بخش تقاضا نیز از گزند آن در امان نمی‌ماند. مثلا اگر در بازار نان تعداد نانوایی‌ها به نحوی کاسته شود که عرضه مختل شود قطعا در بخش تقاضا نیز اخلال شکل می‌گیرد.

وی افزود: در بخش بنزین قاچاق صورت نمی‌گیرد چرا که به دلیل اخلال در بخش عرضه عملا تقاضا افزایش می‌یابد و تقاضا چه از طریق قاچاق و چه از راه زد و بند‌هایی غیرقانونی شکل می‌گیرد. به دلیل اخلال در عرضه سالهاست کشور ما با این وضعیت مواجه است. این در حالی است که در بازار ارز سال‌ها درآمد‌های نفتی و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تامین کننده بازار کشور بوده، ولی با اعمال تحریم‌ها نتیجه به دست آمده اخلال در این بازارهاست.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تا قبل از سال ۹۷ و به جز سال‌های ۹۱ و ۹۲ عملا تجارت خارجی کشور در بدترین حالت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. حال آنکه در شرایطی، چون سال ۹۰ این به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار هم رسید. به بیان دیگر هاضمه اقتصاد ایران با تجارت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه ۹۰ عادت کرده است. حال به هر دلیلی، در اینجا تحریم‌های ظالمانه، درآمد‌های نفتی به صفر نزدیک شده و صادرات غیر نفتی هم به دلیل کرونا با بسته شدن مرز‌ها و مشکل در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مواجه است.
بیشتر بخوانید: نرخ ارز در شرایط تحریمی قابل کنترل است؟این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وقتی عمق ماجرا را بررسی کنیم می‌بینیم در پنج ماهه نخست امسال کل حجم تجارت خارجی ما ۲۴ میلیارد دلار بوده حال آنکه این رقم در مدت مشابه سال ۹۰ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که وقتی یک اقتصاد به رقم صادرات و وارداتی عادت کرد انقباض اقتصادی قطعا عوارضی به همراه خواهد داشت. از جمله این عوارض نوسانات ارزی، نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد، بیکاری دو رقمی و رکود اقتصادی است.

او در پاسخ به نقش دولت گفت: اگر این واقعیات اقتصادی را در نظر نگیریم آن گاه تصور می‌شود نوسانات تقصیر یک مقام مسئول یا نهاد تصمیم گیر است. گرچه از این نوسانات برخی سوداگران بهره‌های بزرگی می‌برند، اما اصل مساله این است که امروز بخش عمده تجارت خارجی ما که منشا ارزی دارد با شکل نگرفتن صادرات دچار مشکلات عدیده شده است.

این نماینده اسبق مجلس تصریح کرد: در مقابل کاهش صادرات، واردات نیز دچار مشکل می‌شود و اخلال در دو سمت عرضه و تقاضا شدت گرفته است که نتیجه این نیز نوسانات ارزی است. به این اعتبار من حداقل دولت را مسبب مشکلات امروز کشور نمی‌دانم. این نوسانات مطلوب نیست، ولی واقعی است و دلایلش هم آشکار است.

حق شناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت تا چه اندازه برای کسری بودجه به افزایش قیمت ارز دل بسته است، تصریح کرد: این گفته درستی نیست و دولت به هیچ وجه به این اقدام دست نزده است. چرا که به طور کلی در میدان فردوسی حجم مبادلات به اندازه‌ای نیست که مشکلاتی، چون کسری بودجه را در سطح کلان کشور حل کند. کلا مالک اصلی ارز در ایران یا درآمد‌های نفتی است و یا درآمد‌های تجاری. درآمد‌های نفتی اکنون نزدیک به صفر است، اما مبادلات تجاری نیز به اندازه نیاز‌های کشور نیست.

استاندار گلستان تاکید کرد: مالک اصلی ارز ایران درآمد‌های نفتی بوده که اکنون در حداقل ممکن است. به این اعتبار باور دارم دولت دست به فروش ارز نمی‌زند، زیرا چنین اقدامی با خود تبعاتی به همراه می‌آورد که به مراتب بیش از فواید آن است. منبع: خبرآنلاین لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بازار ارز ارز درآمد های نفتی نوسانات ارزی میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۰۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند، گفت: وزارت نفت توانسته در عمل اثر تحریم‌ها را در زمینه فروش و تولید نفت کم و آنچه تولید می‌کند از قبل بازارش مهیاست.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، داود منظور امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه) در نشست خبری مشترک با احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، با بیان اینکه کل تبصره ۸ بودجه امسال موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، گفت: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، صرف بازتوزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که در عمل منابع حاصل از بخش نفت و گاز که در فروش انواع حامل‌ انرژی حاصل می‌شود، عینا در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از انواع پرداخت‌، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند، برخی براساس آزمون وسع خانوار ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که کل منابع آن، سالانه ۳۳۰ هزار میلیارد تومان است.

تولید روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در کشور

معاون رئیس‌جمهوری درباره درآمدهای نفتی در بودجه افزود: به‌دنبال کاهش سهم نفت در بودجه کل کشور هستیم؛ در عین حال دولت سیزدهم تلاش کرد در ۲.۵ سال گذشته کشور را به ظرفیت‌های تولید و صادرات نفت بیش از تحریم‌ها نزدیک کند، امروز روزانه بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در کشور تولید و با رقم روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نیمه نخست سال ۱۴۰۰ مقایسه می‌شود و این روند نشان از تلاش دولت برای بازگرداندن ظرفیت‌های نفتی به قبل از تحریم است.

منظور با اشاره به اینکه تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود، تصریح کرد: برنامه امسال دولت این است که روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید بیفزاید؛ بنابراین نظر دولت در مجموع این است که از ظرفیت نفت و گاز برای توسعه کشور حداکثر استفاده را ببرد، اما در عین حال منابع نفت و گاز را به منابع تأمین مالی هزینه‌های جاری و دستمزد دولت تبدیل نمی‌کنیم.

نفت ذخیره شده روی آب نداریم

وی با بیان اینکه دشمنان سعی کردند بازار جهانی نفت را برای ما محدود کنند، گفت: وزارت نفت در عمل اثر تحریم‌ها را در فروش و تولید نفت کم کند، امروز دیگر نفتی روی کشتی‌ها نداریم که منتظر فروش آن باشیم؛ همه آنچه تولید می‌کنیم از قبل بازار آن مهیا شده است.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: درباره گاز هم در مقایسه با پیش از دولت سیزدهم، یک جهشی قابل توجه در صادرات گاز داشتیم؛ به هر حال برنامه صادرات گاز به کشورهای همسایه را داریم و آقای اوجی، وزیر نفت در این باره هم توضیح خواهند داد؛ بنابراین صادرات نفت و گاز جزو اولویت‌های دولت است و موانع آن را هم برطرف کردیم و شبکه توزیع قابل اعتمادی ایجاد شده است، به‌تازگی هم قیمت نفت افزایش یافته و این برای ما یک فرصت است و امیدواریم از فرصت قیمت بالای نفت بتوانیم برای تأمین منابع توسعه کشور استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • خاندوزی : نوسانات ارزی ابدا منفعتی برای دولت ایجاد نمی‌کند
  • نفت روی کشتی و آب نداریم؛ از درآمد‌های نفتی برای پرداخت حقوق استفاده نمی‌کنیم
  • سخنگوی اقتصادی دولت: نوسانات ارزی هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد
  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار