Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@20:15:39 GMT

طرح تحول در مجلس با اصلاح آیین نامه داخلی بررسی شد

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۱۱۰۵

طرح تحول در مجلس با اصلاح آیین نامه داخلی بررسی شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به خانواده معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان، آزادگان و ملت در توضیح نشست غیرعلنی امروز صبح مجلس، اظهار داشت: این جلسه مجلس بر اساس دستور جلسه قبل در بخش اول غیر علنی بود و از ساعت 8:15 تا 11:20 یعنی بیش از سه ساعت درباره موضوعاتی در حوزه اصلاح آیین نامه داخلی برای کارامد سازی مجلس بحث و بررسی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این جلسه درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان و روسای کمیسیون‌ها هم اندیشی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح تحول در مجلس برای کارآمد سازی با اصلاح آیین نامه داخلی در دستور کار جلسه امروز بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی دفاع مقدس مجلس تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۱۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران

دانشمند یک درصد دنیا معتقد است عوامل داخلی و خارجی که شامل تحریم بین‌المللی و تحریم داخلی است موجب شده است تا پژوهشگران برای نگاشتن مقاله در پایگاه استنادی و پژوهش های کاربردی با موانع زیادی رو به رو شوند.

علی ملکی، دانشمند یک درصد برتر جهان در گفتگو با ایسنا، درباره علل کاهش مقالات علمی در پایگاه های استنادی گفت: نگاشتن مقاله در پایگاه های استنادی تا دو یا سه سال قبل رشد داشت و رشد علمی خوبی را شاهد بودیم؛ اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات بیرونی و البته داخلی این رشد افت کرده است. از دلایل بیرونی برخی معتقدند دنیا رشد شتابان و پر سرعت ایران را بر نمی‌تابد؛ حتی یک‌گروه تخصصی در دنیا شکل گرفته تا اساتید و پژوهشگران ایرانی را در زمینه علم زمین‌ بزنند و آنان حرف زیادی در زمینه پیشرفت های علمی نداشته باشند.

وی افزود: این گروه تخصصی بین المللی در چند سال اخیر به صورت شفاف به پژوهشگران ایرانی می گویند، مقالات شما به دلیل تحریم های آمریکا یا ممنوعیت های اتحادیه اروپا نمی تواند حتی مورد بررسی قرار گیرد.

وی که در حال حاضر چند سالی است که نفر اول پژوهشی در دانشگاه علم و صنعت ایران است و در کشور هم جزو نفرات اول این حوزه شناخته شده اند، گفت: شاید در این زمینه ملموس ترین اتفاق ها را دیده ام، به این دلیل با صراحت می گویم، درصد چشمگیری از پژوهش های ما با این بن بست ها مواجه شده است. شاید در دو یا سه سال قبل این درصد کمتر بوده ولی در حال حاضر بسیار بالاست‌.

این شیمیدان برجسته کشور بیان کرد: مقالاتی که برای آن زحمت کشیده شده است و می توانند در رتبه بندی علمی دنیا هم برای کشور افتخار آفرین باشند و مرجعیت علمی کشور را بالا ببرند، متاسفانه با استناد به این تبصره ها، مورد قبول قرار نمی گیرند. خیلی از مجلات معتبر از پژوهشگران و محققان ایرانی همانند کشورهایی چون سوریه، کره شمالی و برخی از کشورهای دیگر، تعهدی مبنی بر اینکه پژوهشگر نباید هیچ امتیازی از دولت جمهوری اسلامی ایران برای مقاله اش دریافت کرده باشد، اخذ می کنند. لذا خیلی از پژوهشگران ما مجبورند غیر واقع بگویند که از امتیازی استفاده نکرده اند تا مقاله ایشان به چاپ برسد. در حالی که حقوق بگیر این دولت هستند. اگر چه ممکن است در اصل راست هم گفته و  از هزینه شخصی برای پژوهش استفاده کرده باشند. برای مثال، شخص بنده برای پژوهش های تیمم از هزینه های شخصی قابل توجهی هم استفاده می کنم. 

این پژوهشگر برتر با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر، پژوهشگران برتر به حاشیه رانده شده اند، گفت: بودجه و امکانات پیشگامان علمی و دسترسی به مراکز علمی بین المللی محدود شده است. وقتی گرنت یا پژوهانه اساتیدی محدود می شود، ارتباط علمی او با دنیا کم می شود. این اساتید می‌توانستند علوم جدید را در فرصت مطالعاتی یا کنفرانس ها بدست بیاورند. ولی این امکان از بین رفته است. اساتید اندکی قادر و یا علاقه مند هستند که از محل درآمدهای شخصی خودشان کارهای تحقیقاتی خوبی انجام دهند یا فرصت های مطالعاتی و سفرهای علمی بروند. برای نمونه، در دانشگاهی که فعالیت های تحقیقاتی یک ساله استادی حدود ۲۵۰۰ امتیاز پژوهشی کسب کرده بود و اعتبار قابل انتظار وی طبق فرمول همان دانشگاه، حدود ۷۵۰ میلیون بوده و بر اساس آن هم برنامه ریزی و هزینه کرده است، تنها سقف حدود ۱۰۰ میلیونی در نظر گرفته اند. یعنی مابقی هزینه های صدها میلیونی را انتظار دارند پژوهشگر از منابع درآمدی و حتی وامهای شخصی خرج کند! بنابراین با اینگونه تصمیمات مدیریتی ناپخته و مضر، انجام طرح های تحقیقاتی بلندمدت، مرز دانشی و بخصوص کیفیت آنها بدون شک کاهش می یابد.

وی گفت: در نتیجه رتبه علمی کشور در دنیا هم پایین می آید. متاسفانه در صورت ادامه یافتن این رویکرد انقباضی در حمایت از پروژه های اساتید، دانشجویان و پژوهشگران، در کنار حقوق و مزایای بسیار کمتر در مقایسه با همترازهای علمی بین المللی، پیش بینی می شود طی سال های آتی شاهد کاهش کیفیت علمی فارغ التحصیلان و نتایج علمی و حتی افزایش موج مهاجرت نخبگان و فرار مغزهای کشور هم باشیم. مگر آن که دلسوزان آینده ایران چاره ای عاجل برای این موضوع بیندیشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد/ پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، دوباره در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • بر اساس سند تحول امور به مردم واگذار می شود
  • سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: بررسی قانون افزایش تعطیلات آخر هفته بعد از تعطیلات به جریان می افتد
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است
  • ضرورت تحول در رویکرد مدیران دولتی
  • طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در نوبت بررسی در مجلس است
  • رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس
  • طرح اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌ها در نوبت بررسی مجلس است
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟