Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، حمید فدایی، حمید فدایی، روند اخیر ساماندهی و مستند نگاری سنگ‌های تخت جمشید را یکی از برنامه‌های بلند مدت این پایگاه دانست که با همکاری متخصصین باستان شناس، مرمت کاران و نیروهای فنی در حال انجام است و در این زمینه گفت: در کاخ‌های مختلف تخت جمشید قطعات متعدد و منقوش سنگ‌هایی وجود دارد که حاصل ویرانی بناها در طول سده‌های گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر چه امروزه اجرای پوشش بر روی ستون‌ها و درگاه‌های تخت جمشید به دلیل نکات فنی و اجرایی و از جمله حفظ حریم بصری محوطه، عملیاتی دشوار و برنامه ریزی اجرای آن زمان بر است، اما تصمیم گیری در مورد انتقال قطعات جدا شده کاخ‌ها و حفاظت موقت آنها در مخازن و فضاهای سر پوشیده در کوتاه مدت امکان پذیر می‌باشد، بنابراین از مهمترین برنامه‌های حفاظتی محوطه نجات بخشی قطعات رها شده در محوطه کاخ‌ها و ساماندهی فیزیکی و اطلاعاتی آنها در مخازن واقع در بخش جنوبی تخت گاه تخت جمشید بوده است.

وی اضافه کرد: آماده سازی مخازن مذکور و از جمله اجرای اندود بر دیواره‌های آن، طراحی، ساخت و نصب قفسه‌های فلزی متناسب با فضای انبارها و مقاوم جهت تحمل وزن سنگ‌ها، از پشتیبانی‌های فنی در به ثمر نشستن این طرح بزرگ بوده که با همکاری متخصصین واحد دفتر فنی پایگاه به انجام رسیده است و با توجه به حضور تعدادی باستان شناس و نیروهای فنی مرمت در آن، نمونه‌ای از همکاری و کار گروهی در اجرای پروژه‌ای حفاظتی بوده است.

فدایی با اشاره به دستاوردهای این پروژه به منظور حفاظت بهتر و بهره برداری از آن در زمینه‌های گوناگون، مطرح کرد: پروژه انتقال قطعات جدا شده بناها و کاخ‌ها به داخل مخازن علاوه بر بهینه نمودن شرایط نگهداری آثار از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار بوده است، از جمله با مستندنگاری، طبقه بندی و ساماندهی قطعات سنگ، بانک اطلاعاتی ویژه ای برای آنها تهیه شده که از این بانک داده در پاره یابی قطعات و امکان سنجی نصب قطعات سنگ در محل اصلی خود در کاخ‌های تخت جمشید استفاده خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اضافه کرد: با توجه به تلاش‌های انجام شده در طول یک ساله گذشته، حدود ۳ هزار قطعه سنگ تاکنون مستندنگاری، صاحب شناسنامه، طبقه بندی شده و در شرایط مناسب حفاظتی قرار گرفته است.

فهیمه همایون، کارشناس باستان شناس و از همکاران طرح با تاکید بر اهمیت ساماندهی قطعات سنگی، بیان کرد: با توجه به پراکندگی سنگ‌هایی که در دهه‌های گذشته در محوطه تخت‌جمشید وجود داشت؛ به منظور حفاظت بهتر از قطعات سنگی منقوش، ساماندهی و مستندنگاری این یافته‌ها آغاز شد.

وی در ادامه گفت: فرایند اجرایی مربوط به این پروژه پس از برنامه‌ریزی‌های مقدماتی، طی یک ساله گذشته آغاز شده است که هم اکنون این پروژه در بخش‌های مختلفی در حال انجام است.

همایون با اشاره به فرآیند این پروژه اظهار کرد: با توجه به اینکه سنگ‌های پراکنده موجود در محوطه تخت جمشید به دلایل مختلف از جمله پدیده هوازدگی و فرسایش در معرض آسیب قرار داشت، انتقال آثار به مکانی بهتر در اولویت قرار گرفت و در اینباره از مخازن موجود در بخش جنوبی مجموعه تختگاه واقع در کاخ D که فضاهای راهرو شکل با سقف تاقی شکل موسوم به تاقی ها، استفاده شد.

وی افزود: آماده سازی این فضاها توسط واحد دفتر فنی پایگاه به انجام رسید.

یونس زارع، کارشناس باستان شناس و عضو کارگروه ساماندهی و مستندنگاری سنگ‌های منقوش تخت جمشید در رابطه با مراحل مختلف این پروژه، تشریح کرد: قطعات سنگی منقوش ابتدا مستندنگاری شده و پس از پاکسازی اولیه، به منظور تفکیک و شناسایی اولیه به مخازن ایجاد شده منتقل شده که پس از آن، ثبت و طبقه‌بندی می‌شوند. وی افزود: همه قطعات سنگ نهایتاً داخل جعبه‌های چوبی ویژه ای که به همین منظور ساخته شده اند قرار گرفته و صاحب برگه دان با شرح محتویات داخل جعبه بر روی آن می‌گردد.

این کارشناس باستان شناس در رابطه با مستندنگاری های انجام شده بر روی این قطعات در جهت بارگذاری اطلاعات آن بر روی سامانه جامع بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، بیان کرد: مستندنگاری های صورت گرفته با تهیه اطلاعات تصویری از زوایای مختلف و همچنین تهیه اطلاعات محتوایی در رابطه با پیشینه طرح، اندازه، جنس، رنگ و … صورت می‌گیرد که این داده‌ها جهت استفاده متخصصین و حفاطت گران در دسترس خواهد بود.

وی در پایان گفت: لازم به ذکر است در روند ساماندهی اخیر تعدادی از سنگ‌هایی که شناسایی شده‌اند؛ قابل پیوند یا اتصال به محل اصلی خود در مجموعه جهانی تخت جمشید می‌باشد.

کد خبر 5030205

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز مرمت تخت جمشید ویروس کرونا هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس شیراز شهرکرد بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا توهین به پیامبر کرمانشاه گرگان دفاع مقدس جنگ تحمیلی انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی جهانی تخت جمشید باستان شناس قطعات سنگ طبقه بندی سنگ ها بر روی کاخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۱۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریختن بیش از حد روغن موتور چه آسیب‌ هایی در پی دارد؟

تین نیوز

همواره توصیه می شود روغن موتور به اندازه ای که خودروساز توصیه می کند در موتور ریخته شود اما در صورت ریختن بیش از حد آن چه آسیب هایی وجود خواهد داشت؟

به گزارش تین نیوز به نقل از پدال، پیشرانه های درون سوز برای کاهش گرما و اصطکاک ناشی از کارکرد قطعات به روغن نیاز دارند اما اگر بیش از حد در موتور روغن ریخته شود چه خواهد شد؟ چند قطره روغن اضافی مشکلی برای میل لنگ یا شمع ها به وجود نمی آورد اما درصورتی که سه یا چهار برابر روغن موتور توصیه شده در آن ریخته شود مشکلات زیادی وجود خواهد داشت که از جمله آن ها می توان به از بین رفتن خاصیت روان کاری روغن اشاره کرد.

به تازگی کانال یوتیوب گاراژ ۵۴ ویدئویی در همین زمینه منتشر کرده و نشان می دهد که ریختن بیش از حد روغن چه بلایی بر سر موتور خودرو می آورد. مجری این کانال دو برابر مقدار توصیه شده توسط خودروساز روغن در موتور می ریزد اما این مقدار برای ایجاد مشکل جدی در یاتاقان ها و میل لنگ کافی نیست؛ اما در ادامه بازهم روغن بیشتری به موتور اضافه شده است. زمانی که روغن زیادی وارد موتور شده و با میل لنگ در تماس است مشکلات جدی به وجود می آید. این قطعه مهم در موتور خودرو کاملاً روغنی شده و آن را به بلوک موتور منتقل می کند. در این حالت گازهای حاصل از فرایند سوختن نمی توانند به درستی تخلیه شوند و در نهایت روغن موتور به لجنی سفید مایل به شیری تبدیل می شود و دیگر خبری از روان کاری و خنک کاری آن نخواهد بود.

اضافه کردن روغن بیشتر باعث ایجاد کف و حباب های بیشتر شده و میل لنگ و یاتاقان ها را کاملاً در بر می گیرد. در نهایت روغن موتور همچنان به کف تبدیل می شود و به داخل پمپ روغن کشیده شده و کارایی آن را از بین می برد. ریختن بیش از حد روغن موتور می تواند باعث کاهش فشار روغن و خاصیت روان کاری آن شود. همچنین به دلیل افزایش اصطکاک بین قطعات شاهد استهلاک بالای آن ها خواهیم بود. همچنین فرایند خنک کاری قطعات نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. روغن جزو حیاتی ترین افزودنی های موتور است و باید به گفته های سازنده در این رابطه توجه کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واردات ۸.۴ میلیارد دلار قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲
  • شناسایی ۶۰۰ ملک مازاد دولتی در استان یزد
  • پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان در امر مولدسازی اولویت‌بندی شوند
  • پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود
  • طرح تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد طبق زمان‌بندی تکمیل شود
  • ریختن بیش از حد روغن موتور چه آسیب‌ هایی در پی دارد؟
  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم
  • بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت به کجا رسید؟
  • سرنوشت بلدیه تهران | آیا این بنا امسال افتتاح می شود؟
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت