Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: شرایط خاص احتمالا کمتر مجال حضور فیزیکی در دانشگاه را فراهم می‌کند اما رسالت‌های بنیادی دانشگاه ایرانی و انقلابی پابرجاست و دانشگاهیان برای رسیدن به این اهداف، جدی‌تر از گذشته عمل خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی طی یادداشتی به مناسب فرا رسیدن ماه مهر، ماهی که هر ساله دانشگاه‌ها به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می کنند؛ مطالبات خود را از دانشجو و دانشگاه ایرانی و انقلابی مطرح کرد و نوشت: بار دیگر در آستانه مهر ماه و آغاز جدی‌تر و رسمی دانشگاه‌های کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شروع یک سال جدید نویدبخش رویش‌های نو در دانشگاه به عنوان موتور پیشران حرکت کشور می تواند باشد. لحظه‌ تحویل سال دانشگاه‌ها را به عموم دانشگاهیان تبریک می‌گویم و جهت هم‌افزایی، هم‌فکری و باز شدن باب گفت‌وگو نکاتی را مطرح می کنم.

امسال جامعه‌ دانشگاهی کشور به سبب شیوع ویروس کرونا در شرایطی ویژه‌تر به استقبال بهار علم و دانایی می رود.

شرایط خاص و تشدید شده ویروس در فصول پاییز و زمستان احتمالا کمتر مجال حضور فیزیکی در دانشگاه را فراهم می‌کند اما رسالت‌های بنیادی دانشگاه ایرانی و انقلابی پابرجاست و انشالله همه‌ جامعه‌ دانشگاهی برای رسیدن به این اهداف، جدی‌تر از گذشته عمل خواهند کرد.

دانشگاه، پژوهش و تولید ملی

بدون تردید واقعی‌ترین راه عبور از شرایط سخت تحریمی فعلی قوی‌تر شدن کشور به خصوص در بخش اقتصاد است. دانشگاه ما باید بتواند بیش‌ از قبل و با تمام توان، راه‌های قطعی و فوریت‌دار تقویت بنیادهای اقتصادی کشور از مسیر توسعه علم‌محور را شناسایی و پیاده‌سازی کند، ارتباط صنعت و دانشگاه، بومی‌سازی علوم انسانی، طراحی نظام مسائل ملی توسط دانشگاه باید از حالت یک شعار ویترینی خارج شود و گام های عینی و عملی برای تحقق آنها برداشته شود. این تغییر بزرگ فقط از مسیر تقویت و هوشمندسازی پژوهش در دانشگاه های کشورمی گذرد.

دانشگاه و نظریه‌پردازی در حوزه عدالت و آزادی

برای رسیدن به اهداف پایه‌ای انقلاب در آغازین سال‌های دهه‌ی پنجم، شاهد نوعی تکثر نظری در موضوعات مختلف هستیم. این تکثر نظری اگر به سمت و سوی ساختن تئوری‌های قدرتمندی که توان عبور از دوگانه‌های واهی سکولاریستی راست و چپ هدایت شود اتفاق مثبتی است. امروز ساختن تئوری به خصوص در دو موضوع حیاتی عدالت و آزادی، کارویژه دانشگاه به خصوص دانشکده‌های علوم انسانی ماست که متاسفانه برخی از آن‌ها نسبت جدی با مسائل واقعی جامعه ندارند.

دانشگاه و رشد دانش‌بنیان‌ها

در موضوع واقعی کردن ارتباط علم و اقتصاد توجه ویژه به دانش‌بنیان‌ها باید پیشانی حرکت علمی دانشگاه در سال جدید باشد. اتفاقات مثبتی در حوزه های فنی و پزشکی در شرکت های دانش‌بنیان رخ داده و حمایت‌هایی- هرچند ناکافی - از جانب دولت صورت گرفته است. وجود بروکراسی خسته‌کننده از عوامل کندی رشد دانش‌بنیان‌ها در سال‌های اخیر بوده که باید فکری به حال آنها کرد.

دانشگاه و لزوم پویایی فرهنگی

ممکن است در سالی که پیش رو داریم حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها کم‌رنگ‌تر باشد اما برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از فضای مجازی می تواند این تهدید را تبدیل به یک فرصت بزرگ کند. در دسترس بودن فضای مجازی برای دانشگاهیان می‌تواند این امکان را ایجاد کند که فعالیت های فرهنگی، مخاطبان بیشتری را شامل شود.

دانشگاه و نشاط سیاسی

سالی که در پیش داریم سال منتهی به یک انتخابات سرنوشت‌ساز است. دانشگاه به عنوان قلب تپنده تفکر و چشم نگران جامعه باید بتواند در این فضا بیش از پیش نقش‌آفرینی کند و ضمن امیدبخشی واقعی به جامعه، برای اصلاح امور فضایی بسازد که با تضارب آرا امکان انتخاب بهتر برای مردم فراهم شود.

تشکل‌های دانشجویی با علایق و سلایق گوناگون در این ماجرا نقش کلیدی دارند. آنها می‌توانند ضامن فرمایش رهبری باشند که در دوره‌ موسوم به سازندگی فرمودند خدا لعنت کند دستهایی را که نمی‌خواهند دانشگاه ما سیاسی باشد. تشکل‌ها باید بتوانند با هوشمندی کاری کنند که دانشگاه سیاسی به معنای پرسش‌گر و نقاد و نقش‌آفرین باشد؛ نه سیاست‌زده و ملعبه‌ دست فرصت‌طلبان سیاسی چپ و راست. عدالت‌خواه باشد اما نه آنارشیست، آزادی‌خواه باشد و نه ضد استقلال.

دانشگاه و بهبود فضای دینی کشور

الگوی ماه محرم در سال کرونایی 99 و فعالیت هوشمندانه هیئت‌های دانشجویی -که انسدادشکن بود و بر دوگانه جعلی دین- سلامت که عده‌ای به دنبال القای آن بودند خط بطلان کشید - می‌تواند الگوی موثر کنش‌گری دینی در فضای دانشگاه در سال تحصیلی جدید باشد. تمرکز بر فضای مجازی باید با یک برنامه‌ریزی همه جانبه و هوشمند کمک‌رسان، راهبرد مانایی دینی دانشگاه باشد.

دانشگاه و عدالت اجتماعی

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بر مسئولان دانشگاه‌ها در وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی فرض است که تا جایی که می‌توانند هوای اقشار کم در آمد تر را داشته باشند. کاهش شهریه‌ها در مناطق کمتر برخوردار یکی از این روش‌هاست. سال تحصیلی جدید نباید به گونه‌ای آغاز شود که شرایط برای تحصیل سخت‌تر شود.

غیر از کار نظری در حوزه عدالت، دانشگاه باید با هر نگاه و با هر سلیقه‌ای بتواند عدالت را که گفتمانی در حال بازسازی و باز تولید است از دو شر محافظه‌کاری و رادیکالیسم حفظ کنند و آن را به گفتمان قالب فضای دانشگاهی بدل کنند.

دانشگاه و مواسات

مواسات نه به معنای مواجهه‌ خیریه‌ای با اقتصاد و نه به عنوان جایگزین عدالت‌خواهی، یک دستور دینی حیات‌بخش است. دانشگاه می‌تواند در این مسیر هم خود عامل به مواسات باشد و هم زمینه‌ساز و گفتمان آفرین.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در پایان این یادداشت آمده است: اینها فقط نکاتی در خصوص شمایل مطلوب دانشگاه ایرانی و انقلابی در سال پیش رو بود و برای باز کردن باب بحث و نظر در خصوص دانشگاه مطلوب؛ مسیری که ان‌شاءالله جامعه‌ی دانشجویی و استادی کشور در این سال تحصیلی نو با شدت بیشینه خواهند پیمود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دانشگاه ایرانی و انقلابی دانشگاه ها دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۱۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس زلنسکی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای درخواست کمک فوری

دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور امروز پنجشنبه با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تماس گرفت و از او درخواست کمک فوری نظامی کرد.

طبق گزارش روسیا الیوم، دفتر ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه ای توضیح داد که زلنسکی شرایط میدانی در جبهه‌های نبرد را برای جانسون تشریح کرده و از او درخواست کمک فوری کرده است.

طبق این گزارش زلنسکی در تماس تلفنی خود گفت: تصویب سریع کمک به اوکراین توسط کنگره بسیار مهم است. ما درک می‌کنیم که مجلس نمایندگان مواضع متفاوتی در مورد چگونگی انجام این کار دارد. 

پیش از این، زلنسکی در گفتگو با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس درباره نیاز فوری نیرو‌های اوکراینی به کمک نظامی آمریکا صحبت و تأکید کرده بود که اوکراین بدون این کمک‌ها «ممکن است شکست بخورد».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز امروز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما مجدداً از کنگره به‌ویژه مجلس نمایندگان می‌خواهیم تا درخواست بودجه اضافی ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور (جو بایدن) در راستای امنیت ملی را بررسی کند.

 کنگره هنوز هیچ قانونی را در مورد ارائه کمک‌های نظامی اضافی به شرکا و متحدان آمریکا از جمله اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان تصویب نکرده است، به گونه ای که اختلافات بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در این زمینه ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تماس زلنسکی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای درخواست کمک فوری
  • حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • روحانی: تمام وزرا را بدون استثنا با رهبری چک کردم | سردار سلیمانی درخواست وزیر دفاع سپاهی کرد
  • خدمات عدالت محور شهرداری در مناطق مختلف شهر قم قابل تحسین است
  • فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی/گزارش وزرا به رئیس جمهور
  • روحانی: رهبری موافق وزارت ظریف بودند /جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود /سردار سلیمانی درخواست کرد وزیر دفاع سپاهی باشد
  • کارزارهایی برای ابطال دستمزد ۱۴۰۳ و استیضاح وزیر کار
  • استقبال از نمایشگاه قرآن بیش از حد انتظار بود
  • درخواست صنعا از ریاض برای امضای نقشه صلح یمن