Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@12:10:03 GMT

نارسایی حاد کلیوی؛ عارضه دیگر کرونا

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۲۴۸۲

نارسایی حاد کلیوی؛ عارضه دیگر کرونا

رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به عوارض ویروس کرونا بر بدن، گفت: ممکن است ویروس کرونا در قسمتی از بدن جاگیر شود، ولی به علت واکنشی که در بدن ایجاد می‌کند بتواند اعضای دیگر را نیز تخریب کند، کلیه نیز از این قاعده جدا نیست و ممکن است در نهایت شاهد نارسایی حاد کلیه باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس بصیری گفت: آنچه که در مورد کرونا به اثبات رسیده، این است که بخش‌هایی از بدن وجود دارد که به آن رسپتور یا گیرنده‌های سطح سلول گفته می‌شود و ویروس می‌تواند به آن بچسبد و جاگیر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رسپتور‌ها در ریه‌ها بیش از همه‌جای بدن است، اما در کلیه‌ها هم این رسپتور‌ها موجود است.

وی افزود: همانگونه که ویروس کرونا در ریه می‌تواند به رسپتور‌های موجود بچسبد، می‌تواند به رسپتور‌های کلیه هم متصل شود و موجب تکثیر و چسبندگی در لوله‌های کلیوی شود. البته میزان این چسبندگی در کلیه به مراتب کمتر از ریه است، اما می‌تواند تا بروز نارسایی کلیه نیز پیشروی کند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین ممکن است ویروس کرونا در قسمتی از بدن جاگیر شود، ولی به علت واکنشی که در بدن ایجاد می‌کند بتواند اعضای دیگر را نیز تخریب کند، کلیه نیز از این قاعده جدا نیست و ممکن است در نهایت شاهد نارسایی حاد کلیه باشیم.

بصیری با اشاره به اینکه هنوز مشاهده نشده که عوارض کرونا بر کلیه منجر به نارسایی کامل آن شود، گفت: معمولا نارسایی‌های حاد مشاهده می‌شوند که با درمان‌های کمکی و دارو درمانی برگشت پیدا می‌کنند و به حالت نارسایی کامل نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه هنوز گرفتاری‌های کلیوی ناشی از بروز کرونا آنقدر زیاد نبوده که بتوان گزارشی تحلیلی از آن در دست داشت، تاکید کرد: البته قاعدتا هرچه واکنش ایمنی بدن نسبت به ویروس بیشتر باشد و مریض هم حال بدتری داشته باشد احتمال افزایش عوارض بیماری نیز بالا می‌رود.

رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه انجام اعمال جراحی در حوزه کلیه و مجاری ادرار پس از شیوع کرونا تا ۵۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: به لحاظ علمی تقسیم بندی در مورد اعمال جراحی وجود دارد که اعمال جراحی به دسته فوق اورژانس، اورژانسی، واجب و در نهایت به اعمال الکتیو تقسیم می‌کنیم. منطقی است در مناطقی که پیک کرونا را تجربه می‌کنند اعمال جراحی الکتیو و کمتر ضرورت‌دار انجام نشود تا بیمار در مواجهه با کرونا نباشد. اما از آن طرف تاکید می‌کنیم اعمال جراحی ضروری نیز به تاخیر نیفتند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بورس قیمت دلار سهام عدالت نارسایی کلیه عوارض کرونا کروناویروس کووید 19 ویروس کرونا اعمال جراحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی چینی: استقلال در جنگ نابرابر صدرنشین است!

به گزارش "ورزش سه"، علی چینی، بازیکن سابق استقلال، مدتی است درگیر بیماری شده و باید طی چند روز آینده یک عمل جراحی سنگین انجام دهد. او در این مورد به خبرنگار ما گفت: بعد از مصاحبه‌هایی که انجام شد، دوستان پیگیر شدند و از باشگاه استقلال، آقای قلعه‌نویی، آقای منصوریان و آقای فریبا خیلی تماس گرفتند و به نظر در حال انجام کارهایی هستند. مثل اینکه آتیلا با آنها هماهنگ کرده بود و دوستان پیگیری کردند و قبل از پیوند می‌خواهند حرکاتی انجام دهند. دوستان زیادی تماس گرفتند و خیلی‌ها هم زنگ نزدند که مسئله مهمی نیست و در خاطراتم می‌ماند چه کسانی کنارم بودند و اگر عمری باقی بماند برایشان جبران می‌کنیم.

او در مورد عمل جراحی که پیش رو دارد، توضیح داد: عمل پیوند کلیه بسیار سنگین است. تمام مراحل را طی کردم و آزمایش‌های مختلفی انجام شده است. کسی که می‌خواهد به من کلیه بدهد، باید آزمایش بدهد که هزینه‌های آن شخص هم گردن من است. علاوه بر این کلیه را هم باید به صورت نقدی بخریم. این مسئله‌ای است که چانه زدن در آن وجود ندارد، چون من این تجربه را قبلا داشتم. من پانزدهم برای چک نهایی می‌روم و در فروردین ماه پیوند دومم را انجام می‌دهم.  

چینی در ادامه گفت: این اتفاق برای بار دوم خیلی سخت‌تر است. آن موقع جوان‌تر بودم الان سنم بالاتر رفته است. من می‌توانستم این کلیه را چهار پنج سال دیگر نگه دارم ولی سنم بالا می‌رفت و توانایی‌ام پایین می‌آمد. گفتم تا توانایی‌اش را دارم این کار را انجام بدهم. از مردم می‌خواهم دعا کنند بتوانم این دوره را بگذرانم.

پیشکسوت استقلال در پاسخ به این سوال که در این مدت پیگیر مسابقات بوده یا خیر توضیح داد: همیشه پیگیر فوتبال و به خصوص بازی‌های استقلال بوده‌ام و جا دارد از بچه‌های تیم، کادر فنی و آقای جواد نکونام تشکر کنم که با این شرایط تقریباً نابرابر توانستیم صدر جدول را حفظ کنیم. این توانمندی بازیکنان و کادر فنی نشان می‌دهد. از طرفی صادقانه می‌گویم آقای دکتر خطیر هم واقعاً حرکات خیلی خوبی کرده و کاری کرد که پنجره بسته نشود و ما بتوانیم به کارمان ادامه بدهیم و مشکلی برای ورود به آسیا نداشته باشیم.

او با اشاره به اختلافات نکونام و خطیر افزود: آقای خطیر در حد توانش برای تیم زحمت کشیده است. جر و بحث‌هایی بین جواد نکونام و دکتر خطیر بوده که در هر خانواده‌ای پیش می‌آید، اما در این بین بسیاری سوءاستفاده کردند که به استقلال ضربه بزنند. تیم ما لیستش پر بود نتوانستیم بازیکن اضافه کنیم و طبیعتاً سرمربی هم دوست دارد بهترین نفرات را داشته باشد. در مقابل مدیریت می‌خواست رضایت بعضی از بچه‌ها را بگیرد که بروند و جایگزینشان کنند ولی آنها گفتند که ما می‌خواهیم بمانیم، به زور که نمی‌شود آنها را بیرونش کرد، به خصوص که برخی از قبل قراردادهایی نجومی داشتند. این موضوع یک سری کدورت‌ها ایجاد کرد و برخی از پیج‌های استقلالی نما شیطنت کردند و آقای نکونام و خطیر را روبه‌روی هم قرار دادند. در صورتی که دعوا در خانواده پیش می‌آید. شرایط تیم الان خوب است من واقعا افتخار می‌کنم که استقلالی‌ام.

چینی در پایان عنوان کرد: امیدوارم همه یک واحد بشویم تا امسال قهرمان شویم. خیلی‌ها دوست دارند ما را زمین بزنند. باید از همین موضوع واگذاری بانک تجارت تا اتفاقات دیگری که رخ می‌دهد، به خیلی از مسائل پی ببریم. ما باید یک‌دل و‌ یک‌سو باشیم. یادتان باشد که این حرف‌ها را قبل از عمل می‌زنم و امیدوارم زمانی که برگشتم تیم همچنان صدر باشد ‌‌و من جام را دست کاپیتان تیم‌مان، آقای سیدحسین حسینی، ببینم.

دیگر خبرها

  • درمان ورم گلو با معجون بابونه (فیلم)
  • روایت خواننده مشهور از شفای عارضه‌ای که قدرت تکلم را از او گرفته بود + فیلم
  • روزه‌داری بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی با رعایت تغذیه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی در روزه‌داری
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • علی چینی: استقلال در جنگ نابرابر صدرنشین است!
  • بهترین غذا‌ها برای درمان سنگ کلیه (فیلم)
  • نوشیدنی‌های موثر در درمان بیماری‌های کلیوی + فیلم
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه
  • این زن به جای دو کلیه، ۴ کلیه دارد!