Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@02:09:52 GMT

مجلس به دنبال تحول در ساختار پارلمان

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۲۶۸۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه جلسه هفته گذشته به بررسی راهکاهای کارآمدسازی پارلمان و ایجاد تحول در مجلس پرداختند تا روند رسیدگی به امور با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش تابناک، جلسه علنی امروز با دو ساعت تاخیر برای بررسی مسائل داخلی و راهکارهای کارآمدسازی پارلمان و همچنین تعیین اولویت های مجلس و اصلاح ساختار قوه مقننه به صورت غیرعلنی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در توضیح موارد مطرح شده در این نشست گفت: «در این جلسه مباحثی پیرامون اصلاح آیین نامه داخلی مجلس با ارائه گزارشی توسط مسوولانی از مرکز پژوهش های مجلس، جمعی از نمایندگان و رؤسای کمیسیون ها مطرح شد و هم اندیشی صورت گرفت. هدف این بود که طرح تحول مجلس برای کارآمدسازی با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.»

طبق توضیحات احمدعلیرضا بیگی نماینده تبریز ، در نشست غیرعلنی بر ضرورت اصلاح آئین‌نامه داخلی و تسریع در انجام امور و کارهای مجلس تاکید شده چون به اعتقاد نمایندگان فرایندهای کاری پارلمان زمانبر است. درباره نحوه ارتباط با دولت نیز بیان شد که باید مجلس، دولت را به حرکت واداشته تا در سال آخر عمرش به درستی وظایفش را انجام دهد. همچنین درباره موضوع کسری بودجه سالیانه دولت به کمیسیون برنامه و بودجه ماموریت داده شد تا با مشخص کردن میزان کسری، راه‌های جبران آن از دولت مطالبه شود.

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس که برای توضیح درباره نشست غیر علنی در میان خبرنگاران حاضر شده بود، اشاره کوتاهی درباره راهکارهای ایجاد تحول در مجلس کرد مبنی بر اینکه به کمیسیون آیین نامه داخلی ماموریت داده شده تا با ایجاد تغییراتی شرایط را به گونه ای تغییر دهد که کمیسیون ها زیر بمباران طرح ها و لوایحی قرار نگیرد که برای مردم مفید نیستند و تاثیری در شرایط زندگی آن ها ندارد.

فرهنگی بخش اعظمی از صحبت هایش را معطوف به حواشی ایجاد شده درباره تحویل خودرو دناپلاس به نمایندگان کرد. او گفت:« موضوع تحویل خودرو که در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته به صورت جانبی در جلسه غیر علنی مطرح شد و بحث های پراکنده ای صورت گرفت. توضیح لازم این است که اولا اینکه خودروهای تولید داخل که در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمنا 180 نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و اینها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه های انتخابیه در اختیارشان نیست.

این رویه در گذشته وجود داشته و اما تنها فرقش این بود که قبلا به نام نمایندگان شماره گذاری می شد اما این دوره به نام مجلس شماره گذاری شده و امکان واگذاری ندارد. هر چند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی خورد که بخواهد به مجلس برگردد زیرا عملا مستهلک می شود و قابل استفاده نیست اما آنچه در مورد تفاوت قیمتی گفته می شد عملا برای نمایندگان امکان پذیر نیست.»

سخنگوی هیات رییسه مجلس تاکید کرد:« این خودروها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار می گیرد. اینها وسایل رفاهی نیستند. هم ترازان نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده ها خودرو در اختیارشان است اما در مجلس چنین امکانی نیست. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند. مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه ها بر متن غلبه نکند زیرا حواشی ما را از کار باز می دارد.

برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند ولی مسلما این امر در کارکرد و کارآیی آنها تاثیر منفی می گذارد.اصل موضوع این است که نباید چنین فاصله هایی به وجود بیاید ما در کمیسیون صنایع در حال بحث روی این موضوع هستیم که هم به مصرف کننده فشار نیاید و هم دلالی و سوداگری به حداقل برسد. این انتظار به جایی است که مجلس ورود کند و موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند نه اینکه نماینده وسیله کار نداشته باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد.»

با توجه به طولانی شدن جلسه غیرعلنی عملا زمانی برای ورود مجلس به دستور کارش یعنی ادامه بررسی طرح دو فوریتی اصلاح تبصره‌های ۱ و ۲ ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن و رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موسوم به اخذ مالیات از خانه های خالی باقی نماند لذا نمایندگان فردا به بررسی این موارد می پردازند.

در فرصت کمتر از یک ساعت جلسه علنی امروز، چهار نماینده در نطق های خود به مسائلی همچون مشکلات معیشتی مردم به دلیل گرانی های اخیر و فشار آمریکا با اعمال تحریم ها پرداختند. در پایان جلسه نیز بهمن محمدیاری نماینده تالش در تذکری با اشاره به به تخریب راه های روستایی و عشایری و جاده ها و پل های در سیل اخیر در این شهرستان گفت :« سیل در شهرستان تالش تلفات جانی و مالی به دنبال داشته که برآوردها حکایت از خسارت مالی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد در این شرایط متأسفانه بالغ بر ۱۲ مادر باردار در منطقه گیر کرده و به امکانات برای دسترسی به اماکن بهداشتی نیاز دارند.» در پاسخ به این تذکر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس از دولت خواست که به صورت مکتوب گزارشی درباره اقدامات انجام شده برای کمک به سیل‌زدگان به مجلس ارائه کند.

از راهروی پارلمان هم خبر رسید که حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس، طرح «پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون» را تهیه و برای بررسی به هیأت رئیسه تقدیم کرده است، طرحی که در آن صداوسیما موظف شده حداکثر تا سه ماه پس از تصویب آن با تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند. همچنین پخش جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس نیز پیش‌بینی شده است؛ در مقدمه این طرح آمده که با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، مردم از دیدن و نظارت بر آنچه در رأس نهادهای کشور می‌گذرد محروم هستند و طرح قانونی پخش مستقیم تلویزیونی جلسات مجلس برای رفع دیرهنگام این نقیصه بزرگ است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قرارداد الجزایر الهام چرخنده دوره شبانه دانشگاه مکانیسم ماشه هفته دفاع مقدس مجلس پارلمان ساختار پارلمان قرارداد الجزایر الهام چرخنده دوره شبانه دانشگاه مکانیسم ماشه هفته دفاع مقدس نامه داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد نمایندگان در دستورکار مجلس/اسامی متاخران امروز

رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درمورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، چهارصد و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد که مجتبی یوسفی، عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور کار نمایندگان در این جلسه را به شرح ذیل قرائت کرد:

-ادامه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی.
-گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اعاده شده از شورای نگهبان.
-ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان دربرابر سوء رفتار.
-گزارش کمیسیون انرژی درمورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (STC) به داوری در اجرای ماده 100 آئین‌نامه داخلی مجلس با اولویت
-گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درمورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها.
-گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درمورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت.
-گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمورد طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
-بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درمورد رسیدگی به طرح نظام قانون‌گذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل 85 قانون اساسی.
-بررسی تقاضای دو فوریت درمورد طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم.

در ادامه جلسه سید محسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه اسامی غایبان و متاخران این جلسه را قرائت کرد:

1-روح الله ایزدخواه
2-فتح‌الله توسلی
3-جلال رشیدی کوچی
4-همایون سامه‌یح
5-امان قلیچ شادمهر
6-مهدی شریفیان
7-اردشیر مطهری

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • پس لرزه برگزاری جلسه مجلس و دولت در دفتر قالیباف نه صحن مجلس
  • مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس
  • مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری اصلاح شد
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس/اسامی متاخران جلسه
  • طهرانچی: مسیر پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی تحول بایدی است
  • عضو جبهه پایداری: ما هر هفته جلسه داریم و یکی از موضوعات مورد بحث هم ریاست مجلس است
  • یک فوریت «طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی» تصویب شد
  • تحول صنعت رباتیک انعطاف پذیر با جوهر پلیمری نرم اما محکم
  • افزایش تعداد نمایندگان در دستورکار مجلس/اسامی متاخران امروز