Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روایات اسلامی که منشور سبک زندگی هستند، محرومیت از نعمتها و روزی خداوند، نزول بلا، کوتاهی عمر و ... به عنوان آثار و عواقب ارتکاب گناه توسط بندگان یاد شده است.

به گزارش قدس آنلاین، مطابق آیات قرآن کریم تأثیر گناهان در زندگی انسان، از امور مسلم است و بیشترین آثار وضعی زیان‌بار گناهان، دامنگیر افرادی می‌شود که با اختیار و آگاهی مرتکب آن شوند؛ اما کسانی که بدون اطلاع از گناه بودن عملی مرتکب آن شده‌اند با اندک تلاشی می‌توان آثار منفی آن گناهان را زدود، امری که در روایات اهل بیت (ع) راه‌های جبران آن ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدار امام رضا علیه السلام!

یکی از آثار انجام گناه آن است که دیگر دعاها مستجاب نمی شود و خداوند انسانهای بد را بر آنها مسلط می کند. از این رو بر همه واجب است که با امر به معروف و نهی از منکر زمینه های اعمال گناه آلود را در جامعه کاهش دهند. امام رضا علیه السلام در همین موضوع می فرماید: لَتَأمُرَنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهَنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ، اَوْ لَـیَسْتَـعْمِلَنَّ عَلَـیْکُمْ شِـرارُکُمْ فَیَدْعُو خِیارُکُمْ فَلا یُسْتَجابُ لَهُمْ؛ حتـما امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه اشرارتان بر شما مسلّط و حاکم می‌ شوند، آنـگاه خوبانتـان هم دعـا می‌ کنند، امّا دعـایشان مستجـاب نمی ‌شـود.(۱)

امام رضا(ع) در جایی دیگر گناهان را باعث قحطی و خشکسالی معرفی نموده، می فرماید: إذا کذب الولاه حبس المطر و إذا جار السلطان هانت الدوله و إذا حبست الزکاه ماتت المواشی؛ هرگاه حاکمان دروغ بگویند باران بند می آید و هرگاه سلطان ستم کند دولت سست و بی اعتبار می شود و هرگاه زکات داده نشود چهارپایان بمیرند.

امام رضا(ع) همچنین در بیانی دیگر گناهان را مایه نزول عذاب و بلا دانسته می فرماید:کلما أحدث العباد من الذنوب ما لم یکونوا یعملون أحدث الله لهم من البلاء ما لم یکونوا یعرفون؛ هرگاه بندگان مرتکب گناهانی شوند که قبلاً انجام نمی دادند، خداوند بلاهایی را برایشان پدید آورد که سابقه نداشته است.

آثار گناه برای نسلهای بعد

یکی از آثار گناه آن است که آدمی مورد خشم خدا قرار می گیرد و موجبات رنجش خداوند را فراهم می کند و ممکن است آثار این نافرمانی تا نسلها در او باقی بماند. امام رضا علیه‌السلام در این باره می فرماید: خداوند به یکی از پیامبرانش وحی کرد، رضایتم را در اطاعتم قرار دادم و اگر از کسی راضی شدم، نعمتم را بر او افزون کنم و پایانی برای نعمت من متصور نیست و از طرفی اگر کسی مورد خشم من قرار گیرد، او را لعنت می‌کنم و آثار لعنت من تا هفت نسل او را شامل خواهد شد.(۲)

علامه مجلسی (ره) بعد از نقل این روایت می‌گوید: اشکال شده است گناه فرزندان چیست که تا نسل هفتم پدر، لعنت پروردگار شامل آنان شود؟ جواب می‌تواند این باشد که این تنها در صورتی است که فرزندان، راضی به افعال پدران باشند، همان‌گونه که در روایات آمده است که امام مهدی ـ علیه‌السلام ـ فرزندان قاتلان امام حسین علیه‌السلام را به جهت رضایت آنان به جنایات گذشتگان، می‌کشد. وی در ادامه می‌گوید: ممکن است مراد از تأثیر در نسل‌های آینده، آثار دنیایی مثل فقر و گرفتاری‌ها و ابتلائات دنیایی باشد؛ چنان‌که بیشتر فرزندان ستمکاران در دنیا با خواری و ذلت زندگی می‌کنند. این یکی از مجازات‌هایی است که خداوند برای ستمکاران در این دنیا مقرر کرده و علتش آن است که با توجه فطری بودن دوستی فرزندان، احتمال برگشت اثر وضعی ستم به آنان، عاملی بازدارنده از ستم شود و دیگرانی که قصد ستم را دارند نیز، با دیدن چنین اثری در فرزندان ستمکاران پیشین، از تصمیم خویش بازگردند. آیه نهم سوره نساء نیز به همین ظرافت اشاره دارد.

گناهان کوچک مسیر گناهان بزرگ

اشتباه بزرگی است اگر خیال کنیم که گناهان کوچک خطر جدی برای ما ندارند و به چشم نمی آید. در روایتی آمده است: رسول خدا(ص) در زمین خشک و بی گیاه به اصحابش فرمود: مقداری هیزم بیاورید. عرض کردند: ای رسول خدا! ما در این سرزمین خشک و بی گیاه هستیم که در آن هیزمی یافت نمی شود. حضرت فرمود: هرکس هرچه یافت بیاورد. آنها هیزم ها را جمع کردند و در برابر حضرت انباشتند. پس رسول خدا(ص) فرمودند: گناهان نیز این گونه جمع می شوند. آن گاه فرمودند: از گناهان کوچک بپرهیزید! بدانید که بازخواست کننده گناهان می نویسد؛ هر کاری را که پیش از این کرده اند و هر اثر و نشانی که به جا گذاشته اند و هر چیزی که در کتاب مبین شمارش کرده ایم».(۳)

امام رضا(ع) می فرمایند: گناهان کوچک مسیر گناهان بزرگ هستند و کسی که از خداوند در کم، ترس نداشته باشد در زیاد نیز از او نمی ترسد».(۴)

آثار گناهان را کم کنیم!

امام رضا(ع) راههایی را برای از بین بردن آثار گناهان برشمرده اند که یکی از آنها ذکر صلوات است. امام رضا(ع) در این باره می فرماید: من لم یقدر علی ما یکفربه ذنوبه فلیکثر من الصلوات علی محمد و آله فإنها تهدم الذنوب هدماً؛ هرکس نمی تواند کاری کند که به سبب آن گناهانش آمرزیده شود برمحمد و آل او بسیار صلوات فرستد، زیرا که آن، گناهان را ریشه کن می کند.

و در روایتی دیگر از زیارت به عنوان پاک کننده آثار گناه یاد گردیده است. علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) درباره فضیلت زیارت قبرشان چنین فرمودند: به زودی از سر ظلم و ستم با سم کشته خواهم شد. هر کس مرا زیارت کند و حال آن که حق مرا می‌شناسد، گناهان گذشته و آینده‌اش را خدا می‌آمرزد.

در روایات از بیماریها هم به عنوان از بین برنده گناهان یاد شده است زیرا با یک بیماری معمولی، خداوند می¬خواهد گناهش در این دنیا پاک شود و به آتش قهر الهی دچار نشود. امام رضا(ع) می فرمایند: «بیماری برای مؤمن، تطهیر و رحمت است و برای کافر، عذاب و لعنت، بیماری همواره با مؤمن هست تا آنکه گناهش بکلی پاک شود.(۵)

پانوشتها:

۱. بحار الأنوار، ج ۳۶، ص ۲۹۶

۲. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۲، ص ۲۷۵، دار الکتب الاسلامیة، تهران، ۱۳۶۵ ش

۳. همان، ج۲، ص۲۸۸

۴. بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۷۴

۵. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، چاپ چهارم، ص۴۴۳.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: هشدار امام رضا ع قرآن کریم رضا علیه السلام گناهان کوچک امام رضا ع آثار گناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۲۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی  فرهنگی هنری امام رضا(ع) با تشریح برنامه‌های چله رضوی صبح امروز، چهارم اردیبهشت ماه با حضور فرهاد قائمیان ‌مدیر جشنواره، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا و رفاهی مشاور راهبردی و مشاور جشنواره های رضوی ، زمانی دبیر اجرایی بنیاد و دست پروری معاون ارتباطات بنیاد امام رضا در باغ زیبا برگزار شد. 

مرتضی سعیدی‌زاده با تشریح برنامه‌های پیش روی بنیاد گفت: از ماه گذشته تا امروز بالغ بر شش نشست خبری و نشست‌های تخصصی در حوزه‌های شعر، نمایش، سرود و …برگزار کردیم. بنیاد امام رضا(ع) بیست سال سابقه فعالیت فرهنگی دارد و رویکرد ما در سال‌های اخیر هم تربیتی و فرهنگی با بازنمایی فرهنگ و محتوای رضوی است. امسال هم مجموعه سامانه و اپلیکیشن و سایت منظومه رضوان را همزمان با میلاد امام رضا سی و یک اردیبهشت رونمایی خواهیم کرد و ابعاد موضوعی و سیره امام رضا را  اینجا در دسترس هنرمندان قرار می دهیم. 

وی با بیان اینکه تلاش داریم از ظرفیت همه هنرمندان در بنیاد امام رضا(ع) استفاده کنیم، گفت:  شوراهای سیاست گذاری در همین راستا شکل گرفته که اساتید جشنواره را با رویکردهای حرفه‌ای جلو ببرند. نکته دیگر حمایت از هنرمندان در راستای تولیدات است که امسال ما منابع خوبی را برای ارتقای محصولات درنظر گرفتیم بالغ پنج میلیارد اعتبار حمایتی برای تولیدات تزریق به فضاهای هنری می شود. 

سعیدی‌زاده اظهار داشت: توجه به دوره‌های آموزشی با رویکرد ارتقای مهارتی داشتیم که چهار دوره آن مثل کارگاهای عکاسی و‌ گرافیک برگزار شد. سایت پنجره را نیز امسال در فضای وب بالا راه اندازی خواهیم کرد. امسال بالغ بر پانصد رویداد فرهنگی هنری در بسیاری از استانها داریم؛ از محافل شعر تا کارگاه و تئاتر و برنامه‌های دیگر... امیدواریم جشنواره امام رضا(ع) در سالیانی نزدیک به عنوان یکی از حرفه‌ای ترین جشنواره‌های دینی کشور تثبیت شود. 

تلاش در جهت اشاعه فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره امام رضا(ع) در صحبت‌هایی گفت: در این دوره جشنواره تلاش داریم به فرهنگ رضوی و ترویج آن بیشتر توجه کنیم. ما تلاش کردیم شوراهای سیاست گذاریمان در همه دفاتر را شکل دهیم ، در بخش جشنواره روستایی و عشایری دو بخش داریم که در بخش سرود و تیاتر در استان هرمزگان کار کردیم و واقعا غبطه خوردم .

وی با تاکید براینکه سه جشنواره چاوش‌خوانی و نقالی و پرده خوانی رضوی را هم دوازده و سیزده اردیبهشت در بوشهر خواهند داشت، گفت: تلاش داریم رشد کمی و کیفی را در شعر رضوی داشته باشیم و الان آثار در مرحله انتخاب است. در تئاتر رضوی هم بخش تئاتر کودک ۸ اثر ، بخش خیابانی ۱۷اثر در ۱۵ استان و صحنه ای  ۱۷اثر در استان ها اجرا خواهند رفت. 

وی در ادامه افزود: همیشه اینطور بوده که جشنواره تئاتر نهایت دو اجرا در یک روز جشنواره داشت، اما در شهرهای خودشان اجراها به صحنه نمیرفت، ولی این دوره تلاش کردیم کارها در شهرهای خودشان اجرا بروند. در عرصه تجسمی در مرحله اول داوری ۱۵۰اثر انتخاب و داوری نهایی می‌شود. از جانب دیگر در تدارک برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام هستیم. .جشنواره عکس رضوی هم با حضور شصت عکاس کارگاه در حرم حضرت معصومه(س) با ۶۳عکاس و کارگاه در حرم امام رضا(ع) با حضور ۵۰عکاس برگزار می‌شود بنابراین برای این نمایشگاه هم در حال جمع آوری آثار هستیم.

وی یادآور شد: جشنواره سرود با مشارکت آموزش و پرورش در سه بخش میدانی، رقابتی و همگانی برگزار می‌شود، 
تولید ۸ قطعه سرود ویژه گویش‌های اقوام ایرانی با مضامین رضوی انجام شد، رویداد آوای ارادت رضوی هم در هشت استان کشور در حال برنامه ریزی است . 

سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا)ع) نیز گفت: فعال سازی جشنواره‌های روستایی و عشایری امسال در بخش‌های مختلف پنج گانه برایمان خیلی مهم بود که بیش از ۱۵۰۰اثر از این روستاها داشتیم و برگزیدگان این آثار در روستای کردر رضوی به رقابت پرداختند. جشنواره سیزدهم دانش آموزی هم امسال فعال شد که هشت گروه منتخب در میلاد امام رضا)ع) و در حرم رضوی و اطراف آن اجرای برنامه خواهند داشت.

برگزاری شش محفل شعر عربی در استان خوزستان

وی درباره برنامه‌های چله رضوی گفت: از ۲۵ فروردین ماه اجرای تئاترها را در تهران شروع کردیم. کارگاه عکاسی در تهران و اختتامیه سرود رضوی صورت می‌گیرد و‌ محافل شعری هم در پنج استان داریم. پنج محفل شعر آذری در استان‌ها برپا می شود و در تهران برای اولین بار رویداد بزرگ آذری زبان‌ها را خواهیم داشت. شعر عربی هم شش محفل در استان خوزستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دو یار زیرک و از باده کهن دومنی..
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • تشریح جزئیات جشنواره‌های رضوی/ نمایشگاه آثار خوشنویسی جهان اسلام برگزار می‌شود
  • روزنامه جمهوری اسلامی: ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
  • برگزاری پویش طراحی و نقاشی «زندگی با آیه ها» با موضوع «وعده صادق»
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی