دفاع مقدس یک مدرسه و دانشگاه تربیتی است
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۲۸۱۰
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رشید قربانی پیش از امروز در آیین نمادین زنگ ایثار و مقاومت که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در دبیرستان شاهد شهیده ژیلا مقبل سنندج برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: امسال وارد چهلمین سالگرد دفاع مقدس شده و باید بیشازپیش فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه دفاع مقدس از نگاههای مختلف و با رویکردهای مختلف قابل بررسی است؛ گفت: آموزش و پرورش با توجه به سنخیت و ماهیت کاری با نگاه تربیتی و تعلیمی به موضوع دفاع مقدس مینگرد.
وی ادامه داد: دفاع مقدس به لحاظ بعد نظامی، اجتماعی، بینالمللی، فناوری و تکنولوژی و تربیتی از همه جوانب قابل بررسی است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه دفاع مقدس به لحاظ تربیتی یک مدرسه و یک دانشگاه است؛ گفت: رشادتهای دوران دفاع مقدس از هر مدرسه، دانشگاه و کلاسی میتواند بیشتر از آن درس گرفت چون تمام مبانی تربیتی که در آموزههای دینی، اسلامی و ایرانی وجود دارد در این کلاس هشت ساله نهفته است.
قربانی اعلام کرد: اگر تمامی دلاورمردی های دوران هشت ساله دفاع مقدس به متن، فیلم، تئاتر، نمایش و نوشته تبدیل شود ، همه این مفاهیم و مضامین میتواند درسهای تربیتی زیادی برای همه دانشآموزان داشته باشد و برای نظام تعلیم و تربیت قابل توجه و قابل استفاده است.
وی تصریح کرد: اتفاقات و حوادث دوران دفاع مقدس، نمایشگاه کاملی است که انواع ویژگیهای و خصائص پسندیده انسانی را میتوان در آن مرور کرد که حس گذشت، ایثار در آن خود نمایی میکند.
وی گفت: در عرصه دفاع مقدس هرکسی سعی میکرد سختترین کارها را برعهده بگیرد و خطرات را با جان و دل قبول میکردند که رد شدن از روی مین کمترین کار ممکن بود.
قربانی درس شجاعت، اطاعت پذیر، همدلی و همراهی را از دیگر درسهای دوران دفاع مقدس برشمرد و اظهارداشت: اعتقاد و ایمان رزمندگان دوران دفاع مقدس و عبادتهای خالصانه آنها در دل شب و ایمان به کار در حفاظت از دین و جان و ناموس مردم میتواند درس بزرگی باشد که کمتر مربی تربیتی و پرورشی میتواند با آموزش و کلاس و با اجرای نمایش نامه آنها را به دانش آموزان منتقل کند.
وی از همه دانشآموزان خواست روایتهای دوران هشت ساله دفاع مقدس را مطالعه کرده و از اتفاقات و حوادث این دوران درس بگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه دفاع مقدس را میتوان از زوایای دیگر بررسی کرد؛ گفت: دفاع مقدس هویتی در مردم ایجاد کرد که برای سالهای سال اعتماد به نفس ملی را در میان مردم ایجاد کرد که در مقابل هر صحنه سختی، مقاومت کنیم و به حق خود برسیم و اگر درسهای هشت ساله دفاع مقدس نبود فشارهای سی و چند ساله بعد از دفاع مقدس قابل تحمل نبود.
قربانی با بیان اینکه دفاع مقدس درس بروز استعدادها و خلاقیتها بود؛ گفت: دوران دفاع مقدس بستری فراهم کرد که استعدادهای نهفته جوانان ما خود را نشان دهند و نوآوری و خلاقیت ایجاد کنند و مردم به به این خودباوری رسیدهاند که میتوانند تکنولوژی پیشرفته داشته باشند.
وی همچنین اعتماد در عرصه بینالمللی را یکی دیگر از دستاوردهای دوران دفاع مقدس دانست و اظهارداشت: اگر تمام کشورهای دنیا با هم ائتلاف کنند یک ملتی میتواند با ایمان به کار خود و همدلی و وحدت مقاومت کند و به اهداف خود برسد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: هرچقدر دوران مقدس برای دانشآموزان مرور و واکاوی شود، میتواند مبانی تربیت، تعلیمی و آموزشی ما را مهیا کند و بسیاری از چالشهای تربیتی و آموزشی ما را تکمیل کند و خلا های آموزش و پرورش را پرکند.
قربانی در پایان ابراز امیدواری کرد همه ما از درس های دوران دفاع مقدس پند گرفته و بتوانیم در ادامه جهت بالندگی کشور عزیزمان ایران قدم برداریم.
انتهای پیام/2330/72
منبع: فارس
کلیدواژه: زنگ مقاومت مدیرکل آموزش و پرورش کردستان دفاع مقدس دوران دفاع مقدس آموزش و پرورش دانش آموزان هشت ساله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موج نوی سینمای دفاع مقدس
تغییر زاویه دید در سینمای دفاع مقدسیکی از نکاتی که در سالهای اخیر در موج نوی سینمای دفاع مقدس به چشم میخورد، پرداختن به یکی از مهمترین دورههای مهم جنگ است؛ دورهای که دشمن حمله همهجانبه خود را آغاز کرده بود اما در کشور به خاطر بیکفایتی عدهای، ایران بیش از آنچه تصور میشد به پرتگاه شکست نزدیک میشد و اگر نبودند افرادی مانند شهید اکبر شیرودی معلوم نبود جنگ به کدام سو میرفت. دیگر نکته مغفول مانده در سینما و حتی راویان جنگ، نقش ارتش است مخصوصا بخش آغازین آن که کمتر به آن پرداخته شده. این مسأله آنچنان جدی است که ارتش در دورههای آموزشی سربازی با ابتکار شهید صیاد شیرازی دوره آشنایی با دفاع مقدس را برای سربازان وظیفه برگزار میکند تا بتواند نقش خود را در دفاع از میهن بیش از پیش برای عموم مردم تبیین کند.
تحول در سینمای جنگ
اکنون اما در سینما شاهد فیلمهایی هستیم با قهرمانانی از جنس ارتش که اتفاقا توانستهاند موفق هم باشند مانند فیلم منصور که نشان میدهد مخاطب نیز از اینگونه موضوعات استقبال میکند. جدیدترین فیلم از موج نوی سینمای دفاع مقدس ایران که اولین بار در جشنواره فجر رونمایی شد «آسمان غرب» است. آسمان غرب داستان دلاور مردان هوانیروز در روزهای ابتدایی جنگ به فرماندهی شهید شیرودی است. نه فقط فیلم آسمان غرب که هر فیلمی از سینمای جنگ به خودی خود دارای احترام است، زیرا سعی دارد یک قهرمان یا گوشهای از رشادتهای رزمندگان دفاع مقدس را به مخاطبان خود بشناساند اما ورای این احترام ذاتی، نکته مهم این است که اثر چقدر در رساندن پیام و بازنمایی قهرمان خود موفق است.
در جبهه غرب خبری هست!
همانطور که بدیهی و از اسم فیلم مشخص است، «آسمان غرب» به گوشهای از زندگی شهید شیرودی میپردازد. زمانی که تیپهای زرهی ارتش بعث عراق از منطقه غرب وارد خاک ایران شدهاند اما از مقامات بالادستی فرمان میرسد زمین را میدهیم تا زمان به دست بیاوریم و اینجاست که شهید شیرودی با همرزمان خود در هوانیروز، نیرویزمینی و بومیان منطقه به دفاع از وطن میپردازند. فیلم آسمان غرب را اگر از دور نظاره کنیم، فیلم خوبی مینمایاند اما هرچه بیشتر دقت کنیم متوجه میشویم ضعفهایی دارد که جلوی لذت شما را بهعنوان یک مخاطب حرفهای سینما میگیرد. داستان فیلم ریتم تندی دارد و توانسته این ریتم را حفظ کند. همچنین اثر سعی کرده تا فرازهایی از وصیت شهید را در فیلم بهعنوان دیالوگ بگنجاند تا شخصیتپردازی آن به واقعیت نزدیکتر شود. با این حال آسمان غرب در روایت داستان خود نتوانسته موفق ظاهر شود و مخاطب را با قهرمان داستان همراه کند، همچنین کارگردان با قرار دادن شخصیتهای فرعی مانند دو سرباز وظیفه موقعیتها و شوخیهایی را در فیلم قرار داده تا فیلم صرفا احساسی نباشد بلکه لحظاتی هم لبخند به لبان مخاطب بنشاند که البته کاملا هم موفق نبوده است.
دیالوگهای تاریخی
شاید بتوان مهمترین ضعف فیلم آسمان غرب را در شعارزدگی آن دانست؛ زمانی که اثری در یک بستر تاریخی میسازید همه چیز باید هماهنگ با آن دوره تاریخی باشد حتی اگر صرفا چند دهه از آن دوران گذشته باشد. به بیانی واضحتر دوران دفاع مقدس از آن مقاطعی است که همدلی و همکاری میان مردم وحاکمیت در سطح بالایی قرار داشت حتی در برههای که دستور عقبنشینی اول جنگ صادر شد.اما چیزی که در آسمان غرب میبینیم بهگونهای است که شهید شیرودی یا رزمندههای دیگر درباره جنگ و صحبتهای پیرامون آن سخن نمیگویند؛ گویی این سخنان، تفکرات نویسنده وکارگردان است که بر زبان شخصیتها جاری میشود و خطاب به حاکمیت امروز میگوید که باید به مردم اعتماد داشت و...که متأسفانه این بزرگترین اشتباه فاحشی است که میتواند در یک اثر رقم بخورد. وقتی صحبت ازسینمای جنگ میشود،سکانسهای اکشن اهمیتی دوچندان پیدا میکنند، چراکه این سکانسها نقش بسزایی در پرورش قهرمان و ایجاد حس همذاتپنداری دارند. آسمان غرب همانقدر که در اجرای جلوهای ویژه و بهکارگیری جنگافزارهای واقعی موفق بوده همانقدر این موفقیت را با تدوینی ضعیف بر باد داده است. هنگامی که سکانسهای اکشن فیلم آغاز میشود، مهمترین بخش فیلم که باید فرصت پلک زدن را از مخاطب بگیرد به زجرآورترین بخش آن تبدیل میشود.
مدافعان یاغی!
خلاصه اینکه فیلم آسمان غرب با اینکه دست روی موضوعی گذاشته که توان خلق صحنههای اکشن و دراماتیک خیلی خوبی دارد اما نتوانسته از ظرفیتهای بالقوه آن استفاده کند. موضوعی که آسمان غرب از آن بهره میبرد، نکتهای نهفته دارد و آن نقش ارتش در اوایل جنگ تحمیلی است. زمانی که حاکمیت براساس باوری اشتباه به ارتش اطمینان قلبی نداشت اما این ارتشیها بودند که ثابت کردند برای آنها خاک وطن از هر دستوری ارزشمندتر است. آسمان غرب اما نتوانست از این ظرفیت مانند فیلمهای دیگری که قهرمانی از جنس ارتش را نشان میدهند، استفاده کند. این فیلم صرفا با دیالوگهای پرطمطراق و شعار زده که با بازیهای بیش از حد احساسی میلاد کیمرام همراه شده، میکوشد با خلق موقعیتهای احساسی اشک مخاطب را جاری کند و قهرمان و یارانش درنهایت همانطور که در بخش پایانی فیلم نیز مشاهده میشود، چیزی بیشتر از یک دسته اخراجی که از فرمان مافوق سرپیچی کردهاند، نیستند.
در ژانر سینمای دفاع مقدس، ایران طی چهار دهه گذشته همیشه توجه جدی به موضوع آسمان و رشادتهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته، نامهای خاصی همچون «عقابها» ۱۳۶۳، «کانی مانگا» ۱۳۶۶، «حمله به اچ۳» ۱۳۷۳ در حوزه نبردهای هوایی در سینمای ایران میدرخشد. شرح دلاوری خلبانان هوانیروز در دوران دفاع مقدس در آثار سینمایی همواره موردپسند مردم بوده و نیز در گیشه موفق ظاهر شدهاند. حتی عقابها و کانیمانگا ازجمله آثار سینمایی هستند که همچنان با گذشت سالها از تولید آنها در فهرست فیلمهای پرمخاطب و پرفروش جا خوش کردهاند. اما «آسمان غرب» با وجود گذشت چند دهه از ساخت این آثار، نتوانسته صحنههای نبرد و جنگ هوایی را که گویی بیشترین امید برای جذب مخاطب در این فیلم را بر دوش دارند با چهرهای باورپذیر بر پرده نمایش دهد. البته محمد عسکری که توانایی خود را سال گذشته در جشنواره فیلم فجر با «اتاقک گلی» نشان داده بود با ساخت آسمان غرب دست به بلند پروازی زده که با وجود نقاط مثبت بسیار اما در زمینه نشان دادن جنگهای هوایی نتوانسته به فیلمهای دهه ۶۰ سینما نزدیک شود. به هر حال مخاطبان این فیلم هرگز آسمان غرب را به لحاظ تکنیکی با فیلمهای هالیوودی مثل «تاپگان» مقایسه نمیکنند اما انتظار میرفت، اثری کم کیفیتتر ازعقابها وکانی مانگا را نبینند. عسکری که خود گفته بود، لازم است فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس با سوژههای نو، بداعت در فیلمنامه و نیز تازگی درفرم و اجرا همراه باشد اما برخلاف فیلم اول خود «اتاقک گلی» نتوانست درآسمان غرب چنین موفقیتی را تکرار کند. با وجود کاستیهایی که در این فیلم وجود دارد اما میتوان آن را از فیلمهای موفق چند سال اخیر در زمینه سینمای دفاع مقدس ارزیابی کرد. فیلمی که نشان میدهد چگونه ملت ایران با وجود کارشکنیهای عوامل نفوذی برای رویارویی با دشمن متجاوز قد علم کردند.