Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان «نبردهای فانتوم» عنوان مستندی است که به شرح مأموریت‌ها و عملیات‌های خلبانان شکاری بمب‌افکن اف-۴ (ملقب به فانتوم) در هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد.

این مستند که در سه قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تهیه شده است، پس از معرفی مختصر خصوصیات فنی و پروازی این هواپیما که ستون فقرات نیروی هوایی در جنگ را تشکیل می‌داد، به تاریخچه‌ی ورود این جنگنده به کشورمان اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قسمتی از این مستند، عملیات غرورآفرین «کمان ۹۹ یا ۱۴۰ فروندی» که بزرگترین عملیات نیروی هوایی ارتش و پاسخ همه‌جانبه به حملات رژیم بعث عراق به کشورمان در سال ۱۳۵۹ است، بازسازی شده است.

پایگاه‌های هوایی تهران، همدان و بوشهر با یگان‌های اف-۴ (فانتوم-۲)، پایگاه‌های تبریز و دزفول با یگان‌های اف-۵ (تایگر-۲) در این عملیات شرکت کردند و پایگاه‌های هفتم و هشتم شکاری با یگان‌های اف-۱۴ (تامکت) کار پشتیبانی را بر عهده گرفتند، پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه همدان نقش بی‌نظیری در این عملیات ایفا کرد و در کنار دیگر افتخاراتش این محل را برای همیشه در تاریخ مقاومت ایران ماندگار ساخت.

به همین بهانه‌ها مراسم رونمایی از این مستند و تقدیر و بزرگداشت تیزپروازان نیروی هوایی ارتش سه‌شنبه اول مهرماه ۹۹ در پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه همدان با حضور خلبانان پیشکسوت دفاع مقدس برگزار شد.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان در این مراسم بیان کرد: روز اول مهر سال ۵۹ تیزپروازان نیروی هوایی ارتش و خلبانان قهرمان پایگاه نوژه از عملیات کمان ۹۹ که بر هم زننده معادلات تفکرات استراتژی رژیم بعثی بودند، بازگشتند. 

امیر سرتیپ دوم خلبان رضا خدایی ادامه داد: تا روزی که دنیا پا برجاست و پرچم پرافتخار کشورمان بر فرار آسمان در اهتزاز است، یاد و نام این قهرمانان رشید و فرزندان برومند ایران جاودانه خواهد بود. خلبانانی که در دل شب تنها با خدا و ‌ستاره‌های آسمان به نبرد دشمنان می‌روند و فقط خدا می داند خلبانی که در اوج تحریم‌ها ثانیه‌ای در جواب دادن به دشمن تأخیر نداشته است. 

خدایی با اشاره به اینکه امروز به محل‌هایی که در گذشته مایه مباهات بودند، افتخار می‌کنیم، گفت: پایگاه مقدس نوژه و سراسر پایگاه‌های نیروی ارتش آغشته به خون پاک شهداء و ‌محل پرواز ققنوس‌ها و سیمرغ‌های واقعی ایران است و پروازهایی در آن‌ها انجام شده که اجازه ندادند به اندازه سر سوزنی از خاک ایران مورد تعرض قرار بگیرد.

فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان با بیان اینکه افتخارات بی حد و حصری که در این پایگاه به وقوع پیوست، از شماره خارج است، افزود: بهترین شیوه تقدیر از دست‌خط و کلام امام خمینی(ره) است که بلافاصله بعد از پایان جنگ تحمیلی خطاب به نیروی هوایی ارتش نوشتند.

پژوهشگر، نویسنده و تهیه‌کننده مستند «نبردهای فانتوم» نیز در این مراسم گفت: این مستند در ۱۲۵ دقیقه توسط خانه مستند موج تهیه شد و خلبانان اف_۴ که در جنگ حضور داشتند، خاطرات خود را بازگو کردند و خاطرات بازسازی شد.

سالار بی‌باک با بیان اینکه تصمیم گرفتیم مستند را در هشت قسمت تهیه کنیم، اظهار کرد: سه قسمت از «نبردهای فانتوم» آماده شده است و فازهای دوم و سوم را برای قسمت‌های بعدی تهیه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه آرشیوی که از نیروی هوایی ارتش در دست داریم محدود است و درصدد هستیم آرشیوهای بیشتری از مراکز استان‌ها، صداوسیما و ارتش به دست آوریم، گفت: برخی از نماهای فیلم هنوز جایی پخش نشده است، برای تهیه این مستند چهار روز در پایگاه بندرعباس و چند بازسازی در مانورها انجام شد همچنین عمده کار این بود که قسمت‌های انیمیشن را انجام دادیم.

بی‌باک ادامه داد: برای قسمت انیمیشن چهار مدل هواپیما شناخته و با نرم افزارهای سه بعدی مدل‌سازی شد و در مجموع ۳۰ دقیقه از مستند به شکل انیمیشن درآمد همچنین تلاش شد کار ساخته شده کم اشتباه باشد.

تهیه‌کننده مستند «نبردهای فانتوم» توضیح داد: دفتر مطالعات نیروهای هوایی در ساخت این مستند یاری‌رسان بوده، سازمان فرهنگی، رسانه‌ای اوج چند کار تولید کرده که ساخت فیلم سینمایی اوج ۱۱۰ یا آذرخش یکی از این کارهای بزرگ است و به زندگی شهید ستاری می‌پردازد و در جشنواره فجر پخش خواهد شد.

مدیرکل حوزه سیاسی، امنیتی استانداری همدان هم در این برنامه گفت: امروز در مکانی قرار داریم که مایه عزت و شرف مردم است، پایگاهی که در عرصه‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن مایه مباهات ایرانیان بوده و هرگز فراموش نخواهد شد.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه افتخاراتی که پایگاه نوژه همدان به ارمغان آورد را آیندگان فراموش نمی‌کنند، یادآور شد: عملیات اچ_۳ افتخار بی نظیری است که سالیان سال نظامیان تراز اول دنیا و تحلیل‌گران برجسته باید در موردش قلم‌فرسایی کنند.

وی ادامه داد: عملیات کمان ۹۹ هرگز فراموش نخواهد شد و باعث افتخار و مباهات تمام ایرانیان و نسل‌های آینده است و خرسندیم که امروز در جمع سربازان قدیمی و افتخارات و سرمایه‌های تمام نشدنی هستیم.

محمدی اظهار کرد: درخواست داریم تمام زوایای پیدا و پنهان افتخارات پایگاه نوژه که جزء سرمایه‌های عظیم در استان همدان است، به تصویر کشیده شود و در این راه از هیچ ‌کمکی دریغ نخواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از برخی از بزرگمردان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش که نقش ارزنده‌ای در دفاع هشت ساله ایران داشتند، مانند امیر سرتیپ خلبان سیاوش مشیری، امیر سرتیپ خلبان ناصر کاظمی، سرهنگ خلبان محمدرضا قره‌باغی، سرهنگ مهندس عباس موئینی و امیر سرتیپ دوم خلبان رضا خدایی تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری پایگاه سوم شکاری شهید نیروی هوایی ارتش نبردهای فانتوم امیر سرتیپ نوژه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۳۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح افزوده می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، امیر سرتیپ صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن بازدید از مناطق پدافندی جنوب شرق کشور و جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ در جمع فرماندهان و کارکنان این منطقه پدافند هوایی اظهار داشت: آمادگی دفاعی و توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح کشورمان همچون سدی محکم در برابر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است و روز به روز بر این اقتدار افزوده می‌شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه عزت و سربلندی ایران اسلامی در گرو تبعیت از تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و نیز ارتقا توان نظامی به‌ویژه در حوزه پدافند است، خاطرنشان کرد: بصیرت و دوراندیشی در راستای مقابله با تهدیدات و ارتقای تجهیزات به‍روز و کارآمد، دو مولفه ارزنده در رشد و پیشرفت نیروی پدافند هوایی ارتش است.

امیر سرتیپ صباحی فرد با بیان اینکه قوی بودن در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه حوزه نظامی موجب افزایش بازدارندگی و مقبولیت بین‌المللی کشورمان می‌شود، بیان داشت: تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما آموخت که توانمند بودن و ارتقاء دستاورد‌ها مطابق با فناوری روز، موجب می‌شود که بیگانگان در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند و با قطع وابستگی به خارج از کشور بتوانیم شاهد اقتدار و سرافرازی ایران اسلامی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همواره در کنار تمامی پیشرفت‌ها نباید از توطئه‌ها و ترفند‌های دشمنان غافل بود، تصریح کرد: آمادگی همه جانبه در همه حوزه ها، به‌خصوص در حوزه جنگ نرم و فضای مجازی، دست دشمنان را در ایجاد تفرقه، هرج و مرج، آشوب و ... کوتاه می‌کند.

دیگر خبرها

  • رونمایی از نسل جدید سامانه های پهپادی و موشکی پدافند ارتش
  • رونمایی از نسل جدید سامانه های موشکی و پهپادی در سال جاری
  • نسل جدید سامانه‌های پهپادی و موشکی پدافند هوایی ارتش رونمایی می‌شود
  • هیچگاه از توطئه‌های دشمنان غافل نیستیم
  • امیر صباحی فرد: هیچگاه از توطئه‌های دشمنان غافل نیستیم
  • روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح افزوده می‌شود
  • روز به روز به توان تسلیحاتی نیروهای مسلح افزوده می شود
  • جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)
  • رمانی درباره شهید خلبان عزیزاله جعفری
  • (عکس) جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است!