Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد با اشاره به نقش روحانیون در جنگ گفت: حضور ۱۷ هزار روحانی در جنگ تحمیلی و اقدامات فرهنگی و ارزشی که روحانیون در جبهه‌ها داشتند سبب پیروزی ایران اسلامی در جنگ شد. - اخبار استانها -

آیت‌الله سید محمد کاظم مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد  اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله همه اقشار ملت ایران در این میدان حضور داشتند و هر کدام نقش مهمی را ایفا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرسی گفت: بسیاری در درون جبهه و برخی در پشت جبهه‌ها سعی کردن به وظیفه و تکلیف شرعی و الهی خود عمل کنند اما در این میان نقش روحانیت نقش روشن و برجسته‌ای بود.

وی افزود: حضور روحانیون نسبت به جمعیتی که در مقایسه با اقشار دیگر داشتند حضور بسیار گسترده‌تری بود، در دوران دفاع مقدس حدود 17 هزار روحانی در میدان‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند که از این تعداد 4558 طلبه و روحانی به شهادت رسیدند و آمار نشان می‌دهد که تعداد شهدای روحانیت 2‌.5 برابر سایر اقشار است.

امام جمعه بخش مرکزی استان یزد تصریح کرد: بیش از 350 روحانی آزاده و 7 هزار روحانی ایثارگر و جانباز شدند، در این میان روحانیت نقش‌های بسیار مهم و اساسی داشتند.

مدرس گفت: نخستین بعد نقش روحانیت، مشروعیت بخشی به دفاع و حضور مردم در جنگ، به عنوان تکلیف الهی و شرعی بود، امام راحل در این جریان نقش اساسی و کلیدی داشتند اما روحانیت این پیام را به تک تک رزمندگان و خانواده‌های معزز ایثارگران می‌رساندند.

وی ادامه داد: قداست بخشیدن به دفاع از دیگر نقش‌های روحانیت بود، روحانیت این ویژگی را داشت که با اولویت سنجی و تبیین آن‌ها توانست در جامعه نقش ایفا کند و به دفاع مقدس قداست ببخشد.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد اظهار داشت: روحانیت با طرح مباحث معرفتی در جبهه و پشت جبهه توانست، معنویتی را برای دوران دفاع مقدس و بعد از آن ایجاد کند، این معنویت غیر قابل وصف است.

مدرسی تصریح کرد: سومین نقش روحانیت پاسخگویی به شبهات و ابهامات دینی بود، شبهاتی که می‌توانست رزمندگان را از حالت پرانگیزگی به انسان‌های بی‌انگیزه تبدیل کند، مسائل شرعی را برای رزمندگان روشن می‌کردند، روحانیت در هر مقطعی وظیفه دارد تا با دفاع از دین نقش خود را کاملا انجام دهد، در آن زمان دفاع از دین، حضور در میدان نبرد، پاسخگویی به شبهات و ابهامات دینی آن زمان بود.

وی عنوان کرد: برگزاری برنامه‌های مذهبی اعم از نماز جماعت، حتی در سنگرهای دو سه نفر، برپایی مراسم تضرع و توسل، مجالس وعظ، موعظه، خطابه و دعا بر دوش روحانیت بود، در این زمینه مداحان هم نقش روشنی را ایفا می‌کردند.

مدرسی گفت: روحانیت با حضور در میدان‌های نبرد، تجسم اسلام عملی بودند، اسلام و دستورات دینی را عینیت بخشیدند، علوم دینی را کاملا ملموس و روشن نمودند.

مشکلات طلاب و روحانیون اردبیلی برطرف می‌شود/ مهم‌ترین دغدغه همچنان نبود مسکن است چالش‌های رشد ادبیات دفاع مقدس؛ از سختی جست‌وجوی اسناد تا موازی‌کاری نهادهای متولی اجرای 450 برنامه در هفته دفاع مقدس در گرگان؛ 200 نفر از بانوان رزمنده گرگانی تجلیل می‌شوند

امام جمعه بخش مرکزی استان یزد ادامه داد: نقش ششم روحانیت انتقال معنویت و پیام رزمندگان از جبهه‌ها به روستا‌ها، شهرها و جمعیت مردمی بود، تطبیق صحنه‌های نبرد با جنگ‌های صدر اسلام بود که تسکین دل خانواده‌های ایثارگر بود.

مدرسی نقش دیگر روحانیت را ایفای نقش حماسی دانست و افزود: در روحیه رزمندگان با تلاوت آیات قرآن و تفسیر آیات، تبیین احادیث و سیره اهل‌البیت، تبیین تاریخ صدر اسلام را ملموس کردند و برای بالا بردن روحیه رزمندگان نقش کلیدی داشتند.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد تصریح کرد: مشاوره دادن به رزمندگان، سنگ صبور بودن برای آن‌ها در مراحل دشوار جنگ، در حل مسائل خانواده توسط روحانیون انجام می‌شد، همچنین بعضی افراد از لحاظ اخلاقی دچار دام‌های کبر و غرور می‌شدند خصوصا بعد از پیروزی‌های مقطعی و یا بزرگ و درخشان، نقش روحانیت در اینجا کنترل این گونه دام‌ها و تبیین مسائل اخلاقی واضح بود.

مدرسی گفت: روحانیت و طلبه‌ها به صورت گسترده‌ای در عرصه‌های فیزیکی نبرد حضور داشتند، در رده‌های بسیجی، سربازی و فرماندهی حضور داشتند، نباید فراموش کنیم فرمانده عملیات‌های 4 و 5 که چندین لشکر را فرماندهی می‌کرد یک روحانی مبارزی به نام بشردوست بود و رئیس ستاد هم روحانی مبارز بود.

وی اظهار داشت: تشویق مردم برای حضور در میدان‌های نبرد و امید‌دادن به مردم در این عرصه، تشویق برای ایثارگری جان، مال، بسیج آن‌ها برای دفاع از اسلام، تمامیت ارضی و دفاع از خاک ایران بود.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: از دیگر نقش‌های روحانیت، ارائه خدمات اجتماعی و دینی بود، روحانیون در بسیاری از آسایشگاه‌ها بیمارستان‌ها و اماکن دیگر و خط مقدم برای کمک کردن به مجروحین و معلولان در راستای نماز خواندن و تیمم حضور داشتند و خدمات دینی و اجتماعی دیگر برای تقویت روحیه آن‌ها انجام می‌دادند.

مدرسی گفت: حضور روحانیت باعث شد تا کادر سلامت در جریان بیماری کرونا روحیه بگیرند و کسانی که در این عرصه حضور پیدا کردند نقش بسیار مهمی از روحانیت را برای تبیین ارزش خدمت‌رسانی به مجروحان در زمان جنگ همچنین بیماران کرونایی در عصر حاضر کمک کردند را نشان داد.

وی افزود: روحانیون حتی در عرصه دفاع از حرم نقش مهمی داشتند و حدود 35 نفر از طلاب ایرانی در دفاع از حریم و حرم اهل‌البیت(ع) در عراق و سوریه به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/781/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حضور داشتند نقش روحانیت دفاع مقدس مدرسی گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۳۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، تیم ملی امید زنان ایران در دوم مسابقات شطرنج شهرهای آسیا خانتی مانسیسک روسیه در جدال با شطرنج‌بازان کشور نپال موفق به برتری قاطعانه ۴ بر ۰ شد.

آناهیتا زاهدی فر در این دور از مسابقات استراحت کرد و ایرانی‌ها با ترکیب میترا اصغرزاده، ملیکا محمدی، طناز ازلی و پروا بهزاد نظیف موفق به شکست نمایندگان کشور نپال شدند.

ملی‌پوشان ایران در دور نخست مقابل شطرنج‌بازان کشور مغولستان به تساوی رسیده بودند.

تیم ملی امید زنان ایران با کسب نتیجه تساوی ۲-۲ برابر شطرنج‌بازان مغولستان و کسب پیروزی قاطعانه ۴ بر ۰ برابر نپال هم‌اکنون در جایگاه چهارم جدول رده‌بندی مسابقات قرار دارند.

جدول این رقابت‌ها با حضور ۱۵ تیم از ۱۱ کشور در حال برگزاری است.

برتری تیم ملی مردان ایران در دور دوم

تیم ملی امید مردان نیز در دور دوم پیکارهای شهرهای آسیا در خانتی مانسیسک روسیه با حفظ نوار پیروزی‌ها و با ترکیب مسعود مصدق پور، سینا موحد، آبتین عطاخان، سیدکیان پورموسوی وارد میدان شدند و برابر تیم بغدادی از کشور عراق به پیروزی رسیدند و با نتیجه ۴ بر ۰ حریف عراقی را شکست دادند. بردیا دانشور در این دور از مسابقات استراحت کرد.

با وجود سرمایه‌گذاری روس‌ها در این مسابقات و حضور ۴ تیم از این کشور که میزبانی مسابقات را برعهده دارد، تیم ملی امید ایران با کسب دو پیروزی قاطعانه ۴ بر ۰ برابر رقبا در دو دور ابتدایی، هم‌اکنون با اقتدار صدرنشین جدول رده‌بندی مسابقات خانتی مانسیسک روسیه است.

شطرنج ایران پس از گذشت چندین سال در این مسابقات حضور دارد. جدول این رقابت‌ها با حضور ۱۵ تیم از ۱۱ کشور در حال برگزاری است. 

دیگر خبرها

  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • پیروزی شطرنج‌بازان ایران در دور دوم شهرهای آسیا
  • مخبر: کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد
  • مخبر: چشم انداز روشنی برای توسعه کشور وجود دارد
  • حفظ جایگاه طلاب از وظایف دادگاه ویژه روحانیت است
  • آیت الله مکارم شیرازی: دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند
  • دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند
  • آنچلوتی: 5 مدافع مقابل منچسترسیتی؟ لازم باشد با 7 نفر و 2 دروازه‌بان دفاع می‌کنیم!
  • موزه دفاع مقدس مازندران محل انتقال فرهنگ جهاد است