Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@07:55:44 GMT

۲۲ سپتامبر؛ روزی برای حذف اتومبیل‌ها در جهان

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۳۲۹۵

۲۲ سپتامبر؛ روزی برای حذف اتومبیل‌ها در جهان

از زمان حرکت نخستین وسیله نقلیه ماشینی از سال ۱۸۸۶ تاکنون جهان شاهد طرفداران و مخالفان زیادی در زمینه استفاده و حضور اتومبیل‌های موتوری در جاده‌های سراسر شهرها و روستاها بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه با وجود بیش از یک‌میلیارد وسیله نقلیه موتوری در جاده‌های سراسر جهان، در بسیاری از موارد فرار از آلودگی‌های هوا و صدا توسط آن‌ها و خطراتی که به هر نحوی به‌وجود می‌آورند تا حد بالایی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌همین‌دلیل یک روز در سال به‌عنوان روز بدون اتومبیل نام‌گذاری شده است که در آن مردم پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را با اتومبیل‌ها، موتورسیکلت‌ها و هرگونه وسیله شخصی که با سوخت کار می‌کند جایگزین می‌کنند. هدف این روز تشویق این است که با کاهش وابستگی مردم به این وسایل نقلیه ماشینی، زمین حتی برای یک روز هم که شده از گرمایش جهانی دور باشد.

اهمیت تعیین روزی برای دوری از اتومبیل‌ها

این روز به‌گونه‌ای تعیین شده است که انسان‌ها از استفاده از هرگونه وسیله نقلیه ماشینی طراحی شده در طول تاریخ پرهیز کنند. اتومبیل‌ها بدون شک وسایلی مناسب و دارای مزایای بسیاری هستند ولی میزان آلودگی ناشی از آن‌ها بسیار خطرآفرین است. به‌همین‌دلیل پیشنهاد تعیین روزی برای پرهیز از استفاده از آن‌ها ارائه شد تا به افزایش آگاهی درباره مشکلات ناشی از این وسایل ماشینی و کاهش حجم بسزایی از آلاینده‌ها حتی برای یک روز کمک کند.

برای درک اهمیت این روز در وهله اول درک آلودگی هوا و نحوه اثرگذاری حذف این وسایل در کاهش آن اهمیت دارد. آلودگی هوا عبارت است از وجود مواد خارجی در هوا که قرار نیست در آنجا باشد و می‌تواند منجر به ایجاد مقدار بسیار زیادی ناخالصی‌های آسیب‌رسان برای طبیعت، حیوانات و انسان شود. این آلاینده‌ها در زمان سوزانده شدن بنزین در وسایل موتوری و بخار ناشی از آن‌ها، همچنین در زمان سوخت‌رسانی به وسیله نقلیه وارد هوا می‌شوند. بخشی از این مواد به‌صورت ذرات معلق وارد غبار هوا می‌شوند و می‌توانند برای ریه‌های انسان مضر باشند. علاوه بر این به دلیل واکنش اکسیژن و نیتروژن با یکدیگر در زمان سوختن بنزین، اکسیدهای نیتروژن ایجاد و از اگزوز اتومبیل مقادیر قابل توجهی هیدروکربن منتشر می‌شود که ترکیبی سمی از کربن و هیدروژن است و از خطرناک‌ترین آلاینده‌های نفتی با تأثیر سرطان‌زایی بالا محسوب می‌شوند. بدترین ماده تشکیل‌شده توسط اتومبیل‌ها نیز منواکسیدکربن است. این ماده زمانی ایجاد می‌شود که کربن موجود در سوخت کاملاً نسوزد و ورود آن به بدن منجر با آسیب‌رسانی به بافت‌ها و ارگان‌های بدن به ایجاد نارسایی‌های مغزی، قلبی و عروق خونی می‌شود. در نظر گرفتن تمامی این موارد در کنار هم کاملاً نشان می‌دهد که چرا استفاده نکردن از وسایل نقلیه موتوری حتی برای یک روز از سال مفید واقع خواهد شد.

از سوی دیگر پرهیز از اتومبیل‌ها می‌تواند انسان را به سمت استفاده از شیوه‌های حمل‌ونقلی سالم‌تر و مفیدتر برای بدن سوق دهد. برای مثال استفاده از دوچرخه‌ها در وهله اول راهکاری عالی برای حفظ و ارتقای سلامت بدنی محسوب می‌شود و پس از آن راهکاری مفید برای کاهش آلودگی هوا است. این وسیله مفید همچنین می‌تواند در فراگیری مهارت‌های اصلی مانند هماهنگی، تعادل و تمرکز به کودکان کمک کند و نقش بسزایی در افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها دارد که برای افزایش توانایی دوست‌یابی، قدرت آزمودن چالش‌های جدید و آینده کاری و شخصی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

تاریخچه روز جهانی بدون اتومبیل

در ابتدا اختصاص روزهای غیررسمی برای حذف اتومبیل‌ها در دهه ۱۹۹۰ انجام گرفت ولی تعیین اولین روز رسمی که به این هدف اختصاص یافت به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. بسیاری از شهرهای بزرگ هم‌چون بوگوتا و جاکارتا در این روز به‌خصوص جاده‌های خود را به روی عبور هرگونه وسیله نقلیه موتوری می‌بندند و استفاده از دوچرخه‌ها و پیاده‌روی را جایگزین آن‌ها می‌کنند. اولین یکشنبه‌های بدون خودرو نیز در سال ۱۹۵۶ در شهرهایی هم‌چون بلژیک و هلند برگزار شد و در سال ۱۹۵۶ نیز اُتاوا، پایتخت کانادا و بزرگ‌ترین شهر این کشور به انتشار خبرنامه‌ای با عنوان "اتاوا، بدون اتومبیل" اقدام کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز به‌منظور بزرگداشت این روز بیش از ۱۶ مایل از جاده‌های مرکزی لندن توسط شهردار وقت بسته و برنامه بلندمدتی مبنی بر جایگزینی ۸۰ درصد از جابجایی‌های سطح این شهر توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی در طول ۲۲ سال آینده تعیین شد. در ایران نیز با هدف کاهش اتومبیل‌های تک‌سرنشین و جایگزینی خودروهای شخصی با گزینه‌های مفیدتر، از آذرماه سال ۱۳۹۴ تلاش‌های بسیاری برای ترویج طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به کار گرفته شد.

در حالت کلی باید گفت که در طول تاریخ برای بزرگداشت این روز شیوه‌های گوناگون و بازه‌های زمانی مختلفی در نظر گرفته شده است که البته هدف همه آن‌ها یکسان و حذف آلودگی‌های ناشی از سوختن سوخت وسایل نقلیه موتوری است.

کد خبر 445709

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خیابان های بدون خودرو روز جهانی بدون خودرو آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا مبارزه با آلودگی هوا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نقلیه موتوری وسیله نقلیه اتومبیل ها یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۳۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد وسایل نقلیه از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد

سرهنگ " پیمان کرمی"  اظهار کرد:  ممنوعیت تردد به دلیل کاهش بار ترافیکی و بازگشت سفر به سمت کرج و تهران صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تردد انواع وسایل نقلیه از مرزن آباد به سمت تهران و کرج با اعلام ماموران پلیس راه در محل از ساعاتی دیگر به طور کامل یک طرفه می شود.

کرمی گفت: اکنون ترافیک در خط شمالی جاده کرج - چالوس دربرخی مقاطع سنگین است.

مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.

نیمی از جاده کرج - چالوس به مسافت ۱۶۰ کیلومتر در استان البرز و مابقی در استان مازندران واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • فروش خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های توقیفی در استان سمنان
  • وسایل نقلیه توقیفی در سمنان به ارزش ۵۰‌ میلیارد ریال فروخته شد
  • تردد وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی روزانه ۱۰ درصد افزایش یافت
  • جاده شیروان به بجنورد بیشترین میزان تردد را ثبت کرد
  • ممنوعیت تردد در جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال اعلام شد
  • ممنوعیت تردد از جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران
  • اعمال محدودیت ترافیکی در محورهای شمالی البرز
  • آخرین وضعیت تردد از کرج و آزادراه تهران-شمال
  • تردد وسایل نقلیه از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد
  • ممنوعیت تردد از کرج و آزادراه تهران-شمال به سمت مازندران