Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد قائمیان در یادداشتی درباره همکاری خود با زنده یاد رسول ملاقلی پور توضیحاتی ارائه داد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرهاد قائمیان بازیگر فیلم‌های سینمایی «هیوا»، «قارچ سمی» و «نسل سوخته» در یادداشتی درباره همکاری‌های مشترکش با رسول ملاقلی‌پور نوشت.

فرهاد قائمیان در این یادداشت نوشته است:

«سال‌ها پیش از شروع همکاری‌های مشترک و رفاقتم با آقا رسول فیلم‌های او را دیده بودم و سینمایش را دوست داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سکانسی در «پرواز در شب» است که بسیار مرا متاثر می‌کند. فصلی که ادای دین به حضرت عباس (ع) و ماجرای کربلا است. همیشه با تماشای این فصل از فیلم دلم می‌گیرد که سینمای ایران چقدر از این سکانس‌ها کم دارد. «افق» یک اکشن جنگی خوش ساخت بود، فیلمی جسورانه محصول هوش و جاه‌طلبی کارگردانش. همان سال‌ها مصاحبه آقای فریدون جیرانی در ماهنامه «گزارش فیلم» تصویر روشن دیگری از آقا رسول برایم ساخت. کمتر هنرمندی همچون او صادقانه، جسورانه و با شجاعت از خودش صحبت می‌کند و اجازه می‌دهد مخاطب به زوایای روشن و تاریک زندگی شخصی‌اش سرک بکشد. مهر آقا رسول و فیلم‌هایش با من بود تا روزی که او را به اردبیل دعوت کردیم. آن روز‌ها مسئول کانون فیلم شهر بودم و برای فیلمساز‌های مختلف، جلسات مرور آثار برگزار می‌کردیم.

به پیشنهاد اتابک نادری دوست و همشهری‌ام از آقا رسول دعوت کردیم و او با اشتیاق پذیرفت و به شهر مادری‌اش آمد. وقتی مقابل سینما «انقلاب» اردبیل مسئولان و جمعیت زیادی که به استقبالش آمده بودند، را دید گفت: «این جا جشنواره است یا مرور آثار؟» آن روز با هم در شهر گشتی زدیم و خانه‌ای را که در آن به دنیا آمده بود، هم دیدیم. آقا رسول مهربان بود و صاف و ساده. زود خوشحال می‌شد و دلش رئوف بود. دیدن آن خانه، خاطرات گذشته را برایش زنده کرد.

آن روز‌ها من «سارای» را بازی کرده بودم و فیلم دیده شده بود. آقا رسول در حال ساخت فیلم «هیوا» بود. از طریق اتابک به من پیغام داد که فرهاد نقشی کوتاه در فیلم من بازی می‌کند؟ به رویایم رسیده بودم. جواب دادم: «حتی اگر بگویید یک پلان، با افتخار در فیلم شما بازی می‌کنم.» در فیلمنامه اولیه عباس میراب تنها یک سکانس حضور داشت، در جلسه حضوری در تهران با آقا رسول پیشنهادی درباره عباس دادم، گفتم: «خوب است عباس که وارد صحنه می‌شود آوازی بخواند و حرکتی داشته باشد.» آقا رسول نگاهم کرد. شنیده بودم عصبانی و جوشی است، کمی ترسیدم. پایان آن جلسه، موقع شام کاغذی را به سمتم گرفت و با تحکم گفت: «بخوان.» با نگرانی متن را خواندم و دیدم عباس میرآب پررنگ‌تر شده. آقا رسول با مهربانی گفت: «تو پیشنهاد‌های خوبی خواهی داشت.»

سینمای رسول ملاقلی‌پور برای من بدون شخصیت او معنایی ندارد. در ذهنم، آن قلب مهربان و چشم‌های باهوش ثبت شده. می‌گویند عصبی بود و بداخلاق. اما نه، آقا رسول صادق بود. به آنچه می‌گفت اعتقاد و باور داشت و پای حرفش می‌ایستاد. دوستی با او پر از لحظه‌های خوش بود، بامعرفت بود و بامعرفت ماند. سینمایش را آن طور که شایسته بود قدر ندانستند. مهارت تکنیکی و نبوغش در طراحی صحنه‌های شلوغ و درگیری را و دغدغه‌ای که درباره ثبت تاریخ سال‌های دفاع مقدس داشت. من تجربه‌هایی متفاوت با او را پشت سر گذاشتم، نقش‌های متنوعی در فیلم‌های «هیوا»، «نسل سوخته» و «قارچ سمی» بازی کردم و بیش از همه این‌ها، سال‌هایی خوش از زندگی را کنارش سپری کردم.

دریغم این است زمان اکران، بسیاری از فیلم‌های او درک نشد. تجربه‌گری نوآورانه‌اش در «سفر به چزابه» یا نگاه اجتماعی‌اش به تفاوت نسل‌ها در «نسل سوخته» و یا روایت عاشقانه‌اش از جنگ در «هیوا» آنطور که شایسته هنر و ذوق او بود ستایش نشد. ما وظیفه داریم برای نسل امروز و آینده از آقا رسول و فیلم‌هایش بگوییم. از فیلمسازی که عشق به میهن، مهر به خانواده و احترام به قهرمانان وطن را می‌دانست و در فیلم‌هایش خاطرات مردمانی را ثبت کرد که خون پاکشان ضامن بقای این سرزمین است.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فرهاد قائمیان رسول ملاقلی پور کارگردان سینما رسول ملاقلی پور فرهاد قائمیان آقا رسول سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۵۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟

حجت‌الاسلام والمسلین سیدعلی قاضی عسکر -تولیت آستان عبدالعظیم الحسنی(ع)-  با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام در مورد اینکه چه کار کنیم تا در این دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم، می‌گوید: یکی از دعاهایی که مردم به آن توجه دارند این است که خدایا به ما خیر دنیا و آخرت عطا کن. پیامبر اکرم(ص) در همین راستا روایتی دارند گه در آن میفرمایند چند چیز است که اگر انسان به آن عمل‌کند به خیر دنیا و آخرت دست پیدا خواهیم کرد.

رسول گرامی اسلام می‌فرمایند «اگر خداوند چهار خصلت را به کسی بدهد خیر دنیا و آخرت را به دست خواهد آورد». اول اینکه خدا به انسان توفیق بدهد که دنبال گناه و معصیت نرود، به تعبیر امروزی‌ها فلان واکسن را باید زد که مریض نشد، تقوا هم به مثابه واکسن انسان را از گناه واکسینه می‌کند. تقوا خیلی برکات دارد، خدا در قرآن می‌گوید انسان باتقوا می‌تواند مسیر درست و غلط را بشناسد.

دومین خصلت داشتن اخلاق نیکو است، به شکلی که انسان در تمام طول زندگی خود بتواند با مهربانی زندگی کند، بداخلاقی نکردن با مردم و درگیر نشدن با دیگران یا همسایه‌آزاری نکردن و مردم آزاری نکردن از مصادیق اخلاق خوب است. پیامبر(ص) همیشه در برخورد با مردم‌ تبسم‌ می‌کردند، امروز جامعه ما بسیار به اخلاق خوب نیاز  دارد، گاها بداخلاقی در جامعه ما به درگیری و قتل می‌انجامد، پس باید بگیریم با مردم‌ و خانواده مهربان باشیم.

سوم‌ین خصلت مربوط به صبوری است، همه‌ی مردم که انسان آگاه نیستن، برخی جهالت دارند و باید در برخورد با آنها صبوری کرد. پیامبر اکرم(ص) در بسیاری از موارد با رفتار ناشایست مردم روبه‌رو بود اما از خدا گلایه یا حتی نفرین نمی‌کرد، بلکه می‌گفت خدایا این انسان‌های جاهل‌ را به‌ راه راست‌ هدایت‌ کنید.

آخرین خصلت داشتن همسر خوب است که انسان را در زندگی یاری دهد و این موضوع بسیار مهم است. روزی فردی به سراغ پیامبر(ص) آمد و گفت «ای رسول خدا همسر من هرگاه من از خانه می‌خواهم بیرون بروم‌ مرا همراهی می‌کند و به خدا می‌سپارد و هرگاه به منزل بازمی‌گردم به استقبال من می‌آید و مرا در همه موضوعات همراهی می‌کند. رسول خدا(ص) به آن مرد تاکید کرد این‌ همسر تو کارگزار خداست و باید قدر او را بدانید». امروز جدای از زنان؛ مردان هم باید همسران خود را همراهی کنند تا یک زندگی شیرین داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • هنر می‌تواند تقویت کننده روحیه جوانی جمعیت باشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد