Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز،روزنامه فرانسوی "لو فیگارو" در تحلیلی به اقدام تروئیکای اروپایی در برابر تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران پرداخت و نوشت:‌ اروپایی‌ها در مقابل تحریم‌های ایران قاطعانه ایستادند.

«ایزابل لاسر»  نویسنده این تحلیل نوشت: در ۵ سال از زمان توافق هسته‌ای تاکنون هیچ اقدامی کارساز نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ و نه راهبرد تحریم‌ها و مذاکرات اروپایی‌ها.
اروپا حتی در صورتی که در مقابل عمل انجام شده، آن را نپذیرد، با اجبار از طریق تصمیم ترامپ و در داخل بدنه خود در معرض خطر قرار دارد. همانند به دار آویخته شده‌ای که به طور اجتناب‌ناپذیری به سمت پایین سر می‌خورد در حالی که نخ‌های طنابی که او را به چوبه دار وصل می‌کنند پاره می‌شود.

چنین شرایطی امروز همانند آن چیزی است که در توافق هسته‌ای ایران در ژوئیه سال ۲۰۱۵ پس از سال‌ها رنج‌های دیپلماتیک، شب های بدون خواب، سازش های دردناک و مذاکرات طاقت فرسا با ۶ کشور عضو جامعه بین المللی انجام شد.

برجام، ثمره اجماع بیش از حد شکننده بین قدرت‌ها بود و هم اینک در معرض خطر مهلکی قرار دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج از این توافق در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) که آن را برای تهران بسیار مطلوب می‌دانست به طور یکجانبه در روز ۲۰ سپتامبر(یکشنبه۳۰ شهریور) تصمیم گرفت که تحریم‌های لغو شده سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ را مجددا" اعمال کند. این ادامه تصمیمی بود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا آن را برای اعمال مکانیسم ماشه، مکانیسمی برای بازگرداندن تحریم‌ها گرفت. این اقدام همچنین پاسخی برای شکستی بود که در نیمه ماه اوت(مرداد) ایالات متحده در ارائه قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران متحمل شد.

آخرین حمله آمریکا به برجام شاید آسیبی به اروپایی‌ها نزند؛ دیپلمات‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی سه کشور حامی توافق، این اطمینان را می‌دهند که تصمیم ایالات متحده تاثیر قانونی نخواهد داشت.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی می‌گوید کشورهای گروه ۳ مصمم هستند از توافق هسته‌ای در مقابل کسانی که می‌خواهند آن را از بین ببرند و نیز در برابر کسی که با نقض مستمر آن، توافق را تهی سازد، دفاع کنند. ایالات متحده به ندرت در یک موضوع مهم بین المللی تا این حد منزوی شده است.

نویسنده افزود: اما واقعیت پیچیده‌تر از این است. برای این که اروپایی‌ها و متحدان آن‌ها را به تبعیت از تصمیم خود وادار کند، کاخ سفید ‌می تواند تصمیم به اعمال «تحریم‌های ثانویه» بگیرد. سیستمی که قادر است به عنوان مجازات، دسترسی به بازار و سیستم مالی بین المللی هر کشوری که تصمیم به نقض یک طرفه تحریم‌ها بگیرد را مسدود کند.

«میشل دوکلوس» دیپلمات باسابقه در یادداشتی برای موسسه «مونتنی» نوشت: «یک نوع حقیقت غیر واقع آمریکایی که در مخالفت با واقعیت حقوقی به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین الملل، است.» اروپایی‌ها حتی اگر این تصمیم آمریکا را رد کنند، همچنان در معرض خطر قرار دارند.

در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ، روزهای بد برجام بی‌شک رقم خواهد خورد. این دیپلمات هشدار می‌دهد: در این که اروپایی‌ها بتوانند در خصوص آنچه اتفاق خواهد افتاد حرفی برای گفتن داشته باشند جای شک و تردید وجود دارد. اما پیروزی جو بایدن لزوما" بقای آن (توافق) را تضمین نمی‌کند. این نامزد دموکرات تمایل دارد که آمریکا را به برجام بازگرداند اما این تنها در صورت بازگشت ایران به تعهدات بین المللی، توافق برای مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای، برنامه موشکی و آینده توافق هسته‌ای است.

بسیاری از اعضای شورای امنیت و جامعه بین المللی مخالفت خود را با تصمیم واشنگتن برای فعال‌سازی سیستم ماشه اعلام کرده‌اند اما دولت ‌ترامپ با سرزنش جامعه بین المللی می‌خواهد یکجانبه بازگشت همه قطعنامه‌های تحریمی را به اجرا بگذارد و یکه‌تازی خود را در مقابل همه نمایش دهد.

مکانیسم ماشه یعنی ابطال قطعنامه شورای امنیت که قطعنامه های ۶‌ گانه پیشین تحریم ایران را تعلیق کرده است و می‌تواند برای ایران موجب سختی‌های طولانی شود زیرا گذشته از اینکه تحمیل تحریم‌ها علیه ایران و اقدامات حادتر را رنگ قانونی و الزام‌آور می‌بخشد، خروج دوباره ایران از آن شرایط مستلزم موافقت شورای امنیت خواهد بود.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مکانیسم ماشه توافق هسته ای لوفیگارو شورای امنیت اروپا تحریم آمریکا سازمان ملل ایران توافق هسته ای شورای امنیت اروپایی ها بین المللی جامعه بین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۵۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.
کانال عصر ایران در تلگرام

وی گفت: «ما درباره گسترش تحریم‌ پهپادی ایران به نحوی که تولید موشک‌ و احتمال انتقال آن‌ها به روسیه را شامل شود، به توافق سیاسی دست یافتیم.» این مقام اروپایی ادامه داد که حوزه تحریم ها نیز بر اساس پیشنهاد اعضای شورا، کل منطقه خاورمیانه و دریای سرخ را شامل می‌شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران گفت: ایران به اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک خود در دمشق پاسخی مشروع و قانونی داد و اعلام کرد که از نطر ما عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی اقدام دیگری کند پاسخ سخت‌تری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: سیاست تحریم‌ شکسته خورده است، برای ما اذیت و آزارهایی دارد اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت و نتایج این اقدامات را دیده‌اند. آن‌هایی که از تحریم‌های فلج کننده صحبت می‌کردند امروز از پیشرفت های ایران در حوزه‌های فناورانه حیرت کرده‌اند و باید از تجارب گذشته درس بگیرند.

tags # تحریم های آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • امیرعبداللهیان: اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • تصمیم ضدایرانی اتحادیه اروپا برای خشنودی صهیونیست‌ها
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران