Web Analytics Made Easy - Statcounter

گردهمایی امسال رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل تحت تاثیر پاندمی کرونا و کووید-۱۹ محدود شده است؛ این رهبران دیگر در مقر این نهاد در نیویورک حاضر نمی‌شوند و گزینه سخنرانی مجازی را برگزیدند. هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی تحت تاثیر این پاندمی با سخنرانی‌های از پیش ضبط شده مقام‌ها آغاز به کار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این قرار بود ترامپ به عنوان تنها سخنران حاضر در صحن مجمع عمومی حاضر شود اما به دلیلی این حضور هم لغو شد و رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد سخنرانی ضبط شده‌ای ارائه دهد. اما این وضعیت همچنین بدین معناست که ترامپ آخرین حضورش را در دور اول ریاست جمهوری، پشت سکوی سخنرانی سبز رنگ سازمان ملل که برای نسل‌ها رهبران از آنجا با جهان سخن گفتند، از دست می‌دهد.

گوترش: جهان در مسیری خطرناک در حرکت است

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به برخی بحران‌ها و خشونت‌های جاری در جهان، هشدار داد که جهان در مسیری خطرناک درحال حرکت است.

آنتونیو گوترش با اشاره تلویحی به اختلافات خطرناک میان چین و آمریکا گفت: نمی‌توان تصور کردکه دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان در دو جهت مختلف و مخالف حرکت کنند.

گوترش در بخشی دیگر از سخنانش همچنین با تاکید بر اهمیت حرکت جهانی به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی سبز گفت قطعا سرمایه گذاری‌های جهانی به سمت کشورهایی می‌رود که در جهت انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کرده باشند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به آثار و عواقب زیان بار شیوع ویروس کرونا در جهان، هشدار که برای نخستین بار در سه دهه اخیر، فقر در جهان در حال رشد است.

وی با بیان اینکه جهان امروز روی ستون‌های لرزان قرار گرفته است گفت: همزمان با بحران‌های بهداشتی، با بی‌سابقه‌ترین میزان بیکاری از زمان رکود بزرگ مواجه هستم و حقوق بشر با تهدیدهای خطرناک مواجه است.

گوترش با تاکید بر ضرورت تقویت روابط انسانی میان ملت‌ها، گفت: امروز همه شاهدیم که چگونه یک ویروس جهان را به زانو دراورده است.

وی با اشاره به موضوع بحران‌های جاری در منطقه آسیا و خاورمیانه گفت: در افغانستان تلاش برای برقراری صلح ادامه دارد و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد. در سوریه بعد از ۹ سال درگیری، همچنان شاهد هستیم که انسان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
گوترش بدون اشاره به مقاصد انتخاباتی دولت دونالد ترامپ برای ایجاد حرکت‌های نمایشی و تبلیغاتی در خاورمیانه، گفت: در خاورمیانه اقداماتی برای برقراری صلح دیده می‌شود، در کرانه باختری و مناطق اشغالی نیز این روند را می‌بینیم.
وی افزود: در لیبی مذاکرات ادامه دارد و قطعنامه‌های سازمان ملل برای حل کردن اختلافات بین جناح‌های درگیر صادر می‌شود. سعی می‌کنیم به هر نحوی شده در تمام مناطق جهان به خشونت‌ها پایان دهیم.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره مجدد به موضوع شیوع کرونا گفت: در مناطق مختلف جهان می‌بینیم که همه گیری کرونا بیشتر شده است. گروه‌های سودجو و خرابکار از این شرایط به نفع خود استفاده می‌کنند و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند.
«اکنون زمان آن است که هر طور شده صلح را در جهان حکمفرما کنیم و هر طور شده تا پایان امسال که ۱۰۰ روز به آن مانده است، باید در جهان یک صلح سراسری ایجاد کنیم.»

وی افزود: جهان نمی‌تواند بپذیرد که هر یکی از اقتصادهای بزرگ جهان در مسیر خود حرکت کنند. این امر مخاطرات و هزینه‌های سنگینی دارد و اگر درگیری‌های نظامی هم وجود داشته باشد اوضاع وخیم‌تر می‌شود.
سازمان ملل همواره پاسخ مناسبی به این مسائل داده و کوشیده است هر جا که لازم است حضور یابد.

گوترش گفت: باید برای پیوستگی و همبستگی اجتماعی در جهان تلاش کنیم و این یعنی باید سیاست‌های جدیدی برای حمایت‌های اجتماعی تعیین کنیم، مانند بیمه‌های سراسری و تعیین حداقل دستمزدها، ایجاد امکان دسترسی به فناوری‌های جدید برای همه مردم. ما باید برای تعالی حقوق بشر و برابری برای همه انسانها، زنان و مردا تلاش کنیم.
دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اهمیت محافظت از صنایع هوایی و مسافرت‌های هوایی مطابق با قرارداد پاریس گفت: باید به اتفاق در کنار هم این اقدامات را انجام دهیم تا هیچ کشوری عقب نماند.
«باید از طریق یک پیمان جدید بین المللی مشکلات کنونی را حل کنیم و کالاهای اساسی را برای همه تامین نماییم. در حال حاضر موانعی برای رسیدن به این اهداف وجود دارد. این پیمان باید بر اساس عزت هر فرد و ارزشهای جهانی باشد، برای حمایت از نسل‌های آینده و باید مطمئن شویم که همه به منابع دسترسی می‌یابند. طبق این پیمان جدید باید به سمتی برویم که قدرت تقسیم شود و تنها چند ابرقدرت، قدرت را در دست نداشته باشند.»

ترامپ: ما در یک جنگ بزرگ نامرئی با ویروس چینی هستیم

دونالد ترامپ، دومین سخنران این نشست است. پس از او سخنان اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و سپس شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، رهبران شیلی، کوبا، اردن، کره‌جنوبی، قطر، فیلیپین و مراکش پخش خواهد شد.

براساس گزیده‌هایی از این ویدیو که کاخ سفید منتشر کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانش از سازمان ملل متحد خواست تا چین را بابت کروناویروس «پاسخگو» کند.

او گفت: در نخستین روزهای انتشار این ویروس، چین سفرهای داخلی را محدود کرد، در حالی که اجازه خروج پروازها را از چین می‌داد و جهان را مبتلا کرد… سازمان ملل باید چین را بابت اقداماتش پاسخگو کند. دولت چین و سازمان جهانی بهداشت که عملا تحت کنترل چین است، به نادرستی اعلام کرد هیچگونه شواهد و مدارکی از انتقال انسان به انسان وجود ندارد.

او افزود: « مایه افتخار من است که خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کنم. هفتاد و پنج سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم و تاسیس سازمان ملل، ما بار دیگر درگیر یک چالش جهانی شده‌ایم. ما نبردی را علیه دشمن نامرئی، ویروس چین، به راه انداختیم، ویروسی که جان افراد بیشماری را گرفته و ۱۸۸ کشور جهان را درگیر کرده است.

آنها بعدا به خطا گفتند که افراد بدون نشانه، این بیماری را پخش نمی‌کنند…سازمان ملل باید چین را به خاطر اقداماتش پاسخگو کند ما در یک جنگ بزرگ نامرئی با ویروس چینی هستیم که در همه کشورهای جهان جان‌های زیادی را گرفته است. ‎

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت برای مقابله با ویروس کرونا، همه اقدامات لازم انجام شده و سه واکسن در مراحل واپسین آزمایش هستند. ‎

او با انتقاد از تسلط چین بر سازمان جهانی بهداشت گفت که چین در زمینه حفظ محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز مسئولیت‌پذیر نیست. ‎

رئیس‌جمهوری آمریکا از تروریسم، بردگی، نقض حقوق زنان، سرکوب مذهبی و پاکسازی اقلیت‌ها و نقض حقوق بشر به عنوان مسائل اصلی جهان نام برد و گفت سازمان ملل باید در این زمینه‌ها متمرکز شود تا ماموریت اصلی خود را انجام دهد.

‎ ترامپ با اشاره به برخی اقدامات دولتش در سال‌های گذشته گفت: ما از توافق بسیار بد هسته‌ای با ایران خارج شدیم.

او گفت هرگز درباره خاورمیانه به اندازه امروز خوش‌بین نبوده‌ام و تلاش می‌کنم توافق‌های صلح تازه‌ای در این منطقه اجرایی کنیم. ‎

رئیس جمهوری ایالات متحده گفت سیاست او در اولویت قرار دادن آمریکا بوده و این کاری است که همه باید در مورد کشور خودشان انجام بدهند.

اردوغان بر تشکیل کشور فلسطین تاکید کرد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه در سخنرانی مجازی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: حل اختلاف میان فلسطین و اسرائیل تنها از طریق تشکیل کشور فلسطینی دارای حاکمیت در مرزهای ۱۹۶۷ امکان‌پذیر است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اردوغان در سخنرانی ویدئویی خود در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد که به دلیل شیوع کرونا در آمریکا، امسال به صورت مجازی حضور یافتند، افزود: فلسطین در سایه ادامه سیاست‌های خشونت‌بار اسرائیلی پیوسته در این سال‌ها زخم خورده است.

وی تاکید کرد: حل اختلاف میان فلسطین و اسرائیل تنها از طریق تشکیل کشور فلسطینی دارای حاکمیت در مرزهای ۱۹۶۷ امکان‌پذیر است.

اردوغان در ادامه گفت: برخورد جهانی با ویروس همه‌گیر کرونا باعث شد به فکر ضرورت انجام اصلاحات در ساختار شماری از سازمان‌های بین‌المللی بیفتیم.

وی افزود: از زمان انتشار کرونا، همه را به تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با گسترش کرونا دعوت کردیم و به ده‌ها کشور کمک فرستادیم.

اردوغان ادامه داد: امیدواریم خطراتی که کشورهای جهان را تهدید می‌کند، از بین بروند و ما همچنان به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهیم.

اردوغان درباره سوریه نیز گفت: حل بحران سوریه باید اولویت همه باشد و راه‌حل آن، اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل است.

وی درباره لیبی نیز گفت: جامعه جهانی عاملان جنایت‌های جنگی در لیبی را محاکمه نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد که اولویت ما حل درگیری‌ها از جمله اختلافات و درگیری در شرق دریای مدیترانه است.

وی گفت: ما خواستار گفت‌وگو برای حل درگیری در شرق دریای مدیترانه هستیم و هرگونه تعدی به حقوق خود را رد می‌کنیم.

اردوغان درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: مسئله برنامه هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو و با دیپلماسی و طبق قوانین بین‌المللی حل شود.

شی: واکسن کرونا ساخت چین در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌گیرد

رئیس جمهوری چین در سخنرانی مجازی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یاداوری اینکه در حال حاضر چند واکسن ضد کرونا ساخت چین در مرحله آزمایش بالینی فاز سه قرار دارند تاکید کرد واکسن‌های تولید شده توسط چین با تکمیل مراحل توسعه و تولید نهایی، در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌گیرد.

«شی جین پینگ» روز سه‌شنبه در سخنرانی ویدئویی خود در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد که به دلیل شیوع کرونا در آمریکا، به صورت مجازی برگزار شد با تاکید بر اینکه چین به طور فعال در تحقیقات جهانی در مورد ردیابی منبع و مسیرهای انتقال ویروس شرکت خواهد کرد گفت: چین همچنان به اشتراک شیوه‌های کنترل اپیدمی و روش‌های تشخیصی و درمانی با سایر کشورها، پشتیبانی و کمک به کشورهای نیازمند و تضمین پایداری زنجیره‌های تامین ضد اپیدمی جهانی ادامه خواهد داد.

او اظهار کرد: کرونا شکست خواهد خورد و بشریت در این نبرد پیروز می‌شود لذا کشورها باید در پاسخ به کووید ۱۹ مردم و زندگی آنها را در درجه اول قرار دهند.

شی با تاکید بر اینکه در زمینه مبارزه با کرونا، هیچ موردی را نباید از دست داد و همه بیماران در مبارزه با کرونا تحت درمان قرار گیرند افزود: در میان بیماری همه گیر کرونا، کشورها باید همسو با سازمان بهداشت جهانی حرکت کنند.

رییس جمهوری چین با بیان اینکه در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا کشورها باید همبستگی خود را افزایش دهند و این مساله را با هم حل کنند افزود: هرگونه تلاش برای سیاسی کردن همه گیری کرونا یا انگ گذاری باید رد شود.

شی افزود: در مواجهه با ویروس کرونا، کشورهای توسعه یافته باید نیاز کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آفریقایی را برآورده کنند اقتصادهای بزرگ هم نه تنها باید اقتصاد خود را مجدداً راه اندازی کنند، بلکه به بهبود اقتصاد جهانی کمک کنند.

او ادامه داد: جامعه بین الملل باید اقدامات به موقع و محکمی را در زمینه‌هایی مانند تخفیف بدهی و کمک‌های بین المللی انجام دهد، اجرای برنامه ۲۰۳۰ را برای توسعه پایدار تضمین کنند و به کشورهای در حال توسعه برای غلبه بر مشکلات خود کمک کنند.

رییس جمهوری چین افزود که کشورش به تعهد خود در زمینه ارائه دو میلیارد دلار کمک بین المللی طی دو سال، همکاری‌های بین المللی بیشتر در زمینه‌های کشاورزی، کاهش فقر، آموزش زنان و کودکان و تغییرات آب و هوایی احترام می‌گذارد و از سایر کشورها برای بازگرداندن توسعه اجتماعی و بهبود اقتصادی حمایت می‌کند.

شی به مردم سراسر دنیا یادآوری کرد که «ما در یک دهکده جهانی بهم پیوسته با سرنوشت مشترک زندگی می‌کنیم» و افزود: کرونا آخرین بحران برای مقابله با بشریت نخواهد بود بنابراین ما باید دست به دست هم دهیم و آماده مقابله با چالش‌های جهانی بیشتری باشیم.

رییس جمهوری چین در بخش دیگری از سخنانش گفت: هفتاد و پنج سال پیش، چین با پیروزی در جنگ جهانی ضد فاشیسم، به جامعه جهانی کمک تاریخی کرد و از تاسیس سازمان ملل حمایت کرد.

او در ادامه با یاداوری اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند با استفاده از مشکلات دیگران، ثبات خود را حفظ کند اظهار کرد باید به انتخاب مسیر رشد و شکوفایی مستقل کشورها احترام گذاشته شود.

شی با اشاره به اینکه کووید ۱۹ یادآور این است که جهانی سازی اقتصادی یک واقعیت مسلم و یک روند تاریخی است افزود: جهان هرگز به انزوا باز نخواهد گشت و هیچ کس نمی‌تواند روابط بین کشورها را قطع کند.

وی تصریح کرد: کشورها باید یکدیگر را به عنوان اعضای یک خانواده بزرگ ببینند، همکاری‌ها را دنبال کنند، از اختلافات ایدئولوژیک بپرهیزند و در دام «برخورد تمدن‌ها» قرار نگیرند.

رییس جمهوری چین افزود: باید تعادل مناسبی بین دولت و بازار، انصاف و کارآیی، رشد و توزیع درآمد و فناوری و اشتغال برقرار شود تا از توسعه کامل و متعادل اطمینان حاصل شود و منافع همه کشورها، بخش‌ها و زمینه‌های مختلف به صورت عادلانه تضمین شود.

/ایرنا و ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مجمع عمومی سازمان ملل کشورهای در حال توسعه هفتاد و پنجمین نشست رئیس جمهوری آمریکا دبیرکل سازمان ملل نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رییس جمهوری چین بین المللی سازمان ملل ویروس چین زمینه ها ما در یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع

به گزارش جام جم آنلاین، بر همین اساس در این نشست‌ها که پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی، علی باقری مسئول امور مجامع وزارت ورزش و جوانان و اعضای این کمیسیون‌ها حضور داشتند، پس از رای گیری از میان نفرات حاضر در نهایت به ترتیب در هر کمیسیون نفرات ذیل انتخاب و معرفی شدند:

کمیسیون ورزشکاران:

حسن تفتیان (رییس کمیسیون)

۱-کیوان قنبرزاده(نماینده حاضر در مجمع)

۲-حسن تفتیان (نماینده حاضر در مجمع)

۳-مهدی پیرجهان(نماینده حاضر در مجمع)

۴-فرزانه فصیحی(نماینده حاضر درمجمع)

۵-تکتم دستاربندان(نماینده حاضر در مجمع)

۶-الهام سادات هاشمی(نماینده حاضر در مجمع)

کمیسیون مربیان:

هادی سپهرزاد(رییس کمیسیون)

۱-سامان برزگر(نماینده حاضر در مجمع)

۲-هادی سپهرزاد(نماینده حاضر در مجمع)

۳-زهرا نبی زاده(نماینده حاضر در مجمع)

۴-زهرا حکمت‌نژاد(نماینده حاضر در مجمع)

کمیسیون داوران:

الهه رستمی(رییس کمیسیون)

۱-شهرام شهبازی(نماینده حاضر در مجمع)

۲-الهه رستمی(نماینده حاضر در مجمع)

دیگر خبرها

  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع تکواندوی آسیا
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • برگزاری نشست کمیسیون‌ ورزشکاران و مربیان فدراسیون دوومیدانی
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز ۶۰ میلیون تومان / فیلم
  • برنامه های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی قرآن تشریح می شود
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟