Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، فاجعه منا، غم انگیزترین و مرگبارترین حادثه در حج تمتع بود که دوم مهر ۱۳۹۴شمسی روی داد و به کشته و مفقود شدن بیش از هفت هزار تن از حاجیان انجامید. زائرانی از ۳۹ کشور جهان در این حادثه کشته، مفقود یا زخمی شدند.

زمان و مکان وقوع حادثه

صبح پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ شمسی(۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶هـ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ق/ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی)، همزمان با عید قربان، حاجیان از منا به سوی جمرات حرکت کردند. ۵ گذرگاه طریق المشاه، شارع الجوهره، سوق العرب، ۲۰۴ و ۲۰۶، زائران را از منا به جمرات وصل می‌کند. فاجعه مرگبار منا، جایی در میانه گذرگاه ۲۰۴ رخ داد.

 

جزئیات وقوع فاجعه

 

۵ گذرگاه اصلی طریق المشاه، شارع الجوهره، سوق العرب، ۲۰۴ و ۲۰۶، سرزمین  منا را به جمرات وصل می‌کند. گذرگاه ۲۰۶ یک جاده بن‌بست است و زائران برای ادامه حرکت باید با ورود به گذرگاه فرعی ۲۲۳، وارد ۲۰۴ شوند. گذرگاه ۲۱۵ هم مسیر فرعی دیگری است که گذرگاه ۲۰۴ را به سوق العرب وصل می‌کند و در سال‌های گذشته، با ورود زائران گذرگاه ۲۰۶ به ۲۰۴، بخشی از زائران می‌توانستند با استفاده از گذرگاه ۲۱۵، به سوق العرب بروند و مانع از تراکم و فشار جمعیت شوند.

 

دلیل اصلی: بسته ماندن گذرگاه‌های فرعی

 

دلیل اصلی روی دادن فاجعه منا، بسته ماندن گذرگاه فرعی ۲۱۵ اعلام شده که موجب شلوغی شدید جمعیت از ساعت ۸:۳۰ صبح و قفل شدن حرکت در ساعت ۸:۴۵ شد. زائران در صورت باز بودن گذرگاه فرعی ۲۱۵ می‌توانستند به راحتی از محل فاجعه خارج شده و به گذرگاه سوق العرب وارد شوند. علاوه بر این، خروجی گذرگاه ۲۰۴ به سوی جمرات هم با خودروهای پلیس عربستان سعودی بسته شد. در این حال، زائرانی که در گذرگاه ۲۰۴ بودند، از یک سو با فشار ورود زائران گذرگاه ۲۰۶ مواجه شدند و از سوی دیگر، نه راهی به جلو داشتند و نه راهی برای ورود به گذرگاه سوق العرب.

 

پیامدهای فاجعه

 

۹ صبح: فشار جمعیت در ساعت ۹ صبح، دمای ۴۷ درجه، بسته ماندن گذرگاه فرعی ۲۱۵، بسته شدن گذرگاه اصلی ۲۰۴، همگی به تراکم شدید جمعیت، تلاش برای بالا رفتن از دیواره‌های فلزی کنار گذرگاه، از هوش رفتن زائران، افتادن زیر پای جمعیت، و در نهایت فوت برخی از زائران در ساعات اولیه انجامید.

 

۱۰ صبح: تا ساعت ۱۰ صبح، بسیاری از زائران از هوش رفته بودند، برخی درگذشتند و هنوز هیچ اقدامی از سوی نیروهای نظامی و امدادی برای حل این مسئله مشاهده نشد.

 

۱۱ صبح: امدادگران داوطلب از کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، بالاخره در ساعت ۱۱ صبح با گذشتن از جمعیت متراکم توانستند خود را به قربانیان برسانند و برخی از مجروحان را نجات دهند. ساعت ۱۲، گروهی از امدادگران سعودی به منطقه می‌رسند، اما همچنان اعزام مجروحین به بیمارستان به کندی پیش می‌رود.

 

۱۳ تا ۱۷ عصر: تعداد نیروهای پلیس تا ساعت ۱۳ به تدریج افزایش می‌یابد و فضای منا امنیتی می‌شود. از ورود پزشکان و امدادگران داوطلب کشورها جلوگیری می‌شود. مجروحان زیادی همچنان روی زمین رها شده‌اند. مجروحان به همراه جانباختگان و گاه بدون امدادرسانی، به کانتینرها منتقل می‌شوند. برخی از اجساد زائران، تا ساعت ۱۷ همچنان روی زمین رها شده‌اند.

 

آمارهای رسمی کشورهای آسیب‌دیده

 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مراجع رسمی کشورهایی که زائران آنها در فاجعه منا کشته یا زخمی شده‌اند، تا ۱۳ مهر ۱۳۹۴شمسی(۵ اکتبر ۲۰۱۵ میلادی)، در این حادثه مرگبار، ۲۹۴۷ تن کشته یا مفقود شده‌اند. بر این اساس، ۱۱کشور ایران، مالی، نیجریه، مصر، بنگلادش،  اندونزی، اتیوپی، هند، پاکستان، نیجر و بنین با تعداد کشته و مفقود بیشتر از ۱۰۰ نفر، در صدر ۳۹ کشوری هستند که از این واقعه دچار آسیب انسانی شده‌اند.

 

جمهوری اسلامی ایران، با مجموع ۴۶۴ کشته و مفقود، و همچنین ۱۵۹ مجروح، بیشترین آسیب رسمی را از این فاجعه دیده است. چرا که برخی از دولت ها با هماهنگی عربستان، از ابتدا بنا را بر پنهان کاری گذاشتند.

 

آمارهای رسمی دولت عربستان

 

مقامات عربستان سعودی همچنان هیچ آمار تفکیکی و روشنی از کشته‌شدگان، مفقودان و زخمی‌های فاجعه منا منتشر نکرده‌اند.

اولین آمارهای رسمی دولت عربستان سعودی، کشته‌شدگان را ۷۱۷ نفر و زخمی‌ها را ۸۶۳ تن اعلام کرد.

۴ مهر ۱۳۹۴ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۵)، خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر بهداشت عربستان، آخرین آمار رسمی را ۷۶۹ کشته و ۹۳۴ مجروح اعلام کرد.

۷ مهر ۱۳۹۴ (۲۹ سپتامبر ۲۰۱۵)، حمد بن محمد الضویلع، معاون وزیر بهداشت عربستان، کشته‌شدگان فاجعه منا را ۴۱۷۳ تن اعلام کرد و خبر آن در پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت عربستان منتشر شد. این خبر پس از چند ساعت از سوی مقامات عربستان سعودی تکذیب و از پایگاه اینترنتی مذکور هم برداشته شد.

۲۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۶ اکتبر ۲۰۱۵)، برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، از پایان تحقیقات وزارت بهداشت عربستان درباره کشته‌شدگان و مفقودان فاجعه منا خبر دادند. بر اساس این آمار، ۷۴۷۷ تن در این فاجعه کشته شده‌اند. یکی از موارد عجیب در این آمار، اعلام ۱۵۰۷ عربستانی کشته شده است که تا آن زمان در هیچ منبعی دیده نشده بود. هیچ منبع مستقلی، درستی این آمارها را تایید نکرده است.

 

واکنش‌ها به آمارهای رسمی عربستان

 

۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۵ اکتبر ۲۰۱۴)، خبرگزاری آسوشیتدپرس با مقایسه آمار رسمی دولت عربستان (که تعداد کشته‌شدگان، ۷۶۹ و زخمی‌ها ۹۳۴ تن اعلام شده است)، با آمار ارائه شده از سوی ۱۶ کشور، آمار رسمی عربستان سعودی را زیر سوال برد و تعداد کشته‌شدگان این ۱۶ کشور را دست‌کم ۱۱۱۲ تن اعلام کرد، در حالی که تعداد کشته‌شدگان همه کشورها، از سوی عربستان، ۷۶۹ تن اعلام شده است.

اخبار مرتبط اوحدی: نباید فاجعه منا به فراموشی سپرده شود قبول تقصیر فاجعه منا از سوی ایران خلاف واقع است/ پیگیر حقوق خانواده شهدای منا هستیم تکذیب رئیس سازمان حج و زیارت ادعای پذیرش مسئولیت فاجعه منا از سوی ایران قاضی‌عسکر: پذیرش تقصیر از سوی ایران در فاجعه منا ادعای کذب است برگزاری آئین یادبود 17 شهید فاجعه منا در مهاباد سالگرد شهدای فاجعه منا در سبزوار مراسم گرامیداشت دومین سالگرد جانباختگان فاجعه منا در قم برگزار شد دولت عربستان سعودی باید در خصوص فاجعه منا پاسخگو باشد

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا فاجعه منا حادثه منا سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی بهداشت عربستان عربستان سعودی دولت عربستان آمارهای رسمی فاجعه منا تعداد کشته کشته شدگان مهر ۱۳۹۴ تن اعلام شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند

آفتاب‌‌نیوز :

 آئین بدرقه رسمی نخستین کاروان زائران عمره از تهران با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان سعودی در ایران امروز دوشنبه (۳ اردیبهشت) در فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد.

پس از ۹ سال توقف، با برگزاری مراسم بدرقه رسمی اعزام زائران عمره در قالب ۲ کاروان ۸۵ نفره از استان‌های کردستان و کرمانشاه از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) انجام و عاشقان چشم انتظار زیارت خانه خدا با پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران راهی مدینه منوره شدند.

بر اساس برنامه ریزی‌های به انجام رسیده توسط سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی، زائران عمره گذار کشورمان تا ۱۳ اردیبهشت ماه جاری از طریق ۱۱ فرودگاه کشور راهی سرزمین وحی خواهند شد.

قرار است زائران خانه خدا در قالب ۱۱ پرواز به ترتیب از فرودگاه‌های مشهد (۳ اردیبهشت)، زاهدان (۴ اردیبهشت)، اهواز (۵ اردیبهشت)، تبریز (۶ اردیبهشت)، یزد (۷ اردیبهشت)، کرمان (۸ اردیبهشت)، بندرعباس (۹ اردیبهشت)، ساری (۱۰ اردیبهشت)، اصفهان (۱۱ اردیبهشت)، شیراز (۱۲ اردیبهشت) و مشهد (۱۳ اردیبهشت) و فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) عازم عربستان سعودی شوند.

در عملیات عمره امسال پنج هزار و ۷۲۰ زائر خانه خدا عازم سرزمین وحی می‌شوند که ۲ هزار و ۸۶۰ زائر از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ۲ هزار و ۸۶۰ زائر از طریق فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) برای انجام مناسک عمره مفرده عازم خانه خدا می‌شوند.

تمامی پرواز‌ها توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و آخرین پرواز برگشت زائران نیز در تاریخ ۲۳ اردیبهشت به انجام خواهد خواهد بود.

الزام حضور زوار ۴ ساعت پیش از پرواز در فرودگاه

به منظور میزبانی مناسب فرودگاه از زائران عمره خانه خدا توصیه می‌شود با توجه به اینکه فرآیند تحویل بار همچون عملیات حج تمتع نیست، زائران چهار ساعت قبل از پرواز برای انجام این فرآیند در فرودگاه حضور داشته باشند.

همچمنین از زائران درخواست می‌شود با حداقل نفرات مشایعین به فرودگاه مراجعه و تا حد امکان برای جلوگیری از ازدحام، مراسم خداحافظی را در منزل یا مساجد به جا بیاورند و از آوردن دارو‌های ممنوعه و ... که پیش از این در قالب دستورالعمل به کاروان‌ها ابلاغ شده است، پرهیز کنند.

 مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز پیش‌تر گفت که در عملیات انتقال زائران عمره، روزانه اعزام حدود ۵۰۰ زائر به سرزمین وحی انجام خواهد شد.

«شمس‌الدین فرزادی‌پور» افزود: عملیات اعزام زائران عمره مفرده با انجام روزانه ۲ پرواز به مقصد فرودگاه مدینه از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات اعزام زائران با انجام ۴۴ پرواز رفت‌وبرگشت از ۱۱ فرودگاه کشور انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در عملیات عمره با انجام ۴۴ پرواز رفت‌وبرگشت، بیش از پنج‌هزار زائر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و عملیات عمره در ۲۳ اردیبهشت ماه جاری پایان خواهد یافت.

مدیر عامل هما، گفت: عملیات حج تمتع نیز از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته با همه توان در خدمت زائران سرزمین وحی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • اعزام زائران عمره به عربستان از ۱۱ ایستگاه پروازی
  • حضور سفیر عربستان در مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به حج
  • اعزام نخستین گروه از زائران عمره به عربستان پس از ۹ سال
  • حداقل و حداکثر مدت حضور حجاج ایرانی در عربستان
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند
  • اعزام نخستین گروه از زائران عمره مفرده از بامداد روز دوشنبه
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟