Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-کار کردن بدون وجود تفریح آدمی را دل‌زده می‌کند و باید بین کار و زندگی تعادلی برقرار باشد برای این کار رعایت برخی نکات الزامی است.

خبرگزاری میزان - جام جم آنلاین به نقل از howcanu نوشت: تبدیل‌شدن به یک کارآفرین یا رهبر موفق در کسب‌وکار، نیازمند کار کردن زیاد است. هیچ راه میانبری هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه رضایتمندی از شغل در بین مردم افزایش‌یافته است. این رضایتمندی می‌تواند به خاطر مشتریانی باشد که به آن‌ها خدماتی را ارائه می‌دهند یا به خاطر همکارانی است که از کار کردن با آن‌ها لذت می‌برند.

بااین‌حال بازهم این جمله در مورد بسیاری از افراد صدق می‌کند که «کار کردن بدون وجود تفریح آدمی را دل‌زده می‌کند.» باید بین کار و زندگی تعادلی برقرار باشد. در این مقاله ۱۲ راهکار برایتان آورده‌ایم تا بتوانید این تعادل را برقرار کنید.

معنی «تعادل» را درک کنید

صاف بایستید و پاهایتان را به عرض شانه بازکنید. حالا کمی به‌طرف راست بدنتان خم شوید. هنوز ایستاده‌اید؟ فکر می‌کنم این‌طور باشد! درست است که تعادلتان را از دست نداده‌اید، اما وزنی که روی پای راستتان است به‌طور کاملاً محسوسی بیشتر است. این مثال به شما نشان می‌دهد که «متعادل بودن» همیشه به معنی «برابر بودن» نیست. گاهی اوقات بر اساس چیزی که در لحظه در جریان است کار یا زندگی شخصی‌تان وزنش از دیگری بیشتر می‌شود و خب… اوضاع روبراه است.

ترس را رها کنید

برای برقرار کردن تعادل بین کار و زندگی اول باید از بند این ترس رها شوید که اگر کار نکنید شرکتتان شکست می‌خورد. وقتی کار‌های یک روز را انجام داده‌اید دیگر کافی است، رهایش کنید، استراحت کنید و فردا بازهم به تلاشتان ادامه دهید. زمین به آسمان نمی‌رسد اگر چند مورد از فهرست کار‌هایی که باید انجام می‌دادید تیک نخورد.

برای فعالیت‌های شخصی مهم خود برنامه‌ریزی کنید

ورزش کردن و داشتن یک قرار ملاقات عاشقانه یا حتی صرف یک قهوه با دوستان از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند در زندگی پیش روی شما باشد. بله درست است. به‌طورکلی هدف از کار کردن و داشتن یک درامد ایجاد بستری مناسب برای زندگی کردن است. به یاد داشته باشید که فعالیت‌های این‌چنینی تأثیر بسیار زیادی بر روی رضایت از زندگی و حتی رضایت شغلی شما داشته باشد. شاید برنامه‌ریزی کردن کار‌های شخصی زیر فشار کاری زیاد به نظر احمقانه و دشوار باشد، اما اگر تأثیر آن را در ایجاد توازن در زندگی بدانید قطعاً به برنامه‌ریزی دقیق‌تر خواهید پرداخت.

مرز‌هایی را مشخص کنید

اگر مشتریانتان یا همکارانتان فکر می‌کنند که می‌توانند ساعت ۱۱ شب با شما تماس بگیرند، یا از شما چیزی بخواهند، آزادند که چنین تفکری داشته باشند. این شما هستید که مرز‌هایی را برای در دسترس بودن و در دسترس نبودنتان مشخص می‌کنید. انجام این کار درعین‌حال که به دیگران کمک می‌کند از ملاقات غیرمنتظره بپرهیزند، به شما هم کمک می‌کند تا در ساعات غیر کاری استراحت کنید و از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.

اگر قبلاً سیاست کاری‌تان این بوده که تمام ساعت روز پذیرای دیگران باشید، تغییر رویه‌تان به دسترسی محدود برای کسانی که عادت داشته‌اند دائماً به شما دسترسی داشته باشند ناامیدکننده خواهد بود. تغییرات برنامه‌تان را به آن‌ها اعلام کنید و تصریح کنید که محدود کردن قابلیت دسترسی توانایی‌تان برای رفع مؤثرتر نیاز‌های آن‌ها طی ساعات کاری را افزایش خواهد داد.

با دقت در مورد محل زندگی تان فکر کنید

چند سال پیش وارن بافت به دانشجویان MBA گفت علت اینکه اُما‌ها را برای زندگی به نیویورک یا هر شهر دیگری نزدیک به صحنه‌ی اقتصاد ترجیح داده است این است که اُما‌ها به او کمک کرده است تا تعادل زندگی و کارش را بیشتر حفظ کند. حتی اگر نمی‌توانید شهر محل زندگی‌تان را خودتان انتخاب کنید، می‌توانید محله‌تان را انتخاب کنید. چنین کاری را در مورد تعادل ایده آلتان بین کار و زندگی در ذهنتان انجام دهید.

تکنولوژی را خاموش کنید

باوجود تلفن‌های همراه هوشمند و تقاضای رو به افزایش برای کارکنان، اکنون در یک فرهنگ «همیشه آنلاین» زندگی می‌کنیم. بااین‌حال قدرت دستگاه در دستان شماست. بااراده خودتان آن را خاموش‌کنید (نه اینکه فقط سایلنت کنید) و کمی از دنیای تکنولوژی دور شوید. این کار شمارا در طول دوره‌های بازدهی و خلاقیتتان متمرکز نگه می‌دارد و کمک بزرگی به شما می‌کند.

انرژی‌تان را مدیریت کنید، نه زمانتان را

هر انسانی در طول روز چرخه‌های انرژی طبیعی دارد. اگر به‌دقت در مورد چرخه‌های انرژی خودتان فکر کنید، احتمالاً متوجه زمان‌هایی می‌شوید که متمرکزتر و خلاق‌تر هستید، همچنین متوجه اوقاتی می‌شوید که بیشتر ترجیح می‌دهید به داخل تخت خواب بخزید تا اینکه حتی یک دقیقه بیشتر را جلوی کامپیوتر بگذرانید. به‌جای اینکه هر دقیقه از زمانتان را برنامه‌ریزی کنید و خودتان را در زمان‌هایی که انرژی‌تان پایین است تحت‌فشار بگذارید، وظایفتان را طبق سطح انرژی‌تان برنامه‌ریزی کنید. کار‌هایی که اجرایشان به انرژی کمتر شما نیاز دارند را در زمان سکونتان انجام دهید و کار‌های مهم‌تر را زمانی که پرانرژی هستید.

زمان تعطیلات را برنامه‌ریزی کنید

قطعاً سرتان شلوغ است و کارتان هم سخت. ولی اگر شرکت‌های بزرگ می‌توانند تعطیلات را در برنامه‌ی خود قرار دهند پس شما هم می‌توانید. یادتان باشد، تعطیلات همیشه نباید یک سفر استوایی طولانی یک‌هفته‌ای باشد (اگرچه از پس هزینه‌اش بربیایید و بتوانید مدتی را از دفتر کارتان دورباشید، یک‌راه عالی برای تغذیه‌ی روح و جسمتان است). حتی اگر یک روز هم از دفتر کارتان دورباشید کافی است تا بتوانید احساس متمرکز بودن و سرزنده بودن کنید.

اگر واقعاً درگیر کسب‌وکارتان هستید و احساس می‌کنید واقعاً نمی‌توانید حتی یک روز هم دفتر کارتان را رها کنید، وقتش رسیده که محول کردن کار‌ها به دیگران را یاد بگیرید. علی‌رغم باورتان، شما تنها کسی نیستید که می‌تواند همه اموری که در حال حاضر مشغولش هستید را کنترل کند. اگر مسئولیت‌های اضافه‌ای را به عهده‌ی اعضای گروهتان بگذارید آن‌ها هم احساس قدرت خواهند کرد و نهایتاً شما هم‌زمانی برای استراحت خواهید داشت.

به گروه‌های اجتماعی ملحق شوید

اگر به خاطر اینکه همیشه در حال کار کردن هستید، اجتماعی شدن را کار سختی می‌دانید، به ملحق شدن به گروه‌های صرفاً اجتماعی فکر کنید. می‌توانید به یک گروه اجتماعی در ناحیه خودتان ملحق شوید یا به یک گروه ورزشی غیر کاری یا لیگ بولینگ بپیوندید. روی استفاده از موقعیت‌ها برای ملاقات با دوستان جدید تمرکز کنید.

وظایف خانه را محول کنید

اگر توانایی و پول اضافه‌اش رادارید، به واگذار کردن کار‌های خانه یا استخدام نیرو برای انجام این کار‌ها فکر کنید؛ مثلاً می‌توانید شخصی را استخدام کنید تا هفته‌ای یک‌بار در پروژه‌ی تمیز کردن خانه که همیشه جزء کار‌های انباشته‌شده محسوب می‌شود کمکتان کند. وقتی به دنبال چنین موقعیت‌هایی باشید و از آن‌ها بهره ببرید، می‌توانید زمان شخصی‌تان را به‌جای انجام کارها، با دوستان و خانواده سپری کنید. یا اگر همسرتان یا فرزند بزرگ‌ترتان بتوانند وقتی شما سرکار هستید بخشی از کار‌های خانه را مدیریت کنند، پس‌ازآن همگی می‌توانید برکنار هم خوش بگذرانید.

از جداول تقویم برای تمرکز لیزری استفاده کنید

شما چیزی به نام تقویم دارید و می‌توانید از آن استفاده کنید. بخش‌های بدون وقفه‌ای از تقویم را به انجام مهم‌ترین کار‌هایی که دارید اختصاص دهید. اگر در دفتر کار می‌کنید مطمئن شوید که همکارانتان می‌دانند در طول این زمان نباید مزاحم کار شما شوند. در دفتر را ببندید. زنگ تلفنتان را کم کنید و نوتیفیکیشن مایی که دائماً در کارتان وقفه ایجاد می‌کنند را خاموش‌کنید. از خانه‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی تقویم برای انجام کار‌هایی استفاده کنید که تمرکز لیزری روی کار‌ها و مسائل مهم کسب‌وکارتان دارند.

ساعات کاری‌تان را محدود کنید

کار کردن هیچ‌وقت تمامی ندارد و اگر به دنبال این هستید که همه‌چیز را تمام کنید هرگز دست از کار نخواهید کشید. کار کردن طولانی‌مدت برای هیچ‌کس خوب نیست، چه شما، چه اعضای خانواده‌تان یا همکارانتان. شریل سندبرگ سال‌ها ساعت ۵:۳۰ محل کارش را ترک می‌کرد تا بتواند شام را در کنار فرزندانش بخورد. اگر او توانسته، چرا شما نتوانید؟

تعادل کار-زندگی به این معنی نیست که باید زمان یا تمرکز دقیقاً برابری را صرف کار وزندگی کنید. این یک راه برای اطمینان از این است که اولویت‌های کاری و اولویت‌های شخصی‌تان برآورده شده‌اند. گاهی این تعادل به معنی ساعات کاری بیشتر و گاهی هم به معنی ساعات کاری کمتر است. در هر دو موقعیت، در استفاده از این ۱۲ عادت فوق‌الذکر، این شمایید که روشتان را برای برقراری و حفظ تعادل عالی بین کار و زندگی انتخاب می‌کنید. شما از چه راهکار‌های دیگری برای برقراری این تعادل مهم استفاده می‌کنید؟ افکار، پیشنهاد‌ها و تجربیاتتان را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: خانواده بی فرزند با عوارض فرهنگی اجتماعی و اقتصادی مواجه است

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: زندگی روانشناسی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: زندگی روانشناسی برنامه ریزی کنید بین کار و زندگی ساعات کاری دفتر کار فکر کنید کار کردن کار هایی کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۸۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌های افزایش هوش عقلی و عاطفی در کودکان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: عفونت گوش در کودکان (فیلم) نکات کلیدى براى نجات کودک هنگام ضربه به سر (فیلم) علائم و عوارض بیماری کاوازاکی (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • دشمن در تلاش برای ایجاد دوگانگی و اختلافات قومی و مذهبی است
  • (ویدئو) راهکار‌های ساده برای افزایش احتمال باروری
  • ایجاد اولین دبیرخانه دانشگاهی پیشگیری و کنترل دخانیات/ راه‌اندازی سامانه رصد افت تحصیلی و مسائل روانشناختی دانشجویان
  • ایجاد اولین دبیرخانه دانشگاهی پیشگیری و کنترل دخانیات
  • چرا خواندن کتاب های روان شناسی به زندگی شخصی ما کمک می کنند
  • گرمازدگی چیست و چرا منجر به اسهال می شود؟
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟
  • راهکار‌های افزایش هوش عقلی و عاطفی در کودکان (فیلم)
  • مرگ دلخراش عروس خانم در جشن عروسی