Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای اولین بار در تاریخ افغانستان و بحرانی که ۴۰ سال دامن‌گیر این کشور شده، روز شنبه ۲۲ شهریور، هیأت مذاکره‌کننده طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر با تیم دولت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله در دوحه با یکدیگر روبه‌رو شدند. این مواجهه که به مذاکرات بین‌الافغانی معروف است پس از آن صورت می‌گیرد که در اسفندماه سال گذشته طالبان و ایالات متحده پس از ۱۹ سال جنگ با یکدیگر توافق صلح امضا کردند و همین موضوع شروعی بود برای اینکه طالبان با دولت فعلی افغانستان وارد مذاکره شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که این مذاکرات با تاخیر چندماهه برگزار شده اما گمانه‌زنی‌ها همچنان در مورد خروجی آن ادامه دارد. بسیاری بر این عقیده‌اند که دولت آینده افغانستان با مرکزیت طالبان و بازیگری عبدالله عبدالله شکل خواهد گرفت و برخی دیگر این موضوع را رد می‌کنند اما آنچه مهم خواهد بود این است که طالب‌ها مجدداً در حال احیای «امارت اسلامی افغانستان» هستند.

موضوع مهم‌تر اینکه مذاکرات بین‌الافغان در حالی در دوحه جریان دارد که طی هفته‌های گذشته عملیات‌های میدانی طالبان افزایش پیدا کرده و ده‌ها کشته در ولایات مختلف برجای مانده است و همین مساله موجب شده تا دستیابی به توافق در بین‌الافغان با دیده شک و تردید همراه باشد. به همین دلیل برای پاسخ به این ابهام‌ها به گفت‌وگو با «دکتر محمد نعیم وردک»، سخنگوی جدید دفتر سیاسی طالبان در دوحه پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:

دور اول مذاکرات امارت اسلامی و نمایندگان دولت افغانستان چند روزه است و بر چه محورهایی بحث می‌شود؟

نعیم وردک: هنوز معلوم نیست و نمی‌توانم بگویم که مذاکرات بین امارت اسلامی افغانستان و سایر طرف‌ها چند روز طول می‌کشد. در مورد محورهای بحث هم فعلاً مذاکرات روی دستورالعمل‌ها، اصول کاری و رفتاریِ نشست‌ها جریان دارد. هر وقت بر اصول کاری نشست‌ها توافق صورت بگیرد، سپس روی سایر محورها، گفت‌وگو شروع می‌شود.

یکی از مباحث مورد نظر کابل، آتش‌بس است. اساساً آتش‌بس میان کابل و امارت اسلامی شامل چه موضوعاتی خواهد شد؟

نعیم وردک: ارجحیت ما از ابتدا بر این بوده است که مشکلاتی که کشور و ملت ما به آن دچار هستند را از طریق تفاهم پایان دهیم. در این رابطه باید همه موضوعات که می‌تواند در ختم مشکلات موثر واقع شود، مورد بحث قرار گیرد تا در نهایت تمام موانع و مشکلات به شکل کلی و دائمی حل و فصل شوند.

بسیاری از ناظران بین‌المللی و مقام‌های داخلی و خارجی افغانستان معتقدند که نتیجه مذاکرات بین‌الافغان به تشکیل دولت در افغانستان با محوریت امارت اسلامی منجر خواهد شد. این معلومات و تحلیل‌ها تا چه اندازه درست است؟

نعیم وردک: امارت اسلامی می‌خواهد که اشغال افغانستان عملاً به پایان برسد که در این راستا تا حد زیادی پیشرفت‌هایی صورت گرفته که یکی از آنها امضای توافقنامه میان ما و ایالات متحده بوده است. مساله دیگر این است که باید یک حکومت اسلامی واقعی سر کار بیاید. توجه کنید که ملت عزیزمان طی ۴۰ سال برای این مساله قربانی‌های زیادی داده‌اند و به همین دلیل آنها خواهان نظامی مستقل و برخاسته از متن و اراده ملت هستند. طبیعی است که این نظام باید موافق ارزش‌های ملت و منافع عالی کشور بوده و پاسخگوی مردم افغانستان باشد. در فاز دیگر، نظامِ جدید باید بتواند امنیت ملت را تامین کند و عزت مردمِ افغان در آن حفظ شود. اینکه می‌گوییم عزت، منظورمان به وجود آوردن شرایط یک زندگی آرام و آسوده است. به همین جهت ما امیدوار هستیم که از طریق تفاهم و مذاکرات بین‌الافغانی به یک نتیجه مشخص برسیم که همه مشکلات حل شده و یک نظام اسلامی واقعی و دلخواه مردم بر پا شود.

آیا امارت اسلامی برای نشان دادن حسن نیت خود، به آزادی نیروهای امنیتی و نظامی کابل ادامه خواهد داد؟

نعیم وردک: حتماً همینطور است؛ چراکه رهایی زندانیان پیش از هر چیز یک مسأله انسانی است.

تشکیل دولت پس از صلح سراسری در افغانستان بر اساس چه ساز و کاری انجام خواهد شد؟

نعیم وردک: همانطور که پیش‌تر بدان اشاره کردم، نظام آینده افغانستان یک نظام استوار بر اصول دین مبین اسلام خواهد بود که منافع عالی کشور و ارزشهای ملت مسلمان و مجاهد‌مان را در بر خواهد گرفت.

اخیراً زلمی خلیلزاد در جمع برخی از خبرنگاران در دوحه اعلام کرده که بی‌اعتمادی میان افغان‌ها (اعم از طالبان و نمایندگان دولت افغانستان) وجود دارد. دلیل این بی‌اعتمادی چیست؟

نعیم وردک: اختلاف‌نظرها در بین طرف‌های مختلف که برای اولین بار با هم روبه‌رو میشوند یک امر معمول و عادی به حساب می‌آیند و به همین خاطر نشست‌هایی برگزار می‌شود تا نهایتاً از طریق یک تفاهم مشترک به مشکلات موجود پایان داده شود.

امارات اسلامی تمایل دارد با کدام جریان افغانستان در آینده قدرت افغانستان شریک شود؟ عبدالله عبدالله یا اشرف غنی؟

نعیم وردک: هدف ما صرفاً آزادی و استقلال کشور است.

چندی پیش به نقل از اسد درانی (رئیس پیشین آی.اس.آی پاکستان) گفته شده که آمریکا قرار است سالانه به طالبان حدود ۵۰۰ میلیون دلار کمک کند. این کمک‌ها در چه قالب و برای چه منظوری خواهد بود؟

نعیم وردک: از نظر ما این خبر درست نیست. متاسفانه امروزه در مطبوعات سراسر جهان هر نوع خبر با هر آدرس و محتوایی منتشر می‌شود که تصدیق آنها کار بسیار دشواری است.

یک روز قبل از شروع مذاکرات بین‌الافغان در دوحه (جمعه ۲۱ شهریور)، اخباری از حمله طالبان به یک ایست و بازرسی متعلق به نیروهای امنیتی افغانستان منتشر شد که طی آن ۱۶ سرباز کشته شدند و اخیراً هم حملاتی انجام شده که بنا بر اعلام دولت افغانستان ۵۷ نظامی این کشور در برخی از ولایات کشته شده‌اند. به نظر شما ادامه این حملات به مذاکرات بین الافغان ضربه نمی‌زند؟ دلیل این حملات چیست؟

نعیم وردک: معتقدیم که مذاکرات بین‌الافغانی و بحث و بررسی مسائل در پشت میز به این دلیل است که همین مشکلات و مسائلی مانند تجاوز و اشغال حل و فصل شود تا ملت افغانستان به راحتی بتوانند زندگی کنند. اما نکته مهمتر این است که جنگ در افغانستان یک طرفه نیست و طالبان از ابتدا در حالت دفاعی قرار داشت.

خروج کامل نظامیان آمریکا تا چه زمانی انجام خواهد شد؟

نعیم وردک: در رابطه به خروج قوای خارجی شاهد بودید که یک تفاهم‌نامه میان ما و آمریکا به امضا رسید و بر اساس همین توافق، نظامیان خارجی ۱۴ ماه پس از امضای توافق از کشورمان خارج می‌شوند.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان عبدالله عبدالله دوحه اشرف غنی ملا عبدالغنی برادر بین الافغان مذاکرات بین الافغانی مذاکرات بین الافغان دولت افغانستان امارت اسلامی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۸۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داعش توان خود را در افغانستان از دست داده است

پاول کلومن بیکن سفیر نروژ در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست وزیر طالبان درباره مسائل افغانستان و منطقه تبادل نظر کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت گروه تروریستی داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است.

ارگ حکومت سرپرست افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر نروژ تاکید کرده است کشورش از مخالفان کابل حمایت نمی‌کند.

این دیپلمات نروژی با اشاره به اخراج پناهجویان افغان از پاکستان نیز گفت اخراج پناهجویان نگران کننده است.

بر اساس این بیانیه، مولوی عبدالکبیر نیز اظهار داشت حکومت سرپرست افغانستان خواستار تعامل مثبت با تمام کشورها است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کاردار پاکستان: سفر هیئت پاکستانی به کابل موفق بود
  • طالبان: برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند
  • داعش توان خود را در افغانستان از دست داده است
  • سفر معاون راه آهن روسیه به کابل
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین
  • شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا
  • اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند
  • واکنش قطر به خبر ترک میز مذاکره توسط هیات اسرائیلی
  • ترافیک خط دفاعی به سود پرسپولیس شد