Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-20@16:04:35 GMT

امید به آینده در مسلخ بی‌عدالتی آموزشی

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۸۶۷۵

امید به آینده در مسلخ بی‌عدالتی آموزشی

به گزارش همشهری‌آنلاین، غلامرضا ظریفیان معاون اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نوشت: مسئله عدالت آموزشی هم در قانون اساسی و هم در باورهای اعتقادی ما، یک اصل اساسی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه مردم، نقطه محوری این اصل است. اخیرا نتایج کنکور اعلام و اطلاعات رتبه‌های برتر در این‌باره رسانه‌ای شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه ما تاکنون می‌دانیم اکثریت رتبه‌های برتر در مدارس غیرانتفاعی که صرفا خانواده‌های متمول به آن دسترسی دارند، تحصیل کرده‌اند. این مسئله به‌ طور طبیعی خلاف عدالت آموزشی است. 

سیستم آموزش و پرورش ما در سطح کلان باید به‌ گونه‌ای باشد که در سیستم ارزشیابی، تحصیل در مدرسه غیرانتفاعی نتواند اینقدر در وضعیت تحصیلی افراد مؤثر واقع شود. سیستم باید طوری طراحی شود که همه دانش‌آموزان در طبقات اجتماعی مختلف از یک سطح پایه‌ای از آموزش‌ها و دانش برخوردارند شوند و مبنای ورود به آموزش عالی، همان سطح پایه‌ای باشد نه بیشتر.

مسئله کنکور البته خودش بحث طولانی و مفصلی است. بسیاری از کارشناسان این آزمون را روش عادلانه‌ای برای ارزشیابی دانش‌آموزان و ورودی نظام آموزش عالی نمی‌دانند. حتی اگر فاصله طبقاتی میان مدارس کشور وجود نداشته باشد، باز هم کنکور معرف خوبی برای استعدادها و سطح دانش، میانگین دانش‌آموزان در کل کشور نیست. 

این نحوه ارزشیابی امروز در سطح دنیا منسوخ شده و شیوه‌های بهتر و کارآمدتری در کشورهای پیشرو در مباحث آموزشی مثل ژاپن و فنلاند به‌کار گرفته می‌شود. ما هم بالاخره دیر یا زود مجبور خواهیم شد از این شیوه معیوب عبور کنیم و به سمت شیوه‌های بهتر و کم‌نقص‌تر برویم؛ به سمت آزمون‌های پیشرفته درون دانشگاهی که بتواند معرف استعداد و دانش فرزندانمان باشد.

با تمام این اوصاف، امسال در بحث عدالت آموزشی، علاوه بر فاصله طبقاتی مردم و شیوه ارزیابی و سنجش، شاهد نقش‌آفرینی یک بازیگر جدید هم هستیم و آن کروناست. چنان‌که می‌دانیم، کرونا بخش اعظمی از فرایند آموزش را به بسترهای الکترونیکی برده و بخش قابل توجهی از خانواده‌ها در جامعه ما، به دلایل عدیده ازجمله نداشتن امکاناتی همچون موبایل، لپ‌تاپ یا اینترنت باکیفیت و ارزان، امکان بهره‌گیری از ظرفیت آموزش مجازی را ندارند. مسئله هزینه اینترنت به‌رغم قول‌هایی که داده شده اما هنوز مسئله خیلی از خانواده‌هاست. اینها مسائل‌ بسیار مهمی است که باید برای حلشان فکر عاجلی شود. طیف وسیعی از راهکارها قابل بررسی است؛ مثلا طبق آمارها، گفته می‌شود بین ۳۰ تا ۳۵ درصد مدارس ما در روستاها و شهرهای کوچک، کم‌جمعیت هستند و شاید بشود در این نوع مدارس، کلاس‌ها را حضوری برگزار کرد تا حداقل فاصله طبقاتی که بین مدارس شکل گرفته، در اثر کرونا تشدید نشود.

چنان‌که بالاتر اشاره شد، دسترسی عادلانه همه مردم به امکانات آموزشی و فرصت‌های برابر، براساس قانون اساسی و البته آموزه‌های اعتقادی ما یک اصل غیرقابل اغماض است. اگر به این اصل خدشه وارد شود، بدون تردید ضایعات فراوانی برای حال و آینده کشور خواهد داشت. پیامدهای منفی قابل توجهی را تجربه می‌کنیم و در این رهگذر، شاخص‌های بسیاری از جمله امید به آینده در جامعه به ‌شدت تضعیف می‌شود.

کد خبر 551515 برچسب‌ها كروناويروس مدرسه و مدارس عدالت کنکور وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانش آموز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس مدرسه و مدارس عدالت کنکور وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۸۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار عمومی یونسکو با تأکید بر آینده آموزش دیجیتال

سمینار عمومی یونسکو با تأکید بر آینده آموزش دیجیتال در دانشگاه علامه‌طباطبائی به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سمینار تخصصی کرسی یونسکو با هدف «بررسی آینده آموزش دیجیتال» با مشارکت و حضور دکتر علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه علامه‌طباطبائی، مسئولان و کارشناسان یونسکو، جمعی از استادان کشور‌های عضو یونسکو همچون ایران، ایتالیا، آلمان، فرانسه، فنلاند، دانمارک، چین، هند، برزیل و کارشناسان آموزش همگانی بصورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست کارشناسان با تأکید بر سرعت شتابان نوآوری دیجیتال و تأثیر همه جانبه آن بر تغییر زندگی، یاد آور شدند: آموزش و پرورش نه تنها باید خود را با این تغییرات تطبیق دهد، بلکه باید به ما کمک کند آینده دیجیتالی عادلانه‌تر، فراگیرتر و پایدارتری را تضمین کنیم. دگرگونی‌های دیجیتالی جوامع ما نیازمند بازنگری رویکرد‌ها و مدل آموزشی ما است. 

همچنین چگونه یاد می‌دهیم و یاد می‌گیریم، از مهم‌ترین نکات مورد اشاره در این نشست بود و در ادامه بیان شد: ما باید نه تنها هدف آموزش، بلکه سازمان یادگیری را نیز بازنگری کنیم. فن‌آوری‌های دیجیتال نه تنها به نوآوری‌های آموزشی از طریق یادگیری ترکیبی، بلکه برای مدل‌های آموزشی بازتر اجازه می‌دهند که فضا‌های آموزشی متنوع را بهتر به هم متصل کنند. 

سمینار تخصصی کرسی یونسکو با هدف «بررسی آینده آموزش دیجیتال» تاکید شد: این مدل از آموزش ترکیبی به عنوان مرکز اصلی شبکه‌ای از فضا‌های یادگیری است که آینده دیجیتالی آموزش را تعریف می‌کند. این شکل‌دهی به آینده‌های دیجیتالی آموزش باید به شیوه‌ای انسان‌محور هدایت شود؛ روشی که شمول و برابری در استفاده از فناوری را برای حمایت از یادگیری ریشه‌دار در تماس انسانی و تعامل اجتماعی در اولویت قرار می‌دهد.

نقش هوش مصنوعی در آموزش، راهکار‌ها و مشکلات آموزش دیجیتال، تأثیر فن‌آوری عمومی به‌ویژه هوش مصنوعی در آموزش‌های همگانی، نابرابری‌های دیجیتال، خطرات و ریسک‌پذیری هوش مصنوعی در آموزش به‌ویژه در کشور‌های اروپایی، ضرورت تدوین قوانین در خصوص آموزش دیجیتال، سواد دیجیتال و مهارت‌های استفاده از هوش مصنوعی و سیاست‌های استفاده از هوش مصنوعی مولد و راهنمای آن، مهم‌ترین محور‌های این سمینار بود.

دیگر خبرها

  • اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی ابلاغ شد
  • اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس استان همدان
  • سمینار عمومی یونسکو با تأکید بر آینده آموزش دیجیتال
  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری 
  • سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منتشر شد
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس/ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟