Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از مردم می‌گویند که تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن به‌ علت مشکلاتی در جانمایی و همچنین برخی روش‌های تصفیه‌ای، باعث شده تا با بوی نامطبوع همراه باشد که تولید این بو مردم بروجن به‌خصوص ساکنان محله‌های شهید باهنر و شهید رجایی را آزار می‌دهد و انتقادهای آنان از این موضوع تاکنون به نتیجه نرسیده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن گفت: هر جایی که بوی فاضلاب‌های صنعتی احساس شود، می‌تواند ذرات آلوده‌کننده شیمیایی، گازهای آلوده‌کننده و مسموم‌کننده به‌همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسن کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: احساس بوی ناشی از فاضلاب‌های صنعتی حاوی ذرات آلوده‌کننده و گازهای آلوده‌کننده می‌تواند باعث مسمومیت‌ و ناراحتی‌های تنفسی شود.

وی افزود: بوی ناراحت‌کننده ناشی از فعالیت فاضلاب‌های صنعتی به‌خصوص هنگام خنکی هوا در صبح و عصر به بیشترین میزان خود می‌رسد.

کرمی تصریح کرد: در فصل‌های بهار و تابستان که مردم بروجن پنجره خانه‌ها و یا محل کسب خود را باز می‌کنند، بوی ناشی از فعالیت فاضلاب شهرک صنعتی به سمت آنان بیشتر احساس و باعث تشدید ناراحتی مردم می‌شود.

وی یادآور شد: بوی ناشی از فعالیت فاضلاب شهرک صنعتی بروجن باعث ناراحتی، سلب آسایش و خلل در آرامش مردم می شود، که این مهم از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی به حساب می‌آید.

کرمی اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن با همکاری دادستان، فرماندار، شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره حفاظت از محیط‌زیست این شهرستان همکاری‌های لازم را برای رفع این مشکل داشته‌اند.

جانمایی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن اشتباه بوده است

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن نیز گفت: جانمایی و مکان‌یابی محل احداث تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن از ابتدا اشتباه بوده است.

مرتضی منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: متاسفانه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن در مکانی مرتفع و در مسیر وزش باد احداث شده است.

وی مسیر وزش باد در بروجن را از جنوب غرب به شمال شرق دانست و افزود: شب‌ها به‌ علت وزش باد و ایسلند هوایی (وارونگی هوایی)، مسیر وزش باد در بروجن تغییر و باعث وارد شدن بوی نامطبوع ناشی از فعالیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی به این شهر می‌شود.

منصوری تصریح کرد: در صورت جانمایی و مکان‌یابی کارشناسی و علمی محل احداث تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن از همان ابتدا، به‌ طور یقین اکنون مشکلات ناشی از متصاعد شدن بوی آن در کمترین میزان ممکن بود.

وی یادآور شد: در کنار متصاعد شدن بو از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن، یک‌سری از کارخانه‌های مستقر و فعال در این شهرک نیز عامل تولید بو هستند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن اظهار داشت:در سال‌های اخیر کارگروه ویژه‌ای با عضویت مدیران شهرک صنعتی، صنعت، معدن و تجارت، حفاظت محیط‌زیست، شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، فرمانداری و دادستان بروجن تشکیل شد.

وی گفت: بررسی علت‌های مرتبط با تولید بو از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن و اجرای مصوبات مرتبط با کاهش این مشکل باعث کمتر شدن میزان بو در سطح شهر شده است.

منصوری به رعایت نکردن معیارها و شاخص‌های زیست‌محیطی از سوی برخی کارخانه‌های آلاینده مستقر و فعال در شهرک صنعتی بروجن اشاره و تاکید کرد: در این مدت ،اخطارهایی به این کارخانه‌ها مبنی بر انجام اقدامات علمی و کارشناسی برای کاهش و رفع میزان آلایندگی با هدف کاهش تولید بوی نامطبوع داده شد که مؤثر بود.

وی افزود: اما این در حالی است که برخی از این کارخانه‌های آلاینده با تولید ذاتی بوی نامطبوع، به ‌علت مکان‌یابی اشتباه در دوره‌های قبل که در آن زمان از محیط‌زیست مجوز تاسیس گرفته نمی‌شد، در شهرک صنعتی بروجن احداث شده است.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن تصریح کرد: این اداره با پیگیری‌های جدی تا پای تعطیلی این واحدهای تولیدی ایستاد اما به‌علت رعایت برخی معیارهای زیست‌محیطی و کم کردن میزان تولید بو، این اقدام متوقف شد.

وی یادآور شد: البته برخی از این واحدهای تولیدی به‌علت مشکلاتی ناشی در چرخه فعالیت به ‌صورت خودکار تعطیل شدند.

منصوری اظهار داشت: برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی عمده مستقر شهرک صنعتی بروجن دارای پساب آلوده هستند که فعالیت آن‌ها به‌علت برخورداری از سیستم پیش‌تصفیه با مشکل همراه نیست.

وی گفت: بقیه کارخانه‌های آلاینده مستقر در شهرک صنعتی بروجن نیز باید نسبت به احداث سیستم پیش‌تصفیه با هدف کاهش و حتی رفع میزان آلودگی و بوی نامطبوع ناشی از آن اقدام کنند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن به دغدغه حداقل نیمی از مردم بروجن به‌ خصوص ساکنان محله‌های باهنر، رجایی و شمال شرق این شهر در خصوص بوی نامطبوع تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی اشاره و تاکید کرد: مهم‌ترین و ماندگارترین راهکار بلندمدت برای رفع این مشکل، ایجاد فضا و کمربند سبز بین این تصفیه‌خانه تا محدوده شهر است.

وی با اشاره به لزوم اجرای مجموعه اقداماتی برای رفع این مشکل در کوتاه‌مدت افزود: مهندسی دوباره تجهیزات مربوط به تصفیه‌خانه، ارتقا و تغییر سیستم هوادهی، مجهز شدن فیلترپرس، نصب اتومایزر، ریفیوژر و اجرای طرح روپوشانی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی است.

منصوری تصریح کرد: تمامی این اقدامات باید به‌طور همزمان انجام شود و اجرای جداگانه آن‌ها نقشی در رفع مشکل بوی نامطبوع این تصفیه‌خانه ندارد.

وی یادآور شد: البته همزمان با اجرای این طرح‌ها باید هشدارهای لازم برای رفع و قطع میزان آلایندگی کارخانه‌های آلاینده فعال و مستقر در شهرک صنعتی بروجن داده شود.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن اظهار داشت: در سفر اخیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به چهارمحال و بختیاری و این شهرستان مشکلات مرتبط با این موضوع اعلام شد.

وی گفت: در همین سفر محسن صالحی‌نیا به مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری دستور رسیدگی ویژه برای این مهم را صادر کرد.

منصوری تاکید کرد: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری بعد از این سفر وعده داده تا ۲ هفته دیگر با اضافه کردن تعدادی دستگاه مجهز جدید به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن نسبت به کاهش بوی ناشی از آن اقدام کند.

وی افزود: البته با پیگیری‌های انجام شده در سال‌های اخیر و انجام روش‌های کارشناسی و علمی از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در چهارمحال و بختیاری و بروجن، میزان بوی نامطبوع ناشی از فعالیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی در ۲ سال گذشته کاهش داشته است.

قسمت بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن حذف می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: قسمت بی‌هوازی تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن حذف و به هوازی تبدیل می‌شود.

حمیدرضا فلاح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: برای اجرای این طرح که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ۴۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی افزود: تکمیل بستر لجن خشک‌کن تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و هشت میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار دارد.

فلاح تاکید کرد: به ‌منظور کاهش بوی نامطبوع ناشی از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن تاکنون ۶۰ تا ۸۰ هزار مترمربع درخت در قالب طرح توسعه فضای سبز اطراف این طرح کاشته شده است.

وی یادآور شد: طرح استحصال تکمیل آب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن در کاهش بوی ناشی از آن تاثیرگذار است.

۷۰ درصد بوی شهرک صنعتی از یک واحد تولیدی است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در آخرین نشست کمیته پایش فاضلاب در فرمانداری بروجن مشخص شد ۷۰ درصد بوی شهرک صنعتی از یک واحد تولیدی است.

وی با اشاره به برخی طرح‌های جدید از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری برای رفع این مشکل اظهار داشت: اجرای فاز دوم این تصفیه‌خانه به‌ صورت پیشرفته‌تر و با استفاده از دستگاه‌های مجهز جدید با ۷۰ میلیارد ریال به اندازه تصفیه‌خانه اولیه در حال اجرا است.

فلاح تاکید کرد: در این طرح فاضلاب پس از ورود به دستگاه‌های جدید، بدون هوادهی خشک می‌شود و بو ندارد.

وی افزود: با الگوگیری از یک سیستم اجرا شده در تصفیه‌خانه شهرضا و پس از بررسی و تایید مشاور، ۳۵ میلیارد ریال برای سیستم کاهش بو در تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن اختصاص داده شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته به‌ منظور اکسیژن‎‌رسانی در این تصفیه‌خانه ۲ میلیارد ریال برای اجرای دیفیوزر اختصاص یافت.

وی یادآور شد: هم‌اکنون یک پیمانکار برای ساخت و نصب تجهیزات هوادهی سطحی به‌ منظور کاهش بو در تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بروجن با ۳۴ میلیارد ریال اعتبار به‌کار گرفته شده است.

فلاح اظهار داشت: انجام مطالعات برای ارتقای کیفیت پساب خروجی تصفیه‌خانه و تبدیل آن به آب مورد نیاز شهرک‌های صنعتی با عنوان تصفیه تکمیلی از سوی مشاور در حال بررسی است که مطالعات مرحله نخست به پایان رسیده و در مرحله طراحی سازه‌ها قرار گرفته است.

وی گفت: برای اجرای این طرح در شهرک‌های صنعتی شهرکرد و بروجن ۹۰ میلیارد ریال اعبتار در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

برچسب‌ها بروجن وزارت صنعت معدن و تجارت مدیریت پسماند چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجن وزارت صنعت معدن و تجارت مدیریت پسماند چهارمحال وبختیاری بروجن وزارت صنعت معدن و تجارت مدیریت پسماند چهارمحال وبختیاری اخبار کنکور تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بروجن تصفیه خانه شهرک صنعتی بروجن کارخانه های آلاینده بوی نامطبوع ناشی شهرک صنعتی بروجن برای رفع این مشکل ناشی از فعالیت تصفیه خانه تصفیه خانه میلیارد ریال یادآور شد آلوده کننده بوی ناشی مردم بروجن کارخانه ها تولید بو خانه ها وزش باد کاهش بو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۹۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فرشاد مقیمی با بیان این مطلب، گفت: طی سال ۱۴۰۲ از طریق راه اندازی مجدد تعداد ۱۴۴۰ واحد صنعتی راکد برای ۲۸۶۱۴ نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین برای سال ۱۴۰۳ نیز بازفعال سازی ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد برنامه ریزی و هدف‌گذاری شده است.

وی، در خصوص برنامه ارتقای ظرفیت واحد‌هایی که زیر ظرفیت خود کار می‌کنند، تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید در ۲۷۵۵ واحد به بهره برداری رسیده فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با اشتغال ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر طی سال ۱۴۰۲ محقق شد.

رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزایش ظرفیت تولید ۳۲۱۵ واحد صنعتی فعال زیر ظرفیت را از جمله برنامه‌های سال ۱۴۰۳ عنوان کرد که با اهتمام ویژه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد.

مقیمی در ادامه تصریح کرد: نوسازی و بازسازی ۳۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز طی سال ۱۴۰۳ در دستور کار است.

وی گفت: همچنین ۲۲۹۰ طرح صنعتی جدید طی سال ۱۴۰۲ با اشتغال بالغ بر ۴۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفت و واحد‌های بهره‌بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بیش از ۵۲ هزار واحد و اشتغال حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر ارتقا یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطر نشان کرد: از محل احیای ۱۴۴۰ واحد راکد با اشتغال ۲۸ هزار و ۶۱۴ نفر، افزایش ظرفیت ۲۷۵۵ واحد با اشتغال ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر و بهره برداری از ۲۲۹۰ طرح جدید با اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر در مجموع برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور اشتغالزایی به وجود آمده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محرومیت در راه‌های مواصلاتی بزرگترین مشکل شهرستان بردسکن است
  • بازچرخانی آب در شهرک صنعتی امیریه
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • گلایه راه‌آهن شمالغرب از بدعهدی شرکت شهرک‌های صنعتی
  • افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
  • «چغازنبیل» بزرگترین اثر معماری شناخته شده از تمدن ایلام میانه
  • توضیحی درباره استشمام بو و طعم نامطبوع آب در بهبهان
  • ایجاد اشتغال برای ۹۲ هزار نفر در شهرکهای صنعتی طی سال ۱۴۰۲
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲