Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه ویژگی شهید حاج قاسم سلیمانی یعنی اعتماد و اعتقاد به سنت ها و وعده های الهی، مردم‌مداری و اخلاص که مکتب سلیمانی را شکل داده است به بیان خاطرات و ناگفته هایی جالب از حدود ۴۰ سال ارتباط و رفاقت با حاج قاسم پرداخت. - اخبار سیاسی - به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه روز گذشته که با برنامه روایت حبیب گفت‌وگو می‌کرد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به خانواده معزز شهدا، آزادگان، رزمندگان و جانبازان، گفت: همه ملت ما، آنهایی که بعد دفاع مقدس به دنیا آمدند و آنهایی که در دوران بودند، مدیون شهدا، آزادگان و جانبازان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قالیباف:طرح تحول در مجلس برای کارآمدسازی در جلسه غیرعلنی بررسی شدقالیباف:برای برخی خانوارها کالاهای اساسی هم دست نیافتنی شده استوی با اشاره به آشنایی اش با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، افزود: ما هیچ کدام همدیگر را از قبل نمی‌شناختیم حتی بعضی از دوستان که در خراسان با هم هم رزم بودیم مانند شهید شوشتری چون در شهرستانی دیگر بودند، هم را نمی شناختیم چه برسد به دوستان دیگری مانند شهید باکری، شهید شفیع زاده، شهید کاظمی، شهید خرازی.آشنایی همه‌ی بچه های جنگ با هم در میدان جنگ بود؛ من جمله شهید سلیمانی.ما در چزابه مستقر بودیم و آنجا چون جنگ شدید بود، تعدادی از بچه‌های خراسان هم در شوش و در عملیات فتح المبین مستقر شدند لذا من اولین بار شهید سلیمانی را در فتح المبین ولی در حد  شناخت اولیه دیدم.

قالیباف اضافه کرد: درحقیقت از عملیات بیت المقدس یعنی از سال 61 به بعد ما با همدیگر آشنا شدیم و ارتباطمان با همدیگر تنگاتنگ شد تا همین روزهای آخر. یعنی حتی بعد از دوران دفاع مقدس هم با توجه به اینکه یک مدتی ما فاصله‌ی جغرافیایی با هم داشتیم مثلاً دیگر من آمده بودم تهران، اینجا در ادامه‌ی کار مشغول بودیم و ایشان هنوز در کرمان مانده بود ولی ارتباطات بسیار تنگاتنگ به هر حال برقرار بود.

قالیباف با بیان این که در دوران دفاع مقدس واقعاً شایسته پروری، شایسته گزینی و شایسته سالاری بود گفت: این‌ها آن چیزهایی است که امروز واقعاً در سیستم‌های مدیریتی در بخشهای مختلف باید بگوییم یا متاسفانه نیست یا ناقص و ضعیف هست. چون میدان عمل بود افراد در میدان عمل انتخاب می‌شدند فرماندهان قدرت سازماندهی بیشتر در شرایط سخت در میدان می شناختند آنجا پیدا می‌شدند. در جنگ فرهنگ بیا و برو متفاوت با بقیه دنیا بود.

وی افزود: صبح عملیات که هوا هنوز روشن شده یا نشده و گرگ میش بود همه‌ی بچه‌های رزمنده چه خط موفق شده بود چه نشده بود چه خاکریز زده بود چه نزده بودند و ناقص بود نبود فرمانده لشکر و بقیه همه کنار هم پشت خاکریز بودند؛ در حقیقت آنجا بود که افراد شناخته شدند. بدون شک شهید سلیمانی هم همان جا شناخته شده شد. در عملیات فتح المبین بروز و ظهور پیدا کرد و جنوب شرق یعنی استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تمام رزمندگانش در لشکر ثارالله آمدند.بدون شک یکی از لشکرهای موثر در جنگ ثارالله و  یکی از فرماندهان شاخص جنگ شهیدسلیمانی بود.

رئیس مجلس با تاکید بر این که  ویژگیهایی که ما امروز حاج قاسم را به آن میشناسیم و شخصیت حاج قاسم در دوران دفاع مقدس شکل گرفت، گفت: همه ویژگی در دوران دفاع مقدس بود حاج قاسمی که در سن 63 سالگی به شهادت رسید با حاج قاسمی که در سن 25 سالگی در جنگ بود مراحلی را طی کرد. ما با وجود فاصله جغرافیایی که داشتیم اگر هر روز تلفنی صحبت نمی‌کردیم، حتما دو روز یکبار تلفنی صحبت می‌کردیم و ماهی یک بار با هم دیدار داشتیم.

قالیباف با بیان اینکه شخصیت حاج قاسم را ما باید در سه مقطع زمانی بگوییم، گفت: یک دهه، دهه‌ای بود که حاج قاسم در دوران دفاع مقدس بود. یعنی از همان اول جنگ 59، 60 ایشان حضور پیدا کرد تا سال 68. این یک جا که اساس چارچوب شخصیت شهید سلیمانی اینجا شکل گرفت. یک دهه هم حاج قاسم در شرق کشور شخصیتش شکل گرفت و این دو تا با هم در حقیقت متفاوت است و بیش از دو دهه با تجربه دوران دفاع مقدس شخصت وی شکل گرفت.

وی در این بخش از سخنانش با اشاره به فرهنگ و ویژگی های دوران دفاع مقدس گفت: اگر از من بپرسید مهمترین موضوع در دوران دفاع مقدس که شخصیت بچه‌های رزمنده و همه‌ی فرماندهان ما را شکل داد و فرهنگ آنجا بود حتی فرهنگ بسیج درحقیقت در دوران دفاع مقدس شکل گرفت، اوج این نقطه کجاست؟ من می‌گویم اینکه فرماندهان و بچه‌ها همه، همه در دوران دفاع مقدس باور داشتند به سنتهای الهی به این ایمان داشتند؛ وقتی می‌گوییم به خدا ایمان داشت یعنی به سنت‌های الهی ایمان داشت، یعنی دیگر نمی‌گفتند حزب بعث چه دارد، صدام چه دارد، فرانسه چه داده، شوروی سابق چه داده، تانک و توپ آنها چه هست، اینها موضوع ما نبود. موضوع ما جمع کردن همه امکانات و تازیدن به دشمن بود.

وی تاکید کرد: این فرهنگ حاج قاسم را حاج قاسم کرد. شخصیتش را شکل داد. سنتهای الهی مبنای کار بود. لذا تجربه نظامی و مدیریتی پیدا کرد.

قالیباف با اشاره به مقطع دوم زندگی حاج قاسم یعنی حضور وی در قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق و منطقه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: یک ویژگی هم حاج قاسم داشت که به هر حال بخشی از استان سیستان و بلوچستان مثل خراسان ما بخشی از استان هرمزگان برادران اهل سنت ما بودند اینها هم در لشکر می‌آمدند اینها هم میجنگیدند. حتی کار کردن با مذاهب مختلف را هم آنجا تمرین کرد حاج قاسم.اگر شما میبینید حاج قاسم در دهه‌ی سوم و در دوره‌ی سومش در نیروی قدس در این بیست و اندی سالی که آنجا زحمت کشید و شما میبینید دوستان رزمنده‌ی ما که علیه رژیم صهیونیستی میجنگندند چه شیعیان در لبنان در جنگ 33 روزه و چه اهل سنت و فتح در حوزه‌ی نوار غزه میجنگند و هر دویشان به حاج قاسم عشق میورزند این به خاطر آن باورهایی بود که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت.

وی با اشاره به حضور سردار سلیمانی در قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق گفت: حاج قاسم آنجا رفت در دل روستاها، در دل مردم محرومیت زدایی را فهمید، معیشت را فهمید، زندگی با مردم را فهمید. شهید سلیمانی رنج دیده بود خودش، زحمت کشیده بود.

وی تاکید کرد: حاج قاسم یکی ویژگی‌اش این بود که جامعیت داشت؛ یعنی به تعبیری جمع اضداد بود، حاج قاسم در بعضی از موضوعات و کارها بسیار سخت بود ولی بسیار آدم لطیف و ملایمی هم بود.دوستانی که با حاج قاسم کار کردند می‌دانند یک وقتهایی یک نهیبی میزد یک تشری به بچه‌ها میزد، ولی هیچ کدام از این مدیرها از دست حاج قاسم ناراحت نمی‌شدند. چرا؟ چون غضب حاج قاسم از محبتش بلند شده بود. این غضب ناشی از کینه و تکبر نبود. برای بهتر شدن بود.لذا دعوای حاج قاسم هم لذت بخش بود. حاج قاسم آدم مقتدری بود، قدرت داشت. ولی در اوج قدرت اهل گذشت بود.

وی با بیان اینکه مردم داری ویژگی دوم شهید سلیمانی بود، افزود: همیشه در حرفهایش این بود؛ که اگر ما یک قطعه از بهشت را بخواهیم ببینیم باید دوران دفاع مقدس را ببینیم. چرا که آنجا اعتماد بود، محبت بود، گذشت بود، ایثار بود، برادری بود، دنیاطلبی نبود، بالا پایین نبود. هر چه من الان بخواهم آن را بگویم آن فضا چه بود چون دوستان و جوان‌های امروز آن فضا را ندیدند واقعاً نمی‌شود مقایسه‌اش کرد و همیشه حسرت به این می‌خوردیم. همین جا بود که شهید احمد کاظمی همیشه گریه می‌کرد که ما از کاروان شهدا جا مانده‌ایم.

وی تاکید کرد: پس تا اینجا مشخص شد که مکتب حاج قاسم دو ویژگی دارد؛ اول باور به سنت الهی و مردمی بودن. یعنی در هر تصمیمی مبنایش مردم بود.ما بین رزمندگان کسی را نداریم که چهل سال بی وقفه مجاهدت کرده باشد، حاج قاسم از سال 60 تا لحظه شهادتش مجاهدت کرد. اگر ما به تهران آمدیم و در کارهای ستادی و جهادی مشغول شدیم، حاج قاسم یک دهه اسلحه به دست با هدف محرومیت زدایی و مجاهدت با با شرورهایی که وابستگی خارجی داشتند، مبارزه کرد. حاج قاسم را همه در 5،6 سال اخیر شاختند در حالی که او 35 سال بی نام و نشان برای کشور در اوج خدمت کرد و هیچ گاه نخواست دیده شود. حاج قاسم 22 سال فرمانده نیروی قدس بود و از افتخارات غیر دفاع مقدس برخوردار است و هیچ رسانه و روزنامه و مردمی او را نمی‌شناختند.

قالیباف یادآور شد: حاج قاسم فرمانده شجاعِ اثرگذارِ دوران دفاع مقدس با تجربه کار مردمی، سازمان مردمی در 10 سال در جنوب شرق کشور با سن 42 سال، فرمانده نیروی قدس شد و توانست پس از آن این همه عظمت و افتخار بیافریند. حاج قاسم دشمن شناس بود و آمریکا و دستگاه استکبار را به درستی شناخت و توانست با مردم باوری و اعتقاد به سنت الهی امت اسلامی را پای انقلاب بیاورد و هرکه به فرهنگ قرآن احترام گذاشت، دستش را بوسید و مشغول به کار کرد.

وی یادآور شد: حاج قاسم20 سال امریکا را در خلیج فارس با این سه باور یعنی سنت الهی، تکیه به مردم و اخلاص زمین گیر کرد. البته بدانید که قاسم سلیمانی که تا نوجوانی کفش به پایش نکرده در یک روستای محروم قنات ملک زندگی کرد. این فرهنگ جماران و مکتب امام خمینی و مکتب اهل بیت بود که قاسم را پرورش داد شد مکتب سلیمانی، مکتب سلیمانی پرورش یافته‌ی همین حسینیه و امام این حسینیه است و بگذارید همین جا بگویم متأسفانه این فرهنگ و این باور امروز در بخشهای مختلف در دهه‌ی 90 برای اداره‌ی جامعه‌مان متأسفانه وجود ندارد.

قالیباف افزود: حاج قاسم به همه‌ی مردم احترام می‌گذاشت. حتی یک وقتی، ممکن بود سلیقه‌ی سیاسی یک کسی را هم نپسندد ولی به او احترام می‌گذاشت با او تماس می‌گرفت. ارتباطش را با او قطع نمی‌کرد. ولی هیچ موقع هم حاج قاسم از مواضعش که سرباز ولایت باشد و واقعاً گوش به فرمان ولی‌اش باشد ذره‌ای تردید پیدا نکرد.

وی اضافه کرد: بعضی وقتها به او می‌گفتم حاج قاسم خلاصه تو چرا این طوری مایه می‌گذاری این فرد فلان اشکال را دارد، میگفت درست است؛ ولی تو ندیدی این بچه پشت خاکریز در جنگ چطوری جنگید. اگر امروز اشکال دارد مقصر منم نه این. حتی وقتی ناراحت می شد شب می رفت خونش، حاج قاسم زنده بود اما هیچ گاه برای خودش زندگی نکرد و همیشه برای انقلاب، اسلام و مردم زندگی کرد.

وی گفت: ناراحتی ما این است که چرا این فرهنگ، اتفاق و دستاورد بزرگ را پرورش دهیم. حاج قاسم در شکل گیری گروه‌هایی مانند زینبیون و فاطمیون در منطقه نقش کلیدی و محوری داشت زیرا همه نقش برای وی بود، فکر و اندیشه و روش مبتنی بر مکبت با سه ویژگی مذکور بود البته شهید سلیمانی سختی بسیاری در ابعاد مختلف کشید.

قالیباف با اشاره به سختی‌هایی که حاج قاسم آن‌ها را با توکل برخدا و اعتماد به سنت‌های الهی تحمل می‌کرد، گفت: ما در روزهای که ماه مبارک رمضان هم بود، عملیات‌هایی را انجام دادیم. از سوی دیگر ایشان برای تشییع شهدای حرم گام بزرگی برداشتند تا تشییع این شهدای مظلوم و غریب به صورت مفصل انجام شود. دغدغه شهید سلیمانی رسیدگی به خانواده شهدا بود.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی هیچ گاه دست از مجاهدت برنداشت، گفت: شما می‌دانید که در برهه‌ای سوریه این قدر شرایطش سخت شد که دیگر تقریباً حتی بچه‌های رزمنده‌ی آنجا هم ناامید شده بودند اما حاج قاسم تا لحظه‌ای در سوریه مقاومت کردند که در مرکز شهر دمشق با تیر کلاش به مرکز حکومت آنجا تیر می‌خورد و به حاج قاسم گفتند تو تا کی می‌خواهی مقاومت کنی، دقیقا تا اینجا که رسید رزمنده‌ها مقاومت کردند، یک مرتبه دیدیم که چه فرجی حاصل شد و چگونه داعشی‌ها و آن برنامه آمریکا در منطقه‌ که امنیت ملی ما را هم در خطر انداخته بود، شکست خوردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخلاص شهید سلیمانی، یادآور شد: شهید سلیمانی هیچ گاه برای دنیا زندگی نکرد و واقعا شهید زنده بود. امروز که جسمش اینجا نیست، اخلاص و عظمت و فرهنگ شهادتش ماندگار شده است. در تشییع جنازه شهید سلیمانی این عظمت و فرهنگ را می‌شد احساس کرد، تشییع شهید در داخل و حتی در بغداد و کربلا بی‌نظیر بود. کشور چهل روز عزادار بود زیرا شهید سلیمانی با اخلاص کار کرد. بچه‌های حاج قاسم هنوز نتوانستند با نبود او کنار بیایند زیرا تشنه محبت پدر هستند.

وی افزود: شهید سلیمانی در دنیا زنده بود و همه وقت خود را وقف مردم کرد و با این سه ویژگی گام برداشت و بعد هم به شهادت رسید و واقعا سید الشهدای نهضت اسلامی و مقاومت اسلامی نام گرفت. لذا معتقدم شهید سلیمانی شهیدی بود که خون او مثل خون شهید بهشتی در ابتدای انقلاب بود. شهید بهشتی در گام اول انقلاب با مظلومیت، مدیریت و اثر گذاری بالا از دست رفتند. خون شهید بهشتی ریشه نفاق را در کشور کَند و معلوم نبود اگر خون بهشتی نبود، نتیجه حضور منافقین و تنش‌های داخلی چه می‌شد.

قالیباف تاکید کرد: خون شهید سلیمانی که تمام قد در مقابل دستگاه استکبار ایستاد و هژمونی امریکا را در منطقه و دنیا به لرزه انداخت، هیبت امریکا را شکست، در گام دوم انقلاب بدون تردید خون شهید سلیمانی و اخلاص وی در این کشور، ریشه غرب زدگی و غرب گرایی و آنهایی که دل دشمن بستند را از این کشور خواهد کَند. از روزی که شهید سلیمانی یک رزمنده بود تا روزی که محبوب ترین شخصیت در بین مردم شد، رفتارش با کسی تغییر نکرد. حاج قاسم در مقابل ظالم می‌ایستاد.

وی با اشاره به روحیه مردم مداری و مردمی شهید سلیمانی گفت: بارها بود در خیابان که میرفتیم خب دو نفر با هم یک اختلافشان مثلاً می‌افتد مثلاً یک تصادفی شده بود. تا حاج قاسم میدید مثلاً اینها یک اختلافی آنجا دارد و خلاصه یک درگیری است باورتان نمی‌شود نگه میداشت می‌آمد و می‌رفت جلو. آن زمان چهره‌ی شهید سلیمانی خب خیلی شناخته شده نبود. می‌رفت آنجا می‌ایستاد کار اینها را دنبال میکرد، هفته‌ی بعد میدیدیم که مثلاً اگر آن ماجرا به دادگستری رفته آن جایی که احساس می‌کرد باید حق یکی را دنبال کند واقعاً پیگیری میکرد. حالا شما نگاه کنید فرمانده نیروی قدس هم بود ولی کسی نمی‌دانستند اما تلفن میزد کارش را انجام میداد.

 وی افزود: یا با این همه مشغله بعضی اوقات میدیدی یک فرزند شهید میگفت که عمو من دوست دارم مثلاً شب عروسی‌ام شما اینجا باشی، مخصوصاً در کرمان و آنجا که دیگر میشناختندش؛ باور کنید یک کاری میکرد که حتماً بتواند ولو نیم ساعت هم آنجا برود میرفت در آن مجلس شرکت می‌کرد.

حاج قاسم در مدیریت دقیق وانعطاف خوبی داشت ذهن جبال و طراحی داشت. کارش امنیتی اطلاعاتی سیاسی و گفت و گو می‌کرد و می جنگید و خیلی وقت ها کراها را یک تنه انجام می داد هم در نبرد و هم در مهمترن جلسات سیاسی با گروه های مختلف حضور داشت.

قالیباف همچنین با اشاره به روز شهادت حاج احمد کاظمی، گفت: روزی که حادثه‌ی شهادت شهید کاظمی اتفاق افتاد، شهید سلیمانی کرمانشاه بود و بنا بود آن هواپیمایی که شهید کاظمی را برد ارومیه که سقوط کرد بعد از ارومیه برگردد شهید سلیمانی را از کرمانشاه بردارد بیاید تهران. آن روز صبح من حدود ساعت 9 و نیم در شهرداری بودم و با وزیر خارجه‌ی ونزوئلا جلسه داشتیم. من وسط صحبت‌ها بود یک مرتبه این دوستان همراه آمدند یک یادداشت به من دادند که آقای سلیمانی پشت خط است و می‌گوید که حتماً الان بیا کار دارم. من گفتم ما وسط صحبتیم حالا شما به ایشان بگو من حتماً تمام شد ده دقیقه یک ربع دیگر می‌آیم تماس می‌گیرم.

 وی افزود: آن دوستمان رفت بیرون یکی دو دقیقه نگذشت دو مرتبه آمد گفت نه گفته که هر چه هست هر کجا هست، رها کند پای تلفن بیاید. خلاصه من رفتم پای تلفن یک مرتبه دیدم شروع کرد به گریه کردن بلند بلند گریه میکرد. خیلی ناله کرد خیلی گریه کرد. گفت که حاج احمد به شهادت رسیده است و من هم الان در کرمانشاه هستم و شما سریع دیگر هر کاری داری رها کن برو منزل شهید تا آنها از جای دیگر مطلع نشوند.

قالیباف با اشاره به برگزاری مراسم تشییع و تدفین شهید کاظمی در اصفهان گفت: خلاصه بعد از دو سه روز از اصفهان برگشتیم، بعد یکی از نزدیکان آقا برای من و حاج قاسم تعریف کرد گفت که آقا فرمودند «نگاه کن! به اینها می‌گویند رفیق».

وی افزود: سوابق ما را حضرت آقا می‌دانستند که ما چگونه با هم حتی مسافرت می‌رفتیم. روزی بنا بود برویم سوریه با هم و خانواده‌ها هم بودند اما آقا فرمودند که سه نفری نروید دو نفرتان بروید. اما ما دیگر نرفتیم چون آقا فرمودند سه نفری نروید ما هم اصلاً سفر نرفتیم. بعد از یک مدت که آقا پرسیدند که خب سفرتان را رفتید؟ عرض کردیم نه، گفتند خب چرا، گفتیم دیگر شما میدانید ما اگر سه نفری اجازه میدادید میرفتیم اگر اجازه ندادید دیگر ما نرفتیم. آقا فرمودند که حالا بروید.

قالیباف افزود: یک روز شاید یک دو سال قبل دو نفری خدمت حضرت آقا بودیم؛ آقا فرمودند «من هر وقت عکس شهید کاظمی را می‌بینم بلافاصله در ذهن من تصویر سه نفر در ذهنم می‌آید، تصویر آقای سلیمانی و شما. دوستان باوفایی با هم بودید و انشاءاللّه که عاقبت همه‌تان ختم به شهادت شود، منتها خدمت کنید و بعد شهید شوید.»

وی با بیان اینکه حاج قاسم عاشق شهادت بود، گفت: وقتی شهید همدانی و سایر دوستان به شهادت می‌رسیدند، می‌گفت باقر امیدوارم خدا با یک تیر هم که شده جان مرا بگیرد و جز به شهادت به سرنوشت دیگری گرفتار نشویم. شهید سلیمانی در اوج اخلاص، مبارزه، عزت و اقتدار به شهادت رسید. آنقدر هم دلداده اهل بیت و حضرت اباعبدالله، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زهرا(س) بود که وقتی به شهادت رسید، همه این ویژگی ها را داشت یعنی به دست شقی ترین فرد به شهادت رسید، علمداری بود که دستش قطع شد، کسی بود که پهلو و قلبش شکافته شد و سرش جدا شد و در کرمان وقتی م‌ خواستیم شهید سلیمانی را به خاک بسپاریم به دلیل جمعیت بسیار، تصمیم گرفتیم پیکر او را روز بعد در تاریکی و هنگام اذان صبح بدون اطلاع در محل دفن کنیم.

قالیباف یادآور شد: بارها می‌گفت، باقر اگر شهید شدم مرا کنار شهید خزرازی دفن کنید لذا با این همه عظمت، شهید سلیمانی در زمان دفنف در حقیقت بدون اطلاع دیگران هنگان اذان صبح و در تاریکی دفن شد مثل حضرت زهرا(س) دفن شد. در وصیت نامه‌اش هم نوشت که سرباز وطنم و نوشت امام بود که اسلام را پشت ایرن آورد و استقلال و عظمت ایران را حفظ کرد، این سرزمین را در مقابل دشمن حفظ کرد لذا شهید سلمیانی هم سرباز وطن، اسلام و آقا و خدمتگزار مردم بود لذا مردم از هر قشری دوستدار شهید سلیمانی هستند.

وی تصریح کرد:این نتیجه مکبت سلیمانی است که به سنت الهی اعتقاد دارد و از همه وجود به مردم باور دارد و با اخلاص کارش را انجام می‌هد و خدا عهد کرده به چنین مجاهدینیف این چنین پاداش دهد. انشالله همه توفق پیدا کنیم راه این شهدای عزیز را پیش ببریم و عاقبت ما هم ختم به شهادت شود./

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف محمدباقر قالیباف دوران دفاع مقدس شهادت رسید شهید سلیمانی آقا فرمودند حاج قاسم حاج قاسم شهید کاظمی یادآور شد نیروی قدس رئیس مجلس سنت الهی خون شهید شکل گرفت جنوب شرق هیچ گاه بچه ها ی شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش ۷ درصدی تولید بنزین کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۳ افزون بر ادامه و توسعه مذاکرات و فعالیت‌های برون‌مرزی به‌ویژه با کشورهای همسایه، عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی آغاز می‌شود و دو پروژه مهم پالایشی در آبادان و شیراز هم به بهره‌برداری می‌رسند.

جلیل سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار شانا همزمان با ورود به سال نو شمسی، بیان کرد: تولید بنزین کشور در ابتدای سال ۱۴۰۲، روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بود که این عدد با تلاش همکاران من با رشد ۷ درصدی به روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

وی حجم ظرفیت پالایشی کشور را روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: به‌طور میانگین روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین، ۱۱۱ میلیون لیتر نفت‌گاز، ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره، ۶ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع و حدود ۸ تا ۹ میلیون لیتر نفت سفید و سوخت هواپیما در کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به انتقال ۳۴۵ میلیون لیتر فرآورده در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، حمل‌ونقل و هوایی تنها در یک روز در اسفندماه سال ۱۴۰۲  تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ به‌ویژه در ایام زمستان و روزهای پایانی سال با حجم بالای سوخت‌رسانی روبرو بودیم و روزانه تا ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل دادیم که معادل تحویل ۳ میلیارد لیتر سوخت مایع ماهانه به نیروگاه‌های کشور است که عدد بسیار بزرگی است.

سالاری همچنین از تحویل روزانه ۹۴ میلیون لیتر نفت‌گاز در چرخه حمل‌ونقل خبر داد و افزود: به‌صورت میانگین روزانه در سال ۱۴۰۲، ۱۱۷ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است، همچنین در این مدت به‌طور میانگین روزانه ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی و ۲۱ میلیون لیتر سی‌ان‌جی در کشور توزیع شده است که همه اینها حاصل زحمات طاقت‌فرسای همکاران من به‌ویژه در روزهای پایانی سال است.

آغاز عملیات اجرایی طرح جامع ارتقای کیفی نفت‌کوره

وی در تشریح تازه‌ترین وضع طرح‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: سال ۱۴۰۲ طبق تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در همه پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و طرح جامع ارتقای کیفی نفت کوره نیز طراحی و با برگزاری ۱۱ نشست ماهانه در همه پالایشگاه‌ها، روند اجرایی آن بررسی و نهایی شد و امسال وارد مرحله اجرایی این طرح‌ها خواهیم شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به بومی‌سازی دانش فنی واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره در کشور در سال ۱۴۰۲ افزود: در این بخش از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کردیم و برای نخستین بار در کشور، دانش فنی کیفی‌سازی نفت کوره بومی شد و هم‌اکنون در اولویت طرح‌های توسعه‌ای در ۹ پالایشگاه قرار گرفته است.

آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در سال ۱۴۰۳

سالاری همچنین با اشاره به پیگیری اختصاص ۴۰ درصد از سود واحدهای پالایشی به طرح‌های توسعه‌ای در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پالایشی از جمله اهداف توسعه این صنعت در دولت سیزدهم بوده است که در طرح‌های تازه پالایشی از جمله پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، با تغییر الگوی فرآیندی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید ۲۸ درصدی محصولات پتروشیمی در حوزه زنجیره پایین‌دست مدنظر قرار گرفته است.

وی در تشریح وضع پیشرفت پروژه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی گفت: مجمع سهامداری با حضور صندوق‌ها، بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس تشکیل شده و نزدیک به ۲۰۰ هکتار زمین در بندرعباس نیز استحصال شده است. افزون بر آن مجوزهای زیست محیطی و پدافند غیرعامل اخذ و مطالعات بنیادی طرح نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: واحدهای تحت لیسانس این پروژه تعیین تکلیف شده است و امیدواریم از ابتدای سال ۱۴۰۳، مراحل عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

بومی‌سازی دانش فنی و تجهیزات مهم صنایع پالایشی در ۱۴۰۲

سالاری در تشریح نحوه تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: برای نخستین بار در حوزه نفت کوره از توانمندی سه شرکت دانش‌بنیان و پژوهشگاه صنعت نفت استفاده و کاتالیست‌های موردنیاز صنایع پالایشی را بومی‌سازی کردیم.

وی با اشاره به استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در پروژه‌های برون‌مرزی گفت: با حمایت از شرکت‌های سازنده ایرانی، بیش از ۱.۶ قلم کالای ایرانی به پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتو منتقل و جایگزین کالاهای آمریکایی شد. در قالب این پروژه همچنین بخشی از کاتالیست ایرانی و کمپرسور ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به این کشور صادر شد.

افزایش ۳۰ و ۱۶ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز کشور تا پایان ۱۴۰۵

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از تکمیل طراحی بنیادی طرح تولید کک سوزنی و آغاز فرآیندهای اجرایی آن خبر داد و افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های نه‌گانه و راه‌اندازی پالایشگاه مهر خلیج فارس و آدیش تا پایان سال ۱۴۰۵، روزانه ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور و ۱۶ میلیون لیتر به نفت‌گاز تولیدی روزانه کشور افزوده شود.

سالاری تأکید کرد: پیگیری تأمین منابع مالی و ایجاد هماهنگی با وزارت صمت برای ایجاد گمرک اختصاصی به‌منظور سرعت گرفتن عملیات اجرایی این طرح‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

صرفه‌جویی ۲۹ درصدی با توزیع الکترونیکی گاز مایع در کشور

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در کشور اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک ۱۰۰ درصد گاز مایع کشور به‌صورت الکترونیک توزیع می‌شود که اجرای این طرح، سال ۱۴۰۲ به صرفه‌جویی ۲۹ درصدی در توزیع ال‌پی‌جی انجامید که وارد سبد صادراتی کشور و ایجاد ارزش افزوده شد که شرکت‌های پالایشی می‌توانند از این ارزش افزوده در اجرای طرح‌های توسعه‌ای بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین با اشاره به دستیابی این شرکت به مقام نخست کشور در حوزه حقوق شهروندی در سال ۱۴۰۲ گفت: در حوزه شرکت‌های تولیدی نیز جایگاه نخست را در جشنواره رجایی کسب کردیم.

سالاری همچنین از اجرای هزاران پروژه مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های پالایشی و اجرای طرح‌های فرهنگی مانند راهیان پیشرفت در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: در قالب پروژه راهیان پیشرفت در برخی پالایشگاه‌ها تا ۱۰ هزار نفر از اقشار مختلف کشور از طرح‌های پالایشی کشور بازدید کردند و با روند توسعه این صنعت در شرایط تحریم آشنا شدند.

توسعه زیرساخت‌های توزیع سوخت در کشور

وی همچنین با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار و ۵۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی و ۴ هزار و ۳۰۰ جایگاه عرضه سوخت مایع در کشور بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، توسعه زیرساخت‌های زنجیره توزیع سوخت در کشور با استفاده از بومی‌سازی دانش فنی تجهیزات و فناوری داخلی را در دستور کار قرار دادیم؛ کارتخوان‌های جایگاه‌های عرضه سوخت که قبلاً از خارج کشور وارد می‌شد، از طریق دو شرکت دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی و انبوه‌سازی شد و هم‌اکنون در برخی جایگاه‌های سوخت کشور در حال استفاده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تأکید بر حرکت به سمت بومی‌سازی و استفاده از فناوری داخلی در این حوزه گفت: در حوزه افزایش ارتقای ایمنی تجهیزات اتفاق‌های خوبی افتاده و میزان خرابی نازل‌های جایگاه‌های سوخت نیز در دو سال گذشته به کمتر از ۵ درصد رسیده است،‌ همچنین با راه‌اندازی یک سامانه، وضع جایگاه‌های سوخت به‌منظور تداوم عرضه به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌شود.

سالاری افزود: در حوزه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور توسعه زیرساخت‌های توزیع سوخت کشور و سامانه هوشمند سوخت، برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده که ظرفیت آن نیز در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موجود است.

وی با اشاره به نقش بارنامه‌های صوری در افزایش آمار قاچاق سوخت در کشور گفت: به‌منظور جلوگیری از صدور بارنامه‌های صوری، سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم که به‌صورت آزمایشی شروع به‌کار کرده است و آمادگی داریم این سامانه را به‌صورت کامل در همه مبادی ذخیره کشور اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اتصال کارت سوخت به خودرو و ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت المثنی را از دیگر برنامه‌های این شرکت برای بهبود خدمت‌رسانی در حوزه سامانه هوشمند سوخت اعلام و تصریح کرد: در این زمینه نیاز است اطلاعات مربوط به خودروها در اختیار وزارت نفت قرار گیرد و امیدواریم با جلسات انجام‌شده با نهادهای ذی‌ربط، دسترسی به اطلاعات به‌سرعت انجام شود.

افزایش سهم خطوط لوله در انتقال نفت خام و فرآورده کشور

سالاری از افزایش طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور از ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای خبر داد و گفت: دو خط لوله مهم بندرعباس - سیرجان - رفسنجان و خط لوله تبریز - خوی - ارومیه در آخرین مراحل عملیاتی قرار دارد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

جلوگیری از مصرف روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین با استانداردسازی در بخش حمل‌ونقل

وی همچنین با اشاره به خدماتی بودن و ارتباط مستقیم شرکت ملی پالایش و پخش با مردم بیان کرد: سوخت‌رسانی زمستانی بسیار حیاتی بود و در شرایطی که مصارف در حوزه خانگی بسیار افزایش یافته و ناترازی ایجاد شده و برخی جایگاه‌های سی‌ان‌جی از مدار خارج شدند، بیش از ۱۸ میلیارد لیتر سوخت مایع را به نیروگاه‌ها ارسال کردیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور تأکید کرد: امروز بخش زیادی از نفت خام تولیدی کشور را به سوخت تبدیل می‌کنیم، در حالی که با تنوع‌بخشی و توسعه سبد سوخت و استانداردسازی در بخش‌ حمل‌ونقل، می‌توانیم در مصرف روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی کنیم که با احتساب هر لیتر بنزین به قیمت یک دلار، روزی ۵۰ میلیارد تومان منابع نصیب کشور خواهد شد که عدد قابل‌توجهی است و می‌توان آن را در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرد.

سالاری با اشاره به انرژی‌بر بودن صنایع کشور گفت: یکی از موضوعات در حوزه افزایش تولید بنزین، متانول است که ظرفیت خوبی در این باره در کشور وجود دارد و با قیمت ناچیزی صادر می‌شود. اگر از دانش فنی تبدیل متانول به بنزین برخوردار شویم، می‌توانیم روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.

وی تأکید کرد: نشست‌های متعددی در این زمینه برگزار شده است و در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بتوانیم دانش فنی تبدیل متانول به بنزین را به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده در کشور، بومی‌سازی کنیم.

توسعه همکاری‌های برون‌مرزی پالایشی در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تمرکز بر توسعه همکاری و پروژه‌های برون‌مرزی در سال ۱۴۰۳ در صنعت پالایش کشور خبر داد و گفت: در این باره توافق‌هایی خواهیم داشت تا بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های داخلی برای اجرای پروژه‌های تعمیرات اساسی و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده‌ها در بازار بیرونی استفاده کنیم. تمرکز ما بر ادامه مذاکرات با کشورهای همجوار خواهد بود تا بتوانیم به‌عنوان یک محور اصلی و حلقه واسط، میان شرکت‌های توانمند داخلی، شرکت‌های پالایشی و شرکت‌های خارجی عمل کنیم.

سالاری همچنین از پیگیری جدی اجرای طرح‌های کاهش نفت کوره مطابق برنامه هفتم توسعه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: منابع مالی موردنیاز این پروژه‌ها پیش‌بینی و پروژه‌ها تعریف شده است و عملیات اجرایی نیز در برخی مجموعه‌ها آغاز شده است. پارسال ۱۲ نشست ماهانه با همه شرکت‌های پالایشی برگزار کردیم و در سال نو وارد فرآیند اجرایی خواهیم شد.

وی با اشاره به نیاز به حدود ۹ میلیارد دلار نقدینگی برای اجرای این پروژه‌ها گفت: فاز به فاز حرکت و تأمین منابع خواهیم کرد و از ظرفیت سرمایه‌گذار خارجی و مشوق‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

پیگیری پروژه‌های بهینه‌سازی و تنوع‌بخشی به سبد سوخت

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تمرکز اساسی بر حوزه بهینه‌سازی مصرف در سال نو را از دیگر برنامه‌های این شرکت برشمرد و بیان کرد: همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌منظور اجرای طرح‌هایی برای پایش دقیق عرضه خارج از شبکه، تقویت حوزه بهینه‌سازی با اجرای برنامه‌هایی برای جایگزینی خودروهای فرسوده از جمله برنامه‌های سال جدید خواهد بود. ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده سنگین در کشور داریم که در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند، در صورت جایگزینی با خودروهای جدید، این میزان به ۳۰ لیتر کاهش می‌یابد و وارد سبد صادراتی کشور خواهد شد.

سالاری همچنین افزود: هم‌اکنون ظرفیتی معادل ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در توزیع روزانه سی‌ان‌جی وجود دارد که تنها ۲۱ میلیون مترمکعب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت تولید کارخانه‌ای خودروهای گازسوز و جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌ونقل عمومی و تبدیل به گازسوز و دوگانه‌سوز، می‌توانیم از این ظرفیت خالی استفاده کنیم و سهم سی‌ان‌جی را در سبد سوخت کشور افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: تولید خودروهای گازسوز باید در کارخانه‌ها اتفاق بیفتد که در این زمینه تفاهم‌هایی با خودروسازها داشته‌ایم که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ وارد مرحله عملی شود.

گشایش ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از گشایش دو پروژه پالایشی در خردادماه امسال در آبادان و شیراز خبر داد و گفت: امسال یک واحد ۴۳ هزار بشکه‌ای در آبادان را به بهره‌برداری خواهیم رساند که با راه‌اندازی آن تولید بنزین پالایشگاه آبادان روزانه ۹ میلیون لیتر و تولید گازوئیل آن، روزانه ۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت، همچنین با راه‌اندازی یک واحد دیگر در پالایشگاه شیراز، کیفیت بنزین این پالایشگاه یورو ۴ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مسئولان با برنامه‌ریزی و عملکرد خود ولایت‌مداری مردم را حفظ کنند
  • تشییع پیکر مطهر ستواندوم شهید محمد ذخیره، بر فراز دستان مردم هامون
  • هنوز خبری از سرمربی پرسپولیس نیست!
  • گزارش دومین تمرین پرسپولیس بدون سرمربی
  • شهر مقدس قم میزبان ۲ شهید گمنام می‌شود
  • دوتاری که پیر خرابات به پسرش «قربان سلیمانی» سپرد
  • رشد ۷ درصدی تولید بنزین در ۱۴۰۲/ ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی امسال آغاز می‌شود
  • آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت
  • جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس خراسان رضوی به شهدا پیوست
  • ببینید/ وصیت امیرالمومنین به امام حسن مجتبی(ع) از زبان شهید سلیمانی