Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( دوم مهر ) به شرح زیر است:

شهادت حضرت رقیه (س)
۱۳۸۱ سال پیش در چنین روزی پنجم صفر سال ۶۱ هجری قمری "حضرت رقیه (س) " دختر کوچک امام حسین (ع) در شام به شهادت رسید. رقیّه‏ خاتون یا فاطمه بنت الحسین (ع) معروف به فاطمه‏ صغیره، آخرین دختر امام حسین (ع) از مادری به نام ام ‏اسحاق بنت طلحه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
سن مبارک او را سه یا چهار یا هفت سال دانسته‏ اند. امام حسین (ع) بسیار به او مهر می‏ ورزید و وی نیز به پدر، علاقه‏ فراوانی داشت. رقیّه به همراه پدر، برادران، عمو‌ها و دیگر خاندان نبوی راهی سرزمین کربلا شد. پس از شهادت امام و یارانش، اهل بیت ایشان به اسارت کوفیان درآمده و سپس راهی شام شدند. رقیّه خاتون در شام، شب و روز در فراق پدر می‏ گریست و پدر را طلب می‏ کرد. معروف است که در خرابه ‏شام، پس از دیدن سَرِ بریده پدر و گفتگوی سوزناک با وی، لب بر لب ‏های پدر نهاده و آن چنان گریست که بیهوش شد. وقتی که او را حرکت دادند، دریافتند که از دنیا رفته است. آستانه ‏حضرت رقیه (س) یکی از زیارتگاه‏‌های شیعیان در شهر دمشق پایتخت سوریه، در ۳۰۰ متری شمال شرقی مسجد مشهور اُموی واقع است.   محاصره منزل امام خمینی در نجف اشرف
۴۲ سال پیش در چنین روزی، دوم مهر سال ۱۳۵۷ هجری شمسی نیرو‌های امنیتی رژیم بعث عراق در راستای همکاری با رژیم شاه، منزل حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران را در نجف محاصره کردند. رژیم سابق عراق به دلیل روابط حسنه‌ای که با رژیم شاه داشت، از امام خمینی (ره) خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صدور اعلامیه و ایراد نطق و خطابه درباره اوضاع ایران و علیه رژیم شاه خودداری کند، اما امام خمینی (ره) در پاسخ آنان فرمود: «من هرجا که باشم به وظیفه شرعی خویش عمل می‌کنم.» اندکی بعد دولت وقت عراق امام خمینی (ره) را وادار کرد عراق را ترک کند و بدین ترتیب مقدمات هجرت تاریخی حضرت امام (ره) به پاریس و زمینه‌های اوج گیری و پیروزی انقلاب  اسلامی مهیا شد .   انحلال حزب رستاخیز
۴۲ سال پیش در چنین روزی دوم مهر سال ۱۳۵۷ هجری شمسی حزب شاهنشاهی "رستاخیز" منحل شد. با روی کار آمدن دولت عوام فریب جعفر شریف امامی در بحبوحه انقلاب اسلامی مردم ایران، او قصد داشت با انجام اقداماتی، اعتراضات گسترده مردمی را آرام سازد. وی در روز اول نخست وزیری خود اعلام کرد که عضویت هیچ حزبی را ندارد و به این ترتیب، خود را از تنها حزب دولتی کنار کشید. این در حالی بود که اغلب نمایندگان مجلس و سناتور‌ها و مقامات دولتی، اجباراً عضو حزب رستاخیز بودند. سرانجام در دوم مهرماه ۱۳۵۷، حزب دولتی رستاخیز پس از ۴۳ ماه فعالیت، رسماً انحلال خود را اعلام کرد و اعلام شد که دیگر حزبی به نام رستاخیز در صحنه مبارزات سیاسی وجود نخواهد داشت. آماده‏ سازی و افتتاح آخرین دوره مجلس شورای ملی و تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی از دستاورد‌های شوم این حزب بود.   تاسیس کشور عربستان سعودی
۸۸ سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم سپتامبر سال ۱۹۳۲ میلادی کشورعربستان سعودی تاسیس و عبدالعزیز بن سعود پادشاه آن شد. شبه جزیره عربستان، محل ظهور حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام در شهر مکه است. عربستان از اوایل قرن سوم هجری (نهم میلادی) از سلطه حکومت عباسیان خارج شد و تا چند قرن وضعیت ناآرام و آشفته‌ای داشت. در قرن شانزدهم میلادی دولت عثمانی، عربستان را تصرف کرد. از اواسط قرن هجدهم تلاش‌های آل سعود برای حکمرانی بر عربستان آغاز شد و در اوایل قرن بیستم شدت یافت. در جریان جنگ جهانی اول، سعودی‌ها با انگلیس روابط خوبی برقرار کردند. پس از خاتمه جنگ و تجزیه امپراتوری عثمانی، عربستان نیز مستقل شد و در جنگ میان عبدالعزیز بن سعود و حسین بن علی، شریف مکه، عبدالعزیز پیروز شد و حکومت خود را بر عربستان تثبیت کرد. عربستان سعودی دو میلیون و دویست و چهل هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در جنوب غربی آسیا، میان خلیج فارس و دریای سرخ قرار دارد. این کشور با عراق، اردن، یمن، عمان، کویت، قطر و امارات متحده عربی و بحرین همسایه است.   درگذشت فروید، روانپزشک نظریه پرداز
۸۱ سال پیش، در روز بیست و سوم سپتامبر سال ۱۹۳۹ میلادی «زیگموند فروید» (Sigmund Freud) روانپزشک اتریشی درگذشت. وی در سال ۱۸۵۶ متولد شد. فروید در زمینه مشکلات روانی انسان، به تحقیق و مطالعه پرداخت و نظریات جدیدی را در مورد منشاء بیماری‌های روانی ارائه کرد. وی معتقد بود سرچشمه افکار و اعمال انسان، ضمیر ناخودآگاه او است و بسیاری از ناهنجاری‌های روانی، ریشه در تمایلات سرکوب شده بشر، بویژه در دوران کودکی او دارد. به همین دلیل، فروید را پایه گذار علم روانکاوی، خوانده اند. از جمله کتاب‌های وی می‌توان از «تعبیر رؤیا» و «آینده یک پندار» نام برد.   درگذشت لووریه، منجم فرانسوی و کاشف سیاره نپتون
۱۴۳ سال پیش در چنین روزی، ۲۳ سپتامبر ۱۸۷۷ میلادی "اوریان لووریه" منجم فرانسوی و کاشف سیاره نپتون درگذشت. اوریان ژان ژوزف لووریه، (به فرانسوی: Urbain Jean Joseph Le Verrier) منجم برجسته فرانسوی در سال ۱۸۱۱ م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در ابتدا به آزمایش‏های شیمی پرداخت، ولی پس از آشنایى با علم نجوم، به ستاره‏ شناسی علاقه‏ مند گردید و تحقیقاتی درباره مریخ و اورانوس انجام داد. لووریه ضمن محاسبات دقیق خود موفق شد تا در سال ۱۸۴۳ م، وجود یک سیاره را در منظومه شمسی ثابت کند و مکان آن را با تقریبی کمتر از یک درجه، در مکان تعیین شده معین نماید. این سیاره بعد‌ها شناسایی شد و نپتون نام گرفت. کشف سیاره نپتون، از روی محاسبات صِرف، جنجال فراوانی به پا کرد و لووریه را به شهرت فراوان رساند. وی در سال ۱۸۵۴ م به مدیریت رصدخانه پاریس منصوب شد و سرانجام در ۲۳ سپتامبر ۱۸۷۷ م در ۶۶ سالگی درگذشت.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سال پیش در چنین روزی عربستان سعودی امام خمینی حضرت رقیه دوم مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت: تلاش‌های انجام‌شده برای آتش‌بس در نوار غزه کافی نیست، باید به ورود کمک‌های بشردوستانه سرعت ببخشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: جهان در حالی با کشته شدن هفت نفر از نیروهای امدادرسان در غزه دست به تحرک زده که کشتار بیش از 33 هزار انسان را تاکنون نادیده گرفته است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری در غزه هستیم، ما مخالف نزاع بیشتر در منطقه هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: مرگ ساکنان غزه به‌سبب گرسنگی تأکید می‌کند که نظام بین‌المللی کاملاً در خصوص تعامل با اوضاع نوار غزه شکست خورده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به‌نوبه خود گفت: باید برای تضمین آتش‌بس غیرمشروط در غزه دست به تحرک بزنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد صد و نود و سومین روز خود شده است و ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود علیه مردم این منطقه را همچنان ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه امروز اعلام کرد: تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 33 هزار و 843 نفر و تعداد مجروحان هم به 76 هزار و 575 نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی طی 24 ساعت گذشته، 5 مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن 46 نفر شهید و 110 نفر دیگر هم مجروح شدند.

دیگر خبرها

  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است