Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای اف پی، طبق اعلام ناسا، فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی روز گذشته یک مانور اجتنابی انجام دادند تا با یک زباله فضایی برخورد نکند.

طی این عملیات نیروهای کنترل پرواز آمریکایی و روسی با همکاری یکدیگر مانوری دو ساعته انجام دادند تا مدار ایستگاه فضایی بین المللی را طوری تغییر دهند که از این برخورد اجتناب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با انجام مانور، زباله از فاصله ۱.۴ کیلومتری این آزمایشگاه فضایی رد شد.

به گفته ناسا همزمان با آغاز مانور، ۳ فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی( دو فضانورد روس و یک آمریکایی) به مکانی نزدیک ماژول سایوز  نقل مکان کردند تا در صورت لزوم به سرعت این ایستگاه را تخلیه کنند. این اقدام برای احتیاط بیشتر انجام شده بود.

خدمه پس از انجام مانور فعالیت های عادی را از سر گرفتند. جیم بریدنستاین مدیر ناسا نیز پس از انجام عملیات گفت: مانور انجام شد. فضانوردان از منطقه ایمن خارج شدند.

زباله فضایی دردسرساز در حقیقت یک تکه از موشک ژاپنی بود که ۲۰۱۸ به فضا ارسال شده بود. این موشک سال گذشته به ۷۷ قطعه تقسیم شده بود.

ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاع ۴۲۰ کیلومتری سطح زمین و با سرعت ۱۷ هزار مایل بر ساعت حرکت می کند. در چنین سرعتی، حتی برخورد یک شی کوچک خسارت سنگینی به پنل های خورشیدی یا بدنه ایستگاه وارد می کند.

البته انجام چنین مانورهایی به طور دوره ای لازم است. ناسا بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ میلادی ۲۵ مانور مشابه انجام داده است. به گفته بریدنستاین این سومین مانور اجتنابی است که ایستگاه فضایی بین المللی در سال جاری انجام داده است.

کد خبر 5030835 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: ایستگاه فضایی بین المللی ناسا فناوری فضایی فضانوردان زباله فضایی ویروس کرونا تحقیقات علمی واکسن کرونا شبکه اجتماعی تیک تاک ایالات متحده امریکا فناوری فضایی شبکه ملی اطلاعات موبایل نجوم نوآوری ماهواره شرکت دانش بنیان شرکت هواوی ایستگاه فضایی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۰۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حدود دو هفته قبل، استوانه‌ای فلزی با وزن حدود یک کیلوگرم سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد. به‌نظر می‌رسید که این قطعه فلزی یک زباله فضایی مربوط به پالت باتری رهاشده در سال ۲۰۲۱‌ باشد. ناسا از همان روز بررسی روی این قطعه را آغاز کرد. حالا این سازمان تأیید کرده است که واقعاً سقف آن خانه در ایالات‌متحده با زباله‌ فضایی سوراخ شده است.

براساس گزارش دیجیاتو، زباله فضایی مربوط به پالت باتری که در کل ۲.۶ متریک تن وزن داشت در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۴ (۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲) به‌صورت کنترل‌نشده وارد اتمسفر شد. در سال ۲۰۲۱ میلادی ۹ باتری ازکارافتاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی رها شدند. از همان زمان، این زباله که به اندازه یک ماشین اسپرت بود به‌آرامی به سمت زمین درحال سقوط بود. انتظار می‌رفت که این زباله به‌طور کامل در اتمسفر بسوزد، اما بخشی کوچکی از آن در نهایت به زمین رسید.

بسیاری از زباله‌های فضایی، قبل از آنکه به سطح زمین برسند، از بین می‌روند. برخی از این زباله‌های فضایی، بقایای ماهواره‌ها و فضاپیماهای ازکارافتاده هستند.

ناسا تأیید کرد که جسم فلزی یک زباله فضایی است

صاحب خانه‌ای که قطعه فلزی سقف منزل او را سوراخ کرده است، بقایای جسم مربوطه را به مقام‌های ناسا تحویل داد. سخنگوی ناسا نیز اعلام کرده بود که ناسا با همکاری صاحب خانه، قطعه را جمع‌آوری کرده است. ناسا قطعه مربوطه را در مرکز فضایی کندی در فلوریدا مورد بررسی قرار داد.

آزانس‌های فضایی بیش از ۳۰ هزار قطعه زباله بزرگ موجود در فضا را به‌صورت منظم بررسی می‌کنند. هرچند زباله‌های فضایی به این تعداد ختم نمی‌شوند و زباله‌های کوچک‌تری هم در فضا هستند. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بقایای موشک اسپیس ایکس به مزرعه‌ای در واشنگتن اصابت کرد.

محققان روش‌های مختلفی برای پاکسازی مدار زمین پیشنهاد داده‌اند. جمع‌آوری زباله‌های فضایی موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896042

دیگر خبرها

  • تصاویری جدید از برخورد موشک‌های ایرانی به اسرائیل + ویدئو | مانور موشک های سپاه را ببینید
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا
  • مانور تماشایی موشک ایرانی قبل از برخورد به هدف + فیلم
  • نخستین مدیر زن ایستگاه فضایی فعالیت خود را آغاز کرد
  • نخستین مدیر زن ایستگاه فضایی آغاز به کار کرد
  • محاسبه سن ستارگان با تلسکوپ فضایی رومن ناسا
  • مانور حیرت انگیز موشک ایرانی قبل از برخورد به هدف در اسرائیل + ویدئو
  • ببینید | مانور حیرت‌انگیز موشک ایرانی قبل از برخورد به هدف در اسرائیل
  • سپر ناسا مقابل غبارهای خطرناک ماه بالا رفت