Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: امروز تعداد آمریکاییانی که کارآمدی سیستم های حاکم بر خود، به خصوص سیستم های پلیسی و قضایی را زیر سئوال برده اند، از هر زمان دیگری بیشتر است. وقتی تهدیدات فعلی و آتی از ناحیه تغییرات اقلیمی و همه گیری جهانی کرونا را با هم جمع می کنید، روشن تر می شود که این جنبش تغییر، پیش از آنکه خیلی دیر شود، باید همت خود را متوجه سیستم دفاع هسته ای کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای مثال نیروی هوایی 8 سپتامبر قراردادی را برای «بازدارندگی راهبردی زمین پایه» را به شرکت نورتروپ گرومن واگذار کرده که روند تولید موشک های اتمی بیشتر را تسهیل می کند، آن هم در زمانی که کنترل و همکاری تسلیحاتی هر روز  بیشتر تضعیف می شود و شکل گیری دوباره مسابقه تسلیحات اتمی شماره 2 در افق قرار دارد.
تردیدی نیست که دولت ترامپ با کمک مجموعه نظامی- صنعتی در حال از بین بردن رژیم کنترل تسلیحات آمریکا و در اتفاقی اخیرتر، به نظر می رسد که در حال استفاده از همه گیری کرونا به عنوان یک عامل انحراف توجهات است.
پرزیدنت ترامپ تاکنون ایالات متحده را از پیمان نیروهای اتمی میان برد و پیمان آسمان های باز خارج کرده و همزمان در حال از بین بردن هر گونه اعتمادی است که امکان دارد کشورها هنوز در ارتباط با همکاری های آتی نسبت به آمریکا داشته باشند.
در حالی که فسخ پیمان «استارت جدید» اندک اندک در افق دیده می شود، مارشال بیلینگ اسلی نماینده رئیس جمهور آمریکا در امر کنترل تسلیحاتی گفته است احتمال اینکه ایالات متحده  این پیمان را بسط دهد وجود ندارد، با وجود این واقعیت که در حال حاضر استارت جدید تنها پیمانی است که مانع از یک مسابقه تسلیحات اتمی بین ایالات متحده و روسیه (و به طور بالقوه سایر کشورهای دارای سلاح هسته ای) می شود.
اکنون دولت ترامپ عاملی شده است برای وارد آمدن آسیب همیشگی بیشتر، چرا که به دنبال انعقاد قراردادهایی برای سلاح دور برد استندآف که نیروهای اتمی هسته ای آمریکا را تقویت خواهد کرد و بازدارندگی راهبردی زمین پایه، موشک جدیدی است که جایگزین موشک بالستیک قاره پیمای مینوت من 3 را که یکی از  سه رکن نیروی هسته ای آمریکاست خواهد شد.
در ماه آوریل و دو سال پیش از زمان برنامه ریزی شده، نیروی هوایی آمریکا بدون هیچ توضیح واقعی در مورد دلیل آن، قرارداد ساخت سلاح دوربرد استندآف را به شرکت ریتئون داد. تصادفی نیست که وزیر دفاع مارک اسپر پیش از ملحق شدن به دولت ترامپ، لابی کننده ارشد  روابط دولتی معاون رئیس جمهور در ریتئون بوده است. 

نیروی هوایی قرارداد بازدارندگی راهبردی زمین پایه را به نورتروپ گرومن داده که در سال 2019 بعد از کناره گیری بوئینگ از این مناقصه، تنها شرکت حاضر در این مناقصه بود. این اتفاق خصومت هایی را برانگیخته و بر اساس شکایت بوئینگ مبنی بر رقابت غیرمنصفانه، باعث آغاز تحقیقات فدرال در این زمینه گردیده است. عدم رقابت در این قرارداد موجب افزایش قیمت آن به 85 میلیارد دلار و بیشتر شده است. نباید تعجب کرد که نورتروپ گرومن نه تنها 5 میلیون و 600 هزار دلار در کمک های مالی کارزارهای انتخاباتی سال 2016 هزینه کرده، بلکه بیشتر از 4 میلیون دلار را به اعضای مهم کمیته های نیروهای مسلح در سنا و مجلس نمایندگان داده است.
برخی کارشناسان بر این گمانند که قراردادهای سلاح دور برد استندآف و بازدارندگی راهبردی زمین پایه برای نهایی کردن قراردادهایی به این شرکت ها واگذار شده تا اگر در نوامبر تغییری در دولت رخ داد، دولت جدید قدرت کمتری برای متوقف کردن آنها داشته باشد، به خصوص که این تسلیحات پیشاپیش تولید شده اند.
بخشش این قراردادها و تولید این تسلیحات جدید نگران کننده است. کارشناسان می گویند افزودن یک موشک کروز به زرادخانه آمریکا – سلاح دوربرد استندآف- که بتواند هم یک محموله متعارف را حمل کند و هم یک محموله اتمی، کار خطرناکی است، چون این کار می تواند خطر محاسبه غلط و پتانسیل جنگ اتمی را جدا افزایش دهد. منتقدان قرارداد بازدارندگی راهبردی زمین پایه اصرار دارند که وجود این نوع از تسلیحات زمین پایه حتی ضرورتی نیز ندارند. در واقع با افزودن یک سلاح دیگر به آنها، این قرارداد به قراردادی بسیار گران قیمت تبدیل شده و سلاح دوربرد استند آف آسیب پذیرترین رکن از سه رکن اتمی به شمار می رود و  بدون تضعیف بازدارندگی اتمی آمریکا می توان آنها را از رده خارج کرد.

چنگال های سیطره مجموعه نظامی- صنعتی از دولت ترامپ بسیار پیشتر می رود. نه تنها اعضای کمیته های سرویس های مسلح سنا و مجلس نمایندگان مشارکت های مالی قابل توجهی را از این پیمانکاران دفاعی دریافت کرده اند، بلکه یک «ائتلاف موشک های بالستیک» در سنا وجود دارد که در جهت تضمین موفقیت چنین قراردادهایی کار می کند. نورتروپ گرومن از سال 2012  برای محافظت از برنامه سلاح دور برد استندآف و ممانعت از به اجراگذاشته شدن هر بدیلی برای آن، یک میلیون و 600 هزار دلار را خرج این ائتلاف کرده است.
چرا این اتفاق رخ می دهد؟ پاسخ ساده این است که مسابقات تسلیحاتی راهبردهای کسب و کار موثری به شمار می روند. از بین بردن رژیم کنترل تسلیحاتی آمریکا نخستین گام در از میان برداشتن موانع موجود بر سر ساخت تسلیحات بیشتر است. اگر عملا هیچ پیمان یا توافقنامه کنترل تسلیحاتی برای توسل به آن وجود نداشته باشد، ایالات متحده می تواند هر کاری را که دوست دارد انجام دهد.

بخشش قراردادهای تسلیحاتی و پرداخت پول به اعضای کنگره تضمین می کند که پیمانکاران دفاعی همچون ریتئون و نورتروپ گرومن فارغ از اینکه چه کسی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده، کسب و کار خود را انجام می دهند. بعلاوه تعداد تسلیحات اتمی و فناوری های مرتبط آنها که برای «پیروزی» در یک مسابقه تسلیحاتی ضروری است می تواند نامحدود باشد. این یعنی تا وقتی که چنین به نظر می رسد که یک تهدید عنقریب از سوی یک کشور متخاصم همچون روسیه یا چین وجود دارد، این شرکت ها کماکان به ساخت تسلیحات بیشتر و به جیب زدن پول بیشتر ادامه خواهند داد.
بیلینگ اسلی عملا به همین نکته اشاره کرده وقتی گفته است که ایالات متحده می داند «چگونه در این مسابقات پیروز شود و می داند چگونه کاری کند که یک طرف متخاصم به فراموشی سپرده شود.» واقعیت این است که این حرف او حول هزینه کردن به عنوان یک شیوه پیروز شدن و نه تشویق دیپلماسی جدی می چرخد که نشان می دهد اولویت های او و دولت در کجا قرار دارند.
اما چون مسابقات تسلیحاتی یک راهبرد کسب و کار خوب محسوب می شوند، به این معنی نیست که یک راهبرد دفاعی خوب نیز هستند. ساخت تسلیحات اتمی جدیدی که هر چه می گذرد پیچیده تر می شوند، تنها بذر نومیدی را در میان کشورهایی چون روسیه و چین خواهد کاشت و خطر هم جنگ اتمی تصادفی و هم تعمدی را افزایش خواهد داد.
اکنون بیشتر از همیشه اهمیت دارد که نگاه خود را از سطح فراتر ببریم و به سیستم هایی نگاه کنیم که در جای خود برای حفاظت از ما طراحی شده اند و ارزیابی کنیم که آیا این سیستم ها حقیقتا برای مردم کار می کنند یا منحصرا به طرف های ذینفع کلیدی خود سود می رسانند. از زمان ورود پرزیدنت ترامپ به کاخ سفید، او از کنترل تسلیحاتی جهانی طفره رفته است. توضیحاتی سطحی برای این  ادعاها به اقدامات مهلک سایر بازیگران اشاره دارد. اما اگر عمیق تر شویم، روشن می شود که مجموعه نظامی- صنعتی  به بهای سیستم های امنیتی که عملا ما را ایمن نگه خواهند داشت، به رایگان بر دولت آمریکا سلطه پیدا کرده است.
نویسنده: جاسمین اونز (Jasmine Owens) دانشجوی مطالعات منع تولید و تکثیر و تروریسم در موسسه میدل بری
منبع: https://b2n.ir/106760

انتهای پیام. 

منبع: فارس

کلیدواژه: ترامپ آمریکا ایالات متحده هسته ای کنترل تسلیحاتی کنترل تسلیحات تسلیحات اتمی ایالات متحده دولت ترامپ کسب و کار هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۰۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) از زیر نظر داشتن اوضاع در ایران، در پی تنش‌ها با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش فارس، آژانس اتمی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما تایید می‌کنیم که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است و از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است: «ما تکرار می‌کنیم که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف اقدامات نظامی قرار بگیرند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توجه به تلاش ناموفق برخی عوامل برای خرابکاری در اصفهان، گفت: «ما همچنان از همه می‌خواهیم که حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان بدهند».

بامداد امروز بود که ۳ ریزپرنده در آسمان اصفهان هدف اصابت سامانه‌های ضدهوایی قرار گرفته و از بین رفتند.

منابع آگاه نیز ساعتی پیش به خبرگزاری فارس اعلام کردند تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است و گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

دیگر خبرها

  • واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان
  • واشنگتن درحال بررسی ارسال یک میلیارد دلار تسلیحات جدید به اسرائیل است
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان بیانیه داد
  • بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران
  • پاسخ مرندی به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه اسرائیل
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • اولیانوف: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند