Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-23@07:02:47 GMT

تحریم های یکجانبه جنایت علیه بشریت است

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۰۸۶۱

 «اسماعیل  بقایی هامانه» در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل با یادآوری اینکه تحریم های یکجانبه، اقدام متخلفانه بین المللی بوده و مسئولیت بین المللی واضعان و مجریان آنها را در پی دارد، این تحریم ها را به سبب تبعات حقوق بشری آن بر شهروندان ایرانی  جنایت علیه بشریت دانست و خواستار وحدت نظر جامعه بین المللی در برابر این بی‌عدالتی آشکار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سفیر کشورمان که در جریان گفت‌وگوی همکاری با خانم آلنا دوهان گزارشگر ویژه  موضوع “آثار منفی اقدامات   قهری یکجانبه بر بهره مندی از حقوق بشر ” سخن می‌گفت،  ضمن  اشاره به بی توجهی آمریکا به درخواست های متعدد دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و همچنین سازوکارهای حقوق بشری برای لغوتحریم‌ها، این رویکرد رژیم آمریکا را زنگ‌خطری جدی برای جامعه بین المللی دانست و خواستار مقابله با آن شد.

​بقایی هامانه ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگرداندن یکجانبه قطعنامه های لغوشده شورای امنیت، به رغم مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت با آن را نشانه دیگری از قلدرمآبی آمریکا و بی اعتنایی هیات حاکمه این کشور به حقوق بین الملل و منشور ملل متحد عنوان کرد و افزود که حتی نهادهای قضایی بین المللی مثل دیوان بین المللی کیفری  نیز از شر اعتیاد ایالات متحده به ابزار تحریم و ارعاب مصون نمانده است. وزیر خارجه آمریکا به تازگی دادستان و چند نفر از قضات دیوان بین المللی کیفری را به دلیل پیگیری پرونده اتهامی علیه ارتش آمریکا در افغانستان، تحریم نمود.

نماینده ایران با تاکید بر مسئولیت کشورهای تحریم‌کننده، به بقیه کشورها نیز  یادآورشد که طبق حقوق بین الملل نباید  اقدامات متخلفانه کشورهای دیگر را مورد شناسایی  قرار داده و یا اجرا نمایند زیرا بر خلاف حق حاکمیتی و تعهدات بین المللی آنها در زمینه حقوق بشر است .  

بقایی هامانه با بیان اینکه در عمل‌ هیچ استثنای بشردوستانه ای وجود نداشته و این‌ ادعاها کاملا فریب و ریاکاری است، ادامه داد که ایران به سیاست مقاومت حداکثری خود در برابر فشار غیر قانونی و ناعادلانه  آمریکا ادامه خواهد داد.

در جریان جلسه بررسی موصوع اقدامات قهرآمیز یکجانبه، تعداد زبادی از کشورهای در حال توسعه با اشاره به آثار و تبعات تحریم های یکجانبه بر حقوق بشر، از ادامه کار گزارشگر ویژه سازمان ملل در این زمینه حمایت کردند. کشورهای اروپایی به همراه ژاپن، کانادا، استرالیا و کره جنوبی در یک اقدامی که به نظر می رسد از قبل هماهنگ شده بود از هرگونه مشارکت و اعلام موضع در رابطه با موضوع تحریم های یکجانبه خودداری کردند.

بنا به پیشنهاد سفیر کشورمان، شورای حقوق بشر به احترام مرحوم ادریس جزایری گزارشگر قبلی سازمان ملل در حوزه تحریم های یکجانبه، با یک دقیقه سکوت ادای احترام کرد. جزایری به عنوان نخستین گزارشگر ویژه بررسی تبعات حقوق بشری تحریم های یکجانبه، با تهیه گزارش ها و بیانیه های متعدد در مورد آثار متفی تحریم های یکجانبه آمریکا، خدمات ماندگاری در عرصه حقوق بشر و تبیین ماهیت غیرقانونی و ضدبشری تحریم های یکجانبه داشت. وی چندماه قبل درگذشت.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: حقوق بشر تحریم قطعنامه شورای امنیت تحریم حقوق بشر نشست شورای حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا

«مراو میخائیلی» رئیس حزب کار اسرائیل، در واکنش به تصمیم واشنگتن برای تحریم گردان «نتزاه یهودا» گفت که رفتار «خشونت‌آمیز» و «فاسد» این یگان نظامی ارتش برای همه شناخته شده است.

به گزارش مشرق، «مراو میخائیلی»، رئیس حزب چپ‌گرای کار اسرائیل، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که گردان «نتزاه یهودا» که واشنگتن قصد دارد آن را تحریم کند، «بدون دلیل واقعی فلسطینی‌ها را می‌کشد و با زندانیان بدرفتاری می‌کند».

او با ابراز نگرانی از تحریم این یگان، آن را رویدادی خطرناک برای کلیت اسرائیل دانست و نوشت: «پاسخ مناسب به این تحریم‌ها این است که واقعیت را بپذیریم و درک کنیم که رفتار اسرائیل در برخی مناطق فلسطینی‌نشین نمی‌تواند ادامه یابد».

مروا میخائیلی در ادامه نوشت: «رفتار خشونت‌آمیز و فاسد گردان نتزاه یهودا سال‌هاست که شناخته شده است و هیچ اقدامی برای توقف آن انجام نشده است. دو سال است که ایالات متحده تیمی را برای تحقیق درباره این گردان تشکیل داده است و مقامات سیاسی و نظامی نمی‌توانند تظاهر کنند که اطلاعی از این موضوع نداشتند».

رئیس حزب کار اسرائیل با انتقاد از واکنش مقامات این رژیم به تحریم گردان نتزاه یهودا» افزود: «به جای اینکه به خود بیاییم و با اقدامات این گردان مقابله کنیم، سطح جدیدی از انکار، دروغ و سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ را شاهد هستیم که به وضعیتی منجر شده است که مهم‌ترین متحد راهبردی اسرائیل یک گردانش را تحریم می‌کند».

مروا سپس نوشت که گردان نتزاه یهودا از سال‌ها پیش باید منحل می‌شد و اعضای این گردان برای «کشتار بی دلیل» فلسطینی‌ها و ضرب و شتم و اهانت به بازداشت شدگان فلسطینی آموزش می‌بینند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت که واشنگتن طی روزهای پیش رو تحریمی را علیه یگان «نتزاه یهودای ارتش اسرائیل» به دلیل اقدامات این یگان در نقض حقوق فلسطینی‌ها در کرانه باختری اعمال خواهد کرد.

یگان نتزاه یهودا از داوطلبان مردی تشکیل شده که از یهودیان متعصب هستند و به شکل سیستماتیک در کرانه باختری به سرکوب فلسطینی‌ها میپردازند.

در پی انتشار این خبر بنی گانتز، وزیر دفاع سابق اسرائیل و عضو کابینه جنگ و نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن کشور از چنین تصمیمی انتقاد کردند.

نتانیاهو گفت که تحریم یک بخش از ارتش اسرائیل در میانه جنگ اقدامی غیراخلاقی است. هر دو نفر گفتند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این تحریم خواهند کرد.

هرچند اقدام آمریکا ارتباطی به جنگ غزه ندارد و تحریم مذکور به اقدامات یگان نتزاه یهودا در دوره پیش از آغاز جنگ در کرانه باختری مربوط می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد قصد آمریکا برای تحریم این یگان با هدف ترمیم چهره خود نزد افکار عمومی جهانی باشد؛ به خصوص اینکه حمایت بی چون و چرای واشنگتن از رژیم تل آویو و وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت برای عضویت دائم فلسطین در شورای امنیت با انتقادات شدید کشورها مواجه شد.

در این میان کنگره آمریکا نیز شنبه یکم اردیبهشت یک بسته کمک ۲۶ میلیارد دلاری برای اسرائیل تصویب کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی تداوم حملات اسرائیل را جنایت علیه بشریت خواند
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • مقامات آمریکایی: تحریم واحد نظامی نیتسح یهودا امروز ممکن است رخ دهد
  • تقابل شدید آلمان با آزادی بیان برای حمایت یکجانبه از اسرائیل
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • اذعان صندوق بین المللی پول به مقاومت اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌
  • آمریکا یک گردان ارتش رژیم صهیونیستی را تحریم می‌کند
  • احتمال «تحریم یک گردان ارتش اسرائيل» توسط آمریکا به دلیل «نقض حقوق بشر»