Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار حسنی مقدم امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تولید محصولات گلخانه‌ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، اصلاح و نوسازی باغات و توسعه کشت باغات دیم در اراضی شیبدار از سیاست‌های اصلی حوزه باغبانی در سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان است، اظهار داشت: ستاد باغبانی مسئول اجرایی سیاست‌های حوزه باغبانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و گلخانه‌های انفرادی

وی با تاکید بر اینکه به مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کارشناسان حوزه باغبانی آمار واقعی سطح زیر کشت و توسعه محصولات باغی را احصا کنند و در انتخاب و واگذاری عرصه‌ها برای توسعه باغات در اراضی شیبدار به بهره بردارانی که توان انجام کار را دارند دقت لازم باید داشته باشند، گفت: اگر می‌خواهیم در روند توسعه استان اثر گذار باشیم باید توسعه کشت گیاهان دارویی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: در این راستا پنج درصد سطح زیر کشت گندم را در اراضی ملی و ۵.۲ درصد در اراضی زراعی با حاصلخیزی کمتر به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

حسنی مقدم با تاکید بر اینکه همچنین شناسایی هر منطقه در سازگاری با گونه‌های گیاهی باید مشخص شود، بیان داشت: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و گلخانه‌های انفرادی به منظور تولید محصول گلخانه‌ای که باعث کاهش مصرف آب به پنج درصد و صرفه‌جویی ۹۵ درصدی آب، تولید ١٠ برابری و ٧ برابری ایجاد اشتغال در قیاس با فضای آزاد می‌شود.

ضرورت ایجاد نهالستان و تولید نهال سالم و شناسنامه‌دار

وی در ادامه با تاکید بر دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد نهالستان و تولید نهال سالم و شناسنامه‌دار، توسعه کشت گونه‌های باغی با ماندگاری بالا و درآمد اقتصادی مناسب مانند گردو، پسته، فندق، شاه بلوط، ماکادمیا و …، گفت: همچنین کشت گونه‌های باغی که ضریب تبدیل آن به ضایعات بیشتر است مانند شلیل، هلو، سیب و آلو، تهیه نقشه آمایش محصولات باغبانی با توجه به شرایط اکولوژیکی منطقه و کشت گونه‌های متناسب با هر منطقه که دارای عملکرد اقتصادی مناسبی باشد، کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه ترغیب و ترویج باغداران به اجرای آبیاری قطره‌ای در باغات، مکان‌یابی و احداث باغات الگویی مدرن و استاندارد کاشت درختان خرما مرکبات و کنار در شهرستان پلدختر، استفاده از مکانیزاسیون و فناوری‌های نوین در باغات، توسعه کشت پسته، کاشت انجیر در شهرستان‌های جنوبی استان از جمله کوهدشت، چگنی، رومشکان، پلدختر و جنوب خرم آباد نیز باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر باغبانی نیز باید در راستای پیشبرد امور به صورت فنی و تخصصی کمیته نهال، کمیته فنی توسعه باغات دیم، کمیته فنی گیاهان دارویی، کمیته فنی گیاه پزشکی و کمیته فنی مسائل تحقیقاتی و آموزشی را تشکیل دهد.

پرداخت ۲ میلیارد به واحدهای گلخانه‌ای آسیب دیده از کرونا

حسنی مقدم با اشاره به اینکه تعهد لرستان برای زراعت چوب در اراضی کشاورزی و مستثنیات برای سال جاری هزار و ۱۰۰ هکتار بوده و برای هر هکتار زراعت چوب هزار و ۳۰۰ اصله نهال به صورت رایگان به متقاضیان داده می‌شود، افزود: در این راستا لازم است مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها بر اساس سهمیه ابلاغی نسبت به کاشت اقدام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای واحدهای گلخانه‌ای آسیب دیده از کرونا ۱۶۶ پرونده تشکیل و میزان خسارت ٧ میلیارد تومان برآورد شده است، بیان داشت: تاکنون دو میلیارد تومان به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

بازاریابی محصولات گیاهان دارویی انجام می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه طی یک برنامه ۱۰ ساله حداقل ۱۸ هزار هکتار گیاهان دارویی در استان لرستان کشت می‌شود، افزود: با توجه به توجیه اقتصادی مناسب و درآمد خوب حاصل از آن برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان قرار دارد که در این راستا طی دو برنامه پنج ساله در پنج سال اول ۹ هزار هکتار و پنج سال دوم نیز ۹ هزار هکتار گیاهان دارویی کشت می‌شود.

حسنی مقدم، بیان داشت: گونه‌های موسیر، گل محمدی، زعفران و سایر گونه‌ها مهم‌ترین گونه‌های قابل توسعه کشت گیاهان دارویی است.

وی، تصریح کرد: بازاریابی محصولات گیاهان دارویی به صورت کشاورزی قراردادی با شرکت‌های واسط کشاورزان انجام خواهد شد و نصف این تعهدات در اراضی منابع ملی و طرح‌های مرتعداری و اراضی شیبدار و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در اراضی کشاورزی اجرا خواهد شد.

کد خبر 5030906

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی لرستان کشت گلخانه ای ویروس کرونا هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس شیراز شهرکرد بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی گرگان انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دفاع مقدس توسعه کشت گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی گلخانه ای کمیته فنی حسنی مقدم گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، دکتر مهناز مردانی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت : یکی از نعمتهای بیشمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است. استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد.

وی افزود: از جمله این گیاهان می توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و..... اشاره نمود.

مردانی گفت : این گیاهان خود رو و ارگانیک سرشار فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D می باشند.

️وی ادامه داد : فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد نمود.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد : مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی های خون در افراد مبتال به دیس لیپیدمی، تعدیل قند خون در افراد دیابتی می گردد.

ع️ضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه از طرفی آنتی اکسیدانهای موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می نمایند و نقش ضد سرطانی دارند اظهار داشت : همچنین وجود ویتامین های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماریهای مختلف خواهند شد.

دکتر مردانی عنوان نمود : البته در هنگام مصرف این گیاهان می بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ های کوهی می بایست دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری گردند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پایان افزود : برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895895

دیگر خبرها

  • توسعه کشت گیاهان دارویی در جهرم
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیب‌دار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • متقاضیان احداث باغ در اراضی شیبدار گلستان از نهال رایگان بهره‌مند می‌شوند
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • افزایش ۶۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان